Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328ti -00 "Bye bye" | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3892 totalt) |
Ja då har man blivit med banbil och eftersom bilen redan har dokumenterats här i ca 10 år så känns det ju dumt att avbryta det.
Först under namnet Kyllingen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Sen av Abbe som jag köpte bilen av: https://rejsa.nu//forum/viewtopic.ph Börjar med en kort sammanfattning över min resa inom bankörning hittills: 2015 Första gången jag körde bana var 2015 på en av teknikens världs bandagar på Mantorp. En kompis hade precis köpt en gt86 och fråga om jag ville följa med vilket jag såklart ville. Fick köra två 15 minuters repor och lyckades snurra av ut på gräset in på start och målrakan... Det är inte GT86an på bilden som har skrivit brevet 2017 Under 2016 och 2017 så var det husköp och andra grejer på agendan men när vi kom fram till att vi behövde en andrabil så passade jag på att köpa en Suzuki Swift Sport från 2014 med baktankar om att kunna köra bana, dem verkar ju gå bra som hyrbilar på ringen... Dock så fick bilen lämna oss efter bara ett par månader eftersom frun inte hade lust att stöka med tre dörrar vid hämtning och lämning på dagis och två barn så den blev snabbt utbytt mot en privatleasad Golf innan jag fick tillfälle att prova den på bana. 2018 När min kompis Jonas köpte en Jaguar F-type R så föreslog jag (helt utan baktankar om att få prova den eller att leda honom ner i fördärvet) att han skulle ta den till en av Teknikens Världs bandagar på Mantorp. Riktigt häftig bil att köra men vi var båda överens om att den var mer lämpad som GT-bil och att det vore väldigt tråkigt för privateknomin om någon betongmur fick för sig att hoppa ut mitt i banan. Så senare under året så kom vi på att vi skulle köra 8h Race4Fun lopp på Mantorp och köpte en MB c200 från 98 för 4000kr som vi sedan fixade till och gjorde i ordning, roligt men tar mer tid och kostar mer än man tror så bra och kul att dela jobbet med andra.. Bilen var nog klart långsamast av alla men vi hade kul. Men det var smärtsamt att efter racet behöva lämna ifrån sig bilen för att den skrotning och nästa racebil ville jag inte behöva skrota direkt efter körningen... 2019 Började rejsa-året med att ta racelicens på Gelleråsen, hyrde en av deras preppade Volvo c30 och hade riktigt kul med den, roligare än jag trodde det skulle vara med framhjulsdrift. I mina funderingar på hur jag skulle gå vidare så hittade jag ett inlägg från Tord där dom sökte nya deltagare i "Kebabdämparen racing" och deras 924 Carrera GTR: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Att köra långlopp och dela bilen med andra passar mig perfekt, tyvärr drog fixandet med porschen ut på tiden men under våren fick jag hänga med och prova Jonas nya bil på Kinnekulle, han valde att satsa på Timeattack och hade köpt och byggt en banpreppad BMW 130i e87. Va riktigt kul att köra och insåg att det här med BMW kanske inte är så dumt... Efter sommaren fick vi ihop 924an tillräckligt för en shakedown och ett lopp i MSLS tyvärr såg det väll mest ut som på bilden nedan men fick köra ett antal varv mellan de olika mekaniska problemen och det är riktigt kul att köra bilen och ett dj**la drag, säsongen 2020 kommer det nog gå undan! 2020 Började året med att sätta ihop en ny träningsanläggning som jag beställde hem från Simlabs under cyber monday: Och sedan blev det som sagt en ny bil nu i veckan och ett släp fullt av "bra att ha grejer" Så där har ni en kort genomgång för hur Kapten Majsskägg som barnen döpt bilen till hamnade hos mig. Tanken med bilen är att ha som busbil och att köra lite bandagar på de banor där MSLS inte kör i mån av tid, kanske lite konbana, förarutbildnignar och BMW Club Schweden träffar. Men känns kul att ha något som man kan köra på vägen när andan faller på. Har inga jättestora planer för vidareutveckling av bilen just nu men såklart är man sugen på en diff, kanske halvbur och lite annat smått och gott. Får börja med oljeservice först dock _________________ Gust4v V35tlund Toyota GR86 |
||||
Kul och se bilens fortsatta äventyr! Den har gett mig mycket glädje under de åren jag haft den!
Tycker helt klart att du ska skaffa diff, det gör nog mycket för körglädjen. Hur som helst lycka till med bilen! Delarna till rygstödet kom i fredags och skickas till dig imorgon. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Inga problem! Paketet bör vara hos dig imorgon! Vad det gäller vattenpumpen så tror Johan att den är bytt men är inte helt 100 på det, du kan alltid kolla i hans compact tråd men den är ju par hundra sidor långt! Skatten betald idag också! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Haha ja bra att ha Olle och Olle att fråga när jag ska montera tillbaka sportstolen hängde inte riktigt med i svängarna _________________ Gust4v V35tlund Toyota GR86 |
||||
Tack, hoppas jag med! _________________ Gust4v V35tlund Toyota GR86 |
||||
Så då var första bandagen avklarad på Arlanda Test track 1. Väldigt härlig dag med perfekt vårväder trots diverse cirkulerande dödsvirus...
Tyckte banan var över förväntan hade väntat mig mer av en rondell men det va både lite kuperat långa svängar och tighta partier, blir säkert fler besök. Tyvärr ingen video från körningen måste skaffa en gopro inser jag men ett par bilder kan jag bjuda på. Bilen kändes väldigt bra dock understyrde den ganska mycket i dem tightaste svängarna får leka lite med däcktryck etc nästa gång eller så var det helt enkelt för mycket grepp i r888 235 breda bakdäck... Eller om en riktig diff är lösningen (alla ursäkter att köpa en mottages tacksamt...) _________________ Gust4v V35tlund Toyota GR86 |
||||
Understyrningen kan nog tas med ro. Min bil styr in ganska bra och går att rotera runt rumpan på om man behöver och den understyrde mer eller mindre överallt. Detta imho pga av väg-bytena där man kommer in off-camber men också pga av att banan inte är doserad annat än i en sväng. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
instämmer! _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Tack för svaren då avvaktar vi med åtgärder tills fler banor har testats
Abbe jag körde på 2,0 kallt gick upp till typ 2,1 varmt eftersom det var ganska kallt ute men ska prova att gå ner som du säger nästa gång! _________________ Gust4v V35tlund Toyota GR86 |
||||
Har ju läst runt här på forumet om att compacterna ska vara pigga att kliva ut med bakändan så va lite förvånad men får väll glädjen att uppleva det nästa gång då (några ggr klev den ut iaf ) men mindre än jag väntat mig, bra med en förklaring!
_________________ Gust4v V35tlund Toyota GR86 |
||||
Kan säga så här, för något år sen snurrade jag nästan runt på första varvet, det varvet alla skulle sakta åka runt! Han är farlig med kalla R-däck! Jag minns detta och skäms fortfarande! Denna rackare är ingen undantag mot andra compacter kan jag lova! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Räcker det inte som ursäkt att det finns en diff till salu här på Rejsa?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Fredrik Olsson |
||||
Jo har span på den där men inte riktigt bestämt mig tänkte kolla med någon som har koll vad man behöver göra för eventuella renoveringar av den för att den ska vara redo att bulta in? Skulle helst vilja ha högre utväxling 3,46 eller 3,73 för att få bättre accelration men priset är ju tilltalande.. Tittat lite på Drexler också: https://shop.drexler-motorsport.com/ _________________ Gust4v V35tlund Toyota GR86 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328ti -00 "Bye bye" | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3892 totalt) |