Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Pinjongvinkel | 1, 2 >> 11 besök senaste veckan (2721 totalt) |
Tjena. Försökt läsa en gammal tråd om det men svarade inte riktigt på frågan.
Jag har en stel bakaxel 1031. Fastsvetsad i bakaxelfästena på en amazon kombi. Sitter skruvad i länkarmarna i 2 skruv o bussningar så ändra vinkeln genom o förlänga övre stagen hjälper nog inte så mycket. Hur stor skillnad får det va innan det blir vibrationer? Nu är utgående axel från lådan typ 3 grader ner. Och pinjongen nästan 3 grader ner också. Kommer det vibrera utav faan? Mvh _________________ Oskar Mejving |
||||
Om lådan lutar 3 grader ner i bakkant, då ska bakaxeln luta 3 grader upp, inte ner.
3 Grader är en ganska normal lutning skulle jag tro. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Ptja.
Lada Niva har lite bekymmer med att pinjongvinklarna är lite hejkonbejkon. Slutar med att fästena till karossen spricker för att fördelningslådan skakar så mycket. #Gördeträtt |
||||
Googlade lite snabbt på Amazonbakaxlar, sitter de nedre länkarmarna fast med nån sorts U-klammer runt axelrören eller hur ser det ut?
Om kardanstången är delad så är det egentligen knutkorset vid stödlagret på mitten som bestämmer pinjongvinkeln, men korset på växellådan måste såklart sitta rätt i förhållande till mittenkorset. Förvirrande kanske... Med en CV-knut på mitten försvinner en hel del problem, den tar upp vinkelfel åt alla håll och klarar en del längdförändring också. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jo ordet pinjongvinkel beskriver igentligen något Nnat, som har mer med sättning av bakvagnen/chassiet att göra. Dragracing och terrängbilar arbetar mer med detta än du behöver fundera över i första skedet.
Enkla sättet är ju att testa köra bilen. Några grader lutning på knuten är vanligen inga problem. Men de slits möjligen ut i förtid. knutkors klarar kanske 3-4 grader, CW knutar bort mot det dubbla, givetvis med förkortad livslängd, men optimalt håller dem väll kanske 40.000 mil, klarar du dig på en 10del så är det antagligen bra nog. Hurvida du får vibrationer eller ej beror mer på annat. En Axel som är helt rak och inte har viktobalans, kommer inte vibrera i första taget oavsett hur knutarna sitter i ändarna. Inom rimliga gränser såklart. Som den nedre bilden är ritad fungerar OM det inte är knutkors i båda ändarna (något som man generellt ska undvika) om man har knutkors i båda ändar ska dessa vara vridna 90 grader mot varandra. Inte i samma linje som på bilden. Otydlig text kring detta. Dock är det som det står den sämsta av lösningarna om man kan välja så väljer man någon av de andra. Generellt skulle jag säga att det som Erik skriver är ganska korrekt/normalt. Om lådan lutar nedåt. Så ska axeln luta uppåt ungefär lika mycket. Övrigt. Pinjongvinkel är i vilken riktning som övre och nedre länkarmars främre infästning möter varandra om man drog ut dem till en lång teoretisk linje ( troligen en bra bit framför bilen) blir den knutpunkten ovanför eller under hjulets/axeln höjdcentrum =positiv/negativ pinjongvinkel. Om jag har fattat det rätt. man kan ju även separera främre infästningar så att de aldrig möter varandra framför bilen, uran bakom bilen. Och då får man helt andra fenomen. På en bil med kort fjädringsväg och hård sättning på fjädring så påverkar detta relativt lite. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag säger tvärtom, det är korrekt fasning av knutarna i bilden... ...och jag säger också att enda sättet att veta om just du får vibrationer är att provköra. Allting rör sig under belastning (men olika mycket i olika tillämpningar) men det brukar vara klokt att i statiskt läge ha samma vinkel (fast motsatt) på de två knutarna som utgångsläge. För övrigt bör du nog också fixa så axeln är ledad i undre stagen om den inte är det nu, låsningar i fyrlänken brukar inte fungera bra. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
det finns ingen exakt vinkel när det blir för stora pulsationer/vibrationer. Jag har läst siffran 6 grader som max tidigare, men det har0mer handlat om empiriskt "fastställd" vinkel baserad på hållbarhet/erfarenhet.
_________________ Mats Andersen |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag pillade en hel del med detta på min förra mustang, dock var förutsättningarna lite annorlunda, stel axel + bladfjädrar + momentstag.
Tittar man på några videor så är det rätt klart att grejorna rör sig ganska mycket.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Vad menar du Gustaf? Att det bryter i original upphängningen i en amazon?
Faaan vad sjukt. När man ser det där förstår man att de som tävlar rally, racing, drag ja de flesta vill ställa ner den en del för o få parallell under gaspådrag _________________ Oskar Mejving |
||||
Jag tror Gustaf reagerade på att du skrev att bakaxeln var fastsvetsad. Original är det en fyrlink som är fullt ledad. PV har en annan lösning med U-klämmor mot nedre bärarmarna som låter axeln rotera. Vridmomentet tas upp i ett reaktionsstag i diffklumpens ovankant. Det sista med tanke på Anders kommentar.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Det blir ju lite gissning utan att se hur det är gjort, men det viktiga är att axeln kan ledas i fästena på något sätt.
Amazon kombi har ju annan upphängning än sedan, men bussningen i bärarmen gör att axeln kan röra sig en del. Knappast optimalt men har du kopierat original så är det ju OK för en originalbil i alla fall. Det stämmer förstås att du får begränsad möjlighet att justera vinkeln innan bussningen bottnar så ska det justeras mer får man ju ändra fästena på något sätt. Nackdelen med lösningen är att den bygger på relativt mjuka bussningar för att den ska fungera hyfsat, vilket blir problematiskt med lite mer vridmoment. Det gör ju också att du riskerar att axeln vrids mer när du kör vilket gör det ännu svårare att "veta" om/när det vibrerar. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ja och nej Den fungerar i en statisk applikation, men inte på en bakaxel som rör sig upp och ner. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Ett sidospår som berörts lite, hur "gafflarna" sitter i förhållande till varandra.
Hade inne en lastbil med växellådsproblem för utredning på jobbet, växellådan började skrapa efter 1-2 veckor. Låda byttes och den trasiga togs isär. Sönderslagna synkpaket. Nya lådan höll 1-2 veckor sen samma visa. Ny låda sattes i och den nya trasiga togs isär. Sönderslagna synkar.. Den tredje lådan höll 1-2 veckor innan den var skrot också. Inga orsaker kunde hittas i lådan men till sist upptäcktes att en kardanen hade varit isär hos påbyggare och då monterats ihop fel med "gafflarna" vridna 90 i förhållande till varandra. Detta skapade så stora svängningar in i växellådan från kardanen att kopplingsskivorna i synkarna slogs sönder. Så på en Scania är det viktigt att gafflarna på kardanen sitter i samma plan, finns ingen hardyskiva eller annat mjukt som kan ta upp svängningarna. _________________ Karl Vestgöte |
||||
vid fullgaspådrag och med bra fäste är det klart att allt är så paralellt som möljigt, eftersom alla pulsationer som blir pga icke parallellitet ökar chansen för att det släpper på bakhjulen. Det är min sanning. Edit: detta ger också att det kan finnas vits med att justera vinkeln för det belastingsfall (moment över bakaxeln) så att det blir "bäst"
_________________ Mats Andersen |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag håller med Håkan, man måste titta på alla vinklar och klocka korsen även i sidled. Kanske inte spelar så stor roll på en bil med stel axel men på bilar med delad axel med diffen "orörlig" med fler än ett kardanrör så kan man behöva trixa rätt mycket för att få rätt vinklar. Det gäller också att inte få för små vinklar så knutarna får smörjning. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Ordet pinjongvinkel verkar ha lite diffust användningsområde, vad som är rätt eller fel innebörd låterkag vara osagt.
Men googlar man pinjongvinkel och traction, så får man en del om hur man använder lutningarna på länkstagen och reaktioner. Dvs det är inte nödvändigtvis bara knutkorsen man pratar om. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Skruva banåkabil Pinjongvinkel | 1, 2 >> 11 besök senaste veckan (2721 totalt) |