Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Låt oss diskutera bromsar lite! | << 1, 2 1 besök senaste veckan (3275 totalt) |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Knock back kan bli lite "spännande" Men det var faktiskt inte pad knock back just jag hade problem med. Med knock back tar pedalen olika långt ner (eller man får trycka tillbaka beläggen så tar pedalen på samma ställe igen) utan för mig var det värme, beläggen förlorade friktion och pedalen svampade.
_________________ Magnus Thomé |
||
Jag läser denna tråden med stort intresse, eftersom min veteranbil på pappret borde ha "bra bromsar" men i praktiken är bromsarna lite inkonsekventa enligt mitt tycke.
Största boven är förmodligen flex i pedalställ, torpedvägg och resten av karossen... Snedslitage av beläggen fram har jag också, trots olika diameter på kolvarna (fyrkolvsok). _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Pad knockback är ju en stor orskak till inkonsekvent beteende, jag tror att nyare sportigare bilar har en funktion som lägger på bromstryck lite emellanåt för att motverka detta.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Pad knockback påverkas ofta negativt på äldre bilar med veka spindlar/spindeltappar då det flexar när man börjar påfresta på bana med R-däck.
_________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Angående pad knock back så har jag för mig att jag har sett kit där man sätter en fjäder bakom kolven som hela tiden applicerar ett lätt tryck och därmed kan inte kolven åka in i bromsoket, sen om det är bra vet jag inte.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Det där var ju intressant info! Jag har fjädrar bakom kolvarna i mina Wilwood Prolite-ok (tillsammans med värmeskyddade kolvar och rostfria värmesköldar mellan skiva och ok ). Funderade lite på vad de var till för när jag renoverade dem. |
||
Japp, det har jag också erfarit. Enklaste sättet att minska fenomenet är att låta bli att gena över curbs i mitt fall. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Kan tänka mig att det fungerar ypperligt, men det är väl svårt att välja rätt längd/hårdhet på fjädern. Man vill ju inte att bromsarna ligger på för mycket p.g.a. temperaturen som blir. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Hur är principen för att det ska lira när det lirar, lagom friktion i kolvrörelsen? På de ok som jag har haft så sitter ett spännbleck som om allt löper ganska fritt egentligen trycker ut beläggen från skivan.. Som ni redan skriver så vill man ju att den både ska åka bort från skivan men ändå inte... Märkligt att det funkar öht
_________________ Magnus Thomé |
||
Stämmer bra, men har man varit med om det en gång så är man mentalt förberedd. Blev även bättre med nya hjullager och fräscha belägg. På 70-talare av 911 fanns det en "knockback mechanism", både på tunga gjutna stål-ok och på de lättare S-oken i aluminium. En pinne som satt ingjuten och fast i oket och en lös liten enhet med koniska brickor som satt fast med en låsring i kolven. Kolven åker lätt utåt, men går trögt och nästan låser fast när kolven är på väg inåt i oket. Jag vet inte hur länge det fanns, en nackdel är att det blir mycket bromsvätska i oket. Senare vändes kolvarna och det kallades cup-design. mekanismerna är ännu ointe insatta i kolvarna mekanismen sitter i kolvarna S-ok Bengt _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||
Hur många här kan få ABS:en att gå in i högs farter med varma r-däck? Ingen av mina bilar har fixat det, visst att det går att låsa upp på gata när det är kallt men i inbromsningen efter långa Mantorp rakan har jag kunnat trampa allt vad jag orkar och ABS:en går oftast bara in när hastigheten kommer ner mot slutet av inbromsningen. Alltså skulle jag antagligen kunna bromsa aningens bättre med större bromsar.
Bmw m3 e46 med 345mm csl skivor och boxster S ok, pfc08 och 265 breda cup 2 Audi TT-rs med 370mm skivor, pfc331 och 255 breda cup-2 Civic type r med 350mm skivor, pfc 331 och original Continental 245. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||
Aaahh! Bra poäng!! Men jag undrar... tror nog ABS kan gå in tidigt vad jag kan minnas när jag kör... men mycket osäker _________________ Magnus Thomé |
||
Jag har varit med om knock-back, men inte på nuvarande bromsar som har flytande skivor.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Allmänt banåkaforum Låt oss diskutera bromsar lite! | << 1, 2 1 besök senaste veckan (3275 totalt) |