Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
36 besök senaste veckan (29975 totalt)
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Michael Th skrev:
Har någon beräknat max m2 belastningen man man utsätta loftet för och vad är svaga punkten. osb golvet eller ?

Yes! Polaren gjorde en beräkning innan jag började bygga på ett loft med 195x45 C24 CC120, en enkel 220x45 C24 som balk och en 195x45 C24 som bärande stolpe (bara för att göra det enkelt). Då skulle det svikta som mest 2mm vid de svagaste punkterna med en belastning på 1500kg.

Nu tog ja i och la dubbla 220x45 C24 som är skruvlimmande, CC60 på golvreglarna och en rejäl stolpe samt att det är kortlat mellan alla reglar. Nu borde det klara något ton. Har väl räknat på att man kanske är som max 10 pers på loftet och så har man ett par hundra kilo i förvaring på sidorna.




Den svagaste punkten bortsett från reglarna är OSB'n. Skall jag upp med en soffa kanske det inte är så lämpligt att ha en med spetsiga fötter i detta fall. Men med tanke på att det är dubbla skruvade och limmade OSB plus att det blir ett klickgolv ovanpå det så borde det klara punktbelastning rätt bra
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Varför ska man inte komma åt "förvaringarna" från loftet?

Eller har jag missat den smarta tillgången från framsidan?

Det beror ju på hur man är som person, men jag hade blivit lite frustrerad över att fundera på om grunkan kan ligga i en låda i det ena eller andra loftet, om det ska till en mobil lift för att komma upp dit (för att sen krångla sig ner, flytta lift och upp i andra).
Har man full koll och gör rätt från början så är det ju naturligtvis inga problem

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Varför ska man inte komma åt "förvaringarna" från loftet?

Eller har jag missat den smarta tillgången från framsidan?

Det beror ju på hur man är som person, men jag hade blivit lite frustrerad över att fundera på om grunkan kan ligga i en låda i det ena eller andra loftet, om det ska till en mobil lift för att komma upp dit (för att sen krångla sig ner, flytta lift och upp i andra).
Har man full koll och gör rätt från början så är det ju naturligtvis inga problem


Hade en tanke på att göra mobila väggar på loftet så jag kan flytta dom, lägga in saker och stänga men kom inte på någon lösning som var smidig och snygg. Har jag ingen ingång från loftet in i förvaringarna så får jag mer yta att bygga hyllor på utan att behöva tänka på placering av ev dörr. Jag har en lös trappstege i garaget så jag kommer upp till varje. Sen det som förvaras där uppe är saker som jag inte behöver komma åt dagligen, dessutom kan jag lägga in långa och otympliga saker utan att behöva konka det upp för en smal trapp för att sedan få in det i en liten dörr.


Vänstra förvaringen kommer innehålla hyllor och högra blir för lösöre, typ inredning, däck osv.

Sen blir det även ett litet "vardagsrum" på loftet, blir mycket snyggare och enklare att möblera om man inte har massa dörrar överallt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



alindquist skrev:
Sen blir det även ett litet "vardagsrum" på loftet, blir mycket snyggare och enklare att möblera om man inte har massa dörrar överallt.
Ska du stänga in loftet ut mot resten av garaget så förstår jag, men annars hade en halvmeter kortare vägg givit tillräcklig access för den där snabbkollen, men det är så som jag har erfarenhet av förvaring, som kan ses i tråden om mitt fuskfixande (uppmärkta hyllor och index i pärm är lixom inte min påse)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



... men skulle du kunna belasta 1500kg jämt fördelat över hela golvet...men för en annan som inte vet ytan ? Kg/M2 ?

_________________
Michael Thulesius
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55



Michael Th skrev:
... men skulle du kunna belasta 1500kg jämt fördelat över hela golvet...men för en annan som inte vet ytan ? Kg/M2 ?


Baserat på antalet synliga bjälkar och CC-måttet som angetts tidigare får jag det till cirka 8*4 meter, 24 kvadratmeter. Så 62,5 kg per kvadratmeter. Det låter väldigt lite så jag hoppas jag har räknat fel

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
alindquist skrev:
Sen blir det även ett litet "vardagsrum" på loftet, blir mycket snyggare och enklare att möblera om man inte har massa dörrar överallt.
Ska du stänga in loftet ut mot resten av garaget så förstår jag, men annars hade en halvmeter kortare vägg givit tillräcklig access för den där snabbkollen, men det är så som jag har erfarenhet av förvaring, som kan ses i tråden om mitt fuskfixande (uppmärkta hyllor och index i pärm är lixom inte min påse)

Det hade det gjort! Men vill ha hela väggar och kände att detta var den lösningen som passade mig bäst

pjocke skrev:
Michael Th skrev:
... men skulle du kunna belasta 1500kg jämt fördelat över hela golvet...men för en annan som inte vet ytan ? Kg/M2 ?


Baserat på antalet synliga bjälkar och CC-måttet som angetts tidigare får jag det till cirka 8*4 meter, 24 kvadratmeter. Så 62,5 kg per kvadratmeter. Det låter väldigt lite så jag hoppas jag har räknat fel

Det stämmer om man räknar på tidigare hållfasthetsberäkning (1500kg), men som sagt är antalet reglar och balkar mer än dubblat, plus att det är kortlat och att även de dubbla osb-skivorna bidrar till hållfasthet. Så antar man att det är en linjär kurva för hållfastheten är det min 123kg/m2 för 2mm svikt, man skall tänka på att detta är inte max utan de 1500kg på hela ytan skulle göra så loftet sviktade som max 2mm på de svagaste ställena. Men som sagt är det en helt annan sak idag mot när det beräknades.

Polaren skulle göra en analys ikväll och se vad som händer i dagens mått, ska bli kul att se thumbs up
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2141



alindquist skrev:
Michael Th skrev:
Har någon beräknat max m2 belastningen man man utsätta loftet för och vad är svaga punkten. osb golvet eller ?

Yes! Polaren gjorde en beräkning innan jag började bygga på ett loft med 195x45 C24 CC120, en enkel 220x45 C24 som balk och en 195x45 C24 som bärande stolpe (bara för att göra det enkelt). Då skulle det svikta som mest 2mm vid de svagaste punkterna med en belastning på 1500kg.

Nu tog ja i och la dubbla 220x45 C24 som är skruvlimmande, CC60 på golvreglarna och en rejäl stolpe samt att det är kortlat mellan alla reglar. Nu borde det klara något ton. Har väl räknat på att man kanske är som max 10 pers på loftet och så har man ett par hundra kilo i förvaring på sidorna.




Den svagaste punkten bortsett från reglarna är OSB'n. Skall jag upp med en soffa kanske det inte är så lämpligt att ha en med spetsiga fötter i detta fall. Men med tanke på att det är dubbla skruvade och limmade OSB plus att det blir ett klickgolv ovanpå det så borde det klara punktbelastning rätt bra


Tack för svar! Proffsigt med skiss och hållfasthetsberäkning.

Kan bli att jag använder dina dimensioner till bjälklaget. Jag hade dock tänkt att 6 st stolpar skulle bära upp mitt loft, du har ju skruvat ditt i väggen. Jag har också tänkt på slätspont som golv. Mitt loft blir bara för förvaring, så det behövs inget fint golv. Jag funderar också på om det skulle gå att använda lyften bredvid att ta upp saker till loftet? Om man bygger någon slags platta och sätter på tvåpelarlyften kanske man kan ta upp tunga bildelar eller t.o.m en motorcykel?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Rikard L skrev:

Kan bli att jag använder dina dimensioner till bjälklaget. Jag hade dock tänkt att 6 st stolpar skulle bära upp mitt loft, du har ju skruvat ditt i väggen. Jag har också tänkt på slätspont som golv. Mitt loft blir bara för förvaring, så det behövs inget fint golv. Jag funderar också på om det skulle gå att använda lyften bredvid att ta upp saker till loftet? Om man bygger någon slags platta och sätter på tvåpelarlyften kanske man kan ta upp tunga bildelar eller t.o.m en motorcykel?


