Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garagebygge | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 28 besök senaste veckan (30892 totalt) |
Yes! Polaren gjorde en beräkning innan jag började bygga på ett loft med 195x45 C24 CC120, en enkel 220x45 C24 som balk och en 195x45 C24 som bärande stolpe (bara för att göra det enkelt). Då skulle det svikta som mest 2mm vid de svagaste punkterna med en belastning på 1500kg. Nu tog ja i och la dubbla 220x45 C24 som är skruvlimmande, CC60 på golvreglarna och en rejäl stolpe samt att det är kortlat mellan alla reglar. Nu borde det klara något ton. Har väl räknat på att man kanske är som max 10 pers på loftet och så har man ett par hundra kilo i förvaring på sidorna. Den svagaste punkten bortsett från reglarna är OSB'n. Skall jag upp med en soffa kanske det inte är så lämpligt att ha en med spetsiga fötter i detta fall. Men med tanke på att det är dubbla skruvade och limmade OSB plus att det blir ett klickgolv ovanpå det så borde det klara punktbelastning rätt bra _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
Varför ska man inte komma åt "förvaringarna" från loftet?
Eller har jag missat den smarta tillgången från framsidan? Det beror ju på hur man är som person, men jag hade blivit lite frustrerad över att fundera på om grunkan kan ligga i en låda i det ena eller andra loftet, om det ska till en mobil lift för att komma upp dit (för att sen krångla sig ner, flytta lift och upp i andra). Har man full koll och gör rätt från början så är det ju naturligtvis inga problem |
||||||||
Hade en tanke på att göra mobila väggar på loftet så jag kan flytta dom, lägga in saker och stänga men kom inte på någon lösning som var smidig och snygg. Har jag ingen ingång från loftet in i förvaringarna så får jag mer yta att bygga hyllor på utan att behöva tänka på placering av ev dörr. Jag har en lös trappstege i garaget så jag kommer upp till varje. Sen det som förvaras där uppe är saker som jag inte behöver komma åt dagligen, dessutom kan jag lägga in långa och otympliga saker utan att behöva konka det upp för en smal trapp för att sedan få in det i en liten dörr. Vänstra förvaringen kommer innehålla hyllor och högra blir för lösöre, typ inredning, däck osv. Sen blir det även ett litet "vardagsrum" på loftet, blir mycket snyggare och enklare att möblera om man inte har massa dörrar överallt. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
|
||||||||
Baserat på antalet synliga bjälkar och CC-måttet som angetts tidigare får jag det till cirka 8*4 meter, 24 kvadratmeter. Så 62,5 kg per kvadratmeter. Det låter väldigt lite så jag hoppas jag har räknat fel _________________ Jo a kim Bo me lin |
||||||||
Det hade det gjort! Men vill ha hela väggar och kände att detta var den lösningen som passade mig bäst
Det stämmer om man räknar på tidigare hållfasthetsberäkning (1500kg), men som sagt är antalet reglar och balkar mer än dubblat, plus att det är kortlat och att även de dubbla osb-skivorna bidrar till hållfasthet. Så antar man att det är en linjär kurva för hållfastheten är det min 123kg/m2 för 2mm svikt, man skall tänka på att detta är inte max utan de 1500kg på hela ytan skulle göra så loftet sviktade som max 2mm på de svagaste ställena. Men som sagt är det en helt annan sak idag mot när det beräknades. Polaren skulle göra en analys ikväll och se vad som händer i dagens mått, ska bli kul att se _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
Tack för svar! Proffsigt med skiss och hållfasthetsberäkning. Kan bli att jag använder dina dimensioner till bjälklaget. Jag hade dock tänkt att 6 st stolpar skulle bära upp mitt loft, du har ju skruvat ditt i väggen. Jag har också tänkt på slätspont som golv. Mitt loft blir bara för förvaring, så det behövs inget fint golv. Jag funderar också på om det skulle gå att använda lyften bredvid att ta upp saker till loftet? Om man bygger någon slags platta och sätter på tvåpelarlyften kanske man kan ta upp tunga bildelar eller t.o.m en motorcykel? _________________ Rikard Lundberg |
||||||||
Gör det! Det borde hålla finemang Ta slätspont eller råspont direkt, nu i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde det... La först ett lager OSB och det blev som att åka Finlandsfärja, gick knappt att gå på loftet. Nu ligger det dubbla om lott med lim och skruv så nu är det hårt. Men spont hade varit ännu bättre samt att det tål punktbelastning bättre. Har tänkt på det med! Det borde gå att få till något sådant Polaren gjorde en ny analys med cc60 på golvreglar och grövre balk, dock utan kortlingar. Detta är vid 4000 kg, sviktar som mest 3.2mm. Räknar man in kortlingarna så skulle de mest utsatta punkterna jämnas ut så detta ser ju strålande ut. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
Det har ju faktiskt hänt lite här med. Nu återstår lite foder, lister samt lite annat smått och gott
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
_________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||||||
Tack! Vägghöjden 300cm + 20cm syll, sen får jag ytterligare 80cm i nock tack vare saxtakstolen så ganska precis 400cm. Innermåttet är ca 10,4x8,0.
Tackar! Mycket planering och huvudvärd gick åt, men ack så värt det _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Jajjemän det är det! Riktigt nöjd med kvalitén, känns väldigt rejäla jämfört med Jula och Biltemas rappel. Högskåpen väger 93 kg/st och golvskåpen med 5 lådor väger 70kr/st så det är rejäla doningar
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||||||||
Tar det som en komplimang!
Tack! Känns som jag utnyttjat ytan så gott jag kan. Det har väl inte hänt så mycket sen sist som är värt att visa, men har ialf fått dit lite foder och grejer Står även en S124 3.6-24V Brabus där inne på pallbockar som jag renoverat genom åren, tyvärr har jag sålt denna för att ha råd att bygga badrum och kök.... Ursäkta avgassystemet som sitter där, någon dåre har monterat detta tillbaka i tiden och hoppas nästa ägare byter ut det. Dock har det hänt lite annat, titta vilket stort hål _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
Tack! Ursäkta att det varit lite dött här men har byggt badrum och lagat bil på sistone. Men såhär ser det ut nu, långt ifrån klart men ialf! Och såhär blev badrummet, renoverat enligt dagens alla regler gällande tätskikt med ytskikt i klassisk stil. Älskart! Har lite småsaker kvar men ni ser ialf _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
Andra projekttrådar Garagebygge | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 28 besök senaste veckan (30892 totalt) |