Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 411, 412, 413 ... 501, 502, 503   >>
60 besök idag (2495811 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare


Från 15 december när jag körde race bilen till garaget, dock samma väder idag och R-däcken hade nog fungerat att köra med några veckor till

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Den obligatoriska Jul statusen för min tråd,
Jag har successivt minskat antal inlägg i tråden sedan 2016 då några personer inte hade bättre för sig än att klagade på detta..

Så här är antal sidor per år:
2014 antal sidor 64
2015 antal sidor 83
2016 antal sidor 97
2017 antal sidor 73
2018 antal sidor 53
2019 antal sidor 40

Räknat från Jul till Jul eftersom tråden startade julen 2013

Tyvärr visade det sig att antal visningar räknaren även tog med "Google läs robotar" och dom har gillat min tråd Men i somras ändrades detta så räknaren inte tar med dessa längre, så rätt antal läsningar på ett år ifrån levande personer går inte att få fram förens nästa jul 2020 så därför skippar jag detta nu.
Idag julen 2019 är vi uppe just nu i totalt 2.181.160 läsningar sedan tråden startade julen 2013

Jag har haft fullt upp senaste tiden med annat som att bygga om hemma och samtidigt gjort om ännu mer i garaget m.m. så därför har tråden inte uppdaterats så mycket om RS8:an senaste tiden, men det finns en massa att skriva om som kommer när jag får tid att gå igenom alla bilder. 

God Jul !  

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Hur lång är den där motorn du har i ?
Funderar på om det kan finnas en sportmössa att få ner en sånn i s4:an

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Hur lång är den där motorn du har i ?
Funderar på om det kan finnas en sportmössa att få ner en sånn i s4:an


Längd är ju bara som en fyrcylindrig motor, ca 55-60cm med remhjulen.

Jag har en komplett RS6 motor till salu, denna:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Kostar ?

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det beror lite på..
Den sitter nämligen just nu i en Audi A8, men bara dit hängd så lätt att lyfta ur, dock står bilen 3 mil från mitt garage och just nu är det även fullt i garaget, så enklast för mig och bäst pris blir om du tar med hela bilen och själv lyfter ur motorpaketet, sen kan du sälja, skrota karossen eller vad du själv vill.

Kollar precis dagspriser på bilskrotarna men dom plockar ju tyvärr bort allt på motorn som grenrör, tändspolar, gasspjäll m.m. men den billigaste jag hittar är en dom kallar komplett utan turbos som dock ändå saknar en hel del grejer som dom säljer löst, se nedan.

Motor Bensin komplett utan turbo agg 27.500 SEK

Turboaggregat Höger 4.995 SEK
Turboaggregat Vänster 4.995 SEK
Laddluft / Intercooler Kyl Höger 2.500 SEK
Laddluft / Intercooler Kyl Vänster 2.500 SEK
Laddluft / Intercoolerrör/Slang Mitten 700 SEK
Luftmassamätare höger 1.250 SEK
Luftmassamätare vänster 1.250 SEK
Luftrenare komplett 995 SEK
Motorkåpa RS6 främre KOLFIBER 500 SEK
Startmotor Bensin 1.325 SEK
Turbooljerör retur vänster 945 SEK
Turbooljerör retur höger 850 SEK
Växellåda Automatlåda RS6 19.995 SEK


Detta blir över 50.000kr utan lådan, med automatlådan så blir det 70.000kr.
Och då saknas det ändå delar som ingår med min motor.

Medans du får allt jag har för bara mellan 35-45.000kr beroende på om jag måste plocka ur motorn eller inte och om jag kan behålla lite delar från A8 karossen så blir det billigare.
Sen om du vill köra manuell låda så kan du sälja automat lådan och lite annat så har du kommit undan riktigt billigt..

Dessutom kan jag hjälpa till med svar på dina frågor om montering, inkoppling osv.

Men vi kan fortsätta denna säljes diskussion på PM istället så skicka dina/era frågor där ni som är intresserade av en RS6 V8 biturbo motor thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Till något helt annat..

Vi har kört med luftvärmepumpar i garaget under alla år, hade först 2st Panasonic pumpar köpt via nån importfirma, tyvärr höll dom inte många år och firman hade då även konkat så misstänker dessa inte var gjorda för vårt klimat..

Men sedan dess har vi kört på Jula värmepumpar då dom var förfyllda och hade snabb kopplingar och var riktigt billiga, men dom har fått bytas ut under åren och den äldsta som även satt vid min plats har nu också slutat fungera.
Men den har suttit där sedan 2010 thumbs up och kostade bara 3990kr thumbs up thumbs up
Dock var den lite i klenaste laget när det blev typ 10 minus grader ute.
Här kan man se den gamla Coolix pumpen från 2010 till vänster i bild:

(jag hade ingen bättre bild)

Vi har 2st andra större Jula pumpar som ger bra värme men dessa säljs inte längre utan ersattes av en vi köpte september 2018, men den har strulat från början thumbs down avfrostningen fungerade inte så på bara 2-3 veckor var ute delen full av is och man fick spruta varmvatten för att avfrosta den.
Vi fick igenom reklamationen på garantin men hade ingen lust att byta pump mitt i vintern så den fick sitta kvar och togs ner först i höstas.

Här är efter typ 1 vecka så var det redan all denna is:

Och det är fler som haft samma problem med denna modell och den har nu även utgått.

Så nu har dom en ny modell, men nu är det krångligare inkoppling och man måste boka montör för att garantin ska gälla..
Så nu skiljer det bara några tusen lappar mot en riktig märkes pump, så jag har läst på som bara den om dagens pumpar och den som verkade ge bäst pris/prestanda och med bäst betyg är Panasonic HZ25UKE så 2st sådana beställdes med montering, dom kostade strax över 20k/st inkl installation utan rot avdrag då vi inte kan utnyttja ROT då vi hyr garaget, köptes via 20grader.se





så nu sitter den ena där min gamla Jula pump satt, ska bli intressant att se om den är värd 5 gånger mer än vad gamla Jula pumpen kostade, men jag hoppas det och hoppas att denna kommer hålla minst 10år.




Just nu ger den i alla fall mycket bra värme thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Har du gjort rent den gamla på något vis under de 10 åren??

Jag tycker min i garaget blir igenbäckad så jäkla snabbt med skit å tappar effekt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Det får man ju göra med typ en månads intervall eller nåt.
Man svetsar ju och kapar, så det blir ju massa damm hela tiden.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Vi har ett separat rum för svets, slip, kap osv. där även alla maskiner står och där sitter ingen luftvärmepump.

Men det blir ju ändå skitigt, men luftvärmepumparna står avstängda på sommaren då dom tjocka tegelväggarna håller det på skön behaglig låg temp inne, så inför vintern då dammsuger och blåser vi rent.

Men då det dammar rejält när du blåser rent den så kan man minska detta genom att köra den på AC några timmar för då blir det kondensvatten på lamell paketet och den mesta av smutsen rinner ut via dräneringsslangen. thumbs up

Så det brukar bara bli en städning per år av dessa och då innan vintern.

Och den som höll längst som nu byttes ut är den som satt bäst skyddad och fick minst skit i sig, felet nu var att den gick igång men efter några minuter stannade den och röd funktions lampa blinkade.
Gas fanns kvar så det var något annat fel, men som jag skrivit den var ändå för liten och har även betalat sig flera gånger om så en ny större effektivare blir ändå bättre än att köra vidare på denna gamla.

Dom nya är det 5-års garanti MEN detta kräver att man gör service vart annat år för 2500kr per pump= 5k för två, gånger 2 service under dessa 5år blir då totalt 10k thumbs down
Så det får man fundera på om det är värt detta, är ju inte så kul om någon går sönder efter några år.

En regöringsservice för 2490kr innehåller följande:
Rengöring av innedelen, med en ångtvätt
Fläkthjulet rengörs (detta är viktigt för luftflödet)
Grovrengöring av utedelen
Provtryckning för att se ifall det läckt ut något köldmedium
Efterdragning av skruvar och konsoler
Kontroll av dräneringsvattenflöde
Vibrationskontroll

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ok , ja jag vet, tyvär finns väll inte många andra sätt än att bara göra rent så ofta det behövs, tänkte mest om det fanns något smartare sätt
Rätt tröttsamt dock tycker jag
Borde ju gå att komplettera med större/bättre insugsfilter till skitigt miljö typ garaget??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det "smarta" sättet är ju att köra AC emellanåt, då rinner smutsen ut från lamell paketet, dock behöver ju filtren ändå blåsas rent.
Men jag har också tänkt på att sätta ett extra filter över hela överdelen, men det har inte blivit av.



När jag gjorde om min plats för 1 år sedan så var den en massa grejer mot en vägg som blev orörda.

Man kan se lite av det till vänster i bilden markerat i grönt, men blå skåpet gömmer resten i denna bild tagen dec 2018.




Så nu var det dags att röja och göra om även här och sätta upp stabila plåthyllor.




Här är allt det som stod i den hörnan:




Sen skulle det till höger på pallen också bytas ut mot samma plåthyllor



Men jag behövde fundera ut hur/var jag skulle få plats med 4 st stora tunga framstolar.
Samt ett gäng växellådor.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Det är så jäkla gott att skapa ordning i garaget, det kommer att bli bra det du gör thumbs up

Ha ett Gott Nytt År

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



min erfarenhet är har man takhöjd så är det trevligt att få upp typ växelådor upp i pallställ ovan fasta grejer som svarv fräs pelarborr press, arbetsbänkar där ju golvytan redan är upptagen, man kan ju minska ner djupet på ett pallställ. sedan gillar jag halv pallar och en kort palltruckför motorr och lådor som står på golvet. kapade av en fulllängd och svetsade om den var ändå skadad så billig (BT med krokiga gafflar.. 500 kr)
ibland har man grejer som inte direkt ofta rörs.. skönt att få undan dom . och ha det man behöver mer på golvet.
har bromsdelar drivaxlar bärarmar osv ovanför en del av mina maskiner...

_________________
Michael Thulesius
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



nu har jag en lite annan typ av hylla i mitt garage, men jag har gjort så att allt som står på golvet under hyllan står på vagnar med hjul.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det är högt i tak, MEN både den nya porten och den gamla korridoren in har en max höjd på under 2 m.
Så den höglyftande pallvagnen eller trucken vi har går ju inte att komma in med i min hall så därför kan vi inte använde pallställ där.

Så tunga motorer får tyvärr stå på en pall på golvet

Men nu var det dom stora tunga S8 Recaro original framstolarna samt Urquattro framstolar som jag behövde plats för och då dom är rätt tunga så går det inte att bara slänga upp dom ovanpå något utan dom måste stå själva på något stadigt och sedan kan jag ju inte lägga något tungt ovanpå då det kan skada skinn klädseln.

Då jag bara hade 3st plåt hyllor så fanns det plats i mellan, så jag köpte 2 hyllplan som sågades till och satte dom så högt upp som möjligt i dessa plåthyllor.



Urquattro stolarna på egen hylla underst in mot väggen, sedan S8 stolar högre upp och längre ut samt en vit U profil som säkerhet ifall S8 stolarna skulle glida utåt då nästan halva stolen sticker ut utanför hyllplanet den står på.

Och bredden nu på hålet i mellan hyllorna är så man kan få in en pall på längden på golvet under stolarna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Sedan med allt på plats så är det nästan fullt.

Gamla Audi 5-cylindrigt ligger på högra hyllan + lite annat där, medans Audi V8 delar ligger på dom två vänstra.




Sedan har jag ju även hyllor ovanför hela vägen upp till taket med genomskinliga plastlådor på.



Jag sågade av papprör som jag la kamaxlar inuti så dom ligger skyddade.
Och satte då hyllplan lågt så bara dessa går in där.

5-cyl


V8


Så nu är det betydligt lättare att se vad man har och vart..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Tyvärr upptäckte jag för några veckor sedan att vi haft obehöriga på besök




Så nu kan man inte ha något meck snacks liggandes i garaget.
thumbs down

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Men när maten försvann ja då hittade dom annat att gnaga på





Hela locket på flaskan är bort gnagt och ligger på golvet samt smulor under och då var det ändå bara vatten i denna flaskan!




Så det blev att leta fram lite gamla mus/rått fällor och gillra upp dom i garaget.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag gillrade flera råttfällor, hade några gamla rostiga som jag var osäker på funktionen.

Och sedan efter ett par dagar så var äppel-bitarna borta från dessa utan att dom slagit igen thumbs down




Men sedan hade jag två nya i plast där godiset ligger gömt så musen måste trycka in nosen för att nå och om övre locket lyfts så slår den igen.
MEN musen hade gnagt sig in istället via nedre delen utan att röra locket och ätit upp choklad biten utan att fällan slog igen, snacka om smart mus..
se nedan:




Men musen hade ju inte njöt sig utan gått vidare till en ny av gamla sorten och där blev det slut på det roliga


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Så avslutar vi garage fix och musfällor.

Gillrade dom igen och fick 2 till fångande men sedan har det varit tomt så jag hoppas vi nu slipper några fler möss inomhus.





Hade lagt dom på en sopptunna utomhus så fåglar skulle se dom men dom har legat kvar där?




Så detta var sista inlägget på denna sida så nästa inlägg som görs blir på ny sida. Så inga kommentarer innan nu tack!
Och då kommer jag gå tillbaka till BILEN...

Så håll ut snart blir det bankörning thumbs up i januari ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 411, 412, 413 ... 501, 502, 503   >>
60 besök idag (2495811 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande