Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Volym i luftburk | 3424 besök totalt |
Tänker bygga luftburkar till en V6a (3,5 l sugis) med luftfilter på på slangarna till burkarna,
vad är viktigt? volym i burk, avstånd till trattar, till väggar, slangens anslutning, isolering för värme, längd till filter. eller annat å tänka på? _________________ Peter Franzén Nissan 200SX V6 SSK-racing klass3 MB SLK230 Kompressor sommarbil |
||
Expanderande ledning av luften från fronten till luftburken för att sänka lufthastigheten & öka trycket i luftburken.Anslutningen i luftburken för matning av motorn bör vara placerad en bit från luftburkens väggar. Slangens avslut inne i luftburken bör vara trattformad samt mynna ut en bit inne i burken för att tratten ska kunna fungera så effektivt som möjligt.
Ang dimensioneringen får du räkna ut lufthastigheten som blir baserat på de motordata du kommer ha. Varvtal, volym, uppskattad fyllnadsgrad(kan ju får fram om du vet vilken effekt motorn lämnar). Använd luftfilter med stor filterarea. Standardfilter fungerar fint & har bäst pris. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Låter bra det där, ska testas. Någon som koll på volym i burken / cylindervolym? _________________ Peter Franzén Nissan 200SX V6 SSK-racing klass3 MB SLK230 Kompressor sommarbil |
||
Om du har tillräcklig lufttillförsel, Så borde volymen spela mindre roll.
Det är väll mer efter tratten det är viktigare. Och de styr du ju med längd och diameter på tratten samt diameter på spjäll. Burken är väll "bara" göra så stor som blir lagom Plats mässigt?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
lyfter tråden...
Min lilla 1,6-liters motor har ett 55 mm spjäll - och det måste jag lämna orört, men i övrigt är det fritt fram. Hur hade ni byggt uppströms om inget sitter i vägen? Kom gärna med detaljerade beskrivningar. De enda praktiska begränsningarna är att jag vill ha ett luftfilter och att det inte blir dyngsurt när det regnar. Idag sitter kylarens övre slanganslutning mitt framför spjället men tänk bort det. Idag och i framtiden sitter det en box framför kylaren; i den är det rätt högt tryck eftersom dess inloppsarea är 1/3 av utloppsarean (kylarens area). _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Racetech Volym i luftburk | 3424 besök totalt |