Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Vad för däck till en Mustang för bankörning? | 1777 besök totalt |
Hej.
Jag kommer att ta ut min Saleen (Mustang) från 2007 på bana i vår. Jag funderar nu vad man ska köpa för däck. Bilen har en tjänstevikt på 1640kg och har typ 450-500hk med kompressorn på. Det kommer att bli en uppsättning hjul som bara används på bana, så det är ingen gatkörning inblandad. Dels har jag lite problem att ens hitta vettiga dimensioner, mest för att det är rätt stor rullomkrets på originalhjulen. Det sitter original 275/45-20" bak och 275/40-20" fram på bilen. Jag kommer att köpa en uppsättning fälgar till de nya r-däcken också. Minimum är 19" då inget mindre går över bromsarna. Jag har kört en del på bana tidigare, men har aldrig haft r-däck på nån bil förut. Så jag är tacksam för alla tips ni kan ge. MVH Morgan. _________________ Morgan Persson |
||
Ovanlig rullomkrets för rdäck
Upp i bredd o ner i profil 295/35/20? https://www.r-dack.se/epages/r-dack. _________________ Magnus Thomé |
||
Det bör inte vara några problem att köra med 295/35-20" bak, fram tror jag dock att det stoppar vid 285 i bredd.
Så jag börjar fundera på om jag ska köra samma bredd runt om. För 285/35-20" runt om bör fungera bra. Men mindre rullomkrets än så vill jag nog inte ha eftersom det sitter 4,10:1 i utväxling i bakaxeln. Så den varvar en del som den är redan med original däckdimension. Men den blir ju rappare med mindre däck. Frågan är bara vilket märke på däck jag ska välja. Som jag tittade först så såg jag genast 2st däck i ungefär samma prisklass. Michelin CUP2 och Nankang AR-1. Nankang kostar 3295:- st och jag får Michelin i samma dimension för 3500:- st. Men som jag har läst så är det en del som tycker Cup2 har mjuk stomme och vill ha rätt elak camber. Har jag missat nåt däck i samma prisklass? Nu tror jag att jag kommer att vara överlycklig över greppet oavsett vilket av däcken jag väljer eftersom jag bara har kört med vanliga gatdäck på tidigare bankörningar. Men ändå så vill man ju gärna välja nåt bra. Så vilket däck tror ni skulle fungera bra på min stenåldersbil med stel bakaxel? _________________ Morgan Persson |
||
Nankangen är nog lite mer förlåtande för varierande vinkel på däcket mot backen med en bil som kränger och kanske inte heller startar med "rätt" camber. Men "Your milage my vary" som det heter, finns ju många CUP2 funkar finfint för slitagemässigt.
I känsla är de ganska olika, CUP2 ger en mer distinkt styrkänsla medans AR-1 är mer mjuka i känsla. Personligen så har jag inget emot det alls, det låter negativt i vissas öron men det är för mig inte en sämre utan bara olika. Du har all information och samma grepp men däcken talar olika. Jag skulle kunna kalla AR-1 snälla att köra. Men för vissa är Nankangernas styrkänsla en absolut deal breaker. Tycker inte du behöver lägga energi på att försöka hitta andra rdäcksmodeller, båda de här är bra rdäck. Hittar du något för bättre pris så är det en sak. Som alternativ finns det "nästan-r-däck" om man vill gå åt det hållet och åt andra hållet har du snabbare rdäck som tar slut fortare (typ TrofeoR och Hankook Z221) _________________ Magnus Thomé |
||
Kan väl inte vara något problem om du bara ska köra bana med däcken? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Däck för banåka Vad för däck till en Mustang för bankörning? | 1777 besök totalt |