Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T16 Aero -87 | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 16 besök idag (45679 totalt) |
Ägnat några kvällar åt att bygga upp inre strukturen och passa in ekonomiplåten till högra länkarmsinfästningen.
Tar betydligt mer tid än beräknat, och passformen var usel. Hoppas lägga sista svetsen på den ikväl. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Underbart att se andra rostlaga
Ang lådorna verkar en renoverad låda tåla 400 nm utan större bekymmer. det är slitna gamla lager som rasar lådorna, och slitna blir dom med 30 år innan första oljebytet.. Oljetempen kan ställa tll det med men den är mest problem med en bra diff och/eller hög oljetemp i motorn eftersom låda och motor värmer varandra. En kompis (du var med förr, Peter T16 i Varberg kanske du känner till) testade med 332hk/460 nm, diff, slicks och avsaknad av oljekylning på Gotland ring. det var inget bra recept för det värsta Jörgen kunde bygga för 6 år sen då 3an sa upp sig, resten av växlarna höll hem till Varberg med lite små skutt. Nya drev, kylning och R-Däck funkar det dock fint. lägger man lite tid och pengar på nya lager så håller lådorna ofantligt mycket bättre. _________________ Mattias Broberg |
||
Tänkte mig max c:a 350Nm och en snäll momentpuckel, men får gå genom lådan och byta lager så man ligger någorlunda på den säkra sidan. Vet du om Jörgen fortfarande renoverar växellådor? Kommer inte ligga och piska varv på bana med denna bil, men några varv för att känna lite på bilen blir det nog. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Får någon timme eller två över på kvällarna och förra veckan gick åt till att göra färdigt högra länkarmsinfästningen.
Blev hyfsat ok till slut, även om jag inte är riktigt nöjd med formen på den handknackade plåten för hålet till drivaxeln....men det får duga. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Snyggt jobbat!
Gött att se ytterligare en og900 som får en ny chans. Det är inte kul att svetsa rost öht, och på denna konstruktion är det om möjligt än jävligare, men det är skönt när det är färdigt, att veta att man har rostfria länkarmsfästen m.m. Hur har främre balken under kylaren klarat sig? // Andreas _________________ Andreas Jensen 93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org |
||
Ja, det börjar bli ont om dem på vägarna nu. Har tidigare avskytt att svetsa rost, men då har jag inte blästrat innan. Men nu när det är plåtrent är det faktiskt stundtals lite roligt. Främre balken har klarat sig bra. I framkant där den går ihop med undre skyddsplåten är det rostigt, men främst skyddsplåten som rostat. En ny plåt är beställd från Saabklubben. Tog ett break från rostlagningen och snyggade till i motorummet istället. De allra flesta hål används inte, och tänkte att det blir mer cleant med igenlagda hål. Borrar ev nya hål senare efter behov. Före: Efter: _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Skyddsplåten under frontbalken var dålig ii framkant. Och eftersom svenska saabklubben hade nya ekonomiplåtar så bestämde jag mig för att byta hela plåten.
_________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
_________________ Andreas Jensen 93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org |
||
Snyggt! Har du några till salu eller finns det en CAD-fil man kan få ta del av _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Så var det äntligen dags för lite epoxigrund i motorrum och hjulhus.
Har sparat höger framskärm som ihop med kylarbalken fungerar som referens för monteringen av vänster framskärm. När den väl sitter på plats byter jag ut högerskärmen. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Undrar om någon som läser här har tips var jag som privatperson kan lämna detaljer för gulkromatering. Gärna inom 10mils radie omkring Nyköping.
Har tidigare lämnat i Mjölby, men den firman finns inte kvar längre. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T16 Aero -87 | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 16 besök idag (45679 totalt) |