Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 22 besök senaste veckan (130348 totalt) |
![]() Dags att fixa oljetråget. Meen det är lite tajt över styrväxeln.. Kommer bara få rum med själva trågplåten (5mm) där. Så det blir en främre och bakre del som jag måste binda ihop på nåt sätt. Och sannolikt blir pickupen i den bakre delen. Funderar på att fälla i ett par grova rör genom framvagnsbalken och dra ett par rör/slangar genom dom. Hur fästa dom i fram och bakdelen?? ![]() Pumpa olja från den ena till den andra? Funkar en vanlig hydraulpump?? Torrsump är inget alternativ i nuläget. ![]() _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- ![]() |
||
Alternativt sänker du yttre styrledsinfästning tillsammans med kuggstången, justerar till ackerman och styrutslaget i processen.
Hur svårt kan de va? ![]() ![]() ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Det är inte ovanligt att man sänker styrväxeln på Escort men oftast på rallybilar med högre fjädring.
Visst kan man jobba som Cassius säger men med en "banlåg" bil lär det bli rätt mycket jobb. Caprin är likadan i framvagnen fast bredare, och när jag mätte in min bump steer är det snarare så att styrväxeln sitter för lågt från början. Vill man sänka den är jag rädd att man även åker på att korta den för att få bra geometri. Men, hur mycket tråg behöver du framåt? Ett original Pintotråg eller liknande håller ingen olja i framkant, allt ligger bakom balken. Det kanske går att bygga lika här? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() Efter lite mer mätande och bollande med min garagevärd så har jag konstaterat att det får rum med tillräckligt med olja i bakänden. Måste utnyttja utrymmet på bredden så gott det går, blir att göra en exakt mockup först bara ![]() Däremot så kan det bli lite trångt för oljepickupröret, men det går ju att göra platt ![]() Flyttar styrväxeln gör jag inte av Gustav nämnda orsaker. Om man ska göra det....... bygga den som en portal med vinklar upp till inre lederna ![]() Eller styrsnäcka med tillhörande leder... _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- ![]() |
||
Re:
Det är verkligen inte "bara" att göra den operationen.. ![]() Jag bytte såklart även styrväxeln för att få rätt mått mellan lederna, fick i samma veva färre rattvarv. Pratar vi bara styrnings ändringar i mitt projekt pga motor val är det: Ny styrväxel, 2 nya leder på rattstången, ändrad utgång för rattstången i torpeden, nya styrarmar på spindlarna, styrstags förlängare i custom längd, ny kuggstångsinfästning som möjliggör höjdjustering. 7-10 000 bara i delar.. Det går som sagt, men är inte "så bara" ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Re:
Japp 🙂 åren går fort 🙂 Fick en påminnelsebild från när Magnus"wankel"Berglund fotade mig å Eskil på Hökensås för 14 år sedan... ![]() _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 22 besök senaste veckan (130348 totalt) |