Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Olja på vattenpumpspackning
685 besök totalt
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135


Trådstartare
Hej!

Bytte vattenpumpen på 944:an i helgen men såg igår att jag missat packningen till termostaten. Slet i två timmar för att försöka få loss den från bilen men gav till sist upp och monterade bort vattenpumpen igen.

Ringer då en kompis för att fråga om det går att återanvända vattenpumpspackningen och fick då svaret "ja, men lägg på lite motorolja så ska det inte vara några problem."

Jag gjorde detta men nu känns det lite sådär, är det verkligen bra? Vill ju inte stå med en läckande packning om ett år...

Hälsningar Andreas

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Har du en gång tagit bort en oring eller en packning så skall den inte återanvändas enligt mig. En packning är billigare än ett kommande läckage och alla svordomar det innebär
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135


Trådstartare
Supertack! Då köper jag en ny, bättre att bita i halvsurt äpple nu än ett genomsurt om ett halvår

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Det gör du rätt i, det är roligare att byta den nu än att stå med läckage på en bana sen. Självklart kan den gamla hålla fint, men jag hade bytt.
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135


Trådstartare
Nä, det hade varit jäkligt segt alltså

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Passar på att fråga i ämnet..

På NYA O-ringar eller gummi packningar, monterar ni dom torrt eller vad smörjer ni in dom med?

Jag brukar spraya med silikon spray på o-ringar, med vad är egentligen bäst för att hålla gummit mjukt och fint?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



RallyQuattro skrev:
Passar på att fråga i ämnet..

På NYA O-ringar eller gummi packningar, monterar ni dom torrt eller vad smörjer ni in dom med?

Jag brukar spraya med silikon spray på o-ringar, med vad är egentligen bäst för att hålla gummit mjukt och fint?


Kör alltid med detta.
https://folkraceshop.se/red-rubber-grease-bromsfett-burk-500gr
Mer info: http://www.redrubbergrease.com/

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



RallyQuattro skrev:
Passar på att fråga i ämnet..

På NYA O-ringar eller gummi packningar, monterar ni dom torrt eller vad smörjer ni in dom med?

Jag brukar spraya med silikon spray på o-ringar, med vad är egentligen bäst för att hålla gummit mjukt och fint?


Glycerol är klassiskt för vård av gummiartiklar.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



RallyQuattro skrev:
Passar på att fråga i ämnet..

På NYA O-ringar eller gummi packningar, monterar ni dom torrt eller vad smörjer ni in dom med?

Jag brukar spraya med silikon spray på o-ringar, med vad är egentligen bäst för att hålla gummit mjukt och fint?


Vaselin är en klassiker.

Edit: (oriktat) Petroleumprodukter och syrgas är en dödlig kombination. Meka inte med din dykutrustning själv.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Olja på vattenpumpspackning
685 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande