Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 65, 66, 67   >>
64 besök senaste veckan (237856 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1825


Trådstartare
Detsamma säger jag!

Jodå, hemkommen igen i princip i samma utförande som när man åkte ner!
Varit lite mycket med jobb o annat, men det kommer en liten rapport här så småningom tänkte jag.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Kul att se att det rullar och funkar! Mötte dig på R40 utanför Dalsjöfors i fredags. Man hajjar till när man ser en E30 nuförtiden. Särskilt en i ditt skick. thumbs up thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1825


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Kul att se att det rullar och funkar! Mötte dig på R40 utanför Dalsjöfors i fredags. Man hajjar till när man ser en E30 nuförtiden. Särskilt en i ditt skick. thumbs up thumbs up


Tack!

Jepp, det var jag det! Såg inte någon Miata vad jag kan minnas, körde du elbilen?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Christian Jansson skrev:
Claes Haglund skrev:
Kul att se att det rullar och funkar! Mötte dig på R40 utanför Dalsjöfors i fredags. Man hajjar till när man ser en E30 nuförtiden. Särskilt en i ditt skick. thumbs up thumbs up


Tack!

Jepp, det var jag det! Såg inte någon Miata vad jag kan minnas, körde du elbilen?


Ja, det var mer transport än skoj.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1825


Trådstartare
Tänkte då göra en liten sammanfattning av träffen och körningen på Anderstorp i lördags.

Körde ner på morgonen, har ju inte så jättelångt till Anderstorp så behövde inte gå upp extremt
tidigt. Det var man ju glad för. Mindre glad blev man av att himlen öppnade sig samtidigt som bilen
rullade ur garaget...
Nåja, inget att hänga läpp för, lite regn har ingen dött av osv.

Tog det lite lugnt på vägen, kände av lite vattenplaning i de värsta hjuldikena. Däck
för banåka är väl inte helt optimala för hällregn...

Väl framme så gjordes besiktning av bilarna som tur var inomhus. Skönt med tanke på
vädret.
Träffade flera bekanta ansikten thumbs up, härifrån forumet bl.a Abbe och Henrik.
David som är del i arrangörsgruppen är ju också aktiv här. Johan var också på plats, dock utan bil.
Fanns fler från forumet som jag dock missat namnet på
Flera andra bekanta dök också upp, även om de inte är så aktiva här. Trevligt!

Cup-deltagarna kämpade på i regnet medan vi hade vårt förarmöte. DB-kraven
på Anderstorp är ju hårda och övervakas med sensorer runt banan, något som gav många
lite funderande ansiktsuttryck. Det var dock ingen som råkade i klistret under dagen thumbs up
Allmänt råd från klubbens håll till oss som skulle köra var att låta DSC och liknande
vara inkopplade. DSC-vad? Analoga bilar är helt klart i minoritet nu för tiden.

Första line-up och regnet hade inte släppt, men det var ingen idé att hänga läpp
för det - nu skulle det köras!



Det blev ett par spännande pass med stora säkerhetsmarginaler. Bil utan ABS eller andra system
kombinerat med en vattentäckt flygraka inger lite respekt.
Kändes lite som Bambi på is och krävde koncentration - kul det också!
Bitvis blev det lite drifting-varning, men det fick man ta.

Under dagen blev det gradvis torrare och sista passet för dagen var i princip helt torrt
och då kunde man utforska bilen och Scandinavian Raceway lite mer. Jag och Henrik fick tillfälle
att köra lite tillsammans och försvara gammelbilarnas ära.

Generellt så kändes det väldigt tryggt trots en dag med mycket regn - detta
tack vare samtliga deltagares fina uppförande på banan - kudos på det!

Fick många uppskattande kommentarer och nyfikna som ville titta närmre
på bilen under dagen. Tack alla, ingen nämnd men ingen glömd! Det värmer!

Efter sista passet var vi några få kvar som packade ihop, trötta men nöjda.





Hemfärden var odramatisk. Något glappljud som får kollas på, men något skall ju göras i
vinter också. Inte så märkligt om något skakar upp när allt varit nedskruvat.

Tack till Peter, David, Ola och alla andra i klubben för ett bra arrangemang trots utmaningar
med vädret!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Härlig sammanfattning Christian!

Roligt att träffas Christian och som du säger var det toktrevligt att träffa allt möjligt folk!


Fick precis upp en film med ett varv bakom dig där vi försvarar de analoga gammelbilarna!


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1825


Trådstartare
Kul med ett filmklipp Henrik! thumbs up thumbs up

Atlas-kurvan var såphal i lördags och det syns på filmen också. Tror inte att jag gjorde ett enda varv
på hela dagen utan ett eller flera släpp där.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Christian Jansson skrev:
Atlas-kurvan var såphal i lördags och det syns på filmen också. Tror inte att jag gjorde ett enda varv
på hela dagen utan ett eller flera släpp där.


Visst var den! Tog med ett par körningar genom den kurvan i mitt andra filmklipp (Rainy Edition),
och oavsett hur försiktigt jag körde så blev det små släpp hela tiden...

Hoppa till 2:35 i fönstret nedan eller tryck på denna länken https://youtu.be/e6MZm-Yex8A?t=154


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1825


Trådstartare
Har haft en liten filmsnutt liggande från premiärkörningen på Kinnekulle. Inte något speciellt, ringrostigt och
jag växlade tidigt för att inte varva för hårt med den ny-ihopsatta motorn.
Men tänkte att jag kan ju ändå slänga upp den, om inte annat för
att påminna mig själv i höstmörkret om att det kommer en vår.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1133



Nu har jag äntligen haft tid att läsa igenom din byggtråd efter träffen hos Janne. Synd att denna inte var på plats, hade jag velat se i verkligheten. Otroligt fint jobb du har lagt ner! thumbs up Genomtänkta lösningar och otroligt prydligt genomfört.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1825


Trådstartare
Tack Anders!

Du är alltid välkommen att titta närmre - du får väl se till att dyka upp
när jag bjuder in!

Blir antagligen nu i vinter eller kanske till våren
när det går att ta ut nöjesfordon igen. thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1825


Trådstartare
Här har det varit vinterdvala i garaget, inte hänt något alls.

Dags att ändra på det.






Peder skall få gå igenom och preppa diffen, blir bra.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1825


Trådstartare
En liten uppdatering igen då.

I väntan på Peder så tog jag en förnyad titt på krängningshämmaren fram.
Förra året hade jag vid vissa tillfällen ett slag-ljud, t.ex vid en kompression strax före bron på Kinnekulle.
Visade sig att hämmaren vid tillräcklig infjädring tog i grenröret. Denna punkt har ju
varit tight hela tiden, men hade förhoppningar om att den nedflyttning jag gjorde förra
året skulle vara tillräcklig -men icke.



Gjorde därför om distanserna och sänkte hämmaren ytterligare, nu totalt 10 mm.
Stagen från 323F som jag använt passade givetvis inte längre, letade runt men hittade bara
väldigt klena stag i lämplig längd.
Lösningen fick bli en nedflyttningsbricka med försänkta bultar och de längre stagen från
M3 E30.

Nu börjar jag närma mig gränsen för hur lågt hämmaren kan sitta på originalposition, det
blir trångt nedåt länkarmen och även framåt mot bryggan. Nu får det f..n bara funka.



Med detta klart var det dags att ta tag i slutväxeln igen. Hämtade upp den hos Peder där den
låg och väntade bland en uppsjö med växellådor och andra slutväxlar. Peder hoppade snabbt
ur bild när jag tog fram mobilen...



Min slutväxel kommer ju från Z3 och hade som alla Z3:or med diffbroms (förutom M-modellerna)
Torsen-diff. Samma lösning som Quaife har på sina diffar. Fördelaktigt är att de inte slits, men de går
inte att justera och har en annan karaktär än lamelldiffar.
Valde att låta Peder bygga om min med lameller och samtigt dubbla antalet lameller till ~40% bromsverkan.



Med färsk olja fylld åkte diffen upp igen. Peder avråder ifrån att använda Castrol Syntrax då han haft dålig
erfarenhet av vatten i den oljan (!) som sedan skadat lameller. Passade på att köpa några liter
Ravenol av Peder som han tillhandahåller till vettigt pris. thumbs up
Nu skall bilen rulla 50-100 mil "inkörning" och sedan är det dags för ett oljebyte igen.



Idag blev vädret perfekt för en första testvända och avtvättning av verkstadsdamm, ur led är tiden - datumet är 2:a februari...





Generationsfoto. Är visst inte bara vi gubbar som svullnar med åren.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4264



Jag gillar ditt koncept, precis lagom mycket synliga modifieringar men desto mer under skalet thumbs up

Om någon inkörningsrunda går häråt har du en stående inbjudan på fika.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1825


Trådstartare
Tack Janne! Det är inte omöjligt att jag tittar förbi vid tillfälle!

Din bil börjar ju bli alldeles mjuk och ombonad nu och det måste man ju få chansen att känna på lite!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1825


Trådstartare


Vad nu? Jag skulle ju inte ut och sladda i snö, slask och salt?



Har justerat fram och bakvagn lite grann för mer rake och behövde rulla
bilen lite för att sätta fjädrarna igen. Behövde också använda lyften till annat, så slängde på vinterskodda bakhjul tillfälligt för att kunna navigera i
snömodden lite innan bilen fick komma in i garagevärmen igen.

Den skarpsynte ser också att jag dekaltrimmat lite.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Ser oerhört trevlig ut

Och man bör absolut visa de äldre vederbörlig respekt.
Din har ju förmågan att bita ifrån om så skulle krävas också

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1825


Trådstartare
Tack Christer!

Förärades dekalen vid förra årets träff på Anderstorp av en
likaledes E30-buren klubbkamrat. Klibban är ju populär i
Staterna, men jag tycker nog att den funkar även på denna sida pölen.
För en gammal gubbe som jag själv så passar det kanske.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
TobbeBurger
Romelanda
Här sen Feb 2020
Inlägg: 27



nu har jag sträckläst hela tråden och kan säga att du byggt min drömbil!
Jag har själv en E30 som skall grejas lite med men inte alls på samma sätt. ev en SFRO reggning men med annan motor isåfall

GRYMT bygge! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Tobias Mattiasson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1825


Trådstartare
Tack Tobbe!

Som kanske lyser igenom är även jag lite svag för gammel-BMW i
allmänhet och E30 i synnerhet.

Är tillräckligt gammal för att uppskatta analoga bilar som gör det
man ber dem om och inte det mjukvaran tror att du egentligen menade.
Hade en målbild på vad jag ville uppnå och på det hela taget känns det
som att jag är en bra bit på väg.

Det viktigaste är att var och ens bilhobby är till glädje för en själv!
Vi har alla lite olika ingångsvinklar på våra projekt och det är ju det
som är det fina i kråksången.
Häng i med din E46:a och E30:n - det blir roliga bilar! thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Vilken fin E30 sleeper du har byggt Christian. WOW!

Varenda detalj ser ju fabriksgjord ut. Måste vara en ren våt nostalgidröm att få starta upp denna nu i vår.
(skulle jag vara lite petig, skulle jag dock byta spikbanden till bromskylningen till nåt mer diskret).

Men men, nån för bättringspotential måste ju alltid få finnas, och i dit fall är den ju minimal.

Stor eloge till att du renoverat och bevarar denna så fin. Hatten av!

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 65, 66, 67   >>
64 besök senaste veckan (237856 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande