Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 318i Touring -90 | 930 besök totalt |
Tjoho!
Här är min E30 som jag tänkte pilla lite med framöver. Det är en i princip helt original 318i med 112 halvdöda hästar. I dagsläget sitter det några sänkfjädrar på och biltemas shortshiftspak samt någon ljuddämpare är bortplockad. Efter att bilen stått i ca 2,5 år pga läckage i värmepaketet blev jag lite impulsiv, kollade vätskorna, bytte batteriet och lastade bilen och åkte till E30 meet på rudskogen där jag körde hela 2h sammanlagt innan bromsarna gav upp!! Helt sjukt att den höll så länge! Jag hade svinkul! Väl hemma igen så råkade jag komma över ett par fina glasfiberbakdörrar och porschebromsar Målet med bilen är att den skall ha bra vägållning och köras på gata samt trackdays. Första etappen blir det: * Fixa läckan i värmepaketet * Nya bussningar då alla är HELT slut/spruckna * Fixa bromssystemet och montera porschegrejerna * Fixa vindrutetorkaren * Kanske byter motorn till en likadan till att börja med för den som sitter i nu låter illa Lite bilder: E30 MEET: Hemma på plats! Porschebromsar. Jag skall svarva av skivorna Lätta dörrar Spegeln flög av på rudskogen.. haha Nu har den stått sedan jag lastade av den och eftersom jag inte får lov att vistas bland folk på några dagar pga något virus som inte helt obemärkt dragit in över landet så tänkte jag att man kan faktiskt passa på att skruva lite så jag började söka efter läckan. Jag har hittat läckan! är det någon som vet vad detta är och om det går att byta enkelt? Jag tar gärna emot tips och trix! På återseende! _________________ Tobias Mattiasson |
||||
Bimmers of sweden och E30 meet först och främst. sen gärna lite vad som helst. Jag skulle vilja återvända till gotland ring och gasa lite Jag vill ha körtid! _________________ Tobias Mattiasson |
||||
Det där är ju värmeventilen, klassisk läckagepunkt. På äldre E30 så är den helt mekanisk, från 88 så byttes till den varianten du har. Bytet är rättframt men trångt och söligt om man inte får tömt kylsystemet fullständigt. Ventilen sitter ihop med rörbiten och stosen mot värmepaketet, hela den enheten sitter med M5-bultade flänsar och o-ringar. Hela enheten brukar bytas. Förmodligen blir det också lättare om du lossar slanganslutningarna på andra sidan torpeden och fästklämman på kupésidan så att rören mellan värmepaket och motorrum kan flyttas och ge lite spelrum. Kanske kan du demontera din ventil när den är loss och se om du kan täta om den istället för att byta allt. Ventilen finns enbart som originaldel och är tyvärr inte gratis (över 2K), men den finns i alla fall fortfarande på lager hos BMW. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Tack så jättemycket! ska lösa detta. såg att en annan hade tätat om sin. _________________ Tobias Mattiasson |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 318i Touring -90 | 930 besök totalt |