Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
1, 2, 3 ... 20, 21, 22   >>
8 besök senaste veckan (48562 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare


Så vad är lagom att skaffa för banåkarbil efter den tidigare gula Westfielden? Jo en annan gul Westfield såklart










Min relation till denna bil startade redan för 4 år sedan då den var till salu här på rejsa. Redan då ringde jag och var nyfiken på att köpa en sjua, men då jag inte var helt redo att skiljas från min Speedster så tackade jag nej till att köpa den och den såldes till en annan ägare.
Så för ganska exakt ett år sedan (våren 2019) kom den ut till salu igen på Blocket, jag ringde och bilen var fortfarande precis som tidigare men med lite startproblem och ett högt pris. Jag och säljaren kom inte överrens och jag tackade för mig på ett vänligt sätt.

Det var nog pga den icke genomförda affären våren 2019 som jag fortsatte leta Westfield och köpte min förra som jag bytte motor på, så nu i vintras när jag insåg att jag skulle spara tid i mitt liv och istället ha en färdig bil kom jag att tänka på denna igen. Letade upp regnumret, slog den i registret och såg att den inte var såld och ringde upp ägaren igen.
Visst kom han ihåg mig och vi fortsatte snacka glatt där vi slutade sist, bilen var som innan med lite startproblem men jag hade goda idéer och vi kom överrens om ett pris thumbs up
Dock skulle säljaren lämna iväg bilen på en justeringsmappning då vi gemensamt kom fram till att anledningen att den var svårstartad var inte pga dålig startmotor eller klen strömmatning som ägaren trodde, utan en alldeles för aggresiv förtändning vid start.
Justering genomfördes, bilen blev mycket lättare att starta och det var dags att hänga på kärran och åka ner till Skåne!

Efter den obligatoriska garagetitten så blev det provkörning, lastning, kaffe och affär





Så fyra år senare var den äntligen i min ägo! Lilla Gul är f.ö. namnet den har i bilregistret


Vad är detta för bil?

Recept!
Motor: Ford Zetec E 2,0. Separata spjällhus rogrammerbart sprut (Omex) mm
Effekt: 182hk
Vikt: 560kg
Växellåda: Ford Typ 9
Slutväxel: 3,36 med diffbroms
Hjulupphängning: Dubbla A-armar fram och bak
Hjul: 7*13" Revolution Wheels med 205/60 R13 Yokohama Rdäck
Bromsar: Hispec 4kolv fram, Hispec 2kolv bak
Övrigt: Snap off ratt, lätt racebatteri, 2x Tillett-stolar, 4p bälten m.m.


Så i väntan på vårvärme så får jag bjuda på en medåkningsfilm från en tidigare ägare:




Dags att sätta igång och gå igenom lite mer noga vad det är för bil...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Sedär, är det en "ny" eller den du haft ett tag?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Trevligt om än lite förvillande...

Vet du var förra ägaren fick Omex justerat?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Ha ha äntligen! Jag tror inte jag skulle kunna hålla mig så mycket längre
Nästan att du skulle kunnat fortsätta med din gamla Westfield-tråd, inte alla som ser skillnaden.
Hörde en fågel kvittra att det ev. blir nya däck? Har du bestämt vilka?
Vilken grupp är du anmäld till på Vårruset, Falkenberg?
Hur som helst, kul med ny rejsigare Super7:a

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Dis......is.....confuzzling....

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
MaZ skrev:
Sedär, är det en "ny" eller den du haft ett tag?

Det är en "ny", hämtades häromveckan thumbs up


Sonett7 skrev:
Trevligt om än lite förvillande...

Vet du var förra ägaren fick Omex justerat?


Varför göra det enkelt att följa Kunde nästan gått under radarn helt med bytet
Svalle var det som gjorde justeringen, TS Motor väl?
Ska du köra Omex på din fina MGB GT?

camarogbg skrev:
Ha ha äntligen! Jag tror inte jag skulle kunna hålla mig så mycket längre
Nästan att du skulle kunnat fortsätta med din gamla Westfield-tråd, inte alla som ser skillnaden.


Ja det är nästan så man kunde duckat skillnaden även för familjen, "näe jag har bara plockat av stripes:en"

Ja nya däck kanske behövs, dels för att de är gamla och dels för att bakdäcken verkar snurra ganska många fler varv än framdäcken om man petar på den där pedalen till höger
Just nu sitter det Yokohama 048 på i 205/60 R13... Martin hade ju fått hem såna där fina Kumho V70 i 215/50 R13 såg jag i din tråd, men de blir ju en del mindre än vad jag har idag... Svårt svårt.
Inte så att jag kan låna 2 hjul av dig och provmontera på min nån dag och se hur de sitter?

Mats Karlsson skrev:
Dis......is.....confuzzling....



Sorry, gör det nästan jobbigt på riktigt!
Men skillnaderna på bilen mot den förra är imponerande många, fler än jag trodde!



Först ut, lite koll på detaljer
En spännande sak med dessa bilar är att börja gå igenom vad som egentligen sitter för delar på, för väldigt få bilar är väldokumenterade med exakt vad det är.

Bromsar:

Fram, 4 kolvs HiSpec ok (med Westfield text på). Trevligt nog så hade förra ägaren precis bytt till nya Ferodo DS3000 belägg med!


Bak, 2 kolvs HiSpec ok (med Westfield logga på) och inbyggd handbroms, smidigt värre! Satt några nyare belägg på här med, måste kolla vilka


En sak jag inte visste när jag köpte bilen var att det satt ovala bärarmar på, tydligen Westfields Wide track (+50mm) kit om jag har lyckats luska rätt i allt.

Hjul:


13x7" Revolution Wheels sitter fint!
När jag hade förra sjuan så pratade alla med fräcka bilar om 13", och visst verkade det fräckt! Men att hitta vettiga prylar som passade med bromsar var ju inte helt lätt, så mycket lättare om det är rätt bromsar på en gång



Inte ofta man ser 4 kolv + 2 kolv bakom 13" nuförtiden

Roligt att se hur rent och snyggt allt är i hjulhus och med ramen generellt, blir ju lite farligt sugen på att palla upp en och vaxa hela ramen och alla delar

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Omreggning och besiktning
Något som var väldigt smidigt med gamla bilen var besiktningsbefrielse, T12BF som koden heter. Något som är möjligt på amatörbyggda bilar som uppfyller en lista specifika krav.

Då Lilla Gul hade den fina klassningen "Körförbud pga utebliven besiktning" var det bara att lasta på kärran och åka till en besiktningsstation

Smidigt med liten bil, då räcker en liten kärra! När man är ute och åker så tror väl gemene man att jag är ute och flyttar en soffa eller liknande.


När man har lastat av är det lika bra att "råka" ställa bilen på vågen.
560kg? Det är 90kg lättare än den gamla bilen mätt på samma våg! Det hade jag inte räknat med.


Tur att den inte är smalare, då hade den ramlat ner i smörjgropen
Besiktningsmannen hade kört och reggat många sjuor, Cobror mm så det var kul med bra feedback om bilen.


Ute på provtur (i passagerarsätet) i februari. Det satt bra med grus och småsten i håret efteråt, men det är det lätt värt!
Då den här bilen har sänkt golv så hamnar även jag som är 193cm lång riktigt lågt i bilen. Hade jag haft aeroscreen som på den gamla bilen så hade jag inte ens sett huven eller skärmarna, så sänkt golv i kombination med Tillettstolarna gör otroligt stor skillnad


Voila, besiktigad och godkänd, för sista gången nånsin. Nu är den besiktningsbefriad och klar för att användas thumbs up
113 mil på 9 år, skamligt lite. Det ska jag nog klara av att dubbla iår utan större problem
Fast jag ser nu att de har missat en siffra, nu står det 113km... Nåja, får ringa dem imorgon så de kan korrigera det till rätt siffra

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Figgz skrev:

Sonett7 skrev:
Trevligt om än lite förvillande...

Vet du var förra ägaren fick Omex justerat?


Varför göra det enkelt att följa Kunde nästan gått under radarn helt med bytet
Svalle var det som gjorde justeringen, TS Motor väl?
Ska du köra Omex på din fina MGB GT?



Ja det blir ett motorbyte till en modernare spis och Omex har möjlighet att använda det lite ovanliga triggermönstret som Rovers K-motor har. Perfekt att veta att TS-motor hanterar Omex när det blir dags! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Figgz skrev:

113 mil på 9 år, skamligt lite. Det ska jag nog klara av att dubbla iår utan större problem

Ja det var lite futtigt
Min se7en när jag gjorde den besiktnings befriad hade då gått 4444 mil på ca 18 år...
Och aldrig blivit trots att det inte varit lagligt alla ggr....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Grattis till nya pärlan thumbs up

Gött med besiktningsbefriat och vikten! 590 kg!

Jag vill gärna åka med en sväng om tillfälle ges under sommaren

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Sonett7 skrev:

Ja det blir ett motorbyte till en modernare spis och Omex har möjlighet att använda det lite ovanliga triggermönstret som Rovers K-motor har. Perfekt att veta att TS-motor hanterar Omex när det blir dags! thumbs up


thumbs up
Har läst din tråd men varit dåligt på att kommentera, ska bättra mig Har själv ägt en MGB så kul att följa. Men mer om det i din tråd

super7 skrev:
Figgz skrev:

113 mil på 9 år, skamligt lite. Det ska jag nog klara av att dubbla iår utan större problem

Ja det var lite futtigt
Min se7en när jag gjorde den besiktnings befriad hade då gått 4444 mil på ca 18 år...
Och aldrig blivit trots att det inte varit lagligt alla ggr....


thumbs up thumbs up
Nog tusan ska bilarna användas! Frågan är om jag dubblar eller tredubblar mätarställningen på min i år? Nu har jag iofs en släpkärra med så det blir nog inga långkörningar, men väl många korta
Däremot litar jag inte på mätarställningen i form av att den räknar rätt, mer om det strax...

Janne J skrev:
Grattis till nya pärlan thumbs up

Gött med besiktningsbefriat och vikten! 590 kg!

Jag vill gärna åka med en sväng om tillfälle ges under sommaren

Tack Janne!
Ja det är smidigt med besiktningsbefriat thumbs up Man får ju passa på att njuta av den möjligheten nu när den finns Jag gjorde precis som du, besiktigade utan rutor och sånt med, jag lär mig av den bäste

Självklart ska du åka med, eller varför inte köra? Om du vill så tycker jag vi satsar på en Kul-tur ihop med bilbyte och tjöt, alltid kul med nya perspektiv!
Det är som en halv Mustang. Halva antalet cylindrar, halva effekten, halva storleken (och halva putsen )
Du får själv avgöra om det är hälften så roligt eller hälften så tråkigt sen


Nöjestur i både snabb och långsam fart...
Senaste månaden har vi inte varit bortskämda med torra och soliga dagar här i västra delarna av Sverige, så när möjligheten gavs så var det självklart med en tur på lunchen!
Bilen behövde ju ändå tankas och jag behövde veta hur den betedde sig på vägen. Så voila, nöjestur!



Även om himlens färg antyder ösregn så ser man det blåa bakom, kontrastrikt kan vi kalla det!


Alltid bra att köra lite för att lägga till saker på "Att göra listan". Efter dagens provtur så lägger jag till:
-Kontrollera hastighetsmätaren/givaren. Enligt dash:en så höll jag allt mellan 0 och ~430 blås på 3an, nästan värt att skriva om i tråden "hur långt går din trea"
-Se över inställningen för bränslemängd i dash:en. Fördelen med en bränslemätare är ju om den visar rätt. Nu har jag mer än maxvolym i tanken om dashen har rätt...
-Stänkskydd fram. Stora stänkskydd! Om man inte gillar en kost baserad på småsten och grus.

På nöjeskontot måste jag lägga till:
-Fyf*n vad den är rolig! Helt absurt vad den går, hur kan det vara lagligt med såna här bilar?
-Det är kul att kunna styra på två sätt, både med ratten och med gasen
-Äntligen ett växellänkage med distinkt känsla, det gillar jag

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Tror att stänkskydd inte hjälper så mycket, har samma problem på min trots min skärmmontering.

EDIT: Kör med hjälm på!

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Använd Half Doors!
Då blir det klart bättre.

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224




_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Nillet skrev:
Tror att stänkskydd inte hjälper så mycket, har samma problem på min trots min skärmmontering.

EDIT: Kör med hjälm på!


Dina skärmar borde hjälpa mycket mer iaf, men det kanske inte är tillräckligt?
Har du så du behöver ösa småsten ur bilen om det ligger minsta grus på vägen eller hur illa är det?

Funderar annars på stänklappar, inte så moderiktigt men bra för att kunna använda den ofta och många mil.

Kul att följa din framfart med Westfielden, fint med Duratec och allt!



D5 skrev:
Använd Half Doors!
Då blir det klart bättre.


Bra ide, har funderat lite på dessa som fäster i A-stolpen om man skaffar en original Westfieldframruta.
Borde gå att komplettera med lite plexi som luftstyrning med.



Coolfiber, det matchar iaf lite andra saker på bilen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Grattis Fredrik!!!



_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Figgz skrev:
Dina skärmar borde hjälpa mycket mer iaf, men det kanske inte är tillräckligt?
Har du så du behöver ösa småsten ur bilen om det ligger minsta grus på vägen eller hur illa är det?

Mappningen innebar en kort sträcka på grusväg innan asfalt, detta utan huv. Mycket småsten blev det...
Har tyvärr mest kört bana men det är långt ifrån stenfritt, tror att körning med hjälm är vägen att gå (kanske läderhuva och skidglasögon funkar).
Har funderat på halfdoors men då blir det svårt att komma i bilen med buren. Halfdoors hjälper mot en kall vänsterarm också (nöjeskörning), har köpt lösa tröj-armar (i cykelbutik) för det men har som sagt inte kört nöjeskört så mycket än.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Nillet skrev:
Har köpt lösa tröj-armar (i cykelbutik) för det men har som sagt inte kört nöjeskört så mycket än.


Du missade ju köpa varianten med kromad armbåge Nillet.

Grattis till ännu en fin bil Figgz även om jag är väldigt förvirrad jag med.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



OneYet skrev:
Nillet skrev:
Har köpt lösa tröj-armar (i cykelbutik) för det men har som sagt inte kört nöjeskört så mycket än.
https://www.teamsportia.se/wp-content/uploads/2019/11/430810.731857252 . . . .


Du missade ju köpa varianten med kromad armbåge Nillet.

Dom är så trånga att vänsterärmen måste vara innanför vindjackan men krom hade varit nice...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Den verkar nästan onödigt kul
Men det krävs en del för att ersätta en Speedster

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
dvorak skrev:
Grattis Fredrik!!!




Tack Peter! En ännu värre death trap


Nillet skrev:
Har köpt lösa tröj-armar (i cykelbutik) för det men har som sagt inte kört nöjeskört så mycket än.
https://www.teamsportia.se/wp-content/uploads/2019/11/430810.731857252 . . . .

...

Dom är så trånga att vänsterärmen måste vara innanför vindjackan men krom hade varit nice...


Det är ju en lösning! Ska se hur det blir med lite andra saker först. En framruta kanske?

OneYet skrev:
Nillet skrev:
Har köpt lösa tröj-armar (i cykelbutik)


Du missade ju köpa varianten med kromad armbåge Nillet.

Grattis till ännu en fin bil Figgz även om jag är väldigt förvirrad jag med.


Kromad armbåge och skydd för småsten? Jag tror att jag har lösningen


Tack Fredrik! Inte så förvirrande egentligen, long story short, jag har fortfarande en gul westfield

Niklas Rosell skrev:
Den verkar nästan onödigt kul
Men det krävs en del för att ersätta en Speedster


Onödigt kul är ett bra sätt att se det
Speedstern är fortfarande en av de bästa bilarna för under en halv miljon vill jag påstå när de kommer till körglädje och främst för mig som gillar konbana thumbs up
Kika förbi i sommar och testa!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
1, 2, 3 ... 20, 21, 22   >>
8 besök senaste veckan (48562 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande