Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 206 GTi och RC - starten på ett hyrbilsstall
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (5627 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
I höstas tog jag ett återfall i racing, mer specifikt långloppsracing.

Jag har kört SLC tidigare men det var med 10 års uppehåll som jag 2019 satte ihop en bil att köra SLC Landskampen med.

Efter att aldrig ha kört en Peugeot 206 tyckte jag att det såg kul ut från in-car videon filmat från Landskampen 2018 så jag gjorde det enkelt och kopierade konceptet. Två förare rekryterades i Erik och Björn som och vi körde hem som 11 totalt av 54 startande och 4:a i klassen (nesligt nära en pokal). Givetvis var det lite panik i slutet innan bilen kunde lastas och köras till banan när det visade sig att splinesen i bakvagnen rostat ihop så den gick inte att sänka. Såg lite lustigt ut men funkade okej att köra. Erik var iofs lite missnöjd med ljusinställningen i mörker då bilen lutade framåt och jag inte skruvat upp lamporna.

Sjukt kul hade vi och idén föddes att har mer än en bil och på så sätt finansiera min egen körning genom att låta pay drivers dyka upp och bara köra. Typ hyrkart med kaross. Så jag skambudade på ett gäng peggor på Blocket och fick ganska hem några fler än vad jag behövde. En har sålts redan till kompisar som ska köra skrotbilsrace.

Helt ärligt så känns det rätt sjukt att bilarna skrotas iväg, det är inga stora grejer som gör att de döms ut. Ofta lyser lampa för avgasreningen som för det mesta med dessa bilarna är för att tändkassetten är kass. En annan grej är dåliga ABS-sensorer eller klassikern med airbagfel och ett och annat avgasläckage. De rostar löjligt lite kan jag konstatera efter att ha sett några stycken.

Min taktik är att riva bort stötdämpare och byta till coilovers fram med ställbar topplagring, bak blir det fräscha dämpare och sänkning med renoverade bakaxlar. Bussningar byts till bättre grejer. Inredningen töms förutom en stol och en ratt. Bromskylning ersätter dimljusen. Avgas byts till nya fräscha grejer och förstärks för att inte gå sönder och bullra.

Det är kul med billhobbyn men i vissa stunder undrar jag om jag inte dragits med lite väl mycket.

Nästa vecka åker jag och hämtar ett släp som jag kan ta två bilar på. När det är hemma har nog alla delar jag beställt kommit hem för att bygga klart ytterligare två bilar för trackdays.

Om ni ser ett släp med ett par Peggor på under säsongen så är det rätt säkert jag som är ute och distribuerar hyrbilar till trackdays. Har fokuserat på 206 GTi och 206 RC och tanken är att det ska vara lika enkelt att köra trackday som det är att köra hyrkart. Första bilen är redan uthyrd för en trackday med MS-R på Knutstorp.

Eftersom den här tråden kan komma att innehålla frågor och svar om uthyrning som info och lite reklampelare för min del så har jag bett om lov från vår eminente forumägare om detta är ok.

Diskussioner pågår med trackday-arrangörer och jag är öppen för förslag om någon vill sätta ihop ett evenemang med mina bilar.

Jag gör detta som ett testskott under 2020 och är öppen för förslag för hur det kan utvecklas.

Om verksamheten bär sig själv så kommer jag mest troligt att höja ribban efter hand.

För de av er som vill hyra in trackdaybilar eller tävling i passande regemente som företagsgrej så är verksamheten registrerad hos Skatteverket med F-skatt och momsregistrering.







_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare


Riktiga räserbilar har kolfiber eller hur?



Dimljus ersatt med bromskylning.



Nankang AR-1 är huvudsakliga däcksvalet.

https://www.r-dack.se/Nankang-AR-1-255/35R18



Tornstötta och justerbara topplagringar, ska ge cirka 3 grader.



In-Car video från de sista tre stinten på SLC Landskampen 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=9LvyOT0mGb8&t=5360s



Första tvätten efter operationerna i garaget.



En RC med 177 hk är ju kul. Just nu är grejer beställda för att bygga enligt samma koncept som den blå "Blåmesen".



Black Flag Boys är ett namn som varit med ett tag, detta var team-presentationen från Landskampen 2019:

Anders Hansson: Founding member av Black Flack Boys totalsegrare Svenska Långloppscupen 2008 och framgångsrik som inhyrd kartläsare i Open Road Racing i Nevada med snittfarter på över 270 km/h över långa sträckor på allmän väg. Har lovat teamet att inte lägga bilen på sidan eller taket den här gången. Har köpt och modifierat bilen så allt är Anders fel om den inte lirar.

Jobbar till vardags med att se till att Postens trackingsystem fungerar.

Björn Karlsson: Founding member av Black Flack Boys och vapendragare till Anders sedan länge, de har spenderat mer tid tillsammans i höga farter än normala människor fikar på en livstid.

Teamnamnet Black Flag Boys uppstod när Björn och Anders körde ett långlopp i hyrkart i början av 2000-talet och inte hade något namn på sitt lag. Efter ett tag in i loppet fick de namnet givet av tävlingsledningen.

Anders och Björn har en förmåga att trigga varandra till tokigheter. Björn är en av de få som framgångsrikt anlagt en gokartbana till familjen hemma i trädgården med sin frus godkännande och måste därmed anses något mer tokig än Anders.

Björn arbetar med att sälja produkter som rensar luften för att finansiera sitt motorintresse.

Om något går sönder på bilen så är det för att Björn är i närheten och allt är givetvis hans fel.

Erik Cederberg: Har totalsegrat i Carrera Pan Americana som främsta merit och ser fram emot att sätta en vinst i landskampen som nästa punkt på meritlistan.

Säljer fler sportbilar än någon annan i hela Sverige och har en fantastisk förmåga att lägga fram rimligheten i att äga en bil man verkligen går igång på.

Varför Erik valt att dela bil med Björn och Anders är något oklart. Det är fullt möjligt att han inte riktigt visste vad han gav sig in på.

Erik är nyast i teamet och givetvis är alla eventuella haverier på grund av Eriks brist på mekanisk sympati.



En svart Gti inköpt av en besökande snickare i Södertälje som skulle hem till Polen och fira jul.



Kontoret, äggklockan är för att inte överskrida minstatiden för depåstopp som SLC Landskampen har. En smart regel som tar bort mycket av hetsen i depåstopp.



Nya släpet som hämtas inom kort. Med 9 meter lastyta (1 mer än på bild) och helt golv som jag beställt det. Är spänd inför leverans.


_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare



Filmat från SLC Landskampen 2019. Sjukt kul och bra evenemang!

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Det kommer att köras 3 st 3-timmars långlopp enligt samma reglemente som SLC Landskampen.

Jag kommer att vara där med mina bilar, vill du vara med och köra?

https://timeattacknu.se/officiellt-sveriges-nya-enkla-roliga-prisvarda . . . .

R1 Kinnekulle Ring: 6 juni
R2 Mantorp Park 25 juni
R3 Gelleråsen: 22 augusti

_________________
Anders Hansson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vilket underbart fatastiskt koncept
Dessa Peggor är ju klockrena och rätt mycket däng för pengen thumbs up
Jag tror även ni träffat rätt med det där med uthyrning

Det här kommer bli kul att följa, lycka till

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Vilket underbart fatastiskt koncept
Dessa Peggor är ju klockrena och rätt mycket däng för pengen thumbs up
Jag tror även ni träffat rätt med det där med uthyrning

Det här kommer bli kul att följa, lycka till


Tack Eddie!

Jag satsar på låg tröskel och lätt insteg - så att fler får chansen att komma ut på bana utan det relativt stora åtagande det är att ha sin egen bil.

_________________
Anders Hansson
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Rätt val av bil. Lätta och betydligt tillförlitligare än franska bilars rykte.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Meantek skrev:
Rätt val av bil. Lätta och betydligt tillförlitligare än franska bilars rykte.


Ja precis så, de har ju lite fransk egenhet och jag kan tänka mig att typfelen är störande på en bruksbil. Som banbilar bygger man enkelt bort de svagheterna. 🙂

_________________
Anders Hansson
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Tre timmar i en 206 RC på Kinnekulle vore något, förresten. Vad landar prislappen på?

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Meantek skrev:
Tre timmar i en 206 RC på Kinnekulle vore något, förresten. Vad landar prislappen på?


Maila för priser, det är olika beroende på bana och arrangör.

15.000:- i självrisk, kan skrivas ner om skador inte är omfattande.

Det går bra att vara mer än en förare, men en som tar ansvaret.

_________________
Anders Hansson
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Ja sådan en 206 RC korer rigtig godt med lidt upgrades, fedt at se noget mere FRENCH i denne BMW og Porsche verden thumbs up thumbs up

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Skitkul. Skulle vara ett perfekt koncept för att locka med frugan eller farsan till trackdays. och köpa ett sådant pass för dem om det kommer någon sådan möjlighet,
Har du planer på att medverka på sådana ? Tex på driversclub Mantorp eller liknande finns ju nästan obegränsat med tid under en dag, och någon /några tusenlappar för ett eller två kortare stinter, borde kunna fungera ekonomiskt både för uthyrare och privatpersoner som vill prova på?
.
Kan vara värt att lyfta frågan till någon av dessa klubbar, ??


För egen del tror jag en sådan bil måste vara skitrolig på små banor, men kanske mindre roliga på större, men för att testa bana första gång eller bara få några varv på en bana man inte kört innan så måste det vara lika roligt ändå.
thumbs up

Och så jäkla ballt med två bilar på samma släp, tror inte jag sett det live i Sverige, bara den grejen lär ju vara en syn man inte glömmer

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
knotan skrev:
Skitkul. Skulle vara ett perfekt koncept för att locka med frugan eller farsan till trackdays. och köpa ett sådant pass för dem om det kommer någon sådan möjlighet,
Har du planer på att medverka på sådana ? Tex på driversclub Mantorp eller liknande finns ju nästan obegränsat med tid under en dag, och någon /några tusenlappar för ett eller två kortare stinter, borde kunna fungera ekonomiskt både för uthyrare och privatpersoner som vill prova på?
.
Kan vara värt att lyfta frågan till någon av dessa klubbar, ??


För egen del tror jag en sådan bil måste vara skitrolig på små banor, men kanske mindre roliga på större, men för att testa bana första gång eller bara få några varv på en bana man inte kört innan så måste det vara lika roligt ändå.
thumbs up

Och så jäkla ballt med två bilar på samma släp, tror inte jag sett det live i Sverige, bara den grejen lär ju vara en syn man inte glömmer


Haha, ja, jag tror det blir ball. Det är själva drivkraften egentligen, alla stunder av glädje.

Jag deltar gärna på sådana event du beskriver. Det skulle passa perfekt, helst med några pass förbokade då. Kan kombinera det förarinstruktion också om det är av intresse.

_________________
Anders Hansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja jag förstår det, jag har ju medverkat på liknande event, (även om med avsevärt dyrare koncept), så är det skitkul att träffa nytt folk, se nya vänner skapas, från helt olika bakgrund, men som ändå är på plats med en gemensam nämnare,

Och någon typ av förarguidning tror jag är ett måste för nya förare, mest som psykologiskt stöd, för att inte nervositet och osäkerhet ska förta den positiva upplevelsen,
och det behöver nog oftast vara en utomstående/okänd person i den rollen.
Lite som att man inte alltid bör övningsköra med sina egna föräldrar inför körkort.
Att jag själv skulle guida min fru ut på en första trackday, är inget jag ser framför mig som en rofylld upplevelse för något utav oss som exempel

Nu kanske du redan har pågående planer, men driversclub skulle kunna vara en klubb som skylke kunna fungera att ha något samarbete med. Jag Vet att de har/haft något liknande innan med radicals/atomer.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
knotan skrev:
Ja jag förstår det, jag har ju medverkat på liknande event, (även om med avsevärt dyrare koncept), så är det skitkul att träffa nytt folk, se nya vänner skapas, från helt olika bakgrund, men som ändå är på plats med en gemensam nämnare,

Och någon typ av förarguidning tror jag är ett måste för nya förare, mest som psykologiskt stöd, för att inte nervositet och osäkerhet ska förta den positiva upplevelsen,
och det behöver nog oftast vara en utomstående/okänd person i den rollen.
Lite som att man inte alltid bör övningsköra med sina egna föräldrar inför körkort.
Att jag själv skulle guida min fru ut på en första trackday, är inget jag ser framför mig som en rofylld upplevelse för något utav oss som exempel

Nu kanske du redan har pågående planer, men driversclub skulle kunna vara en klubb som skylke kunna fungera att ha något samarbete med. Jag Vet att de har/haft något liknande innan med radicals/atomer.


Om man vänder på steken så kan man använda mina bilar på sådana arrangemang. Jag är rätt säker på att arrangörerna inte har något emot det. 🙂

De verkar ha ett koncept där man betalar för att vara med en hel säsong, eller kan man vara med på enskilda evenemang?

_________________
Anders Hansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



De ggr jag har kört hos dem så har jag kört på ett "klippkort" 3 eller om de vart 5 dagar på som jag förskottsköpt. Något tillfälle har jag gett bort en därtill en kompis och någon annan gång åkte jag på hans "klipp" istället.

Arrangörerna verkar vara lätta att komma överens med

thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
knotan skrev:
De ggr jag har kört hos dem så har jag kört på ett "klippkort" 3 eller om de vart 5 dagar på som jag förskottsköpt. Något tillfälle har jag gett bort en därtill en kompis och någon annan gång åkte jag på hans "klipp" istället.

Arrangörerna verkar vara lätta att komma överens med

thumbs up


Kul! Jag ska ta kontakt med dem och se vad vi kan göra.

Tack för tipset!

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Nu är www.banbil.nu registrerad.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Nu har vi varit och hämtat nya släpet för att kunna lasta två bilar. Uträkningen för vinklar att lasta låga bilar verkar stämma.

Har man lagom långt släp när man behöver använda panoramaläge för att ta en bild? 😁

Detta är lite av en extremvariant på personbilssläp byggd enligt önskemål på specifikationer.

Helgalvat stål, 9x2,1 meter plan lastyta med ringar varje halvmeter på sidorna. Vinsch och rejält stödhjul. Ramperna är infällda bakom en lucka.

Hojta till om ni är på jakt efter släp av hög kvalitet till bra pris. Vi har kontakterna och erfarenheter.




Polackerna tyckte det var kul att träffa på token som beställt deras längsta släp förlängt med en meter.



Jag gillar att lasta på platt golv, ursprungligen var tanken en knäckt yta, typ dovetail men nu är det helt plant golv med infällda ramper. Till nästa släp beställer jag nog något längre ramper för att slippa förlänga för att få upp låga bilar. Men tekniken att backa upp dragbilens bakaxel på ramper för att få en mer gynnsam vinkel fungerade kanonbra.



En bil som är låg fram och hög bak fick vara första bil att åka på släpet, nu står den i verkstaden för att få en ny bakaxel så den kan sänkas bak. Hoppas jag sedan kan få loss splinesen på stavarna (som rostat fast) på den axeln för i övrigt är den kanonfin. Förmodligen går de enklare att få av när axeln är av bilen och blir renoverad för att hamna i nästa GTI.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136


Trådstartare
Här är en bild för att illustrera hur jag tänkt lasta. Verktygsvagn och reservhjul längst fram på släpet.

Även längre bilar än 206:orna kommer att få plats utan vidare.


_________________
Anders Hansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det va nog det längsta släp jag sett tror jag thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 206 GTi och RC - starten på ett hyrbilsstall
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (5627 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande