Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 65, 66, 67 >> 64 besök senaste veckan (237856 totalt) |
Detsamma säger jag!
Jodå, hemkommen igen i princip i samma utförande som när man åkte ner! Varit lite mycket med jobb o annat, men det kommer en liten rapport här så småningom tänkte jag. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Kul att se att det rullar och funkar! Mötte dig på R40 utanför Dalsjöfors i fredags. Man hajjar till när man ser en E30 nuförtiden. Särskilt en i ditt skick.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Tack! Jepp, det var jag det! Såg inte någon Miata vad jag kan minnas, körde du elbilen? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Ja, det var mer transport än skoj. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Tänkte då göra en liten sammanfattning av träffen och körningen på Anderstorp i lördags.
Körde ner på morgonen, har ju inte så jättelångt till Anderstorp så behövde inte gå upp extremt tidigt. Det var man ju glad för. Mindre glad blev man av att himlen öppnade sig samtidigt som bilen rullade ur garaget... Nåja, inget att hänga läpp för, lite regn har ingen dött av osv. Tog det lite lugnt på vägen, kände av lite vattenplaning i de värsta hjuldikena. Däck för banåka är väl inte helt optimala för hällregn... Väl framme så gjordes besiktning av bilarna som tur var inomhus. Skönt med tanke på vädret. Träffade flera bekanta ansikten , härifrån forumet bl.a Abbe och Henrik. David som är del i arrangörsgruppen är ju också aktiv här. Johan var också på plats, dock utan bil. Fanns fler från forumet som jag dock missat namnet på Flera andra bekanta dök också upp, även om de inte är så aktiva här. Trevligt! Cup-deltagarna kämpade på i regnet medan vi hade vårt förarmöte. DB-kraven på Anderstorp är ju hårda och övervakas med sensorer runt banan, något som gav många lite funderande ansiktsuttryck. Det var dock ingen som råkade i klistret under dagen Allmänt råd från klubbens håll till oss som skulle köra var att låta DSC och liknande vara inkopplade. DSC-vad? Analoga bilar är helt klart i minoritet nu för tiden. Första line-up och regnet hade inte släppt, men det var ingen idé att hänga läpp för det - nu skulle det köras! Det blev ett par spännande pass med stora säkerhetsmarginaler. Bil utan ABS eller andra system kombinerat med en vattentäckt flygraka inger lite respekt. Kändes lite som Bambi på is och krävde koncentration - kul det också! Bitvis blev det lite drifting-varning, men det fick man ta. Under dagen blev det gradvis torrare och sista passet för dagen var i princip helt torrt och då kunde man utforska bilen och Scandinavian Raceway lite mer. Jag och Henrik fick tillfälle att köra lite tillsammans och försvara gammelbilarnas ära. Generellt så kändes det väldigt tryggt trots en dag med mycket regn - detta tack vare samtliga deltagares fina uppförande på banan - kudos på det! Fick många uppskattande kommentarer och nyfikna som ville titta närmre på bilen under dagen. Tack alla, ingen nämnd men ingen glömd! Det värmer! Efter sista passet var vi några få kvar som packade ihop, trötta men nöjda. Hemfärden var odramatisk. Något glappljud som får kollas på, men något skall ju göras i vinter också. Inte så märkligt om något skakar upp när allt varit nedskruvat. Tack till Peter, David, Ola och alla andra i klubben för ett bra arrangemang trots utmaningar med vädret! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Härlig sammanfattning Christian!
Roligt att träffas Christian och som du säger var det toktrevligt att träffa allt möjligt folk! Fick precis upp en film med ett varv bakom dig där vi försvarar de analoga gammelbilarna! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Kul med ett filmklipp Henrik!
Atlas-kurvan var såphal i lördags och det syns på filmen också. Tror inte att jag gjorde ett enda varv på hela dagen utan ett eller flera släpp där. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Visst var den! Tog med ett par körningar genom den kurvan i mitt andra filmklipp (Rainy Edition), och oavsett hur försiktigt jag körde så blev det små släpp hela tiden... Hoppa till 2:35 i fönstret nedan eller tryck på denna länken https://youtu.be/e6MZm-Yex8A?t=154 _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Har haft en liten filmsnutt liggande från premiärkörningen på Kinnekulle. Inte något speciellt, ringrostigt och
jag växlade tidigt för att inte varva för hårt med den ny-ihopsatta motorn. Men tänkte att jag kan ju ändå slänga upp den, om inte annat för att påminna mig själv i höstmörkret om att det kommer en vår. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Nu har jag äntligen haft tid att läsa igenom din byggtråd efter träffen hos Janne. Synd att denna inte var på plats, hade jag velat se i verkligheten. Otroligt fint jobb du har lagt ner! Genomtänkta lösningar och otroligt prydligt genomfört.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Tack Anders!
Du är alltid välkommen att titta närmre - du får väl se till att dyka upp när jag bjuder in! Blir antagligen nu i vinter eller kanske till våren när det går att ta ut nöjesfordon igen. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
En liten uppdatering igen då.
I väntan på Peder så tog jag en förnyad titt på krängningshämmaren fram. Förra året hade jag vid vissa tillfällen ett slag-ljud, t.ex vid en kompression strax före bron på Kinnekulle. Visade sig att hämmaren vid tillräcklig infjädring tog i grenröret. Denna punkt har ju varit tight hela tiden, men hade förhoppningar om att den nedflyttning jag gjorde förra året skulle vara tillräcklig -men icke. Gjorde därför om distanserna och sänkte hämmaren ytterligare, nu totalt 10 mm. Stagen från 323F som jag använt passade givetvis inte längre, letade runt men hittade bara väldigt klena stag i lämplig längd. Lösningen fick bli en nedflyttningsbricka med försänkta bultar och de längre stagen från M3 E30. Nu börjar jag närma mig gränsen för hur lågt hämmaren kan sitta på originalposition, det blir trångt nedåt länkarmen och även framåt mot bryggan. Nu får det f..n bara funka. Med detta klart var det dags att ta tag i slutväxeln igen. Hämtade upp den hos Peder där den låg och väntade bland en uppsjö med växellådor och andra slutväxlar. Peder hoppade snabbt ur bild när jag tog fram mobilen... Min slutväxel kommer ju från Z3 och hade som alla Z3:or med diffbroms (förutom M-modellerna) Torsen-diff. Samma lösning som Quaife har på sina diffar. Fördelaktigt är att de inte slits, men de går inte att justera och har en annan karaktär än lamelldiffar. Valde att låta Peder bygga om min med lameller och samtigt dubbla antalet lameller till ~40% bromsverkan. Med färsk olja fylld åkte diffen upp igen. Peder avråder ifrån att använda Castrol Syntrax då han haft dålig erfarenhet av vatten i den oljan (!) som sedan skadat lameller. Passade på att köpa några liter Ravenol av Peder som han tillhandahåller till vettigt pris. Nu skall bilen rulla 50-100 mil "inkörning" och sedan är det dags för ett oljebyte igen. Idag blev vädret perfekt för en första testvända och avtvättning av verkstadsdamm, ur led är tiden - datumet är 2:a februari... Generationsfoto. Är visst inte bara vi gubbar som svullnar med åren. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Jag gillar ditt koncept, precis lagom mycket synliga modifieringar men desto mer under skalet
Om någon inkörningsrunda går häråt har du en stående inbjudan på fika. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tack Janne! Det är inte omöjligt att jag tittar förbi vid tillfälle!
Din bil börjar ju bli alldeles mjuk och ombonad nu och det måste man ju få chansen att känna på lite! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Vad nu? Jag skulle ju inte ut och sladda i snö, slask och salt? Har justerat fram och bakvagn lite grann för mer rake och behövde rulla bilen lite för att sätta fjädrarna igen. Behövde också använda lyften till annat, så slängde på vinterskodda bakhjul tillfälligt för att kunna navigera i snömodden lite innan bilen fick komma in i garagevärmen igen. Den skarpsynte ser också att jag dekaltrimmat lite. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Ser oerhört trevlig ut
Och man bör absolut visa de äldre vederbörlig respekt. Din har ju förmågan att bita ifrån om så skulle krävas också _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||
Tack Christer!
Förärades dekalen vid förra årets träff på Anderstorp av en likaledes E30-buren klubbkamrat. Klibban är ju populär i Staterna, men jag tycker nog att den funkar även på denna sida pölen. För en gammal gubbe som jag själv så passar det kanske. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
nu har jag sträckläst hela tråden och kan säga att du byggt min drömbil!
Jag har själv en E30 som skall grejas lite med men inte alls på samma sätt. ev en SFRO reggning men med annan motor isåfall GRYMT bygge! _________________ Tobias Mattiasson |
||||
Tack Tobbe!
Som kanske lyser igenom är även jag lite svag för gammel-BMW i allmänhet och E30 i synnerhet. Är tillräckligt gammal för att uppskatta analoga bilar som gör det man ber dem om och inte det mjukvaran tror att du egentligen menade. Hade en målbild på vad jag ville uppnå och på det hela taget känns det som att jag är en bra bit på väg. Det viktigaste är att var och ens bilhobby är till glädje för en själv! Vi har alla lite olika ingångsvinklar på våra projekt och det är ju det som är det fina i kråksången. Häng i med din E46:a och E30:n - det blir roliga bilar! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Vilken fin E30 sleeper du har byggt Christian. WOW!
Varenda detalj ser ju fabriksgjord ut. Måste vara en ren våt nostalgidröm att få starta upp denna nu i vår. (skulle jag vara lite petig, skulle jag dock byta spikbanden till bromskylningen till nåt mer diskret). Men men, nån för bättringspotential måste ju alltid få finnas, och i dit fall är den ju minimal. Stor eloge till att du renoverat och bevarar denna så fin. Hatten av! _________________ Lasse Eklund - Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS - BMW Z4M Coupe '07. BMWCS |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 65, 66, 67 >> 64 besök senaste veckan (237856 totalt) |