Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1, nya reglementet för att sänka farten
2 besök senaste veckan (3230 totalt)
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Har ni sett detta?

http://f1.racing-live.com/en/index.html

Tre "delar" diskuteras o alla delar har tre typer av olika hårda krav:
*Motor - V8 på 2.4 liter
*Aerodynamik
* Däck - 2 set/helg
Dessutom hur man kommer ifrån ballasten (upp emot 100kg idag???)

Är väl mest motstånd mot motorn av det som jag förstått av denna o andra siter...
Är det någon som vet varför? (antar att teamen utan V8 erfarenhet grymtar)

_________________
Jan Å
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Det blir ju en stark tillbaka gågn om man vips ska "skrota" dessa sanslöa 3 liters V10:or man nu fått som det Ultimata riktmärket för en GT bil. Så det är nog inte bara att det kostat sanslöst med pengar krign att bygga dessa tingestar, utan även att V10;an, pga F1 satt en standard i GT klassen... Nu under de senaste åren har det ju ramlat ur V10 av flera tillverkare. Lambo (är väl Audi iof), Porsche Carrera GT och nu BMW M5. Säkert nån som jag glömt!

Men som jag förstod det så är dessa omregleringar för att sänka utvecklingskostnadrna för att kunna få vara med i F1 och inte för att sänka farten.

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
TheProphet skrev:
Det blir ju en stark tillbaka gågn om man vips ska "skrota" dessa sanslöa 3 liters V10:or man nu fått som det Ultimata riktmärket för en GT bil. Så det är nog inte bara att det kostat sanslöst med pengar krign att bygga dessa tingestar, utan även att V10;an, pga F1 satt en standard i GT klassen... Nu under de senaste åren har det ju ramlat ur V10 av flera tillverkare. Lambo (är väl Audi iof), Porsche Carrera GT och nu BMW M5. Säkert nån som jag glömt!

Men som jag förstod det så är dessa omregleringar för att sänka utvecklingskostnadrna för att kunna få vara med i F1 och inte för att sänka farten.


En liten tanke...
V10 på 3 liter = 0.3 liter/cylinder
V8 på 2.4 --> 0.3 liter/cylinder

Så att få ut max effekt ur 300 cc kan man applicera på den nya motorn med.

Är en V10 "bättre" som konstrution än en V8 på något sätt?

Tror inte att F1 påverkar vanliga motorer såååå mycket.
Sett på vanliga vägbilar, är det nog mer status som driver upp antalet cylindrar. Ja menar nu krävs det nästan en V6 på en familjebil så nu när de flesta GT har V10 så kommer det snart krävas V12 för att "sticka ut"
= mer komplext --> tyngre HELT fel väg!

Kolla på M3; från R4 till R6 till V8. o vem är mest racig??
T

_________________
Jan Å
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Sportbilsentusiasten skrev:
En liten tanke...
V10 på 3 liter = 0.3 liter/cylinder
V8 på 2.4 --> 0.3 liter/cylinder

Så att få ut max effekt ur 300 cc kan man applicera på den nya motorn med.


I praktiken kan de ju såga av två cylindrar på V10-motorn och få fram en V8 med rätt volym.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Jo det har ni rätt i men nog bygger vissa tillverkare på att F1 har V10:or... så jag tycekr nog fortfaradnde att det ligger pengar investerade i dem..

Sen ang. M3 så är jag själv det största fan till dem som man kan bli, utom e36.

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Att bygga v10 & suv är försäljningsknep. F1 reglementet skall inte ta hänsyn till hur mycket biltilverkarna tjänar per år. Bmw tjänar mer på att vara med i f1 än att bygga överviktiga m5:or med v10 är mina

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



V10 skall det vara enligt reglementet som det påpekas.

Vilket motorkoncept som är det mest optimala beror av en mängd faktorer. Exempelvis kylning, tyngdpunkt, aerodynamik, vikt etc. Till det kommer vad motorn kan leverera för effekt bland annat beroende på vilken balans man kan få. Vad jag har förstått av omfattande diskussioner i ämnet (av andra) är att V10 konceptet inte är ett särskilt bra koncept för en F1-bil utan att andra konfigurationer är att bättre.

Att man idag klonkar ner V10or i produktionsbilar tror jag är ett mode och marknadsföringstrick. "Jorå, vi har en V10 i den här bilen, precis som i formel 1 serru". Nu börjar BMW få kalla fötter när introduktionen av V10 i M5 kommer samtidigt som man går från V10 i F1 och då faller hela marknadsföringstricket som ett korthus. Vad ska man med en V10 till när konkurenterna har V12or i sina prestigemodeller? V10 blir helt plötsligt obsolet. Då hotar BMW med att dra sig ur F1, inte för att man inte kan bygga V8/12 utan för att BMW inte vill tappa hela investeringen man har gjort i V10an. Lite väl fegt tycker jag, men money rules. Observera att Ferrari inte har någon V10a i sina produktionsbilar och de om någon borde ju vet vad som fungerar bra. Det är vad jag tror ligger bakom.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Var det inte tillåtet med både V10 och V12 ett tag i Formel 1? Men med samma volym då förstås.
Men att det visade sig att V10:orna fungerade bättre på de banor som fanns då så de flesta gick över till det.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Vi hade långa diskussioner här i forumet om motorer och slagvolymer, slaglängd kontra borr och så vidare, för ett halvår sedan. Jag rekomenderar en titt i registret. Glömmer alltid själv var saker står..
Men det optimala, relaterar alltid till något. Medan när man säger optimalt så tänker man sig ofta att det är det bästa möjliga rent allmänt.Vill man t,ex ha bästa fyllnadsgrad, läs effektivaste motorn, är inte F-1 motorer med sitt korta slag och höga varvtal så bra. Vill man ha mycket hkr ur en viss slagvolym, så är dom däremot bra. Sen har vi den totala motorvikten ställd mot hkr. Tiden motorn skall hålla kan ändra en del på vilken geometri som blir bra. Så här kan man hålla på utan att egenterligen inte komma fram till vad som optimalt med mindre än att man sätter en ram för motorn.
Den allmänna försäljningen av bilar och deras reklamargument ger jag inte ett vitten för.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Joakim Winkler skrev:
Var det inte tillåtet med både V10 och V12 ett tag i Formel 1? Men med samma volym då förstås.
Men att det visade sig att V10:orna fungerade bättre på de banor som fanns då så de flesta gick över till det.

De flesta var nog snarare på väg mot V12:or, varför de förbjöds i nåt försök för att hålla nere effekterna. Bl.a. fick BMW och Toyota problem med de nya reglerna och åtminstone Toyotas F1-introduktion säga ha blivit försenad av den anledningen.

Det är förrsten inte så enkelt som att kapa bort två cylindrar och få en optimal V8:a, då balans och optimala tändningspunkter inte är samma för en V8:a som för en V10:a.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1, nya reglementet för att sänka farten
2 besök senaste veckan (3230 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande