Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum TRÅDEN OM: Elbil på banträffar och slalom | << 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (7941 totalt) |
Naturligtvis knycker man inte ur valfritt uttag var man än är, men som Magnus säger så finns det bra upplägg för hyra av uttag. Ur ett vanligt schuko tar du typiskt 2,2-3 kW (10-13 A) och ur vanligt trefas tar du typiskt 11 kW (16 A x3). Med ett elpris på 1-1,5 kr/kWh blir det om du laddar en halvtimma per timma i fem timmar (typisk banträff om man laddar hela tiden mellan passen) maximalt 40 spänn. Enkelt vore kanske i så fall att lägga det på banhyran eftersom det blir nära nog försumbart. Värmen i batterierna blir ett problem efter ett gäng varv på banan. Laddar du med trefas 11 kW så är inte värmen något problem vid laddning och om du snabbladdar så får du i så pass mycket kräm att kylfläktarnas effekt blir försumbar. Kanske är situationen en annan på gamla högresistiva elbilsbatterier, men med en Model 3 är det helt enkelt inte ett problem och med äldre Model S blir problemet bara kylning på banan, inte vid laddning. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Jag trodde tvärtom, att om du snabbladdar så får kylsystemet jobba på (man har ju effekt från uttaget att dra runt kylsystemet) och man håller värmen i shack på det sättet. EDIT: Menade du "effekt" som de drar, eller "effekt" de ger i kylning? Jag råkade läsa det som det senare _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag menade effekt som i hur mycket de drar. Typiskt laddar jag min 75D med upp till 125 kW oavsett väder. Är det riktigt riktigt varmt ute som i somras i Frankrike och Italien så går det ner till sådär 123-124 kW för att det behöver kylas en del också. Alltså försumbart i sammanhanget. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Jag läser det som: Det är liksom ingen idé att pissa på en tankbil som brinner. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Har själv undrat hur om det praktiskt är möjligt med elbil på en bandag. Men det verkar ju görbart. Som jag tolkar det så skulle man kunna ta sig till banan, och köra ett par pass på förmiddagen, ladda över lunchuppehåll och köra ett par pass till innan man kör därifrån med marginal.
Det där med att ladda på banan är väl en smal sak. Tycker det är bra mycket bökigare och dyrare om man kör slut soppan och behöver tanka med en bensinare. Mycket mer lockande att pynta en 50lapp och låta bilen stå på banområdet för att fylla upp . Man hade inte ens behövt inkludera det i anmälningavgiften. Fasen, elbil verkar spännande _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Vad krävs av arrangören? Finns det några säkerhetsgrejer att tänka på? Speciell släckningsutrustning? "Gummiklädd" banpersonal?
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Det är ju en fråga helt klart. Jag mailade tidigare idag Max på Mantorp bara så där allmänt om den här tråden. Hoppas han kikar in och funderar kring... ja... el-framtiden typ _________________ Magnus Thomé |
||||
Förhoppningsvis är det oftast safe att göra ett extraktionsförsök pss som om det brinner i en vanlig bil. Men hade du vågat påbörja en extraktion med planka för ryggen mm (dvs jobba nån halvtimme utan att veta hur du "stabiliserar" "krutdurken"). Hoppas jag inte sprider skräck och FUD om rykande elbilar, men det är helt klart lite ont om erfarenhet. |
||||
Som jag skrivit tidigare så är det inte möjligt att släcka en batteribrand, rådet är alltså att ta sig ifrån området så fort som möjligt och undvik VERKLIGEN att andas in röken.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
||||
En batteribrand kan visserligen, precis som nämns, bli närmast osläckbar, men det tar en bra stund innan det inträffar. Minst en halvtimma och oftast över ett par timmar om det mot all förmodan skulle inträffa alls. Om vi pratar bankörning så finns det alltid en ambulans på plats och att det skulle ta över tio minuter att få ut någon ur en bil får nog anses som rätt ovanligt förutom om det handlar om nackskador och då är problemet detsamma eller faktiskt betydligt värre i en förbränningsmotorbil, eftersom de bevisligen lättare fattar eld och dessutom betydligt fortare.
Se bara på branden i parkeringsgaraget i Norge häromsistens. Det var en dieselbil som hade startat branden (vilket spelar mindre roll) men flera andra bilar hade exploderat och blivit totalförstörda medan elbilarna hade brunnit upp utvändigt utan att batterierna hade börjat brinna i en enda av dem. Det betyder att man vid en olycka där bilen börjar brinna, har gott om tid på sig att släcka bilen innan man riskerar en batteribrand. Det enda problemet jag kan se är om man ändå faktiskt får en okontrollerbar batteribrand, vilket som sagt tar lång tid. Då kan det påverka så man får avbryta evenemanget och det kan bli skador på banan och närliggande byggnader om bilen råkar stå väldigt nära en sådan, men då pratar vi verkligen extremfall och dessutom kan man flytta elbilen till en säker plats innan detta inträffar. Röken är då som sagt inte att leka med och det är antagligen det som är det farligaste. Det är ingen explosionsartad brand med dagens batterier. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
När jag körde på Mantorp förra året!. Så sa det om man smäller en elbil som kommer det spärra av runt bilen.. Men vågar inte rör den?!
Det kändes ju sådär???. Ska man få sitta och dö i bilen vid krock?.. Känns som nått är fel?! _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ok..Ja då skulle jag inte rekommendera att köra Elbil på bana....än.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Bensin brinner explosivt. Det gör inte batterier. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Röken är lika giftig oavsett bil som brinner. https://cornucopia.cornubot.se/2019/ _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
10:- för att komma fem mil. Man får boka sig en depåplats med 3fas. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
3fas 16A ger 11kw. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Allmänt banåkaforum TRÅDEN OM: Elbil på banträffar och slalom | << 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (7941 totalt) |