Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Banracingbilar
SÄLJES: Ford Escort Mk1
3164 besök totalt
yoghurt
Västervik
Här sen Maj 2007
Inlägg: 73


Trådstartare
Ford Escort Mk1-72
Reg nr: GED 729
Banbil som har byggds på under många år med blivit stående efter den blivit färdig då intresset svalnat.
Körd ett fåtal gånger på bla Mantorp och fungerar väl.
Vunnit pris på Elmia mässan och varit på Oslo motorshow 2012.
Stort reportage i Bilsport: nr17 2012.
Omskriven på Speedhunters efter Gatebil 2015: http://www.speedhunters.com/2015/06/how-gatebil-does-an-escort-mk1/

Specifikation:
Transmition: BMW M3 E36 5vxl låda, alusvänghjul,
Tilton 2-skivig koppling och uttrampningslager.

Bakvagn: Volvo 1031 axel med Torsen diff upphängd i 4-link, wattlink och coilovers, knivkrängningshämmare.

Framvagn: Rörlänkarmar med M16 uniballs,
BMW M3 E36 spindlar och coilovers, knivkrängningshämmare.

Bromsar: Stående pedalställ.
Fram: 330mm skivor med aluhubbar och 8-kolvs ok från K-Sport.
Bak: Volvo 850 framskivor och Wilwood 4-kolvs ok,
breddade MC ok till handbroms.

Kaross: Rostlagad, helblästrad och lackad med industriepoxi. Egenbyggt skärmbräddningskitt i glasfiber med huv och baklucka i kolfiber, formar finns till alla delar.
Torpedvägg tillbakaflyttad 330mm, större hjulhus bak,
ny kardantunnel, borttagen dropplist och dörrhandtag. Sömsvetsad.
9:e punkters fullbur, luftintag till kylaren i tak, bakrutor och baklucka
Alla rutor (utan fram) i CNC fräst zafir-belagd polykarbonat.
2000mm Porsche cup vinge i kolfiber.

Hjul: 17 tums BMW/Hartge 3-delade splittfälgar med pulverlackat centrum, polerade samt svarteloxerade fälgbanor och guldkromaterade bultar.
Yokohama 048:or

Motor:
Grundmotor byggd av Joakim Thörjesson

Block: B204 med nikasil behandlade stålfoder (91mm borr), borttagna ballansaxlar, ARP bultar med distanser, större kolvkylningsmunstycken, Standard vevaxel med 78mm slag, Saab 9-5 std ramlager, Saab rödmärkta vevlager, 159mm Auto Verdi stålstakar, JE kolvar, XE Kolvringar, Remskiva från servopump, original oljepump borttagen. Original kamkedja

Topp: Standardtopp förstärkt gjutning från fabrik (motorsporttopp), 33 mm insugningsventiler 29mm avgas, Piper dubbla ventilfjädrar, Pinnbultar till toppen.
Piperkamaxlar, Arrows mekaniska lyftare, Trollspeed justerbara kamdrev, bronsventilstyrningar, Modifierad original topplockspackning med tätningsringar av tunn rullad plåt från Trollspeed.

Smörjning: Borttagen orginalpump, AutoVerdi 4-stegs torrsumpspump med inbyggd luft/olje separator och matning in i en huvudkanal i blocket och dubbla returer. Ombyggt tråg för torrsumpssmörjning, möjlighet att förvärma oljetank, 11liter olja.

Överladdning: Garrett GTX 3576-R med Tial RF avgashus, Turbosmart 49mm wastegate. Rostfritt grenrör, aluinsug med trattar.

Bränsle: Aeromotive A1000 pump, filter och regulator. E85. AN10 och AN8 stålomspunnen slang. 1260cc högohms spridare.

Styrsystem: MaxxECU, tempgivare till varje avgasport, E85 givare, kamaxelgivare (körs sekventiellt) Saab Sportsedan tändspolar.
Snabbsäkringspanel som används som brytare. Läsplatta.
Mappat på Maxxtuning.

Kylsystem: 60mm termostatstyrd kylare placerad i skuffen, elektrisk vattenpump.

Effekt: 550hk på hjulen.

Pris: 230000Sek

Första kontakt via mail: robert_olano@hotmail.com

Mobil nr: 0706347570

Mvh Robert Dahl
















_________________
Robert Dahl
Citera
SÄLJES Banracingbilar
SÄLJES: Ford Escort Mk1
3164 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande