Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18 >> 74 besök idag (68616 totalt) |
För mig började det med att jag ville byta bussningarna mellan framvagn och kaross till nåt stabilare än skumgummi från 1976. Julasvarven i början av tråden levererade över förväntan, men jag saknade tvärmatning och lite bättre funktion för gängning... Sen dess har det varit en nedåtgående spiral... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Efter många om och några men, samt både hej och hå är jag "färdig" med djupmåttet på borrmaskinen.
Nedan följer diverse bilder på diverse bearbetning av metall. Började med att fräsa ett litet plan på en bit rundstång jag svarvade till för ett tag sen. Ett utmärkt tillfälle att använda den lyxiga hörnfräsen Borra, planförsänka och gänga ett hål. Slitsfräsning. Tog lång tid och gick åt en hel del WD-40... Så där nånting. Biten har suttit med presspassning innan, men av olika anledningar ville jag ha den så jag kan släppa på den och justera lite efter behov. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jag hade 200 kr i Jula Clubpoäng, så jag köpte ett skjutmått för 29 kr
Kapade av lite onödiga delar från skjutmåttet och skruvade fast det på alubiten. Gjorde ett fäste av stål (spillbiten från Jeppsons verktygsfäste). Ännu en gång fick hörnfräsen briljera! Och efter en hel del fixande och trixande så sitter nu djupmåttet på plats. Man kan ana en rundstång bakom djupmåttet, det är en styrning som hindrar spindeln från att vrida sig när man startar motorn. Djupmåttet hade nog inte blivit långlivat utan styrpinnen. En summering så här i efterhand. Var det värt besväret? Jovars. Det satt ett ganska grovhugget djupmått på maskinen, men det kändes lite opålitligt med en tejpremsa och en nitad plåtbit som flyttade sig lite hur som helst. Nu kan jag borra hål på djupet inom nån tiondel iaf, det gick inte förut. Kunde jag ha kommit undan billigare? Kanske. Jag har köpt lager och lite annat småplock för ca 1000 kr. Skruvstycke, spännhylschuck och lite annat räknar jag inte med eftersom det är flyttbart till andra maskiner. Är det en fräsmaskin? Nej. Det är en borrmaskin med koordinatbord och tveksam precision på alla rörliga delar. Tur att det finns en Taiwanesisk Bridgeportklon på jobbet som man kan veva lite på när man känner "the need for fräs" _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Hur väl sitter käftarna "fast" ??
mina billigare digitala skjutmått jag använder hemma vill inte riktigt ta måttet /förflyttningen rätt om man inte håller å skjuter med tummen precis som det är tänkt. Om du fattar vad jag menar, tänker om det blir lite "spänn" i delarna om de sitter stumt skruvade i bägge ändar ,visar måttet fortfarande rätt då?? Jag har tänkt sätta något liknande på dubbdockqn på min svarv så jag får digitalt djupmått i den borren, i övrigt har jag liksom accepterat att borrar man ,så borrar man genomgående. Annars får det bli fräst detalj när man behöver bottenhål _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Käftarna på skjutmåttet sitter fastskruvade "lagom" hårt med M5-skruv. Det är nog lite bryt i delarna, men inget som verkar påverka funktionen på skjutmåttet.
Ganska hårt att borra i käftarna, det stod Stainless Hardened på skjutmåttet och det verkade stämma. Tog en stund att justera in alla delar så det löper hyfsat lätt, returfjädern orkar inte dra tillbaka spindeln nu men det är inget som är absolut nödvändigt. Hellre att det är lite tight så borren inte fladdrar omkring hur som helst. Helt värdelöst att försöka borra hål annars. Största nackdelen med att montera ett vanligt skjutmått så här är att det är lite avigt att läsa av, men det finns faktiskt en datautgång på det här billiga skjutmåttet. Men det lär väl inte vara så lätt att hitta en display som funkar, så det får vara som det är nu. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jag har fått för mig att mitt ena mått läser en magnetbana som sitter i ena delen,och mottagare i under displayen. Och ett av de andra verkar läsa med hjälp av ett "hjul" som snurrar med när man skjuter, den senare felar oftare om man skjuter hela vägen fram och tillbaka några ggr.
Vill du ta ett litet jobb så skulle jag behöva hjälp att svarva en drös distanser till ledlager i min bakvagn. Just nu har jag bara små rörbitar kapade och inklämda, men dessa är igentligen lite för mjuka i materialet. Och min egen svarv är för glappig för man ska orka försöka få till flera med samma mått _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det kan nog vara lite olika på skjutmåtten, det jag använder har nån sorts magnetremsa eller nåt i den fasta delen.
Visst kan jag fixa några distanser till dig, inga problem. Skicka ett PM om du inte vill ta det direkt här i tråden _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Snyggt arbete!
Men nu får du riva av plåstret och skaffa dig en Mattsson istället tycker jag. Sjukt bra och kompakt maskin! Köp loss jobbets om inte annat. Var köper du dina slitssågar? Brukar det inte vara grövre tänder när man kör alu? |
||||
Återkommer inom kort då. Är i verkstaden igen till helgen, när julen är slut.
Ska jag kolla om jag har svarvämne med eller har du diverse smått?? (Största biten är nog ungefär 15 mm utvändigt) Eller ska jag hålla ögonen öppna efter sånt om du Kanske kan komma att behöva ?? Springer ju på materialbitar titt som tätt, men är lite bekväm och lägger mest fingrarna på tjockväggiga rör, då min dubbdocka oftare hittar bredvid centrum, än mitt i centrum _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Om jag bara kunde hitta en M&Z till salu...
Den manuella maskinen på jobbet är en Bridgeportklon från Taiwan, den skulle jag gärna ha men den är ganska stor så då får jag nog ställa bilen nån annanstans Jag äger bara en slitssåg än så länge, det är en 63 mm fintandad så den är väl egentligen till för stål. Köpte den på OTD-tools. Knotan: Jag har diverse rundstång liggande, men inga mängder. Det mesta är korta spillbitar och sånt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
De har blivit ovanliga... För några år sedan var det 2-3 i månaden på blocket. Numera är det en om året.
Jag hämtade hem min från Arvika efter tips i biltråden från OneYet(har jag för mig), och det är jag tacksam för idag. Nåt år senare slutade de dyka upp... |
||||
I väntan på fräsmaskiner som aldrig blir till salu så tog jag tag i en lite tveksam konstruktion på svarven.
För ett tag sen tillverkade jag ju nya justerbara maskinfötter för att få upp svarven i lagom arbetshöjd och kunna väga in den någorlunda bra. Tyvärr sitter fötterna ganska tätt ihop så maskinen har varit lite vinglig trots att den står i våg. För att kunna lyfta den smidigt tillverkade jag en maskindomkraft. Slaktade en rörbock från Kina för att komma åt själva domkraften och svetsade ihop lite skrotbitar. Inte vackert, men funktionellt Och eftersom det här är internet så har jag redan kapat, borrat och svetsat lite i några 40x40x3 fyrkantprofiler. Monterat och klart, hyfsat i våg så den får stå några dagar och sen ska jag mäta igen. Ungefär 200 mm bredare "spårvidd" nu, originalhålen har ca c/c 205 mm. Provkörde maskinen lite snabbt och tyckte väl att den vibrerade lite mindre än förut. Vi får väl se hur den beter sig lite senare med nåt tungt i chucken _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jag kommer inte ihåg måtten nu, men fötterna sitter ungefär 10 cm längre ut på framsidan och 12 cm på baksidan.
Tanken var väl att kompensera lite för motorn och verktygshyllan som hamnar en bit bakom centrumlinjen. Lite onödigt svammel om svarvar... På jobbet har vi en Victor 400x1000 svarv tillverkad i Taiwan. Väldigt trevlig maskin, härdade prismor och lätt att jobba med. Men den har en stor nackdel och det är att längd och tvärmatingsvevarna sitter tvärtom mot min kinesmaskin Så det gäller att vara vaken när man ska göra lite finlir, lätt att veva åt fel håll när muskelminnet tar över _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Haha, var likadant när vi bytte maskin på en arbetsplats för några år sedan . Jäklar så svårt det var i början att man skulle veva åt fel håll.
Måste vara hopplöst att ha en maskin hemma å sedan en tvärt om dagtid, vilket får mig att minnas när jag bröt av vindrutetorkarspaken på bilen när jag skulle backa ut från jobbet för herrans många år sedan, hade jobbat dagskift helg , och sedan var en av nattskiftets truckchauförer sjuk, så jag tog natten med (12+12 timmar) i en hyster truck, när jag skulle backa ut och köra hem slet jag av spaken. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Hade glömt bort detta som vi pratade om då annat kom ivägen. Har du möjlighet att hjälpa mig svarva några andra smådetaljer. Ca 23mm färdig diameter ca 60mm långa?
Kolla gärna min bil-projekttråd för bild vad det gäller. Min egen svarv har på gränsen till för kass precision, en eller två går bra. Men 10st som jag behöver, kan ta en evighet i värsta fall _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jajamen, det kan jag fixa. Ska bara skruva tillbaka Z-skalan till digitalen, kommer mer om det här inom kort.
Kan du fixa en enkel skiss på det du behöver så löser jag det _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Lite tillverkning av pluttar till Knotan
En bit rundstång i alu, tror det är 6082. Långa spånor blev det iaf. Efter lite vevande och mycket spån så har vi 10 st pluttar. Testade även ett nytt sätt för mig att borra hål. Ett vanligt borr i verktygshållaren, inmåttat på centrum och nollat digitalen på X och Z. Funkade riktigt bra, det är lite mer utväxling på släden jämfört med att stå och tokveva på dubbdockans pinol. Dessutom blev det samma borrdjup på alla bitar tack vare digitalen. Gängade hålen M10 också, körde detta på "klassiskt" vis med gängtapp i borrchucken och låta tappen dra med sig dubbdockan tills tappen bottnar i hålet och börjar slira i chucken. Lägsta hastigheten på spindeln såklart, annars blir det nervöst att gänga bottenhål... Det var väl det hela för denna gången, kommer nog lite mer svammel om digitalskalorna nån gång framöver _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Noterade att skruvarna till anhållen på slipmaskinen såg lite bedagade ut.
De hade nog hyfsat sexkantiga skallar nån gång på 1960-talet när slipen var ny. Efter lite mätande konstaterades det att de har en ytterst obehaglig tumgänga. 1/2" med 12 gängor per engelsk tum. Jag kräktes lite i munnen och sen var det bara att byta om till tweedkavaj, stoppa pipan och slå lite tumgängor i svarven. Provkörde i en bit och det verkar som om jag prickade rätt. Jag hade en bit 24 mm sexkantstång liggande, så efter en liten serieproduktion så har slipmaskinen nya skruvar som är lite lättare att skruva på. Lyxade till det med några brickor i mässing också... Efter allt tumgängande höll jag på att köra vänstertrafik på väg hem... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18 >> 74 besök idag (68616 totalt) |