Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Låt oss diskutera bromsar lite!
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (3274 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Knock back kan bli lite "spännande" Men det var faktiskt inte pad knock back just jag hade problem med. Med knock back tar pedalen olika långt ner (eller man får trycka tillbaka beläggen så tar pedalen på samma ställe igen) utan för mig var det värme, beläggen förlorade friktion och pedalen svampade.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Jag läser denna tråden med stort intresse, eftersom min veteranbil på pappret borde ha "bra bromsar" men i praktiken är bromsarna lite inkonsekventa enligt mitt tycke.
Största boven är förmodligen flex i pedalställ, torpedvägg och resten av karossen...

Snedslitage av beläggen fram har jag också, trots olika diameter på kolvarna (fyrkolvsok).

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Pad knockback är ju en stor orskak till inkonsekvent beteende, jag tror att nyare sportigare bilar har en funktion som lägger på bromstryck lite emellanåt för att motverka detta.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Pad knockback påverkas ofta negativt på äldre bilar med veka spindlar/spindeltappar då det flexar när man börjar påfresta på bana med R-däck.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Angående pad knock back så har jag för mig att jag har sett kit där man sätter en fjäder bakom kolven som hela tiden applicerar ett lätt tryck och därmed kan inte kolven åka in i bromsoket, sen om det är bra vet jag inte.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Westersund skrev:
Angående pad knock back så har jag för mig att jag har sett kit där man sätter en fjäder bakom kolven som hela tiden applicerar ett lätt tryck och därmed kan inte kolven åka in i bromsoket, sen om det är bra vet jag inte.


Det där var ju intressant info! Jag har fjädrar bakom kolvarna i mina Wilwood Prolite-ok (tillsammans med värmeskyddade kolvar och rostfria värmesköldar mellan skiva och ok ). Funderade lite på vad de var till för när jag renoverade dem. thumbs up
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Wärhner skrev:
Pad knockback påverkas ofta negativt på äldre bilar med veka spindlar/spindeltappar då det flexar när man börjar påfresta på bana med R-däck.


Japp, det har jag också erfarit. Enklaste sättet att minska fenomenet är att låta bli att gena över curbs i mitt fall.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



And ersJepp sson skrev:
Det där var ju intressant info! Jag har fjädrar bakom kolvarna i mina Wilwood Prolite-ok (tillsammans med värmeskyddade kolvar och rostfria värmesköldar mellan skiva och ok ). Funderade lite på vad de var till för när jag renoverade dem. thumbs up


Kan tänka mig att det fungerar ypperligt, men det är väl svårt att välja rätt längd/hårdhet på fjädern. Man vill ju inte att bromsarna ligger på för mycket p.g.a. temperaturen som blir.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hur är principen för att det ska lira när det lirar, lagom friktion i kolvrörelsen? På de ok som jag har haft så sitter ett spännbleck som om allt löper ganska fritt egentligen trycker ut beläggen från skivan.. Som ni redan skriver så vill man ju att den både ska åka bort från skivan men ändå inte... Märkligt att det funkar öht

_________________
Magnus Thomé
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270



Anders Karlsson skrev:
Japp, det har jag också erfarit. Enklaste sättet att minska fenomenet är att låta bli att gena över curbs i mitt fall.

Stämmer bra, men har man varit med om det en gång så är man mentalt förberedd. Blev även bättre med nya hjullager och fräscha belägg.

På 70-talare av 911 fanns det en "knockback mechanism", både på tunga gjutna stål-ok och på de lättare S-oken i aluminium. En pinne som satt ingjuten och fast i oket och en lös liten enhet med koniska brickor som satt fast med en låsring i kolven. Kolven åker lätt utåt, men går trögt och nästan låser fast när kolven är på väg inåt i oket.
Jag vet inte hur länge det fanns, en nackdel är att det blir mycket bromsvätska i oket. Senare vändes kolvarna och det kallades cup-design.


mekanismerna är ännu ointe insatta i kolvarna


mekanismen sitter i kolvarna


S-ok

Bengt

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600



Hur många här kan få ABS:en att gå in i högs farter med varma r-däck? Ingen av mina bilar har fixat det, visst att det går att låsa upp på gata när det är kallt men i inbromsningen efter långa Mantorp rakan har jag kunnat trampa allt vad jag orkar och ABS:en går oftast bara in när hastigheten kommer ner mot slutet av inbromsningen. Alltså skulle jag antagligen kunna bromsa aningens bättre med större bromsar.

Bmw m3 e46 med 345mm csl skivor och boxster S ok, pfc08 och 265 breda cup 2
Audi TT-rs med 370mm skivor, pfc331 och 255 breda cup-2
Civic type r med 350mm skivor, pfc 331 och original Continental 245.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
iqbad skrev:
Hur många här kan få ABS:en att gå in i högs farter med varma r-däck? Ingen av mina bilar har fixat det, visst att det går att låsa upp på gata när det är kallt men i inbromsningen efter långa Mantorp rakan har jag kunnat trampa allt vad jag orkar och ABS:en går oftast bara in när hastigheten kommer ner mot slutet av inbromsningen. Alltså skulle jag antagligen kunna bromsa aningens bättre med större bromsar.



Aaahh! Bra poäng!!


Men jag undrar... tror nog ABS kan gå in tidigt vad jag kan minnas när jag kör... men mycket osäker

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Jag har varit med om knock-back, men inte på nuvarande bromsar som har flytande skivor.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Allmänt banåkaforum
Låt oss diskutera bromsar lite!
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (3274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande