Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 -94 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3373 totalt) |
Efter hus och barn, med en tid utan leksak i garaget började en kompis köra Miata. Efter provkörning & åkt med på en konbanekörning började jag leta efter lämpligt objekt.... Det tog ett tag. Rostfri med bra spec. Var lättare sagt än gjort.
Valet föll på en forumbekant NA som senare år rullat i Skåne och vid tid för försäljning fanns i Danmark. Kvar fanns svenska skyltar... Detta var December 2018. Efter en närmare koll & provkörning runt färjeterminal i Helsingör blev det biltransport hem & vänta på våren i garaget. Spec:: - BP-4W från NB - Megasquirt från MS Labs - IL Motorsport "competition" motorfästen - Separat dämpare för att motverka momentrörelser - Coolant er-route & Laminova oljekyl - Alu kyl - OBX grenrör - Magnecor tändkablar. - Exedy steg 1 koppling & 4,7 kg svänghjul. - 6 växlad låda - Lamelldiff från RX7 & 4,44:1 slutväxel. - Racing beat kränkare fram, eibach 15mm bak med justerbara droplinks. - "Cup" dämpare från Boyadjian. - borttagen styrservo. - Bussningar i polyuiretan & delrin med smörjnipplar. - Wilwood 4-kolvsok med bremboskivor fram, org bak. - Stålomspunna slangar. - OZ Superleggera 7x15 med Kumho V70A. - Frame rails & Boss frog arms. (Ram & tröskelförstärkning) _________________ Anders Svensson |
||
Förra ägaren hade inte riktigt koll på vad det var som satt under centerkonsolen... efter lite demontering kom det fram en Race Technology logger.
På med ny svart alu, ett par vippor och led till att starta loggning & flytt av logger till baggan. Klickade även hem en matta från England som passar över växelspaken... _________________ Anders Svensson |
||
Snubblade över en uppsättning 949 15x8. Flyttade över kumhodäcken & sen var det dags för kullen. Första varven sedan 2007.
I bakgrunden står Claes antagligen & pratar om undanflykter om gamla däck, odugliga dämpare eller något om hur orginal hans bil är egentligen. _________________ Anders Svensson |
||
Funderar på om detta är min brorsas första Miata, som senare även ägdes av Kraniel här på Rejsa, tycker jag känner igen regnr?
Men isf bör den ha Öhlinsdämpare? Står något om "Cup-dämpare" och "separat dämpare för att motverka momentrörelser", vet inte vad detta betyder? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Hej. Det stämmer, det är samma bil. Öhlinarna försvann med förra ägaren. Det satt dämpare som användes i en cup-serie i Österrike/Schweiz enl. De sökningar jag gjort. De funkade väl ok, men jag har bytt till D2 circuit inför i år. Dämparen för att motverka moment sitter vid motorn på samma sida som grenröret. Kan fixa en bild senare idag... _________________ Anders Svensson |
||
Ah ok, då är jag med.
Söderqvist Racing byggde ett rostfritt system på den men det kanske är borta då motorn är bytt? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
I år blir det färre undanflykter (om du inte åker ifrån mig då). _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Jag har kollat i specen jag hade vid köpet. Det stämmer med avgassystemet.
_________________ Anders Svensson |
||
Jag har ett MS2 Enhanced sprut från MS-Labs. Jag vill läsa av värden på en platta. Det funkar fint förutom värdena från "enhanced" delen (ett extrakort med annan Can id än själva ECU:n).
Jag kan läsa/skriva allt i tunerstudio via datorn, men inte på plattan (kör MSDroid) Jag har lagt till .ini filen för extrakortet i appen och den hittar alla givare att läsa av osv, men själva värdena uppdateras inte. Någon som har tips och kan få mig på rätt spår? //A _________________ Anders Svensson |
||
Vinterns uppdateringar:
Nya D2 circuit, nya skivor och belägg (brembo & hawk DTC-30) Flyttat fram luftfilter till fronten. Fäste för plattan och inkoppling av oljetempgivare till sprutet. Spitscreen med lite motordata + varvtider visas. Sen har det blivit lite styling också.. svarta framlampor med LED ljus och integrerad blinkers. Kvar att göra är byte av vätskor & stift. Injustering av höjd och sedan hjulinställning. _________________ Anders Svensson |
||
|
||
Det blev lite lätt översyn till 2021, utöver vanlig service..
Setrab oljekyl. Kompletterande braces under. Plastat den printade delen till insuget. Renovering av wilwood oken. 1:a körningen blev Falkenberg med SVKG - lite för kallt för att få bra temp i däcken, lite duggregn på slutet. Lyckades pricka min bästa tid på hundradelen. Många trailerqueens i snabba gruppen, då blir det såhär i depån efter sista passet. 2:a turen med MX-5 racing club till Kinnekulle. Hann tyvärr bara med ett pass innan det började regna, men fick till ny bästa tid och 1,01 fanns inom räckhåll... _________________ Anders Svensson |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 -94 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3373 totalt) |