Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
JVD Shrike 62
<<   1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (6650 totalt)
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Planer och tankar finns det gott om. Jag har värkt på just denna i flera år och bilbygge i allmänhet i decennier, men nu var det rätt läge och förutsättningarna finns.
Komponenter till hjulupphängningar och bromsar både finns och ligger i frakt på väg hit om inte de äts upp av virus på vägen. Jag har lite att prova ut innan jag vet säkert att det kommer funka och då kan ta några steg vidare med det, därav håller jag det för mig själv så länge (eller tja, håller det till den ytterst lilla skaran invigda som jag plågat som bollplank ett tag).

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Angående däck, kolla in goodwood revival och däcken de köra på.
Googlade lite snabbt och Avon har flera olika däck som passar gamla rejsbilar.

Dock måste väl en avvägning göras chassimässigt för att inställningen ska passa med däcken, går nog inte bygga modern chassi med de hjulvinklarna och ha gamla typen av däck.

Men jag förmodar att du gillar hur de här 60 tals bilarna glider på tvären genom kurvorna annars hade du inte byggt en?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Däck för historisk racing finns det massor av. Fast knappast i 17" utan upp till 15"
Men det är långt ifrån alla som är godkända för gatbruk, om man nu har det syftet med sin bil.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Karl V skrev:
Angående däck, kolla in goodwood revival och däcken de köra på.
Googlade lite snabbt och Avon har flera olika däck som passar gamla rejsbilar.
...
Men jag förmodar att du gillar hur de här 60 tals bilarna glider på tvären genom kurvorna annars hade du inte byggt en?


Jag började den mentala resan på Avon cr6zz som är klibbiga, underbart svullna 15" med en prislapp som passar fint på Revival (om ni inte har varit där så åk! det är helt fantastiskt!). Längs vägen lämnade jag specialbyggda delar för att gå mot färdiga komponenter och kompromissen "lite större hjul, fler tillgängliga däck" och då målet är 17" nu så får jag också inte riktigt lika höga profiler, men en avsevärt modernare väghållning än traditionella 60-talare. Sen kan det nog gå med lite vinkel genom kurvorna ändå

Det primära användningsområdet kommer bli allmän väg, så vettiga däck är en dealbreaker.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Nankang AR1 verkar finnas i 205/60R13 annars

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Gott med en tråd om projektet Johan! thumbs up thumbs up

Kommer bli störtfrän!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Spännande bygge, det här kommer jag följa med glädje!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Christian, ja smygpremiär hos Janne var ju en sak, nu finns det lite saker att ta på så då behövde jag sätta eld under egen bak

Tackar Bop, ja jag hoppas det kan bli bra, men jag har så ofantligt mycket att lära och så många fel att göra på vägen så det får ta den tid det tar

Denna kommer ju aldrig kunna gå i någon klass, allra minst historiskt eftersom det bara är fejk alltihop så jag har väl accepterat att det inte kommer bli så strikt "rätt", men det får inte heller bli helt fel.
Just nu däremot står det tvärstill av diverse orsaker, framför allt jobbsituation under corona och flytt dit all ledig tid går just nu.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Kort update, mest för att pränta in i eget huvud att det inte står still här.

Byggandet på denna mest handlar ett tag framåt mest om arbete vid dator/skissblock, och det fysiska byggandet landar på den nyinköpta "927'an" så jag har något att köra. Orsaken är att jag sprang på patrull med de hjulupphängningar jag valt (och var sådär 90+% säker på att de skulle funka).
Som nämnts innan hade jag helst velat ha 15" hjul, men kunde acceptera 17". Med en ohelig allians av delar från Jaguar, Porsche och Corvette C6, samt specialbeställda hjul så borde det gå att knöka på 17"... jag hann till och med köpa mycket av delarna innan jag insåg att millimetrarna inte var på mig sida. Ridå.

Räddningen kom i att jag bygger hos min svåger Klingan75, vars bygge baseras/baserades på C4-delar, och han hade i sin tur en liten önskan om att vålda upp bilen lite.. så vi tog varsitt kliv tillbaka och bytte helt enkelt hjulupphängningar. Så, tillbaka till ritbordet med C4 istället för C6 som grund men belöningen är att jag nu kunnat beställa en uppsättning helrätt 15" som borde landa i Sverige inom några veckor.
Sakta framåt, men ett tag till i det virtuella.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Ja! 15" är största möjliga om du ska bygga en 62a.
I övrigt många thumbs up för ditt bygge. Heja Heja!

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Axly skrev:
Kort update, mest för att pränta in i eget huvud att det inte står still här.

Byggandet på denna mest handlar ett tag framåt mest om arbete vid dator/skissblock, och det fysiska byggandet landar på den nyinköpta "927'an" så jag har något att köra. Orsaken är att jag sprang på patrull med de hjulupphängningar jag valt (och var sådär 90+% säker på att de skulle funka).
Som nämnts innan hade jag helst velat ha 15" hjul, men kunde acceptera 17". Med en ohelig allians av delar från Jaguar, Porsche och Corvette C6, samt specialbeställda hjul så borde det gå att knöka på 17"... jag hann till och med köpa mycket av delarna innan jag insåg att millimetrarna inte var på mig sida. Ridå.

Räddningen kom i att jag bygger hos min svåger Klingan75, vars bygge baseras/baserades på C4-delar, och han hade i sin tur en liten önskan om att vålda upp bilen lite.. så vi tog varsitt kliv tillbaka och bytte helt enkelt hjulupphängningar. Så, tillbaka till ritbordet med C4 istället för C6 som grund men belöningen är att jag nu kunnat beställa en uppsättning helrätt 15" som borde landa i Sverige inom några veckor.
Sakta framåt, men ett tag till i det virtuella.


Det tog en stund att inse att Corvette C4 som egentligen skulle lanseras 1983 designades för 15' hjul men i slutändan fick 16' och sedan 17'. Diverse mätningar och mail med Image Wheels gav sedan att det skulle funka. Ett problem som många inte tänker på när det gäller att byta bromsar är att det är väldigt svårt att få på mindre bromsar på en befintlig spindel utan avancerade ingrepp. Det normala är ju att man byter till större...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Veckans clickbait då..


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Axly skrev:
Veckans clickbait då..

[img]https://rejsa.nu/im/user/22415/2020-12-03-15-24-20_img-20201203-wa0003.jpeg[/im g]
Bredare än diametern, eller är de packade på högkant?

För de är väl inte så mesigt som två per kartong??

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Axly skrev:
Veckans clickbait då..

[img]https://rejsa.nu/im/user/22415/2020-12-03-15-24-20_img-20201203-wa0003.jpeg[/im g]
Bredare än diametern, eller är de packade på högkant?

För de är väl inte så mesigt som två per kartong??


Nää, så kan man ju inte göra, jag tänkte medar fram och 2 st 15" höga, 19" breda bak bara. Jag kommer ju ändå aldrig ha några framhjul i marken liksom

2 per kartong, 8 och 9 tummar breda.

Måste ge Image Wheels en liten extra eloge faktiskt. Var det billigt? nja, inte värst (eller ja, det var mycket pengar, men det var inte dyrt), men det blev rätt.. och någonstans när Harry skrev att:
- "sådana hjul tänker jag inte sälja till dig, de kommer inte se ut som du vill ha dem"
..så började jag känna att han faktiskt satt sig in i min vision och faktiskt ger den service jag är ute efter, nämligen att kunden faktiskt inte alltid har rätt, eller i alla fall inte har hela sanningen.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Meee, hallå , bilder tack!!!

🥰

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Björn Davidsson skrev:
Meee, hallå , bilder tack!!!

🥰


Som Björn sa, lägg ut bilderna nu!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare


8" fram, 9" bak. Det tog ett tag att klura ut var den bästa kompromissen mellan ET, utseende och mått för att kunna kränga på dessa på hjulupphängningarna. Lagom mycket djup, men ET 25 så inte scrub sticker all världens väg.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Vem är scrub??





















Men det var väl snyggt! Lite halibrand stuket va?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Så hjulafton var den 3/12 i år!

Kommer att bli ett så snyggt tidstypiskt utseende men med samtidig anpassning till hjulupphängningarna.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Vem är scrub??

Men det var väl snyggt! Lite halibrand stuket va?


Ganska standard slotmag-typ, jag har hela tiden velat hålla liv i min fejkade historik, så det blev tidigt ett beslut på antingen dessa eller mer kidney-bean. Förlagan har haft båda typer, men numera har den det stuk jag valt nu (bara att kika första bilden i första inlägget )

Jo Scrub serru, han hette egentligen Archibald Gustavus Scrub och föddes 1681 i nuvarande Georgien av brittiska föräldrar. Han hade tidigt ett smått tvångsmässigt behov av tvagning medelst rotborste och det följde med honom genom livet. Hans namn kom sedermera att ge namn till amerikanska läkarkläder såväl som en svensk ölnörd, men framför allt så är det något ojänkigt som har med hjulupphängningar att göra

Janne J skrev:
Så hjulafton var den 3/12 i år!

(Ljusafton var ju förra veckan, och i morgon blir det Stolafton hoppas jag, fast det hamnar i andra tråden )

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Denna tråden har jag missat. HELT grym bil!

Lycka till!

Säg till om du behöver titta på en Rover 8a framåt, om du behöver ta mått och så. Sitter en i MGn

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Våra race- och banåkarbilar
JVD Shrike 62
<<   1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (6650 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande