Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bygga nytt elsystem i bilen, Lysen bla, nån som har tips? | 10 besök senaste veckan (15453 totalt) |
Tjenare!
Bilen i Fråga är en Ascona B som har begåvats med en Saabmotor och låda från en Opel omega. Bilen är helt rensad nu förutom instrumentbrädan, bur är installerad med..Blir främst banåka för denna bil då den inte kommer att åka mkt på gatan, blir mest till och från banorna som det är glest om här i norrland.. > Problemet är att jag har nu ska bygga helt nytt elsystem och jag bruka vanligtvis hålla mig så långt ifrån el jag kan Någon som har något vettigt schema man kan bygga efter? med alla relän och hur allt hänger ihop? Själva motorhärvan och hur den funkar har jag fått på papper och känner att jag har grepp om, men nu är det alltså lysen, tuta, blinkers, instrumentbelysning och vidare som skall byggas. Någon som kan tipsa mig lite? Mvh Fredrik _________________ Fredrik Lindgren |
||||
Ta "HELA HÄRVAN" från donatormotorn och klipp bort sådant som inte behövs. Elscheman hittar du förhoppningsvis i någon mekhandbok, eller köp från en återförsäljare. Vill du göra helt eget elsystem så skulle jag tipsa att skaffa dig kunskapen, det finns inte färdiga elscheman för hembyggda elsystem... _________________ Roland Johansson |
||||
Ta hela gamla härvan från Asconan och använd det du behöver, resten struntar du i att koppla in eller så rensar du bort alla oanvända kablar.
Bygga eget är omständigt, dyrt, alla kabelfärger, kontakter etc. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Låter man de stora sakerna som säkringsbox & batteri sitta kvar på sina platser brukar det
gå fint att strippa ner orginal. Vill man flytta på prylarna kommer problemen med att kabelhärvorna är för långa eller förkorta & det blir en massa problem med att förlänga dom som inte räcker fram. Drar man nytt så är inte kabeln så väldigt dyr det som kostar brukar var kontakter & kontaktsycken som inte är helt billiga ibland. Sen är det en massa jobb med planering & tillverkning av elsystemet Fast är det en äldre bil brukar det går rätt bra då det inte finns så mycket elektronik _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
_________________ Stefan Karlström |
||||
Det tackar vi för, ska själv bygga ett elsystem och den där var till väldigt stor hjälp. |
||||
Vet inte om detta ställer till det ytterligare för dig men jag måste tipsa om nåt jag använde i somras.
Skulle koppla nytt elsystem i en gammal BMW med ruttna kablar och hittade Painless universalhärva. Komplett med samtliga kablar uppmärkta (tryck), elcentral med säkringar, reläer och kabelskor. Detta täckte all belysning, motorstart, fläkt, m.m... Man fick klippa bort allt onödigt som AC, elhissar och liknande men ändå lättarbetat. _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
Vart hittar man dessa? Ska också bygga elsystem i vinter _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
http://store.summitracing.com/partde Enkelt och snyggt! _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
Tack! Skulle ju onekligen spara en del tid _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Jag köpte en toyota hilux som tillhört NCC i fredags. I den hittade jag intressant produkt som borde intressera. konfas via USB eller bluetooth numera. Jag har majlat företag och frågat om programvara.
https://webshop.awimex.se/Produkter/ _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Där fanns ju mycket med bra saker _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Kanonbra, den använder jag på flera ställen i mustangen _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Fick svar från tillverkaren, har torrkört programmet lite och det är ju en alldeles utmärkt lösning när man skall bygga elsystem i racerbil. Dels slipper man alla relän och säkringar och man kan även provköra el i garaget och ändra vad som spänningsätts i samband med huvudströmbryten och tändning.
--------------------- Enheten du har fått på köpet är av föregående generation, men den går absolut att programmera. Mjukvaran hittar du här: www.awimex.se/download/110.zip Manual ligger i samma fil. Du kommer att behöva en (kostnadsfri) licensnyckel för att kunna använda mjukvaran. I manualen beskrivs det hur du gör för att registrera dig för licensen. --------------------- _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Skruva banåkabil Bygga nytt elsystem i bilen, Lysen bla, nån som har tips? | 10 besök senaste veckan (15453 totalt) |