Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälp med bilval till Time Attack Club!
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5273 totalt)
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Wärhner skrev:
jonaslundin skrev:
Wärhner skrev:
Hej Jonas, kört serien sedan 2012 och sett med dina kriterier om att ha en bil att kunna köra med till och från, vara konkurrenskraftig och inte behöva modifiera för mycket så kommer här några tips i olika prisklasser:

* BMW M2, lite över din budget men mycket potent i klassen helt original med andra däck och bromsbelägg.
* Ford Focus RS, sjukt potenta redan från stock och roliga att köra. bättre däck och belägg så är man klar.
* Renault Megane RS, finns gott om modifierade där ute till vettiga pengar och mycket potenta i klassen. Provkör en vettja, de är riktigt roliga på bana, diffbromsen är fantastisk.

De som jag sett snabba i Cayman i serien har varit lätt modifierade bilar men framförallt väldigt erfarna och duktiga förare. Jag tror att en mer oerfaren förare skulle vara snabbare i någon av de bilarna jag tipsade om ovan än i en Cayman.


Tjenare Peter!

Tack för dina tankar, och jag håller helt med om allt du skriver men jag har ett par "men"

* BMW M2 får jag inte köra Club i med 2020-reglementet, och jag tror jag hör hemma i Club än så länge. Har även två kompisar som kommer köra Club, och jag vill ju tävla med dem! Därmed är närmaste "Club-ekvivalenten" 135, M135i eller M235i som dock behöver en eftermonterad diffspärr.

* Focus RS är antingen FWD eller AWD beroende på årsmodell (tvärmonterad motor) och Megane RS är FWD (tvärmonterad motor) och jag är lite envis med att jag vill köra RWD

Av samma anledning som Focus/ Megane RS har jag sorterat bort motsvarande japanerna Type R, EVO och WRX STi.

Inser att detta inte är ett sätt för mig att optimera varvtider, men tycker lite för mycket om känslan av bakhjulsdrift!



Däremot så tar jag verkligen till mig vad du säger om erfarna förare och Cayman. Av den anledningen kanske BMW-spåret passar mig bättre? Hmm.


Förväntade mig den kommentaren då du skev ang bakhjulsdrift.
Man skall dock inte jämföra EVO och WRX STI som är ganska understyrda på bana original med senaste gen Focus RS eller Megane RS heller för den delen, de jag provkört har varit väldigt Bakhjulsdrivna i sitt uppföranden.

Ok, hade missat att man tightat till clubreglementet för M2, gissar att den troligtvis visade sig bli snäppet för vass för klassen.

Att tänka på gällande de M3 E46, 235i och 130i som vart med i toppen är att samtliga är ganska modifierade och har vassa chaufförer, men vilken som helst av dessa biltyper är säkert bra utgångsobjekt att jobba vidare på. Tror Holman som kör 130i åker med 1M diff i sin, öhlins road & track, mm. Riktigt trevlig bil med rimlig budget.


Jag körde 130i förra året som jag köpt för syftet, och gjorde vissa modifieringar typ Öhlins R&T, bussningar, kränghämmare, Millway camberstag, Sparco-stolar etc. Dock öppen diff.

Andreas hade ovanpå det grenrör + tune, ganska rensad interiör och M3 bakaxel och diffspärr i sin. Sen var han en mycket, mycket vassare förare än jag också.

Så för mig är 130i en superbra bil att ha skoj i och så här i efterhand kanske jag borde behållt den. Men förväntade mig inte riktigt att jag skulle sakna att köra bana så mycket... och nu vill jag inte börja om på en ny 130. Då blir det för tydligt att jag slängde bort för mycket pengar förra gången.

Min gamla 130 kommer vara med i år igen dock, men med sin nye ägare!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



Tänkte bara slänga in lite info om Cayman S 987.2 eftersom det är det jag själv kör (mest konbana men även lite trackdays) på gatdäck.

# Svensksåld tjänstevikt (åtminstone 2009 års modell) är 1425 kg (och min importerade fick samma vikt i regbeviset), så om det är den vikten som räknas i reglementet så blir jämförelsetalet 4,45 kg/hk (1425/320 = 4,453125) eller 4,46 kg/hk om man ska vara ännu noggrannare och utgå från 235 kW som är 319,29 hk.

# Diffbroms (lamell) fanns som tillval på Cayman S 2011-2012 (de år som Cayman R fanns, den har diffbroms original), det finns även eftermarknadslamell (bl.a. Guards i USA tror jag har) och Quaife att tillgå (som jag har).

# Jag har i övrigt Öhlins Road & Track coilovers och H&R krängningshämmare fram och bak, övrigt original chassimässigt med Cayman R hjulvinklar med maxad camber fram (går bara att få till c:a en grad med original topplagringar och bärarmar) och bara en aning toe in. GT3-bärarmar (justerbara) brukar vara standardlösningen för mer camber fram.

Med den här sättningen vill bilen gärna spinna innerhjul ut ur tighta svängar, så pass att den "elektroniska diffbromsen" ABD som bromsar med vanliga bromsarna går in och bromsar innerhjulet. Denna funktion är alltid igång även om antisladd (PSM) är avstängt. Detta underlättas dock av Quaifen eftersom mycket mer vridmoment överförs till ytterhjulet jämfört med hur mycket broms som läggs på.

Funktionen är mycket bra, det skottar på fint ut ur böjarna utan hjulspinn och släpper det så släpper det på båda bakhjulen, dock jobbar bakbromsarna en hel del. På Sturup (som ju har flera väldigt tighta hårnålar) överhettade jag bakbromsarna så att vätskan (halvårsgammal racevätska) kokte efter avkylningsvarvet (efter tredje 15 min-passet med 30 min mellan första och andra passet men enbart 15 min mellan andra och tredje p.g.a. sammanslagna grupper) på gatdäck (Yokohama V105) och Brembo HP2000 sportbelägg. Bromsverkan under attackkörningen var inga problem, men uppenbarligen fortsatte värmen att vandra ut i vätskan och fartvinden på avkylningsvarvet var inte tillräcklig, så när jag rörde bromsen när jag var framme vid min depåplats så var pedalen mjuk.

ABD-funktionen går som sagt inte att stänga av, så lösningen är mer kylning till bakbromsarna eller mjukare sättning bak så att innerhjulet hålls ner bättre i backen (ska testa att släppa krängaren helt bak nästa gång, blir det bättre så byter jag tillbaka till original eller Cayman R krängare som är lite hårdare än OEM men inte lika hård som H&R).

Alternativt hade nog en lamelldiff hanterat situationen bättre än en Quaife som ju inte fixar för lite grepp. Hade jag stått och valt diffbroms idag så hade jag nog gått på lamell, men det är ju i extremfall jag har haft värmeproblem. På Knutstorp är det t.ex. inga problem, och själva funktionen är klockren ("elektronisk diff" + Quaife).

# Kan tillägga att jag tyckte originalchassit fungerade bra, men jag ville ha bilen lite lägre (ungefär som PASM-chassit och Cayman R) och då fanns det inte så mycket att välja på. Eibach och H&R-fjädrar sänker för mycket och H&Rs enkla coilovers utan justering är för låga även i högsta läget. OEM R-fjädrar/dämpare kostar nästan lika mycket som Öhlins så då var valet enkelt.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



jonaslundin skrev:


Jag körde 130i förra året som jag köpt för syftet, och gjorde vissa modifieringar typ Öhlins R&T, bussningar, kränghämmare, Millway camberstag, Sparco-stolar etc. Dock öppen diff.

Andreas hade ovanpå det grenrör + tune, ganska rensad interiör och M3 bakaxel och diffspärr i sin. Sen var han en mycket, mycket vassare förare än jag också.

Så för mig är 130i en superbra bil att ha skoj i och så här i efterhand kanske jag borde behållt den. Men förväntade mig inte riktigt att jag skulle sakna att köra bana så mycket... och nu vill jag inte börja om på en ny 130. Då blir det för tydligt att jag slängde bort för mycket pengar förra gången.

Min gamla 130 kommer vara med i år igen dock, men med sin nye ägare!


Är det godkänt att byta krängare i Club fast man kör coilovers? Jag har sett att flera gör det fast reglerna säger tvärs emot. Tycker det där är lite luddigt Du kan skicka ett pm med svar så slipper vi skräpa ner denna tråd
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Victor. skrev:
Tänkte bara slänga in lite info om Cayman S 987.2 eftersom det är det jag själv kör (mest konbana men även lite trackdays) på gatdäck.

# Svensksåld tjänstevikt (åtminstone 2009 års modell) är 1425 kg (och min importerade fick samma vikt i regbeviset), så om det är den vikten som räknas i reglementet så blir jämförelsetalet 4,45 kg/hk (1425/320 = 4,453125) eller 4,46 kg/hk om man ska vara ännu noggrannare och utgå från 235 kW som är 319,29 hk.

# Diffbroms (lamell) fanns som tillval på Cayman S 2011-2012 (de år som Cayman R fanns, den har diffbroms original), det finns även eftermarknadslamell (bl.a. Guards i USA tror jag har) och Quaife att tillgå (som jag har).

# Jag har i övrigt Öhlins Road & Track coilovers och H&R krängningshämmare fram och bak, övrigt original chassimässigt med Cayman R hjulvinklar med maxad camber fram (går bara att få till c:a en grad med original topplagringar och bärarmar) och bara en aning toe in. GT3-bärarmar (justerbara) brukar vara standardlösningen för mer camber fram.

Med den här sättningen vill bilen gärna spinna innerhjul ut ur tighta svängar, så pass att den "elektroniska diffbromsen" ABD som bromsar med vanliga bromsarna går in och bromsar innerhjulet. Denna funktion är alltid igång även om antisladd (PSM) är avstängt. Detta underlättas dock av Quaifen eftersom mycket mer vridmoment överförs till ytterhjulet jämfört med hur mycket broms som läggs på.

Funktionen är mycket bra, det skottar på fint ut ur böjarna utan hjulspinn och släpper det så släpper det på båda bakhjulen, dock jobbar bakbromsarna en hel del. På Sturup (som ju har flera väldigt tighta hårnålar) överhettade jag bakbromsarna så att vätskan (halvårsgammal racevätska) kokte efter avkylningsvarvet (efter tredje 15 min-passet med 30 min mellan första och andra passet men enbart 15 min mellan andra och tredje p.g.a. sammanslagna grupper) på gatdäck (Yokohama V105) och Brembo HP2000 sportbelägg. Bromsverkan under attackkörningen var inga problem, men uppenbarligen fortsatte värmen att vandra ut i vätskan och fartvinden på avkylningsvarvet var inte tillräcklig, så när jag rörde bromsen när jag var framme vid min depåplats så var pedalen mjuk.

ABD-funktionen går som sagt inte att stänga av, så lösningen är mer kylning till bakbromsarna eller mjukare sättning bak så att innerhjulet hålls ner bättre i backen (ska testa att släppa krängaren helt bak nästa gång, blir det bättre så byter jag tillbaka till original eller Cayman R krängare som är lite hårdare än OEM men inte lika hård som H&R).

Alternativt hade nog en lamelldiff hanterat situationen bättre än en Quaife som ju inte fixar för lite grepp. Hade jag stått och valt diffbroms idag så hade jag nog gått på lamell, men det är ju i extremfall jag har haft värmeproblem. På Knutstorp är det t.ex. inga problem, och själva funktionen är klockren ("elektronisk diff" + Quaife).

# Kan tillägga att jag tyckte originalchassit fungerade bra, men jag ville ha bilen lite lägre (ungefär som PASM-chassit och Cayman R) och då fanns det inte så mycket att välja på. Eibach och H&R-fjädrar sänker för mycket och H&Rs enkla coilovers utan justering är för låga även i högsta läget. OEM R-fjädrar/dämpare kostar nästan lika mycket som Öhlins så då var valet enkelt.


Tack för all värdefull input! Ska skicka länken till din post till min polare som precis köpt en 987.2 för TA!

Tyvärr så är det lite striktare gällande vikt; tjänstevikt räknas som tjänstevikt enligt registreringsbeviset minus vikt för halv tank. Om din tank är 64 liter så är din "beräkningsvikt" således 1425 - 32 = 1393 kg, vilket ger ~4.35 kg/ hk vilket således tillåter 987.2 i Club, men bara omodifierad.

Man får dock göra "säkerhetsrelaterade modifikationer", typ bromsar. Däremot inga chassi-, motor-, drivline- eller andra prestandaökande modifikationer.

Så Cayman-spåret är antingen 987.1 med Club-mods eller 987.2 utan andra mods än däck, fälg och bromsar.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



jonaslundin skrev:
Wärhner skrev:
jonaslundin skrev:
Wärhner skrev:
Hej Jonas, kört serien sedan 2012 och sett med dina kriterier om att ha en bil att kunna köra med till och från, vara konkurrenskraftig och inte behöva modifiera för mycket så kommer här några tips i olika prisklasser:

* BMW M2, lite över din budget men mycket potent i klassen helt original med andra däck och bromsbelägg.
* Ford Focus RS, sjukt potenta redan från stock och roliga att köra. bättre däck och belägg så är man klar.
* Renault Megane RS, finns gott om modifierade där ute till vettiga pengar och mycket potenta i klassen. Provkör en vettja, de är riktigt roliga på bana, diffbromsen är fantastisk.

De som jag sett snabba i Cayman i serien har varit lätt modifierade bilar men framförallt väldigt erfarna och duktiga förare. Jag tror att en mer oerfaren förare skulle vara snabbare i någon av de bilarna jag tipsade om ovan än i en Cayman.


Tjenare Peter!

Tack för dina tankar, och jag håller helt med om allt du skriver men jag har ett par "men"

* BMW M2 får jag inte köra Club i med 2020-reglementet, och jag tror jag hör hemma i Club än så länge. Har även två kompisar som kommer köra Club, och jag vill ju tävla med dem! Därmed är närmaste "Club-ekvivalenten" 135, M135i eller M235i som dock behöver en eftermonterad diffspärr.

* Focus RS är antingen FWD eller AWD beroende på årsmodell (tvärmonterad motor) och Megane RS är FWD (tvärmonterad motor) och jag är lite envis med att jag vill köra RWD

Av samma anledning som Focus/ Megane RS har jag sorterat bort motsvarande japanerna Type R, EVO och WRX STi.

Inser att detta inte är ett sätt för mig att optimera varvtider, men tycker lite för mycket om känslan av bakhjulsdrift!



Däremot så tar jag verkligen till mig vad du säger om erfarna förare och Cayman. Av den anledningen kanske BMW-spåret passar mig bättre? Hmm.


Förväntade mig den kommentaren då du skev ang bakhjulsdrift.
Man skall dock inte jämföra EVO och WRX STI som är ganska understyrda på bana original med senaste gen Focus RS eller Megane RS heller för den delen, de jag provkört har varit väldigt Bakhjulsdrivna i sitt uppföranden.

Ok, hade missat att man tightat till clubreglementet för M2, gissar att den troligtvis visade sig bli snäppet för vass för klassen.

Att tänka på gällande de M3 E46, 235i och 130i som vart med i toppen är att samtliga är ganska modifierade och har vassa chaufförer, men vilken som helst av dessa biltyper är säkert bra utgångsobjekt att jobba vidare på. Tror Holman som kör 130i åker med 1M diff i sin, öhlins road & track, mm. Riktigt trevlig bil med rimlig budget.


Jag körde 130i förra året som jag köpt för syftet, och gjorde vissa modifieringar typ Öhlins R&T, bussningar, kränghämmare, Millway camberstag, Sparco-stolar etc. Dock öppen diff.

Andreas hade ovanpå det grenrör + tune, ganska rensad interiör och M3 bakaxel och diffspärr i sin. Sen var han en mycket, mycket vassare förare än jag också.

Så för mig är 130i en superbra bil att ha skoj i och så här i efterhand kanske jag borde behållt den. Men förväntade mig inte riktigt att jag skulle sakna att köra bana så mycket... och nu vill jag inte börja om på en ny 130. Då blir det för tydligt att jag slängde bort för mycket pengar förra gången.

Min gamla 130 kommer vara med i år igen dock, men med sin nye ägare!


Ok, nu kopplar jag och vet vem du är

Ja, du skulle behållit bilen du hade och lagt pengarna på extra bantid och ta hjälp av den coaching som erbjuds i serien. Finns som du vet bra möjligheter för alla.

Det kommer ge mest förbättringspotential för dig.
Kanske kolla med Grennberger om han kan tänka sig att släppa bilen, den är ju klar och han skulle inte köra i år då han skall hjälpa barnbarnet med Gokartingen i år.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
alindquist skrev:
jonaslundin skrev:


Jag körde 130i förra året som jag köpt för syftet, och gjorde vissa modifieringar typ Öhlins R&T, bussningar, kränghämmare, Millway camberstag, Sparco-stolar etc. Dock öppen diff.

Andreas hade ovanpå det grenrör + tune, ganska rensad interiör och M3 bakaxel och diffspärr i sin. Sen var han en mycket, mycket vassare förare än jag också.

Så för mig är 130i en superbra bil att ha skoj i och så här i efterhand kanske jag borde behållt den. Men förväntade mig inte riktigt att jag skulle sakna att köra bana så mycket... och nu vill jag inte börja om på en ny 130. Då blir det för tydligt att jag slängde bort för mycket pengar förra gången.

Min gamla 130 kommer vara med i år igen dock, men med sin nye ägare!


Är det godkänt att byta krängare i Club fast man kör coilovers? Jag har sett att flera gör det fast reglerna säger tvärs emot. Tycker det där är lite luddigt


Nej som jag tolkar reglementet får man inte det, inte utan att söka dispens. Det var samma sak förra året med bussningarna som jag bytte till delrin och aluminium, det var inte tillåtet då utan man fick söka dispens. Tror bussningar är fritt fram i år dock.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Wärhner skrev:
jonaslundin skrev:
Wärhner skrev:
jonaslundin skrev:
Wärhner skrev:
Hej Jonas, kört serien sedan 2012 och sett med dina kriterier om att ha en bil att kunna köra med till och från, vara konkurrenskraftig och inte behöva modifiera för mycket så kommer här några tips i olika prisklasser:

* BMW M2, lite över din budget men mycket potent i klassen helt original med andra däck och bromsbelägg.
* Ford Focus RS, sjukt potenta redan från stock och roliga att köra. bättre däck och belägg så är man klar.
* Renault Megane RS, finns gott om modifierade där ute till vettiga pengar och mycket potenta i klassen. Provkör en vettja, de är riktigt roliga på bana, diffbromsen är fantastisk.

De som jag sett snabba i Cayman i serien har varit lätt modifierade bilar men framförallt väldigt erfarna och duktiga förare. Jag tror att en mer oerfaren förare skulle vara snabbare i någon av de bilarna jag tipsade om ovan än i en Cayman.


Tjenare Peter!

Tack för dina tankar, och jag håller helt med om allt du skriver men jag har ett par "men"

* BMW M2 får jag inte köra Club i med 2020-reglementet, och jag tror jag hör hemma i Club än så länge. Har även två kompisar som kommer köra Club, och jag vill ju tävla med dem! Därmed är närmaste "Club-ekvivalenten" 135, M135i eller M235i som dock behöver en eftermonterad diffspärr.

* Focus RS är antingen FWD eller AWD beroende på årsmodell (tvärmonterad motor) och Megane RS är FWD (tvärmonterad motor) och jag är lite envis med att jag vill köra RWD

Av samma anledning som Focus/ Megane RS har jag sorterat bort motsvarande japanerna Type R, EVO och WRX STi.

Inser att detta inte är ett sätt för mig att optimera varvtider, men tycker lite för mycket om känslan av bakhjulsdrift!



Däremot så tar jag verkligen till mig vad du säger om erfarna förare och Cayman. Av den anledningen kanske BMW-spåret passar mig bättre? Hmm.


Förväntade mig den kommentaren då du skev ang bakhjulsdrift.
Man skall dock inte jämföra EVO och WRX STI som är ganska understyrda på bana original med senaste gen Focus RS eller Megane RS heller för den delen, de jag provkört har varit väldigt Bakhjulsdrivna i sitt uppföranden.

Ok, hade missat att man tightat till clubreglementet för M2, gissar att den troligtvis visade sig bli snäppet för vass för klassen.

Att tänka på gällande de M3 E46, 235i och 130i som vart med i toppen är att samtliga är ganska modifierade och har vassa chaufförer, men vilken som helst av dessa biltyper är säkert bra utgångsobjekt att jobba vidare på. Tror Holman som kör 130i åker med 1M diff i sin, öhlins road & track, mm. Riktigt trevlig bil med rimlig budget.


Jag körde 130i förra året som jag köpt för syftet, och gjorde vissa modifieringar typ Öhlins R&T, bussningar, kränghämmare, Millway camberstag, Sparco-stolar etc. Dock öppen diff.

Andreas hade ovanpå det grenrör + tune, ganska rensad interiör och M3 bakaxel och diffspärr i sin. Sen var han en mycket, mycket vassare förare än jag också.

Så för mig är 130i en superbra bil att ha skoj i och så här i efterhand kanske jag borde behållt den. Men förväntade mig inte riktigt att jag skulle sakna att köra bana så mycket... och nu vill jag inte börja om på en ny 130. Då blir det för tydligt att jag slängde bort för mycket pengar förra gången.

Min gamla 130 kommer vara med i år igen dock, men med sin nye ägare!


Ok, nu kopplar jag och vet vem du är

Ja, du skulle behållit bilen du hade och lagt pengarna på extra bantid och ta hjälp av den coaching som erbjuds i serien. Finns som du vet bra möjligheter för alla.

Det kommer ge mest förbättringspotential för dig.
Kanske kolla med Grennberger om han kan tänka sig att släppa bilen, den är ju klar och han skulle inte köra i år då han skall hjälpa barnbarnet med Gokartingen i år.




Mjo men bantid kan jag inte få... har flyttat till Tokyo och har hittills extremt lite fritid. Eventuellt att jag kan hitta nån coach här som pratar hyfsad engelska så småningom, men då blir det högerstyrt!

Som det är nu kommer jag inte ha en minut bantid mellan Gelleråsen 2019 och Kinnekulle 2020! Och då i en helt ny bil... tror min ambition om att inte komma sist blir lagom nivå även iår.

EDIT: Hmm ja jag trodde nog att Lars redan hade sålt sin. Vet du var man kan få tag på hans kontaktuppgifter?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Lars kan du maila eller pm'a här annars https://rejsa.nu/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=25173

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Lars kan du maila eller pm'a här annars https://rejsa.nu/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=25173


Done! Tack!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Kort uppdatering är att jag gick emot all logik och köpte en manuellt växlad Jaguar F-Type V6. Lite beroende på vad den vägs in på när den registreras (tror inte det finns någon i Sverige att jämföra med) så hamnar den på typ 4.66 kg/ hk och klarar sig precis in i Club.

Köper bilen från Tyskland via importbil.se, än så länge bara lagt handpenning. Den borde vara registrerad och klar i Sverige om ~3 veckor.

Bilen blir absolut inte snabb, men snygg, låter fantastiskt och rättså unik på banan.

Nu är nästa utmaning att få den någorlunda banredo. Verkar inte vara någon annan i världen som kör samma bil på bana, så finns väldigt begränsat med track-uppgraderingar.

Men för er som ska köra timeattack.nu i år trots pandemier och andra motgångar - vi ses förhoppningsvis på Kinnekulle i juni (om det nu går flyg från Japan fortfarande...)!


_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



jonaslundin skrev:

Bilen blir absolut inte snabb, men snygg, låter fantastiskt och rättså unik på banan.




Köpa bil med hjärtat

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
J.Schuman skrev:

Köpa bil med hjärtat


Exakt!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Bra där! De där låter ju grymt som bonus thumbs up

Vet att det snackats banmods på Jaguar F-type här förra året men osäker på vilken motor just den hade.


Edit: sökte efter det som skrevs men hittade inte tyvärr

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Bra där! De där låter ju grymt som bonus thumbs up

Vet att det snackats banmods på Jaguar F-type här förra året men osäker på vilken motor just den hade.


Det var nog min F-Type R har jag en känsla av. Sålde den innan det blev dags för Time Attack eftersom jag fått utlandsuppdraget i Japan och inte ville sitta med en dyr sportbil jag inte kunde sälja hemma.. hrm.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Hahaha, okej thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare


Sådärja, nu är den på väg hem till Sverige!

Hoppas bara jag kan flyga hem i juni. Börjar se mörkt ut.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Magnus Thomé skrev:
Om man tittar i resultatlistan för 2019 så funkar alla möjliga bilar utmärkt att sikta på typ topp 10 eller så med thumbs up



Alltså detta var ju intressant. En Porsche först på 9plats.

O en golf 2 platser efter bara. Då måste golf vara en snabb bil (jag är golfägare)

4 bmw i topp. Många Bmw.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälp med bilval till Time Attack Club!
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5273 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande