Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hur ser den perfekta mcpherson framvagnen ut?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
11 besök senaste veckan (45406 totalt)
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:

Den har rätt omfattande aerodynamik. Både splitter fram, diffusor bak och takvinge. Samt plangolv med tunnlar runt framhjulen. Är inte riktigt med på varför de kör så mjuka krängare. Har dock bra erfarenhet av att köra på bana mot en sådan bil med ett chassie med ställbar krängare bak för att finjustera balansen.



Tror också att våra bilar kränger rätt lika. Min är karnske lite mjukare då din krängare var av och jag körde när det var blött. Tror inte jag hinner göra nått åt mitt rollcenter i vinter då det är ett lite större projekt med att byta spindlar, nya bromsokadaptrar och justerbara styrleder, men uppgraderade krängare och fjädrar samt eliminera allt eventuellt flex i bussningar ska jag hinna i vinter.

Oj den hade visst ganska mkt aero under! Snyggt! Hade varit kul att veta hur mkt downforce de där golvet ger, ganska rejäla tunnlar bak och frontdiffuser med

Okej lycka till! Vi får återkomma i sommar och säga hur det gått Fast jag vågar inte lova att ja hinner klart mitt rollcenter/krängarprojekt i vinter. ganska mkt jobb att bygga allt och jag har väldigt lite tid över tyvärr.

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Cédric skrev:
Här är receptet för clio 3 cup, inkl camberkurva, rollcenter kurva, dämparkurvor, setupblad mm. en bra referens för er som brottas med fwd setuper. Kul diskussion här i tråden, hoppas vi får lite feedback sen när alla ni fixat i ordning era hjulupphängningar.



https://drive.google.com/file/d/1ar7Yxv4vMmC3IVKdPWiOayMoY5-dMBU7/view . . . .

Tack så mkt kul att ha lite siffror från flera fwd race bilar! Ger ju lite bättre uppfattning om åt vilket håll man ska sikta när vi ställer in och bygger om våra FWD bilar

Feedback kommer när nya hjulupphängningen är provad

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Börjar dra ihop sig till utvärdering här. Har _Aero blivit klar med sin bil?

Har gjort följande i vinter

Fram
Byggt bort flex i styrväxeln pga sliten bussning samt fixat glapp i splines på styrstång
Motorsport ledlager i bärarmsbussningarna istället för Powerflex med +-5mm deformation
60N/mm framfjädrer bytt mot 90N/mm
Kränghämmare 21mm med motion ratio 0.84 dvs 21.9N/mm bytt mot 25mm framkrängare med motion ratio 1 52.4N/mm

Bak
Sellholm knivkrängare justerbar mellan 21N/mm till 38N/mm utöver orginal krängare och halvstel axel

Utvärdering planerad på Måndag på Gelleråsen. Tanken är att hålla ner krängningen och hålla hjulvinklarna bättre pga mindre krängning och flex. Provkört på gata och det känns lovande. Inte klar med bakkrängaren ännu men hoppas lösa det, annars blir det nog mycket understyrning om jag nu inte tjänar massor med grepp pga bättre effektiv camber.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Andreas Millbro skrev:
Börjar dra ihop sig till utvärdering här. Har _Aero blivit klar med sin bil?

Har gjort följande i vinter

Fram
Byggt bort flex i styrväxeln pga sliten bussning samt fixat glapp i splines på styrstång
Motorsport ledlager i bärarmsbussningarna istället för Powerflex med +-5mm deformation
60N/mm framfjädrer bytt mot 90N/mm
Kränghämmare 21mm med motion ratio 0.84 dvs 21.9N/mm bytt mot 25mm framkrängare med motion ratio 1 52.4N/mm

Bak
Sellholm knivkrängare justerbar mellan 21N/mm till 38N/mm utöver orginal krängare och halvstel axel

Utvärdering planerad på Måndag på Gelleråsen. Tanken är att hålla ner krängningen och hålla hjulvinklarna bättre pga mindre krängning och flex. Provkört på gata och det känns lovande. Inte klar med bakkrängaren ännu men hoppas lösa det, annars blir det nog mycket understyrning om jag nu inte tjänar massor med grepp pga bättre effektiv camber.


Följer upp med en rapport från Gelleråsen. Fick klart bakkrängaren samt valde lite bredare spacers fram då det verkade minska torquesteer.

Första passet
Bilen känns betydligt bättre i år, är mycket mer direkt i styrningen och har bättre grepp trots att däcken inte är de bästa. Delvis pga mindre glapp och flex i styrväxeln men bärarmsbussningarna hjälper nog en hel del de med. Torque steer är betydligt mindre vilket är skönt. Balansen är dock åt det understyrda hållet vilket är väntat med 95N/mm fjädrar fram isf 60N/mm samt 52N/mm krängare isf 22N/mm.

Andra passet
Beslutar mig för att ställa på bakkrängaren, chansar på 45 graders vinkel vilket jag tänkte skulle ta mig hallvägs i fjäderstyvhet. Har dock hittat ett diagram på att det endast blir ungefär 20% av intervallet på bakkrängaren med den vinkeln. Krängarjusteringen blir dock kanon, från att ha varit hopplöst understyrd till att ha en lagom lös bakvagn vid gasuppsläpp på 5 minuter med två insexnycklar Nu känns bilen iaf bra, chassiet är någorlunda i balans med resten av potentialen i bilen med motor och bromsar. Samt bakkrängarens justerbarhet är inom fönstret på balansen vilket var det jag var osäker på. Var lite rädd att bakkrängaren inte skulle räcka för att få rätt balans i bilen även på styvaste vinkeln.

Kom även på en till bil som har McPhersonframvagn, Porsche 911.
http://www.carreracup.com.au/wp-content/uploads/2017/02/2015-991-Cup_T . . . .

Dåligt med information i den men på sidan 143 finns ett intressant diagram på knivkrängarens styvhet.

Nästa steg är nya däck, tänker nog gå upp till 205 bak för att kunna ställa på krängaren lite ytterligare samt bygga bort bilens två sista gummibussningar i bakvagnen. Lite mer negativ camber bak skulle nog också vara bra vilket skulle kunna möjliggöra ytterligare lite styvare bakkrängare.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Bytte till nya R-däck och 205 bak. Körde två pass, ett för att sätta däckstryck någorlunda. Det andra för att känna på balansen. Fortfarande lite väl understyrd som beräknat, ställde på bakkrängaren lite mer.

Nu var balansen kanon igen, karnske lite väl överstyrd med kalla däck men såfort bakdäcken hade blivit varma så var balansen bra igen.

Bästa tid 1:19:0, i våras 1:20.4. Bästa tid 2017 1:21.3, i princip samma bil men utan chassiemodifieringarna. När jag började sortera ut bilen 2016 efter motorbytet till Honda K20 körde jag som bäst 1.23.1 med usla bromsar och utan diff och samma chassie som jag körde med gamla turbomotorn. Det mest positiva nu är att bilen börjar kännas som en bil med ett okej chassie.

Är fortfarande lite mycket torquesteer, bumpsteer och endel kraft från kränghämmaren som går in i styrningen. Känns som den har dåligt grepp i långsamma kurvor. Nästa steg blir nog att bygga om fästpunkten till krängaren från fjäderben till bärarm. Det stora steget är att bygga om till Lagunaspindlar vilket möjliggör rollcenterkompensering samt justerbar bumpsteer. Gelleråsen är ganska oförlåtande.

Är bra med en okej grundgeometri på en McPhersson bil, men att ha en relativt hårt fjädrad bil, med justerbara krängare och bygga bort flex gör susen.

Tror dock fortsatt på att gå upp i däcksdimension fram till 225 för att få bättre grepp i och ur kurvorna. 205 däck är lätta att överköra och överhetta på en framhjulsdriven bil som har lite effekt.

Logg från Gälleråsen, grön är en annan bil. De andra är mina bästa varv från 2016, 2017 och 2018.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 180



Jag vill minnas att min r5 gt-turbo kom med något annorlunda geometri i framvagnen.
Det var något kortare dämpare och andra fjäderbensfästen som flyttade topplagringen sidledes utåt och neråt.
Dvs mindre kpi och en något mindre hävarm mellan hjulcentrum och styr axeln, således mindre torque steer.

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Mr. Pink skrev:
Jag vill minnas att min r5 gt-turbo kom med något annorlunda geometri i framvagnen.
Det var något kortare dämpare och andra fjäderbensfästen som flyttade topplagringen sidledes utåt och neråt.
Dvs mindre kpi och en något mindre hävarm mellan hjulcentrum och styr axeln, således mindre torque steer.


Stämmer att det skiljer mellan GTE och GT-Turbo. GT-Turbo verkar ha en annan topplagring som flyttar ner ledpunkten och utåt. Har för mig att även infästningen mot spindeln är annorlunda.

Mina topplagringar flyttar ner ledpunkten men innåt för att få tillräckligt med negativ camber utan att vinkla förmycket vid spindeln. Tror även att den faktiska hävarmen mellan hjulcentrum och styr axeln påverkas av mycket negativ camber då det mest är insidan av däcket som är mot marken.

Ska försöka mäta upp lite så karnske jag kan få in orginal hjulupphängning i V-susp och testa att bygga GT-Turbons också.

Har labbat lite med spacers och tycker att torque steer är mindre med tjockare spacers. Men den är fortsatt ganska hemsk, ormar sig rätt ordentligt vid kraftigt gaspådrag, framförallt på spårig väg. Att jag saknar servor tor jag gör det hela värre med. Men motorn levererar ju rätt mycket moment på höga motorvarvtal också. Den är skitsnabb nu mot när jag hade gamla turbomotorn som jag bromsade 160hk ur.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Fel tråd. Inlägget finns i min biltråd istället.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Bytte till nya R-däck och 205 bak. Körde två pass, ett för att sätta däckstryck någorlunda. Det andra för att känna på balansen. Fortfarande lite väl understyrd som beräknat, ställde på bakkrängaren lite mer.

Nu var balansen kanon igen, karnske lite väl överstyrd med kalla däck men såfort bakdäcken hade blivit varma så var balansen bra igen.

Bästa tid 1:19:0, i våras 1:20.4. Bästa tid 2017 1:21.3, i princip samma bil men utan chassiemodifieringarna. När jag började sortera ut bilen 2016 efter motorbytet till Honda K20 körde jag som bäst 1.23.1 med usla bromsar och utan diff och samma chassie som jag körde med gamla turbomotorn. Det mest positiva nu är att bilen börjar kännas som en bil med ett okej chassie.

Är fortfarande lite mycket torquesteer, bumpsteer och endel kraft från kränghämmaren som går in i styrningen. Känns som den har dåligt grepp i långsamma kurvor. Nästa steg blir nog att bygga om fästpunkten till krängaren från fjäderben till bärarm. Det stora steget är att bygga om till Lagunaspindlar vilket möjliggör rollcenterkompensering samt justerbar bumpsteer. Gelleråsen är ganska oförlåtande.

Är bra med en okej grundgeometri på en McPhersson bil, men att ha en relativt hårt fjädrad bil, med justerbara krängare och bygga bort flex gör susen.

Tror dock fortsatt på att gå upp i däcksdimension fram till 225 för att få bättre grepp i och ur kurvorna. 205 däck är lätta att överköra och överhetta på en framhjulsdriven bil som har lite effekt.

Logg från Gälleråsen, grön är en annan bil. De andra är mina bästa varv från 2016, 2017 och 2018.

Låter ju bra att det har gått åt rätt håll för dig!

Men varför vill du flytta k hämmaren fram till bärarmen istället? Den kommer väl få lägre MR då och bli mjukare.

Vars låg roll center i din framvagn? Känns greppet i fram bra i de stora hela, att de bara behövs lite småjusteringar för att få det perfekt eller?

Jag har tyvärr inte hunnit klart med min bil, mkt annat som kommit emellan men ja bygger på lite eftersom så kanske är klar till nästa sommar 😊

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



_aero skrev:
Andreas Millbro skrev:
Bytte till nya R-däck och 205 bak. Körde två pass, ett för att sätta däckstryck någorlunda. Det andra för att känna på balansen. Fortfarande lite väl understyrd som beräknat, ställde på bakkrängaren lite mer.

Nu var balansen kanon igen, karnske lite väl överstyrd med kalla däck men såfort bakdäcken hade blivit varma så var balansen bra igen.

Bästa tid 1:19:0, i våras 1:20.4. Bästa tid 2017 1:21.3, i princip samma bil men utan chassiemodifieringarna. När jag började sortera ut bilen 2016 efter motorbytet till Honda K20 körde jag som bäst 1.23.1 med usla bromsar och utan diff och samma chassie som jag körde med gamla turbomotorn. Det mest positiva nu är att bilen börjar kännas som en bil med ett okej chassie.

Är fortfarande lite mycket torquesteer, bumpsteer och endel kraft från kränghämmaren som går in i styrningen. Känns som den har dåligt grepp i långsamma kurvor. Nästa steg blir nog att bygga om fästpunkten till krängaren från fjäderben till bärarm. Det stora steget är att bygga om till Lagunaspindlar vilket möjliggör rollcenterkompensering samt justerbar bumpsteer. Gelleråsen är ganska oförlåtande.

Är bra med en okej grundgeometri på en McPhersson bil, men att ha en relativt hårt fjädrad bil, med justerbara krängare och bygga bort flex gör susen.

Tror dock fortsatt på att gå upp i däcksdimension fram till 225 för att få bättre grepp i och ur kurvorna. 205 däck är lätta att överköra och överhetta på en framhjulsdriven bil som har lite effekt.

Logg från Gälleråsen, grön är en annan bil. De andra är mina bästa varv från 2016, 2017 och 2018.

Låter ju bra att det har gått åt rätt håll för dig!

Men varför vill du flytta k hämmaren fram till bärarmen istället? Den kommer väl få lägre MR då och bli mjukare.

Vars låg roll center i din framvagn? Känns greppet i fram bra i de stora hela, att de bara behövs lite småjusteringar för att få det perfekt eller?

Jag har tyvärr inte hunnit klart med min bil, mkt annat som kommit emellan men ja bygger på lite eftersom så kanske är klar till nästa sommar 😊


Anledningen att flytta krängaren är pga att jag inte får rätt geometri på stagen med krängaren kopplad till fjäderbenen. Vilket ger kraft från krängaren in i styrningen vilket är lite otrevligt.

Roll center ligger 99mm över markplanet. Greppet fram känns bra numera, backade av lite på negativ camber från rumt 3.6 grader till 2.8 och greppet ut ur kurvorna blev mycket bättre. Kanske något sämre i kurvorna men på det stora hela en bättre kompromiss. Upplever framvagnen som helt okej numera men den har endel bumpsteer och torquesteer samt brytningar från krängaren. Planen är att bygga om krängaren och byta till laguna spindlarna för att kunna få bättre geometri med ett rollcenter och bumpsteer justeringskit. Samt även större hjullager.

Tror framvagnen skulle må bra av bredare framdäck. 205 rdäck blir ordentligt varma fram med min motor.

Tråkigt att du inte har hunnit i mål med din bil. Kan vara så ibland, jag har en liten dotter och ett nyköpt hus som tar mycket tid men det är härligt det med. Körde ungefär lika fort i år som förra året vilket är väntat då jag inte har gjort några stora förbättringar

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Har fått hem delarna från Pure Motorsport med marginal innan Brexit.

Rollcenterjustering
- Bättre Camberkompensation
- Sänkt rollcenter dvs rollstyvare framvagn utan att öka fjäderstyvhet
- Möjlighet att förskjuta spindelleden framåt eller bakåt för casterjustering

Nya Fästplattor mellan spindel och fjäderben
- Camberjustering
- Mer plats mellan insida fälg och fjäderben

Laguna spindlar
- Större hjullager Diam 84, Innerdiam 40 bredd 39.7 mot orginal R5 diam 65, Innerdiam 35 bredd 35. Upplever att lagren snabbt blir glappa och flexar nog endel på bana
- Grövre stubaxel på yttre drivknut med 25 splines isf 23 splines (har gått av en gång)
- Kraftigare infästning spindelled

Dvs i princip samma delar som sitter på Clio 2 Cup dvs tävlingsbilen. Sida 47 och 48 i manualen nedan.
http://www.rsportonline.co.uk/resources/clio2_cup_en.pdf

Väljer att vänta med att gå upp i dimension på framdäcken innan detta är monterat och utprovat på inrådan av chassie experten.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
- Sänkt rollcenter dvs rollstyvare framvagn utan att öka fjäderstyvhet


Hmm presis tvärt om skull jag säga.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



fuling skrev:
Citat:
- Sänkt rollcenter dvs rollstyvare framvagn utan att öka fjäderstyvhet


Hmm presis tvärt om skull jag säga.


Menar såklart högre rollcentrum med förlängd spindelled pga annan vinkel på nedre bärarmen.

Tänker att det borde göra bilen rollstyvare med samma fjäder. Men behåller nuvarande fjäder sålänge.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



And reas Mill bro skrev:
Har fått hem delarna från Pure Motorsport med marginal innan Brexit.

Rollcenterjustering
- Bättre Camberkompensation
- Sänkt rollcenter dvs rollstyvare framvagn utan att öka fjäderstyvhet
- Möjlighet att förskjuta spindelleden framåt eller bakåt för casterjustering

Nya Fästplattor mellan spindel och fjäderben
- Camberjustering
- Mer plats mellan insida fälg och fjäderben

Laguna spindlar
- Större hjullager Diam 84, Innerdiam 40 bredd 39.7 mot orginal R5 diam 65, Innerdiam 35 bredd 35. Upplever att lagren snabbt blir glappa och flexar nog endel på bana
- Grövre stubaxel på yttre drivknut med 25 splines isf 23 splines (har gått av en gång)
- Kraftigare infästning spindelled

Dvs i princip samma delar som sitter på Clio 2 Cup dvs tävlingsbilen. Sida 47 och 48 i manualen nedan.
http://www.rsportonline.co.uk/resources/clio2_cup_en.pdf

Väljer att vänta med att gå upp i dimension på framdäcken innan detta är monterat och utprovat på inrådan av chassie experten.

Jasså du smyg uppgraderar genom att skriva här Jag skulle minskat på krängaren fram och ökat på allt bak ( krängare/fjädring)

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



volymmannen skrev:

Jasså du smyg uppgraderar genom att skriva här Jag skulle minskat på krängaren fram och ökat på allt bak ( krängare/fjädring)


Hade tänkt att lägga in samma sak i min biltråd men glömde bort det.

Bra tips att öka krängare och fjäder bak, har gjort det och det gör stor skillnad. Bak kör jag redan krängare justerad så pass styvt som det går utan att bli aldeles för överstyrt. Balansen är kanon nu, men jag skulle vilja ha mer grepp i framvagnen. Kanske finns lite att vinna på att byta till styvare torsionsstavar fär fjädring bak. Eller försöka fixa lite mer negativ camber och då kunna ställa på bakkrängaren ytterligare.

Är för övrigt bästa modifieringen på bilen min knivkrängare till bakvagnen som ligger i bagagerummet. Enkel att justera och det går att ställa balasen perfekt så den styr in fint i lågfart men ändå är högfartsstabil. Nu är bilen ganska överstyrd intitalt när man går ut på kalla däck vilket bygger temp fint i bakdäcken.

Hoppas kunna backa på framkrängare när jag har byggt om framvagnen. Är inte nöjd med min framkrängarlösning då jag får kraft från krängaren in i styrningen men det känns onödigt att bygga om innan spindlarna är bytta.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
J.J
stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 51



Är det optimalt att inre styrled sitter i centrum på bärarmsinfestningen sett framifrån? Dvs, styrstag och bärarm har exakt samma rotationspunkt. Det är ju sällan man ser den lösningen men det kanske beror på platsbrist av styrracket eller dylikt? Eller är det endast den optimala punkten när hjulen pekar rakt framåt och vid styrutslag blir det andra fenomen?

_________________
Johan Joffs
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

J.J
Jag vänder på det, vad vill du uppnå?
(Vad skall opitimeras? Guppstyring, Ackermann, eller vad?)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
J.J
stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 51



fuling skrev:
J.J
Jag vänder på det, vad vill du uppnå?
(Vad skall opitimeras? Guppstyring, Ackermann, eller vad?)


Frågan var kanske lite otydlig. Vad jag vill åt är optimera guppstyrningen.
Projektet startade med tanken att kompensera RC på sänkt bil. Och på min bil råkar det sig att kuggstången sitter 33mm högre upp än bärarmsinfästningen med ett avstånd mellan inre styrlederna på ca. 575mm. Bärarmsinfästningen har ett CC mått på ca 645mm. Och då slog tanken, om jag flyttar upp bärarmsinfästningen 33mm och flyttar inre kullederna utåt 35mm per sida så skulle dom ha samma rotationscentrum.

_________________
Johan Joffs
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Om kuggstången sitter 33mm över bärarmsinfästingarna spelar ingen roll.
Skulle gissa kuggstångens cc skulle vara ca 10-40mm kortare än cc bärarmsinfästingarna.
Styrstaget skall ca vara paralella med länkarmen.
Lite snabba antagnden av mig.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Hur ser den perfekta mcpherson framvagnen ut?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
11 besök senaste veckan (45406 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande