Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 176, 177, 178 ... 192, 193, 194   >>
36 besök senaste veckan (1138745 totalt)
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Om det bara är ett tomt block ken det ju inte vara speciellt dyrt att skicka upp det med bussgods. Så kan jag scanna det.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
smid
Habo
Här sen Jan 2008
Inlägg: 114



Cool motor helt klart! Vad var de som gjorde valet föll på K24 och inte 4g63?mest av nyfikenhet. Ja gillar bägge motorerna så.. [/quote]


Det är ju ingen rallybil han bygger sååå.....

_________________
Jimi Smid

@smid_racing
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
K24an är en av de bästa 4 cyl motorer som tillverkats. Stadig bottendel med gördel/bedplate original, VTEC, VTC, superfin topp, alublock och 2,4l original.

Men primärt gick också 4G63 bort pga avgas/insug på fel sida mot hur bilen är byggd.

Motorn har långt slag original på 99 mm så det kommer inte att ökas. Den klarar 1000 hk redan med fodrat originalblock men nu tar vi det hela ett par steg till och jag tror det här blir en av de grymmaste K24or som byggts för bana

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Ajden skrev:
Om det bara är ett tomt block ken det ju inte vara speciellt dyrt att skicka upp det med bussgods. Så kan jag scanna det.


Tack Robert, har hunnit lösa det på annat sätt nu.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Fixxe skrev:
Fan najs!
Tänkte skrivit hoppas på k24 tidigare idag thumbs up
Men va lite osäker på tillgång till billetblock

Värmer ju hondahjärtat i en!
Och Edvin får äntligen skruva honda igen


Bullet kom precis ut med det här blocket. Det blir ett dry deck och helt nytillverkad topp

Hahaha ja nu får han äntligen skruva Honda igen

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Så jåkla spännande detta blev. Honda motor,

Gällande mitt svar tidigare gällde tron i att du ville scanna din gamla motor för mått att fräsa eget billet block, dvs med precision på 1000-delar.
Men nu förstår Jag att det gäller att få en måtttsatt modell av nya motorn för att skapa en ritning över hur nya placering blir??
Dvs kanske snarare precision +/- några tiondelar.
Det borde göra att priset på scannern sjunker från 10-15 miljoner till några hundra tusen , typ . thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875




_________________
Magnus Falk
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
stilldouble skrev:
Är det detta block?

https://dragcartel.com/collections/k-series-short-block/products/bille . . . .


Ja. Tillverkas av Bullet Race Engineering i Australien.
Vi ska köra dry deck så kylvattnet går externt mellan topp och block.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241



Helt klart intressant och trevligt val av motor!
Jag hoppas att detta kommer ge er mindre strul och att ni får lättare att få tag på slitdelar såsom lager än tidigare!

Blir det o-ring som tätning mellan block och topp?

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Ricke W skrev:
Helt klart intressant och trevligt val av motor!
Jag hoppas att detta kommer ge er mindre strul och att ni får lättare att få tag på slitdelar såsom lager än tidigare!

Blir det o-ring som tätning mellan block och topp?


Ska bli riktigt intressant detta! Tappar en halv liter i volym men går upp i varv samt VTEC funktionen och andra trix på styrsystemsidan som jag hoppas kunna gå bra körbarhet.

Det är nedfrästa pyramidringar I aluminiumbrons som tätar cylindrarna samt en vanlig packning som tätar oljekanalerna.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Ogge81
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 22



Alltså som Honda-nörd vill man ju nästan gråta nu, vilket fantastiskt bygge detta ska bli att följa!

Vilket monster alltså!

_________________
Oskar Rönnberg
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Ogge81 skrev:
Alltså som Honda-nörd vill man ju nästan gråta nu, vilket fantastiskt bygge detta ska bli att följa!

Vilket monster alltså!

Det kommer att bli skitfräckt!


Hög tid att skippa den halva v8-an.


Håller med om att det blir skitfräckt!

_________________
Anders Hansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



GustafB skrev:


Ska bli riktigt intressant detta! Tappar en halv liter i volym men går upp i varv samt VTEC funktionen och andra trix på styrsystemsidan som jag hoppas kunna gå bra körbarhet.

Det är nedfrästa pyramidringar I aluminiumbrons som tätar cylindrarna samt en vanlig packning som tätar oljekanalerna.


2.4 liter är inte så lite heller å andra sidan. Samt att förhållande borr/slag borde bli bra för att kunna höja varvtalet??

Å i kombination med de andra du nämner med VVT och även ganska bra flöde i topplock så borde det bli väldigt trevlig motor.

Sen så tror jag den stora fördelen är att det är ett relativt väl utprovad koncept, jämfört mot det som först övervägde att fräsa fram eget block.

Jag tror det kommer bli toppenbra thumbs up thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Kul med motorbygge, hoppas det håller så det blir mer tid att finlira konceptet ett tag.

Hur mycket är egentligen K24 fortarande, eller är det i praktiken en 2,4l billetmotor byggd från grunden med någorlunda liknande mått?

Blir det gemensamt kylsystem eller två olika för topp/block? Det senare har ju funnits förr i långloppsturbosportvagnar typ Le mans för att få motorer att hålla ihop bättre.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Satan!

Jag trodde inte att jag kunde gilla denna bil mer men jag hade tydligen fel!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Cédric skrev:
Kul med motorbygge, hoppas det håller så det blir mer tid att finlira konceptet ett tag.

Hur mycket är egentligen K24 fortarande, eller är det i praktiken en 2,4l billetmotor byggd från grunden med någorlunda liknande mått?

Blir det gemensamt kylsystem eller två olika för topp/block? Det senare har ju funnits förr i långloppsturbosportvagnar typ Le mans för att få motorer att hålla ihop bättre.
Toppens grundkonstruktion brukar ju behållas även om kanaler mm ändras lite. Kammarna, ventilernas placering/vinkel och en hel del annat är nog lika originalet i slutänden (varför göra nytt när det fungerar?).
K24 flåsar ju rätt bra i original (så det är inget större fel på grunden) så det gäller väl "bara" att hålla trycket på plats så ska det nog gå undan (nja det gäller att få ner kraften/momentet i veven och ut i kopplingen också).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Kul att folk verkar gilla konceptet

Precis, själva konstruktionen och geometrin med VTEC, kamaxlarna, rockers osv är till det mesta original K20/K24.
Men toppen är både starkare flödar mer än vad som är möjligt med en originaltopp.

Sen är motorn i sig en riktigt fin konstruktion som både är enkel och driftsäker. Men originaltillverkade delar blir det inte många av i motorn

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Nä jag gillar det inte! en Honda motor? usch!!

Blir alltså även toppen en annan nygjord billet topp?
Blir det en i "K-Series DRAG CARTEL CNC Heads" färdig topp ?
https://dragcartel.com/collections/cylinder-heads/products/bespoke-k-s . . . .

Hur mycket plockar dom ur en "original" K24 innan det är dags för billet?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Nä jag gillar det inte! en Honda motor? usch!!

Blir alltså även toppen en annan nygjord billet topp?
Blir det en i "K-Series DRAG CARTEL CNC Heads" färdig topp ?
https://dragcartel.com/collections/cylinder-heads/products/bespoke-k-s . . . .

Hur mycket plockar dom ur en "original" K24 innan det är dags för billet?


Är inget jättefan av japanska grejer men är det några som kan bygga motorer så är det Honda

Ja det blir ungefär en sån topp tillverkad av Endyn. De håller på att ta fram en ny design i samband med mina önskemål.

Finns de som plockat uppåt 1200 hk ur originalgrejer så jag har höga förväntningar på det här konceptet.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Var det inte någon som sa; -"To race with a japanese car is like competing in the special Olympics. Even if you win, you are still retarded".

Bevisa dem fel! Älskar detta koncept!

_________________
Magnus Falk
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



stilldouble skrev:
Var det inte någon som sa; -"To race with a japanese car is like competing in the special Olympics. Even if you win, you are still retarded".

Bevisa dem fel! Älskar detta koncept!
Tysk stridsvagn med Japansk motor. Russin ur två olika kakor i en helt nyblandad smet

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 176, 177, 178 ... 192, 193, 194   >>
36 besök senaste veckan (1138745 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande