Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regeltekniskt racing - huvudströmbrytare
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (17159 totalt)
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



capri skrev:
Generellt brukar man väl montera brytaren på jordsidan,på t.ex. lastbilar och traktorer.


Brytare har man på sådana maskiner av en helt annan anledning, att inte ladda ur batteriet när fordonet står stilla.

I en räcerbil är det viktigt att motorn slutar gå och att så mycket som möjligt slutar va strömförande så att det inte börjar brinna. Tex så ska generatorn inte kunna mata systemet så att motorn går vidare trots brutet batteri. Generatorn måste brytas från tändningsslingan när huvudströmmen slås av.

Vi hade ett litet elfel i porschen för ett tag sen. Motorn gick trots att man ständge av tändningen och slog av huvudstrommen. En liten sladd hade skavt mot en annan sladd så att de kontakterade. Generatorn kunde fortsätta mata systemet. Inte bra! Som tur va har separat knapp till soppapumpen så set var enkelt att döda bilen ändå.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regeltekniskt racing - huvudströmbrytare
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (17159 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande