Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-3 Sportsedan Trackday - 2009 - drivaxeldamask/drivaxlar | 1, 2, 3, 4, 5 >> 14 besök senaste veckan (11702 totalt) |
Hej,
Det är kanske dags att skapa en tråd om mitt trackdaybygge på en Saab ng9-3 sportsedan årsmodell 2009. Bilen är ursprungligen en av få 1.8t bensin 150hk som fanns detta året, de flesta var ju biopower bilar. Jag ville gärna bygga på den senare faceliften som kom 2008 och lyckedes hitta den här bilen hyffsat billigt då det var missljud i balanskedjan och lite skavanker på sina ställen. Att balanskedjan var dålig var inget problem, snarare en fördel då jag redan innan bilköpet fått tag på en ny motor som det monterades andra kolvar i, kom även över en helt ny växellåda som det monterade quaif diff i. Bilen börjades plocka ner och montera i fullbur från finess därefter byte till nya motorn och lådan. Tanken var att jag skulle hunnit köra lite i höstas men alla bussningar osv var så slitna på bilen så jag plockade ner framvagn och bakvagn fullständigt. Delar blästrades, pulverlackades och monterades ihop med powerflex bussningar överallt. _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Gamla motorn ut och nya monterad.
Passade på att fräscha upp subframen fram. Har rivit ner bakaxel, tank osv för att slipa bort rost under bilen och är nu nästan framme i nutid. _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||
Kanske inte den mest optimala banbilen, det är framförallt vikten som den har emot sig. Det blev ju inte bättre med 49kg rör _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||
|
||||||
Hej, tack.
Projekt 440? Ja för att vara en 2009a så blev jag förvånad hur mycket ytrost det var under på sina ställen. Fjädertornen fram, infästning i hjulhus bak till stötdämparen, sen uppe i golvet/balken ovanför tank och bakaxel. På de här ställena så var det obefintligt med rostskydd också så det märks att de tyvärr sparat in i slutet Det har även börjat komma lite ytrost på skärmkanterna bak men har inte bestämt mig om jag ska lackera om det nu eller vänta om det är så att man behöver kapa upp och montera skärmbreddare.
_________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Tack! Ja den ska besiktigas med buren eller den är faktiskt redan reggad med den. Får se om jag ska bygga om fler saker så man kan regga som ombyggt fordon. _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Dags att se över bromsarna..
Det blir ventilerade Aero skivor bak och nya bromsok. Fram kommer jag köra 4-kolvs brembo med 355mm skivor, de passar lite dåligt så får modifiera lite för att få dit dem. [/b] _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Ok, var du med i utvecklingen av bilen?
_________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Vad kommer dem brembo oken ifrån?
_________________ Daniel Hult Cayman GT4 CS Porsche 964 C4 -91 Bmw M3 E36 -96 såld |
||||||
Hej, vad roligt med ytterligare Saabägare!
Från början skulle jag bara slänga ihop något lite snabbt men sen var det rostigt, slitna bussningar osv... Jag räknar med att kunna få rätt bra väghållning och fäste med fwd också, 4wd drivlinan väger rätt mycket sen dalade meningar om hur mycket effekt den klarar. Det kanske slutar med att jag får bygga om till xwd sen
_________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-3 Sportsedan Trackday - 2009 - drivaxeldamask/drivaxlar | 1, 2, 3, 4, 5 >> 14 besök senaste veckan (11702 totalt) |