Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 24, 25, 26   >>
156 besök senaste veckan (154749 totalt)
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
stilldouble skrev:
stilldouble skrev:
Apropå tejpningen vi ser runt uppkapningen baktill: är det tänkt att diffusorn ska upp ca en decimeter?

Kan det finnas poäng att köra en sandwichkonstruktion i "taket" på diffusorn, just med tanke på att ni maxar DF i golvet? Vet inte hur mycket DF det innebär i fullt blås? Det ser ut som det är single-skin CF som diffusorn är tillverkad av. Det kommer bli schysst böjmoment i mitten på "taket". När vi tillvarkade däck till racebåtar så kunde man stå på däcket med bara ett lager 90gr väv på var sida om en 10mm kärna. Det måste vara någorlunda jämförbart med detta.




detta är bara ovansidan av diffusorn, vi ska gjuta udner sidan också, vi har 2 formar som Elite projects har gjort.
dessa ska bondas ihop med core matta från 3d core i tyskland så jag tror de komer bli rätt så bra.

sen där urkapningarna kommer ske i diffusorn så kommer vi förstärka med sånt skum.

som den ligger på bilden så ska den upp ca 16cm till vad jag kunde se, så jag måste kapa mer där bak också

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
stilldouble skrev:
Krafter



Diffusorn ger över 20.000N vid 300 men bara 1500N drag så trivsamt och lägga krut på att göra golvet rätt istället för att ha en gigantisk vinge.

Golvet utgör nästan hälften av DF av hela bilen.

_________________
Karel Silha
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Länge sen jag faktiskt läste något på Rejsa. Men jag är glad att jag såg denna tråd. Vilket sjukt bygge!

Hittade dessutom denna gamla bild igår


_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Daugaard skrev:
Länge sen jag faktiskt läste något på Rejsa. Men jag är glad att jag såg denna tråd. Vilket sjukt bygge!

Hittade dessutom denna gamla bild igår



Tack Emil kul o höra från dig

och jääääklar vad gammal bild goda tider de där

_________________
Karel Silha
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



karel021 skrev:
stilldouble skrev:
Krafter



Diffusorn ger över 20.000N vid 300 men bara 1500N drag så trivsamt och lägga krut på att göra golvet rätt istället för att ha en gigantisk vinge.

Golvet utgör nästan hälften av DF av hela bilen.


Det var det maggropskänslan sade mig. Det blir A och O att diffusorn blir rejält styv för att inte "skrövlas ihop" av stort undertryck som verkar över stor area, samt att inlaminerade fästpunkter är duktigt stadiga annars dras de plättlätt genom laminatet . Alternativt att det blir massor med fästpunkter som tar upp lasten. Maggropskänslan säger att det senare är att föredra.

_________________
Magnus Falk
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 253



Imponerande bygge! Vet du vad Marcelo använt för scanner för scanning av modellbil?
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
stilldouble skrev:
karel021 skrev:
stilldouble skrev:
Krafter



Diffusorn ger över 20.000N vid 300 men bara 1500N drag så trivsamt och lägga krut på att göra golvet rätt istället för att ha en gigantisk vinge.

Golvet utgör nästan hälften av DF av hela bilen.


Det var det maggropskänslan sade mig. Det blir A och O att diffusorn blir rejält styv för att inte "skrövlas ihop" av stort undertryck som verkar över stor area, samt att inlaminerade fästpunkter är duktigt stadiga annars dras de plättlätt genom laminatet . Alternativt att det blir massor med fästpunkter som tar upp lasten. Maggropskänslan säger att det senare är att föredra.


har ritat lite fästen som jag kommer sätta på fler ställen som blir typ iskjuts fästen






sen kommer de sitta som ankarfästen genom ovandelen, därutav har jag bara fått en halva av splittern så jag kan limma in fästen som sen robin gjuter igen när ha lägger ihop sidorna

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
N-Joy Motorsport skrev:
Imponerande bygge! Vet du vad Marcelo använt för scanner för scanning av modellbil?


Tack, nej tyvärr, Ajden har skannat en del av golvet osv så kan kolla vad han hade för skanner.



_________________
Karel Silha
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Det är nog helt rätt att ha stora areor på undersidan av diffusorfästena, så att diffusorn pressas MOT fästet istället för att riskera delaminering av att fästet slits LOSS från laminatet. Trots allt, kraften är som att två bilar hänger i diffusorn.

_________________
Magnus Falk
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
stilldouble skrev:
Det är nog helt rätt att ha stora areor på undersidan av diffusorfästena, så att diffusorn pressas MOT fästet istället för att riskera delaminering av att fästet slits LOSS från laminatet. Trots allt, kraften är som att två bilar hänger i diffusorn.


ah de kommer bli mycket klurande för att få fast de bra men har lite ideeer så tror de borde funka

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Rattstången har fått sin plats.

Nu väntar jag på uprights så vi kan få ner bilen på hjul.




_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
De tuffar på, stol monterat och nu ska stols fästen bara helsvetsas



Mycket krånglande med kör position men nu börjar de kännas rätt ok


Även börjar med att svetsa dit panel fästen som jag ritat själv och fått vatten skurna i ducol


Robin på Elite har hjälpt att rita ny grill till fronten som vi kan ha för lite friskluft och även för olje kylaren.


Torrsumps tanken är på plats och även justera om pedalerna så dom kommer längre ner och mer fram


Ny Partner i bygget då de Suvi Performance hjälper till att fräsa uprights som borde bli klara under veckan.


Riktigt fint jobb som görs av SUVI väldigt nöjd att ha dom med


Även gjort klart ratten, vart väldigt nöjd med detta, många delar 3d printade och centrum distansen är 3d printad av 3dverkstan i deras Mark forged skrivare



_________________
Karel Silha
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



fantastiskt arbete från alla parter, en annan kämpar med att hitta nån som kan göra enkla (??!!) dxf filer av ritningar man har eller att få tag i snygga fästelement haha, och så ser man så här galet duktiga personer in action, stoooort tack för att du/ni/alla tar er tid att dela med er av ert otroliga arbete

_________________
janne pettersson
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



den kör positionen ser fruktansvärt obekväm ut. hur långt upp har du till rören över hjälmen. borde inte en mer liggande position va att föredra?

_________________
Björn hall
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Mmmmm.... Uprights.... Mmmmm...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
jägerjanne skrev:
fantastiskt arbete från alla parter, en annan kämpar med att hitta nån som kan göra enkla (??!!) dxf filer av ritningar man har eller att få tag i snygga fästelement haha, och så ser man så här galet duktiga personer in action, stoooort tack för att du/ni/alla tar er tid att dela med er av ert otroliga arbete


Tack värmer verkligen o höra, jag tror många förstår att detta är ett tungt bygge o dra men de är nog bara hälften av sanningen de är så mycket bitar som ska falla på plats hela tiden för att de ska bli klart så de är riktigt tufft så jag kämpar så gott jag kan,

Björn H skrev:
den kör positionen ser fruktansvärt obekväm ut. hur långt upp har du till rören över hjälmen. borde inte en mer liggande position va att föredra?


Nja denna är faktiskt rätt bra, går inte ligga mer för då blir de för tight mot pedalerna och då kommer knäna upp för mycket, denna position är nog den bästa jag kommit fram till, har ändå testat 4 olika stolar och funderat på olika pedlar osv


Klingan75 skrev:
Mmmmm.... Uprights.... Mmmmm...



_________________
Karel Silha
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Björn H skrev:
den kör positionen ser fruktansvärt obekväm ut. hur långt upp har du till rören över hjälmen. borde inte en mer liggande position va att föredra?


Nja denna är faktiskt rätt bra, går inte ligga mer för då blir de för tight mot pedalerna och då kommer knäna upp för mycket, denna position är nog den bästa jag kommit fram till, har ändå testat 4 olika stolar och funderat på olika pedlar osv

//
Först måste jag bara instämma i hyllningskören ang ditt bygge, grymmmmt!

Ang körställning ska du nog behålla stolens lutning ungefär som den är nu. Lutar man den bakåt för mycket får man inte stöd för axlar och huvud. Då behövs en annan stol med mer rundad ryggdel. Det är viktigt att axlar och huvud är upprätt, annars blir det jobbigt att köra länge.

Det enda jag kan se som skulle kunna bli lite jobbigt är avståndet mellan armbåge och lår. Kan bli så att du slår ihop dem vid snabbt rattande. Men du har säkert känt efter så att det ska fungera. Antar att du monterat stolen så lågt det går. I så fall kanske höja ratten en aning. Men oavsett så är det viktigt att man kan sitta avslappnat och sköta pedaler och ratt.

Kör på med ditt grymma bygge!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Litto skrev:
Björn H skrev:
den kör positionen ser fruktansvärt obekväm ut. hur långt upp har du till rören över hjälmen. borde inte en mer liggande position va att föredra?


Nja denna är faktiskt rätt bra, går inte ligga mer för då blir de för tight mot pedalerna och då kommer knäna upp för mycket, denna position är nog den bästa jag kommit fram till, har ändå testat 4 olika stolar och funderat på olika pedlar osv

//
Först måste jag bara instämma i hyllningskören ang ditt bygge, grymmmmt!

Ang körställning ska du nog behålla stolens lutning ungefär som den är nu. Lutar man den bakåt för mycket får man inte stöd för axlar och huvud. Då behövs en annan stol med mer rundad ryggdel. Det är viktigt att axlar och huvud är upprätt, annars blir det jobbigt att köra länge.

Det enda jag kan se som skulle kunna bli lite jobbigt är avståndet mellan armbåge och lår. Kan bli så att du slår ihop dem vid snabbt rattande. Men du har säkert känt efter så att det ska fungera. Antar att du monterat stolen så lågt det går. I så fall kanske höja ratten en aning. Men oavsett så är det viktigt att man kan sitta avslappnat och sköta pedaler och ratt.

Kör på med ditt grymma bygge!



Tack så mycket värmer att höra

ja precis jag har labbat en hel del med detta och tycker att jag sitter riktigt bra nu, jag kan justera ratten upp och ner för att de inte ska ta emot i knäna men tror som du säger att detta blir riktigt bra.

jag vill inte vara med bakåtlutad då huvet inte kommer vila mot stolsryggen.

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Uprights som Grex har skissat fram åt oss och som Suvi Performance nu fräser fram är helt magiska

eller vad säger ni



_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Fått hem alla lager och uprights är på good väg att bli klara





_________________
Karel Silha
Citera
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 24, 25, 26   >>
156 besök senaste veckan (154749 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande