Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost mx5 bec -21?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (24915 totalt)
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Hallå allihopa!

Har varit medlem här ett par år men varit mer en passiv läsare men nu är det ändring på det.
Efter ett par års sysslande med att bygga hus och andra intressen så tänkte jag nu ta tag i att bygga en bil som jag tänkt köra bana med.
Jag har haft en mx5 innan och kört lite konbana med den, men den blev såld för något år sedan när vi skulle bygga hus och efter det har intresset för super 7orna ökat.

Lite info om bilen:
Första planen var ett lite vanligare bygge med en zetec motor och ford komponenter, men det gick fort överstyr till Mazda delar, pushrod, bec och mycket annat,
Planen är väl att göra så mycket som möjligt själv mestadels för att det är kul
Jag har haft problem med att välja kraftkälla och givetvis hittar man en mängd för och nackdelar med allt så jag har (troligvis) valt en bec Locost mestadels för att kunna gå smidigare till paddelväxling samt så är varvtalen i en mc motor ganska trevligt.
Chassiet är baserat på Haynes bok ritning, jag har ritat ett pushrodsystem fram och bak de senaste månaderna, även fått dit krängstag fram bak,
Tanken är att göra chassiet i runda rör men det är inte hugget i sten än och lite beroende på vad jag får ge för CrMo rör så kanske det blir att hela chassiet blir gjort av detta åtminstone buren i alla fall.
Motor är tanken en cbr1100xx eller en zx12r.
Donatorbil Mazda mx5 NA/NB där jag tar ganska mycket delar.
Egentillverkade karosspaneler (jobbar ju ändå med komposit )

lite såhär är väl bygget grovplanerat. lite bilder på cad ritningarna hittar ni nedan för att det ska bli någon bild i mitt första inlägg... 😄

Nästa steg är att köpa sfro's bok, läsa genom den och ändra på det som är fel för att klara deras krav och lista ut om det är värt att köpa en donatorbil eller köpa delar separat.

Just nu sitter det en Zetec turbo i cad ritningen för det var det som fanns att hitta när jag skulle kolla om fjädringen fick plats... 😄



[/img]

_________________
Joakim Kangas
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Vilket kul projekt! Ska bli kul att följa...

Har du behållit geometrin från MX-5 eller designat om för att passa Se7en?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Vilket kul projekt! Ska bli kul att följa...

Har du behållit geometrin från MX-5 eller designat om för att passa Se7en?


Lite både och faktiskt, bredden bak är taget från Mazda för att original drivaxlar ska passa från diff, men vinklar på bärarmar är annorlunda för att få till ett bra teoretiskt rollcenter lika så upphängningen är annorlunda, fram är det ändrat en del också.

_________________
Joakim Kangas
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Roligt projekt. Jag har kikat mycket på Mk Indy rx-5 kittet som bygger på MX-5 delar.
Väldigt smidigt med billiga reservdelar och mycket eftermarknads delar.
Ett tips är att köpa en NB i England för inga pengar alls och plocka allt du behöver och säljer resten i delar.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
cirs skrev:
Roligt projekt. Jag har kikat mycket på Mk Indy rx-5 kittet som bygger på MX-5 delar.
Väldigt smidigt med billiga reservdelar och mycket eftermarknads delar.
Ett tips är att köpa en NB i England för inga pengar alls och plocka allt du behöver och säljer resten i delar.


Jo jag har spanat en hel del på Mk Indys rx-5 och som sagt fördelen är alla eftermarknadsgrejor.
En bra idé med en Engelsk bil, men hur enkelt är det med frakter osv?, samt hur säkert och vart köper man en smidigast typ ebay uk?
Har inga erfarenheter av att importera bil men känns som en stor fördel och betydligt enklare när bilen aldrig ska registreras.

_________________
Joakim Kangas
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Kangas skrev:
En bra idé med en Engelsk bil, men hur enkelt är det med frakter osv?, samt hur säkert och vart köper man en smidigast typ ebay uk?
Har inga erfarenheter av att importera bil men känns som en stor fördel och betydligt enklare när bilen aldrig ska registreras.
Man flyger till UK, köper bilen, kör hem den (försäkrad på chassinummer), klart.
Efter nästa nyår blir det väl annorlunda med gränspassering och importreggning, men under 2020 ska det funka som förr.
Just nu vette katten hur man skulle transportera sig själv och bilen smartast.
En poäng är styrväxeln om du ska använda den. Vänster eller högerstyrd (det naturliga för BEC) löses lättast att ha rätt donator.

BMW K1600 raksexa?? (Jo, en lite dyr motor och oprövad, men skulle bli mindre hysterisk)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Kangas skrev:
En bra idé med en Engelsk bil, men hur enkelt är det med frakter osv?, samt hur säkert och vart köper man en smidigast typ ebay uk?
Har inga erfarenheter av att importera bil men känns som en stor fördel och betydligt enklare när bilen aldrig ska registreras.
Man flyger till UK, köper bilen, kör hem den (försäkrad på chassinummer), klart.
Efter nästa nyår blir det väl annorlunda med gränspassering och importreggning, men under 2020 ska det funka som förr.
Just nu vette katten hur man skulle transportera sig själv och bilen smartast.
En poäng är styrväxeln om du ska använda den. Vänster eller högerstyrd (det naturliga för BEC) löses lättast att ha rätt donator.

BMW K1600 raksexa?? (Jo, en lite dyr motor och oprövad, men skulle bli mindre hysterisk)


Okej, låter enkelt men att ta sig till England i detta läge är inte smidigt lika så ta sig hem igen, container kanske?
Ang Bmw motorn, det är ju hysteriskt som är kul dock men visst är det ett bra förslag men en ganska dyr motor och som sagt vad som händer med den när man väl kör bana kan vara halvkul att lista ut kanske

_________________
Joakim Kangas
Citera
Fjonkalicious
Skåne
Här sen Sep 2012
Inlägg: 27



Finns en kitcar-tillverkare som gör Mx-5 kit som heter Roadrunner racing som kan vara värd att kolla på, för att sno idéer.

https://www.facebook.com/Road-Runner-Racing-Ltd-113127948701896/

Coolaste oprövade motorn är ju en Aprilia Rsv4

_________________
Filip Svensson
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Förutom det aktuella läget är att köra hem väldigt smidigt. Det går även en båt från östra England till Göteborg som inte tillåter passagerare men gods och bilar.
Men det är klart billigaste är att flyga över och se grisen i säcken.

Du som designar din bil kanske kan använda ett engelsk styrack uppochner om det går.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Fjonkalicious skrev:
Finns en kitcar-tillverkare som gör Mx-5 kit som heter Roadrunner racing som kan vara värd att kolla på, för att sno idéer.

https://www.facebook.com/Road-Runner-Racing-Ltd-113127948701896/

Coolaste oprövade motorn är ju en Aprilia Rsv4


Spanade lite snabbt nu och lite idéer kan man garanterat sno😉

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
cirs skrev:
Förutom det aktuella läget är att köra hem väldigt smidigt. Det går även en båt från östra England till Göteborg som inte tillåter passagerare men gods och bilar.
Men det är klart billigaste är att flyga över och se grisen i säcken.

Du som designar din bil kanske kan använda ett engelsk styrack uppochner om det går.


Jo men det stämmer garanterat. Styrracken går nog använda då den verka gå vinkla upp tillräckligt för att kunna koppla på rattstången även i högerutförande, men man får nog göra nya fästen men det verka man behöva ändå.

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
När det inte finns något annat att göra och sfro boken är beställd så tänkte jag att det kanske vore bra att börja med någon grej, så jag har börjat fräsa ut verktygen till en ratt som jag tänkt ha i bilen, även kanske ha en rasberry pi med skärm i den med mätare o allt😉 prototypen blir i glasfiber till en början sedan kanske den blir i kolfiber😄
Underdelen är färdig fräst, imon så kör jag överdelen😎

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Arbetet fortsätter

_________________
Joakim Kangas
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Ang MX-5 styrväxel, jag köpte en med servo från USA för strax under 1000 kr inkl moms och frakt, så de går att få tag på till rimligt pris.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
TPR skrev:
Ang MX-5 styrväxel, jag köpte en med servo från USA för strax under 1000 kr inkl moms och frakt, så de går att få tag på till rimligt pris.


Okej, det vart inte så farligt dyrt

_________________
Joakim Kangas
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Coolt projekt!

Ska du göra egna karosspaneler från scratch?
Jag hade kollat lite på donkervoort-bilarna i så fall för inspiration.
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Coolt projekt!

Ska du göra egna karosspaneler från scratch?
Jag hade kollat lite på donkervoort-bilarna i så fall för inspiration.


Jo tanken är ju det, det är en hel del jobb men också en möjlighet att göra vad man vill med utseendet. Jag ska spana på lite dem donkervoort bilarna samt lite andra fabrikat och se om jag får ihop något snyggt eller funktionellt 😎😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Injecering imon för ena sidan, sedan måste mer saker inhandlas då det var slut på vissa produkter tydligen i mitt lager😎

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Stöt på problem, injecerade ena delen men det visade sig att plasten var lite för trögflytande efter en hel del tid i ett skåp för detaljens bästa, så den åker i tunnan och jag får beställa ny plast😉

_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Men förutom problemet med ratten så har jag summerat antal meter rör jag behöver köpa och vilka modeller, sfro boken har kommit hem och det ser inte ut som att jag behöver ändra på något förutom någon uniball än så länge. Kan för övrigt informera om att man spar ca 10.1kg om man byter ut de 25x25x2mm fyrkantiga rör till runda...
Har även ritat en bur men har läst på sbfs reglemente och konstaterat att jag ska ha 45x2.5mm sömlöst rör i huvudbågen bak och vid "framrutan" och sedan strävor med mera blir 38x2.5 sömlöst. Buren kommer se ut något som på cad ritningarna, men får "känna" in den mer är den väl ska på plats. 😎


_________________
Joakim Kangas
Citera
Kangas
Linköpig
Här sen Nov 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Jaha nehe då vart donatorbilen helt plötsligt inhandlad. Blev en lite väl för fin Mazda mx5 na, stort sett rostfri och finare än den jag hade förut 😄

_________________
Joakim Kangas
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost mx5 bec -21?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (24915 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande