Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 51, 52, 53 >> 38 besök idag (278595 totalt) |
Du menar pga rosthålet, måste väl fixa plats för växellådan och det är roligare än rostlagning. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
De senaste dagarna har en Seven med GSi-motor legat ute på blocket, idag var det nära...
Först av allt, torpedväggen. Jag köpte en motor utan fördelare för att få plats med den, men det gick orent på tomgång och pendlade lite så det hängdes på fördelare, mm, när jag inte hittade vad det berodde på. Eftersom den inte fick plats så fick jag göra plats, enklast och snabbast möjligt. Ingen jobb jag är stolt över och det gjordes med motorn i bilen så plats var det ont om. Iaf när jag rotade runt idag så såg jag torpedväggen och plåten till kardantunneln: Att plåtarna inte sitter ihop pga att jag "moddat" för att få dit fördelaren kan jag köpa, men i detta fallet verkar de aldrig ens ha suttit ihop. Det finns inga punktsvetsar som har släppt, inga spår ens av punktsvetsar, så hur sjutton har de tänkt här? Egentligen var jag där för att göra rent i motorrummet och se vad som behövs fixas, så listan blev bara längre och längre. För ett tag sedan köpte jag en borr för att borra ur svetspunkter, perfekt att använda för att ta bort fästen som inte används. Men det andra fästet får nog kapen ta sen, Översiktsbild: Jag tänkte svetsa igen hålen som inte används i torpeden, göra om bromsvätskebehållarna och slangarna/rören från dem. Uppsugning på golvet sen jag lossade en slang mellan kylaren och expansionskärlet idag, där gömde det sig vatten. Frågor: Var för jag smidigast tag i klipsen som håller värmeskölden på plats och klipsen som håller kabelstammarna på plats? Lacken... Den har krakelerat och lossnat på en del ställen i motorrummet, varför det? Hur fixar jag det på bästa sätt så det ser snyggare ut (dvs bättre än enkompenents-sprayburk)? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Köp tvåkomponents spray i valfri kulör
www.lubeca.nu i Bålsta och hojpolaren är mer än nöjd med deras produkter. Det finns fler som fyller 2k, bara söka _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Det är ingen dum idé En kompis höll på att elda upp en rallybil för några år sedan.... Ett litet motorskott.... hål i blocket så han stannade bilen på lämpligt ställe på sträckan. Sedan ställde sig han och kartisen på snödrivan en bit från bilen för att titta på övriga konkurenter efter en stund såg dom att det blev rökigt i bilen....... bara att rycka ut en släckare från bilen och tömma den under i-brädan och mot värmepaketet. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Tidsplanen sa att allt skulle vara färdigsvetsat idag, tidsplan och verklighet matchar inte varandra. Hittade mer rost...
Gårdagens outfit passar en modemedveten man som är i samklang med sin samtid. Hålet blir större, förhoppningsvis för att vara borta imorgon. Multiverktyg med såg för metall är mitt nya favoritverktyg, det når dit inga andra verktyg när och det skitar inte ner lika mycket som en vinkelkap. Gammal rostlagning som bara skall kompletteras lite Nytt hål, här satt ett fäste för tändspolen, men det lär aldrig behövas mer. Fästet satt med 5 stycken svetspunkter som såg för jäkliga ut. Bara 3 satt faktiskt fast i plåten under, så jag fortsätter fundera på vilka som har svetsat i framdelen... Den röda kabeln till den ena kontakten, på den andra kontakten är den röda kabeln. Rätt ska vara rätt. Varför har jag då fotat en massa kablar och hur de sitter egentligen? Ja, det kommer snart... Jag fick psykbryt... Det satt saker i vägen, kabelstammen ålar sig genom fronten på precis de ställen jag vill hålla på, framvagnsbrygga är bara i vägen, etc, etc, etc.. Inte mycket kvar, ett tag funderar jag på hur jag får bort framlamporna och staget men det kanske är att gå lite väl långt för att snygga till saker? Samtidigt så lär jag inte vilja göra detta igen så kanske dags att passa på... Vad är bästa sättet att svetsa ihop detta? Att försöka borra till svetspunkter (jobbigt, sitter inte bra till) eller att bara svetsa ihop det längst ut på kanten? Jag funderade på det sista och att sedan "viken in" (dvs åt höger i bild) kanten för att styva upp det. Frontplåten sitter naturligtvis svetsad på undersidan, är det en bra ide att kapa den på undersidan och sedan försöka få dit den med skruv istället? Jag får inte loss styrleden, annars hade jag tagit hem framvagnsbryggan... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Lite bilder bara om vad som gjorts...
Ett inte lika stort hål in till kupen, dock ett litet hål kvar ut till hjulhuset ser jag nu. Även bakre fästet till bärarmen har fått lite mer svets. Började på plåten som inte satt ihop, bestämde mig för att både borra hål i ena plåten för punktsvetsar och att svetsa dem i ytterkant. Upptäckte ännu mer plåt som inte satt ihop. vid det övre hålet var det en spricka i torpedväggen precis vid hålet. Här har jag börjat kapa och slipa ner för att kunna komma åt. Inte snyggt, men mindre hål iaf... Sen tog gasen till svetsen slut. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Ny gas till svetsen fixad.
Pyttelitet svetsat idag, tex fäste till bromsvätskebehållare. Det kommer att bli annan dragning av rören/slangarna till bromsarna också. Det är iaf skönt att ha kommit till stadiet när jag inte bara lagar saker utan också börjar fundera på hur jag vill att saker skall sitta. Kabelhärvorna till lyktor mm i fronten samt plusmatningen till i stort sett allt. Jag har laborerat med att försöka dra den annorlunda men det verkar inte gå, jag funderar även på att ta försöka ta bort en massa kablar i härvan som inte används längre. Normalt kopplar den till lysen, vindrutespolare, fläkt, tempgivare i kylaren, osv, och mycket av det är antingen borta eller ersatt med andra kablar för det slutade att fungera (). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Den tanken har slagit mig med ibland, men det har ju suttit gömd tidigare så jag har sluppit se den. Men någon form av ventilationsbackventil krävs därbak då (osäker på det är vad som göms i C-stolpen, för där sitter ju lite grejer). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag hade problem med tankventilationen för länge sedan,innan Opelmotorn kom i. Något under C-stolpen var tätt som inte skulle vara, så jag kunde köra ~3 mil innan motorn inte fick soppa längre.
Men var det 1 eller 17 som var tätt och kopplades bort... Nåja, det går ju snabbt att kolla. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Det är väl lika bra att fortsätta, nåt åka av blir det inte annars.
Idag trillade även hjulupphängning, dämpare, mm ner. Delös blir det lättare att komma åt insidan av hjulhusen men så kanske även de kan få en uppfräschning. Någon sekuns funderade jag på om jag skulle byta hjullager fram, bara för att nya ligger på hyllan. Men eftersom jag inte har problem med dem så"får de vänta. Gör en sak i taget... fokus, eller nåt. Det är inte mycket kvar nu. Jag försökte dessutom borra ur svetspunktern till nospanelen, men svetspunktsborren gick av så det får jag fortsätta med en annan dag. Jag tror jag har kommit på ett sätt att modda dem så att den blir skruvad istället, det skulle underlätta enormt. Lite etsande primer och lite zinkgrund (den ena tog naturligtvis slut). Jag började på nytt motorfäste också. Jag försökte också se om IC verkligen kommer att få plats, och det kanske den kommer att göra. Kanske bara lite kapande i bilen. Dessutom när jag tittade så fick jag en ide om en annan dragning av IC-rör än vad jag tänkt, lite mer komplicerad rördragning men betydligt bättre på andra områden. Dessvärre så jag att IC'n haft lite missöden när den legat till sig, den behöver jag kolla om den är tät fortfarande. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
För att ha något att roa mig med så försökte jag ta bort nosplåten, det är spännande att ibland fundera på vilken Frankenbil detta är och hur den blev sån. Kort historik iaf, tidiga 944'or hade nosplåten svetsad med punktsvetsar i bakkant och undertill, lite senare 944'or har den skruvad i bakkant och i lyktpottorna. Min har ju då skruvar i bakkant och svetsad undertill, men inte bara punktsvetsarna utan lite mer svetsar i bakkant där det inte borde vara svetsat öht om de följt Porsches anvisningar.
Lite punktsvetsar och lite svetsar i bakkant för säkerhets skull. Efter alldeles för mycket tid. Tanken nu är att svetsa på en plåt som sticker bakåt vid lyktpottorna och helt enkelt sätta två skruvar i varje lyktpotta. Eventuellt en eller två på mitten också som man får komma åt genom att ta bort stötfångaren (det är gjort på två sekunder). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Men varför stanna vid nosplåten?
Plåtarna till lyktorna ser ju för jävliga ut, så de rök. Repiga, en har en buckla och någon form av färg eller nåt som satt sig på den ena... Nåja, nu är de slipade på iaf så nu ser den ännu värre ut. Undersidan. Hur gör jag bäst här? Försöker få bort rosten med piunktbläster, roterande stålbirste eller bara rostätarfärg (enkelt) och sedan grunda och färg? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Här är tanken att en IC skall få plats, men det behövs lite mer plats framåt och lite åt sidorna längst ner.
Tanklen är att kapa av några centimeter på krockbalken och sedan förstärka upp den med fyrkantsrör och plåt, det borde väl fungera? Tyå såhär, men högre upp... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Någon som har ett fräscht stötfångarfäste över?
Nähä, då försöker jag fräscha till detta också. Idag gick det upp ett ljus hur ett till synes litet jobb kan leda till vägen på mångårig renovering/ombyggnation. Flera gånger hejdade jag mig närt jag tänkte tex "-En snyugg lack i motrrummet vore ju inte dumt, kanske spackal och slipa lite så det blir superduperjämnt... " eller "-Va fan håller jag på med, är det inte bättre att sätta på framvagnen och lämna iväg bilen till någon som kan blästra hela framdelen...". men nä, det är ingen originalbil, kommer inte att vara det heller, den skall inte se snygg ut men den skall baske mig vara säker och bra iaf. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
vad det gäller frontplåten så behöver du inga skruvar under om du skruvar den i ytterhörnen och bakkant så kommer den ingenstans alls...
Jag vet hur jävligt den på min 924 satt utan en enda skruv... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Mycket jobb du lägger ner Marcus.
Men är det inte dags att skrota pop-up lyktorna för ett par GTS varianter nu när du ändå har halva bilen nerplockad? _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Du menar så här? Nä, nope, njet! Men mer om det lite senare. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
I det där fallet hade jag kapat av "krockbalken" och ersatt med ett burrör med bultade ytterkanter och byggt en snygg luftstyrning. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 51, 52, 53 >> 38 besök idag (278595 totalt) |