Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328 -99 Racewannabe
1588 besök totalt
John.Karlsson
Sala
Här sen Dec 2005
Inlägg: 54


Trådstartare
Ja vart börjar man?
Jag fastnade riktigt för bankörning för några år sen när jag skaffade mig en E36 m3, den fick smiska banor ett tag men i takt med att priserna steg brant uppåt på dom och den är i ypperligt skick så var det förra sommaren dags att återställa till mer och mer orginal och pensionera den från bankörning.
Tråden handlar inte dom den bilen men jag är så nöjd med den att den får en bild ändå




Letade lämpligt objekt till och från, det lutade åt E46 330 ett bra tag men dom som dök upp var för fina och dyra eller totalt slutkörda.
Hittade efter ett tag en 328 här på rejsa!

Dugligt skick och rimligt pris för vad det var.
En del godis följde med thumbs up
Halvt isärskruvad och ej körbar, jobb fanns kan man väl säga!
En bil jag inte behöver vara jätterädd om och en bil jag vågar sätta vinkelslipen i utan att varken jag eller nån annan får panik (jämfört med en fin M3 )

Bilen stod längst ner i Skåne, 70 mil bort...
Jaja, tog med mig brorsan som sällskap och hämtade!




Hemma!


Dags för specs på bilen
*Schmeidmann extraktor
*330 insug
*BC Racing coilovers
*Fekzen chip
*DLI Teknik ~5kg svänghjul
*Hårdare tryckplatta

Grundförutsättningarna finns där, mer uppdateringar kommer inom kort!

//
John

_________________
John Karlsson

BMW E36 M3 3,2
BMW E46 328
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Smart val. E46 är bäst. thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41528

Forumägare
Forumägare

Vad är huvudskillnader mellan 330 och 328 förutom skillnad i effekt förstås?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41528

Forumägare
Forumägare

BTG skrev:
Smart val. E46 är bäst. thumbs up

Jag gillar E36 mer som utgångsmaterial faktiskt sådeså

_________________
Magnus Thomé
Citera
John.Karlsson
Sala
Här sen Dec 2005
Inlägg: 54


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad är huvudskillnader mellan 330 och 328 förutom skillnad i effekt förstås?


Effekt och bromsar samt att senare 330 kom med 6vxl låda.
Nån mer kunnig kan säkert skriva ett A4 med skillnader


Magnus Thomé skrev:
BTG skrev:
Smart val. E46 är bäst. thumbs up

Jag gillar E36 mer som utgångsmaterial faktiskt sådeså


Svårt val ännu, har bara kört 328an litegran, men längtar efter att ta ut m3an

_________________
John Karlsson

BMW E36 M3 3,2
BMW E46 328
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41528

Forumägare
Forumägare

Personligen tycker jag M3 E36 är lite lugnare och M3 E46 lite stirrigare (inte mycket men en aning ändå) som jag gissar beror på den senares bredare spårvidd.

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Magnus Thomé skrev:
BTG skrev:
Smart val. E46 är bäst. thumbs up

Jag gillar E36 mer som utgångsmaterial faktiskt sådeså




Det är för och nackdelar med allt. E46 tar 19-tum utan problem. E36 går att få med originaldiffbroms.

Magnus Thomé skrev:
Personligen tycker jag M3 E36 är lite lugnare och M3 E46 lite stirrigare (inte mycket men en aning ändå) som jag gissar beror på den senares bredare spårvidd.


Jag håller med i analysen. E46:ans liite bättre rotation är dock en fördel imho.


John.Karlsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vad är huvudskillnader mellan 330 och 328 förutom skillnad i effekt förstås?


Effekt och bromsar samt att senare 330 kom med 6vxl låda.


Exakt! Bromsarna fram har faktiskt samma dimension som M3E46, med undantag för tjocklek.
Men övergripande så kan man konstatera att E46 är über-designad. (Den har tex luftkylning(!) till generatorn, .) Som alla vet peak:ade BMW i sin ingenjörskonst med E46 (och E39). Därefter blev det ett allt mer sluttande plan.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Hur upplever du svänghjul/kopplings kombon? Känenr du av några nackdelar alls?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
John.Karlsson
Sala
Här sen Dec 2005
Inlägg: 54


Trådstartare
SevenEight skrev:
Hur upplever du svänghjul/kopplings kombon? Känenr du av några nackdelar alls?


Ingen som helst nackdel, skramlar lite om urtrampningslager/koppling som det alltid verkar göra med stumma svänghjul.
Ska väl tilläggas att jag aldrig kört bilen med nåt annat i min ägo!



Såja
Bilen var hemma, många delar lösa på sidan och vissa bara ditsatta för att få bilen att rulla då 2 tidigare ägare vad jag förstått det som haft banåkarambitioner men bilen har blivit stående för bägge så därför aldrig färdig.

Växellådan satt löst och startmotorn var i princip lagd på plats, lika bra att ta ned lådan för att se att svänghjulet satt där det skulle och att det verkligen var den fina svarvade metallbiten som utlovats.
Jodå, där satt det!
Tillsammans med splitt ny koppling och tryckplatta, garanterat aldrig körd med grejerna!






Återmontera i omvänd ordning


Nästa bekymmer Katalysatorer!
Jag hade tänkt att besikta bilen för att kunna köra på gata lagligt under sommaren, till och från banan mm utan att behöva hyra trailer.
Utan kattar, ingen besiktning!
Den här varianten har kattarna sitter ihop med grenrören, 2 stora klumpar, dom finns icke kvar och rättså dyra att köpa även begagnade såna.
En 3" biltema katt syddes ihop med orginal avgas och passades in mot extractorröret!



såja, lite strul med hela 4st lambdasonder som ska lira ihop och en lmm som inte heller riktigt ville vara med så var motorn startad och gick rättså risigt innan allt kom på rätt plats, fick sumra ut rätt kablar till vardera lambda osv.




Slutligen, efter 4 månader sen inköp, besiktning!
Blankt papper
Nu kan jag börja bygga

//
John

_________________
John Karlsson

BMW E36 M3 3,2
BMW E46 328
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357



Kan det vara den som stått nära Ring Knutstorp?

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
John.Karlsson
Sala
Här sen Dec 2005
Inlägg: 54


Trådstartare
a.johnsson skrev:
Kan det vara den som stått nära Ring Knutstorp?


Inte helt omöjligt, jag köpte den nån mil söder om Malmö!



Så till lite trevliga uppgraderingar!

Däck, fälg och bromsar blir dagens inlägg om!

Fälgarna som följde med bilen var riktigt trevliga saker ATS DTC 17x9" dessutom riktigt lätta, bara 8,6kg/st enligt hemsidan.
Dom vart skodda med Toyo R888 i dimensionerna 235/40-17
Syns också på bild i första inlägget!


(ps, M contour ligger på ett säljesforum nära dig )

Så bromsar, avhandlades lite högre upp att 328 har vekare bromsar än 330, inte så konstigt då det är en lite klenare bil, det sköna är att en uppgradering är lätt att göra!
Hittade på en uppsättning 330 bromsar till riktigt fördelaktigt pris från Ebay England!
Bara frambromsar just nu får se om det kan behövas större bak också framöver.



Inte dåligt skick men inte heller topp, elektrolys har jag kört nån enstaka gång förut så det blev ett bubblande bad för alla delar!
Man blir helt förbluffad hur bra resultatet blir efter en snabb vända med stålborste efter några dagar i badet!




-


Lite etsande primer och lite färg så var det nästan nyskick! thumbs up



Monterades fram tilsammans med stålomspunna slangar samtidigt som hela systemet spolades med ny fräsh bromsvätska







Allt för dagen!



//
John

_________________
John Karlsson

BMW E36 M3 3,2
BMW E46 328
Citera
TobbeBurger
Romelanda
Här sen Feb 2020
Inlägg: 27



Grymt!! vi gjorde sån elektrolys på en bilbana en gång och det funkade kalas!

_________________
Tobias Mattiasson
Citera
John.Karlsson
Sala
Här sen Dec 2005
Inlägg: 54


Trådstartare
Då är jag här igen!

Vad har hänt sen sist, ja litegrann har det rört på sig ändå!

Jag hittade på fjäderbensstag fram och bak för rimligt pris, lätt gjort att skruva dit såna och all stabilitet är välkommet!




En uppsättning 4p bälten inhandlades för framtida bruk, dom kommer nog att användas samtidigt som buren blir svetsad!
När det händer vet ingen men jag har både en huvudbåge och rör hemma...


-


Min gamla sittastillstol från E36an skickades i utan problem.



Har brottats lite med både lambdasonder och en strulande generator, men nuså verkar allting fungera, då var det väl dags att ta en riktig premiär på bana

Fick ihop en hyfsad summa varv på Gröndal, Eskilstuna
Kände av bilen lite, justerade däcktrycket, justerade dämparna några snäpp och tog med mig en inte alltför lång lista hem på saker som behöver åtgärdas


-



På återseende


_________________
John Karlsson

BMW E36 M3 3,2
BMW E46 328
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41528

Forumägare
Forumägare

På E36 kunde man förutom "strut bar" även montera förstärkningen undertill som sas tillkommit när de konstruerade cabben. Jag gjorde det på min M3 -96 och man kände skillnad. Finns något liknande på E46?


Edit:
Nu kom jag äntligen på vad den kallades, x-brace. Om jag nu inte äääändå minns fel

_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Sitter redan standard på alla e46 -tidiga har x-brace, senare har en plåt variant.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328 -99 Racewannabe
1588 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande