Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Pinjongvinkel
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (2721 totalt)
Ozzzy
Jönköping
Här sen Jun 2008
Inlägg: 41


Trådstartare
Tjena. Försökt läsa en gammal tråd om det men svarade inte riktigt på frågan.
Jag har en stel bakaxel 1031. Fastsvetsad i bakaxelfästena på en amazon kombi. Sitter skruvad i länkarmarna i 2 skruv o bussningar så ändra vinkeln genom o förlänga övre stagen hjälper nog inte så mycket.
Hur stor skillnad får det va innan det blir vibrationer?
Nu är utgående axel från lådan typ 3 grader ner. Och pinjongen nästan 3 grader ner också. Kommer det vibrera utav faan?
Mvh

_________________
Oskar Mejving
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047




_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Ozzzy
Jönköping
Här sen Jun 2008
Inlägg: 41


Trådstartare
J.Schuman skrev:


Har sett den med. Men frågan va om nån VET av erfarenhet hur illa mina grader är el om de ens märks. För vet många som kört med sjuka pinjongvinklar. Och ställer ner hit o dit

_________________
Oskar Mejving
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Om lådan lutar 3 grader ner i bakkant, då ska bakaxeln luta 3 grader upp, inte ner.

3 Grader är en ganska normal lutning skulle jag tro.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15483



Ptja.
Lada Niva har lite bekymmer med att pinjongvinklarna är lite hejkonbejkon.
Slutar med att fästena till karossen spricker för att fördelningslådan skakar så mycket.

#Gördeträtt

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Googlade lite snabbt på Amazonbakaxlar, sitter de nedre länkarmarna fast med nån sorts U-klammer runt axelrören eller hur ser det ut?

Om kardanstången är delad så är det egentligen knutkorset vid stödlagret på mitten som bestämmer pinjongvinkeln, men korset på växellådan måste såklart sitta rätt i förhållande till mittenkorset.
Förvirrande kanske...

Med en CV-knut på mitten försvinner en hel del problem, den tar upp vinkelfel åt alla håll och klarar en del längdförändring också.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jo ordet pinjongvinkel beskriver igentligen något Nnat, som har mer med sättning av bakvagnen/chassiet att göra. Dragracing och terrängbilar arbetar mer med detta än du behöver fundera över i första skedet.


Enkla sättet är ju att testa köra bilen. Några grader lutning på knuten är vanligen inga problem. Men de slits möjligen ut i förtid. knutkors klarar kanske 3-4 grader, CW knutar bort mot det dubbla, givetvis med förkortad livslängd, men optimalt håller dem väll kanske 40.000 mil, klarar du dig på en 10del så är det antagligen bra nog.

Hurvida du får vibrationer eller ej beror mer på annat. En Axel som är helt rak och inte har viktobalans, kommer inte vibrera i första taget oavsett hur knutarna sitter i ändarna. Inom rimliga gränser såklart.

Som den nedre bilden är ritad fungerar OM det inte är knutkors i båda ändarna (något som man generellt ska undvika) om man har knutkors i båda ändar ska dessa vara vridna 90 grader mot varandra. Inte i samma linje som på bilden. Otydlig text kring detta. Dock är det som det står den sämsta av lösningarna om man kan välja så väljer man någon av de andra.


Generellt skulle jag säga att det som Erik skriver är ganska korrekt/normalt. Om lådan lutar nedåt. Så ska axeln luta uppåt ungefär lika mycket.

Övrigt. Pinjongvinkel är i vilken riktning som övre och nedre länkarmars främre infästning möter varandra om man drog ut dem till en lång teoretisk linje ( troligen en bra bit framför bilen) blir den knutpunkten ovanför eller under hjulets/axeln höjdcentrum =positiv/negativ pinjongvinkel. Om jag har fattat det rätt. man kan ju även separera främre infästningar så att de aldrig möter varandra framför bilen, uran bakom bilen. Och då får man helt andra fenomen.
På en bil med kort fjädringsväg och hård sättning på fjädring så påverkar detta relativt lite.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



knotan skrev:
(något som man generellt ska undvika) om man har knutkors i båda ändar ska dessa vara vridna 90 grader mot varandra. Inte i samma linje som på bilden. Otydlig text kring detta. Dock är det som det står den sämsta av lösningarna om man kan välja så väljer man någon av de andra.



Jag säger tvärtom, det är korrekt fasning av knutarna i bilden...

...och jag säger också att enda sättet att veta om just du får vibrationer är att provköra. Allting rör sig under belastning (men olika mycket i olika tillämpningar) men det brukar vara klokt att i statiskt läge ha samma vinkel (fast motsatt) på de två knutarna som utgångsläge.

För övrigt bör du nog också fixa så axeln är ledad i undre stagen om den inte är det nu, låsningar i fyrlänken brukar inte fungera bra.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



det finns ingen exakt vinkel när det blir för stora pulsationer/vibrationer. Jag har läst siffran 6 grader som max tidigare, men det har0mer handlat om empiriskt "fastställd" vinkel baserad på hållbarhet/erfarenhet.

_________________
Mats Andersen
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Jag pillade en hel del med detta på min förra mustang, dock var förutsättningarna lite annorlunda, stel axel + bladfjädrar + momentstag.

Tittar man på några videor så är det rätt klart att grejorna rör sig ganska mycket..




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ozzzy
Jönköping
Här sen Jun 2008
Inlägg: 41


Trådstartare
Vad menar du Gustaf? Att det bryter i original upphängningen i en amazon?
Faaan vad sjukt. När man ser det där förstår man att de som tävlar rally, racing, drag ja de flesta vill ställa ner den en del för o få parallell under gaspådrag

_________________
Oskar Mejving
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag tror Gustaf reagerade på att du skrev att bakaxeln var fastsvetsad. Original är det en fyrlink som är fullt ledad. PV har en annan lösning med U-klämmor mot nedre bärarmarna som låter axeln rotera. Vridmomentet tas upp i ett reaktionsstag i diffklumpens ovankant. Det sista med tanke på Anders kommentar.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det blir ju lite gissning utan att se hur det är gjort, men det viktiga är att axeln kan ledas i fästena på något sätt.

Amazon kombi har ju annan upphängning än sedan, men bussningen i bärarmen gör att axeln kan röra sig en del. Knappast optimalt men har du kopierat original så är det ju OK för en originalbil i alla fall. Det stämmer förstås att du får begränsad möjlighet att justera vinkeln innan bussningen bottnar så ska det justeras mer får man ju ändra fästena på något sätt.

Nackdelen med lösningen är att den bygger på relativt mjuka bussningar för att den ska fungera hyfsat, vilket blir problematiskt med lite mer vridmoment. Det gör ju också att du riskerar att axeln vrids mer när du kör vilket gör det ännu svårare att "veta" om/när det vibrerar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
Är inte pinjongvinkel npgot annat än att det ska vara rätt vinkel på korsen ?

Dessutom är bilden felaktig. Den understa bilden funkar bra.


Ja och nej
Den fungerar i en statisk applikation, men inte på en bakaxel som rör sig upp och ner.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Ett sidospår som berörts lite, hur "gafflarna" sitter i förhållande till varandra.
Hade inne en lastbil med växellådsproblem för utredning på jobbet, växellådan började skrapa efter 1-2 veckor. Låda byttes och den trasiga togs isär. Sönderslagna synkpaket.
Nya lådan höll 1-2 veckor sen samma visa. Ny låda sattes i och den nya trasiga togs isär. Sönderslagna synkar..
Den tredje lådan höll 1-2 veckor innan den var skrot också.

Inga orsaker kunde hittas i lådan men till sist upptäcktes att en kardanen hade varit isär hos påbyggare och då monterats ihop fel med "gafflarna" vridna 90 i förhållande till varandra. Detta skapade så stora svängningar in i växellådan från kardanen att kopplingsskivorna i synkarna slogs sönder.

Så på en Scania är det viktigt att gafflarna på kardanen sitter i samma plan, finns ingen hardyskiva eller annat mjukt som kan ta upp svängningarna.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



vid fullgaspådrag och med bra fäste är det klart att allt är så paralellt som möljigt, eftersom alla pulsationer som blir pga icke parallellitet ökar chansen för att det släpper på bakhjulen. Det är min sanning. Edit: detta ger också att det kan finnas vits med att justera vinkeln för det belastingsfall (moment över bakaxeln) så att det blir "bäst"

_________________
Mats Andersen
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18575



Dude skrev:
ButterflyRacing skrev:
Är inte pinjongvinkel npgot annat än att det ska vara rätt vinkel på korsen ?

Dessutom är bilden felaktig. Den understa bilden funkar bra.


Ja och nej
Den fungerar i en statisk applikation, men inte på en bakaxel som rör sig upp och ner.


Jag håller med Håkan, man måste titta på alla vinklar och klocka korsen även i sidled. Kanske inte spelar så stor roll på en bil med stel axel men på bilar med delad axel med diffen "orörlig" med fler än ett kardanrör så kan man behöva trixa rätt mycket för att få rätt vinklar. Det gäller också att inte få för små vinklar så knutarna får smörjning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ordet pinjongvinkel verkar ha lite diffust användningsområde, vad som är rätt eller fel innebörd låterkag vara osagt.

Men googlar man pinjongvinkel och traction, så får man en del om hur man använder lutningarna på länkstagen och reaktioner. Dvs det är inte nödvändigtvis bara knutkorsen man pratar om.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
Pinjongvinkel
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (2721 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande