Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 111, 112, 113 >> 206 besök senaste veckan (462911 totalt) |
Jag funderar på däck inför säsongen. Jag kommer definitivt ha en uppsättning TrofeoR att köra på när det tas tid, tänkte det vore riktigt skoj och köra några Timeattack i år igen och slalom är ALDRIG fel
Men det är ett dyrt nöje, med tidigare bilar har jag fått ihop lite grovt tillhöftat 50-80 mil bana på en uppsättning men med M2an når jag aldrig 50 längre. Inte bara TrofeoR utan även Cup2 och trippelåttor samma sak. Det går ju lite fortare helt enkelt och bilen är mycket tyngre än CSL'en tex. Och jag tror även vridet med turbon tar lite mer bak dessutom. Så jag funderade på att ha en extra uppsättning däck som kanske man får ut fler banmil per krona mot att de inte är så snabba så kan jag växla beroende på typ av träff. Fälgar har jag en drös redan Men..... vete tusan vad för däck jag ska sikta på för detta. Även om TrofeoR ligger i toppen på att ta slut fort så har som sagt de andra rdäck jag haft på M2an försvunnit extremt fort de med. Har någon tips på några tåliga bakelitdäck? _________________ Magnus Thomé |
||||
K91? Eller tar även de slut lite för fort på en sån "kloss"?
Annars finns det väl BFGoodrich Radial T/A med TW400 och sånt (inte i din dimension iofs) |
||||
K91, har de längre livslängd än trippelåttor typ tror du, är (utan kunskap, bara magkänsla här ) tveksam
Trofeo kör jag 265 30 19 295 30 19 Kan ju vara att något UHP gatdäck är vad jag ska ha. Fan vet... _________________ Magnus Thomé |
||||
Undrar hur de håller med lite värme och belastning? |
||||
Jag kör fortfarande ibland på gatdäcken som kom med bilen för 8500 mil sedan, Michelin Pilot Super Sport, vilket är snarlikt 4S som kom ut på marknaden lite senare. I och med att jag inte tog i 100,0001% på bana så har jag kunnat köra 15-minuterspass på bana med dom faktiskt utan att de gick för varma alls. Med god fart men inte med det absolut sista lilla i attack liksom. Men jag hart inte lagt så jättemånga banmil med dom så hur de håller i mil där vet jag inte.
EDIT: Kom på nu att de MPSS som kom med bilen är slut men de begagnade MPSS som jag köpte med 18"-fälgarna har jag kvar och jag har kört bana med både originalen och de beggade. Förvånansvärt tåliga faktiskt. _________________ Magnus Thomé |
||||
Om du har en uppsättning 18"-fälgar så förordar jag alltid V70A i hårdhet K91 Jag körde dessa på Fårrden, och den gick ju hyfsat hårt på framhjulen, men i princip omöjliga att överhetta. Livslängden tycker jag är bättre än vad ryktet säger. Att dom sedan är toksnabba tidsmässigt är ju heller ingen nackdel Hårdaste stommarna som finns, men sjukt konsekventa! Finns ju i 265/35-18 och 285/30-18... Kan ju funka ?
_________________ Linus Pålsson GR Yaris -21 Lexus RC-F Track Edition - 20 Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Jag körde V70A i K91 första säsongen på M3an. Trevligt däck för långa stinter men upplevde aldrig att man fick liv i däcket riktigt, betydligt sämre grepp jämfört t o m med Cup2. Kanske fegade för mycket eller nåt
|
||||
I de små frökendimensioner (225'or 17") som jag nyttjar finns det klart mer fäste att hämta i K91 än Cup2. Min teori om att skilda dimensioner i däcksfamiljerna sinsemellan inte är jämförbara verkar få mer vatten på sin kvarn.
|
||||
Med de förutsättningarna så säger jag Federal 595RS-R alla dagar i veckan.
Dom är både billiga och outslitliga Finns dock bara i 18" När jag var mellan jobb köpte jag en laddning för att spara lite pengar, sen när jag fått nytt jobb och ville köra Kumho igen vägrade dom ta slut. Till slut bytte jag bort dom halvslitna . PS. Kumho är väldigt bra men ganska grunt med mönster till att börja med. Kumho tycker jag att du kan överväga istället för Trofeo. Jag vill minnas att bröderna Skoog körde identiska varvtider med TrofeoR och Kumho V70 K91. DS. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Jag gillar Kumho som attan körmässigt, tydliga och skarpa, körde en bunt uppsättningar på E36 M3an Men är lite problem med storlekar (har ju en hel bunt 19"-fälgar). Letade tidigare idag (efter kommentarerna här i tråden) efter vettiga bakdäck i K91 men hittade inget i lämplig bredd och totaldiameter
_________________ Magnus Thomé |
||||
Pilot sport 4s är min absoluta favorit när det gäller kompromiss gata bana och slitage.
Håller sjukt länge och har som bonus grymt våtgrepp. Vågar påstå dubbla livslängden mot cup 2, då jag kört mycket med dom också. En stor fördel är kallgreppet, jag brukar stå på fullt från depån utan drama i första böjarna. Dom klarar maxtempo runt 5-6 varv på kullen en varm dag innan dom börjar åla sig lite grand. Väldigt bra däck för kallare trackdays med regnrisk. Körde dom splitt nya en regnig dag på kullen och fick enormt förtroende för bil och däck då. Körde dom senare med 6-7 bandagars slitage på igen i regn och tyckte inte dom tappat mycket fart. Om man tänker gatdäck med nån trackday ibland så är det nog det bästa man kan ha på bilen. Har kört många michelin supersport med, dom är väldigt lika, men våt och kallgreppet känns bättre i pilot sport 4s. _________________ Göran Svensson |
||||
Enligt youtube-filmer om M2 competion så menar dom att PSS är bättre under press än PS4S som enligt dom ska vara bättre på gata och sett till hållbarhet. Hur mycket kunskap och killgissningar det är på det vet jag inte, dock. Min erfaranhet från PSS på Subaru är att dom är högljudda men bettar fint på gata, men är lite högljudda. PS4S på min RS4 var väldigt bekvämt och tryggt, och lägre ljudnivå, har gett bra hållbarhet. Dock är audin mer ljuddämpad. PSS på min M2 comp har mest varit högljudda och nu när det är kallt ger dom uselt grepp, iaf på bakhjulen.
_________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||
Jag har laddat upp med Nankang AR-1 efter varma rekommendationer, bl a från en rutinerad kompis som körde en uppsättning på Ringen och Spa i höstas. Han kör också långlopp med dem fast i 17 tum. Bra hållbarhet och fin prestanda trots rimligt prisläge, tydligen.
_________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Grymma däck, men djävulskt vägljud..... _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Jag har "bara" en vanlig M2, inte en M2 Competition. Olika motorer i de två. Ganska nöjd ändå _________________ Magnus Thomé |
||||
Jo jag vet att det "bara" är det ,Men man borde väl ändå kunna implementera liknande funktioner frånsett effekten då _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
På frugans jobb har de fyra mötes/konferensrum. Jag fixade precis "namnskyltar" till rummen med 3dprintern, de fyra mötesrummen heter som följer:
Bäst att personal, leverantörer och andra på besök har lite grundkoll framöver när de ska hitta till rätt mötesrum Vilken tror ni flest kommer ha problem att hitta rätt till? _________________ Magnus Thomé |
||||
Grisen och dildon blir ju lätta att komma ihåg, men vad kallar man de andra två krummelurerna
Bend-over och soppskålen? |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 111, 112, 113 >> 206 besök senaste veckan (462911 totalt) |