Gör det! Det borde hålla finemang Ta slätspont eller råspont direkt, nu i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde det... La först ett lager OSB och det blev som att åka Finlandsfärja, gick knappt att gå på loftet. Nu ligger det dubbla om lott med lim och skruv så nu är det hårt. Men spont hade varit ännu bättre samt att det tål punktbelastning bättre.

Har tänkt på det med! Det borde gå att få till något sådant


Polaren gjorde en ny analys med cc60 på golvreglar och grövre balk, dock utan kortlingar.
Detta är vid 4000 kg, sviktar som mest 3.2mm. Räknar man in kortlingarna så skulle de mest utsatta punkterna jämnas ut så detta ser ju strålande ut. thumbs up

Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Det har ju faktiskt hänt lite här med. Nu återstår lite foder, lister samt lite annat smått och gott





Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Snyggt! thumbs up thumbs up Vad är det för invändiga dimensioner och hur högt i tak har du från golv till nock invändigt?

Klurar att bygga garage på lite liknande vis fast ca 50 kvm enligt detaljplan.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378



Grymt snyggt och praktiskt garage! thumbs up
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Joan skrev:
Snyggt! thumbs up thumbs up Vad är det för invändiga dimensioner och hur högt i tak har du från golv till nock invändigt?

Klurar att bygga garage på lite liknande vis fast ca 50 kvm enligt detaljplan.

Tack! Vägghöjden 300cm + 20cm syll, sen får jag ytterligare 80cm i nock tack vare saxtakstolen så ganska precis 400cm. Innermåttet är ca 10,4x8,0.

Jeppe_A skrev:
Grymt snyggt och praktiskt garage! thumbs up

Tackar! Mycket planering och huvudvärd gick åt, men ack så värt det
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3057



Är skåpen från garageinredning.se? Verkar dom vara schyssta?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Cedric, det skulle jag vilja påstå att det är. Du kan komma förbi mig i Tumba om du vill klämma på dem live.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Jajjemän det är det! Riktigt nöjd med kvalitén, känns väldigt rejäla jämfört med Jula och Biltemas rappel. Högskåpen väger 93 kg/st och golvskåpen med 5 lådor väger 70kr/st så det är rejäla doningar
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Så. Jävla. Avis.

thumbs up

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
uranium
Söderhamn
Här sen Apr 2009
Inlägg: 43



Grymt jobbat! Blir både snyggt och praktiskt thumbs up

_________________
///Niklas Holm
Kör: Mitsu evo 3 430whp 530nm
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Fixxe skrev:
Så. Jävla. Avis.

thumbs up

Tar det som en komplimang!

uranium skrev:
Grymt jobbat! Blir både snyggt och praktiskt thumbs up

Tack! Känns som jag utnyttjat ytan så gott jag kan.

Det har väl inte hänt så mycket sen sist som är värt att visa, men har ialf fått dit lite foder och grejer Står även en S124 3.6-24V Brabus där inne på pallbockar som jag renoverat genom åren, tyvärr har jag sålt denna för att ha råd att bygga badrum och kök....



Ursäkta avgassystemet som sitter där, någon dåre har monterat detta tillbaka i tiden och hoppas nästa ägare byter ut det.



Dock har det hänt lite annat, titta vilket stort hål







Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2141



Blir fint! Snyggt med olika färger på dörrar, väggar och lister. Jag tycker det är tråkigt när allt är vitt.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Rikard L skrev:
Blir fint! Snyggt med olika färger på dörrar, väggar och lister. Jag tycker det är tråkigt när allt är vitt.

Tack!

Ursäkta att det varit lite dött här men har byggt badrum och lagat bil på sistone. Men såhär ser det ut nu, långt ifrån klart men ialf!





Och såhär blev badrummet, renoverat enligt dagens alla regler gällande tätskikt med ytskikt i klassisk stil. Älskart! Har lite småsaker kvar men ni ser ialf







Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
36 besök senaste veckan (29975 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande