Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Företagsannonser
R-Däck.se - Däckväljaren!
4026 besök totalt
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Hej Racingvänner!

Vi på R-Däck.se har bytt web-platform, till en vi kan kontrollera in i detalj. Det ger oss nya möjligheter som vi inte haft sedan innan! thumbs up




Vi kommer nu bygga en ny tjänst "Däckväljaren", och vill veta vad ni önskar av denna?


Så här långt har vi tänkt fråga:

* Vilka fälgar har du?
* Vilken däckdimension är den största som får plats på din bil?
* Vilket är viktigast: Bana/Gata?
* Vilket är viktigast: Hållbarhet/Varvtider?

Vad tycker ni? Vad skulle ni vilja se av en sån här tjänst? Hjälp oss bygga något bra!

( Vi har frågat samma sak i en Facebook post )


Tacksam för all input!

MVH
Tobias

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Nåt tänk kring däcksbredd vs fälgbredd?

Det finns ju allmänna max min rekommendationer för däck. Men som tankeexperiment så är ju tex fram känsligare på många (tyngre) bilar för att ha för breda däck mot fälgbredd o så. Fast inte alls lika uttalat på en 911 typ. För många tänker inte igenom just det här speciellt noga (och jag får ofta ofta frågor kring det faktiskt)


Bara som en kickstart att klura vidare på thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Nåt tänk kring däcksbredd vs fälgbredd?

Det finns ju allmänna max min rekommendationer för däck. Men som tankeexperiment så är ju tex fram känsligare på många (tyngre) bilar för att ha för breda däck mot fälgbredd o så. Fast inte alls lika uttalat på en 911 typ. För många tänker inte igenom just det här speciellt noga (och jag får ofta ofta frågor kring det faktiskt)


Bara som en kickstart att klura vidare på thumbs up


Vi kommer nog vara tydliga med vad som är rek ifrån däcktillverkare, och vad som är våra (vi allas) åsikter och erfarenheter. Men alla däcktillverkare har "godkända" storlekar på fälgar, oftast en spann.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ja det är inte så mycket en väljarefunktion utan mer tipsfunktion (vilket ju är minst lika mycket värt)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



jäklars vad vi har diskuterat hur breda fälgar vi ska ha... thumbs up

jag säger 9" till kuhmo 225/45-17, men det står ju bara upp till 8.5" i rekommendationer... Pelle har gett mig oändligt mkt referenser så om ni kan säga 9" så vore det grymt

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Fråga, är det normal banfolket eller rejsafolket som är målgrupp?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tord skrev:
Fråga, är det normal banfolket eller rejsafolket som är målgrupp?



_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Magnus Thomé skrev:
Tord skrev:
Fråga, är det normal banfolket eller rejsafolket som är målgrupp?




normalstörda jämfört med oss som är en aning mer störda... Både du och jag hör till den andra kategorin Magnus...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Aha, ÄNNU mer störda Nu är jag med

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Just fälgbredd brukar väl fungera fint nån halvtum bredare än max rekommenderat, men så kan ju en säljare av däck inte skriva.
Däremot att det mer fördelaktigt att börja testa med max rekommenderad bredd, och att 7e-8e setet däck så börjar man jobba upp en personlig preferens .
Eller är det att skrämma alla de kunder som set ett set däck som en livsinvestering? (jo, de kunderna är inte noll, och alla kunders pengar räknas ju lika när momsen ska betalas)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ImaginaryCreations
Klippan
Här sen Okt 2019
Inlägg: 12



Ljudnivå, egenskaper i väta kontra torrt?

_________________
Johan Sahlström
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Jag tänker att primära målgruppen är kanske inte ni som redan kan, utan som en hjälpreda till dem som inte riktigt vet hur dom ska börja.
Det sagt blir jag mest nöjd om jag dessutom kan få tjänsten att vara behjälplig även för oss som inte är nybörjare

Om jag inte kan få in allt i samma tjänst, så kan vi ju alltid bygga flera, tex en "basic" och en "advanced".

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Splittade ut Kuhmodiskussionen

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=117998


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149



Jag har otroliga svårigheter att köpa R-däck till min nya banbil som är en Jaguar F-Type. Har nu insett att jag vill köra på original 18"-fälgar första säsongen, och *INGET* märke har R-däck i originaldimensioner!

Detta innebär att jag kommer att behöva stretcha fälgarnas bredd samt utmana originaldimensionernas totala hjuldiameter när jag väljer R-däck.

Här hade en nybörjare som jag behövt hjälp! Vad händer om man går ner i total hjuldiameter? Ska man hålla jämn diameter fram och bak när man har en "stegrad" däckbredd? Vad händer om man inte gör det? Har en mindre hjuldiameter en positiv effekt på t.ex. acceleration (tänker att trögheten att få fart i hjulen borde vara lägre) men kanske en negativ effekt på maxhastighet? Det sänker ju bilen också antar jag - vad har det för effekt kontra sänkning mha fjädring?



Och på den ultimata önskelistan: En road vs track score, typ som Michelin säger att PS4S är 80% road och 20% track medan Cup 2 är 20% road och 80% track. Tycker det är sjukt svårt att förstå hur banfokuserade däcken är. Jag vill bara hålla mig precis inom gränsen till gatlegal så jag kan ta mig till banan!

EDIT: Vad jag menar är alltså att jag hade behövt hjälp med detta när jag väljer mina däck.

Mer konkret feedback på siten är att jag skulle vilja kunna välja ett däck och se samtliga tillgängliga dimensioner, samt att kunna ha ett filter där jag filtrerar på framdimensioner och bakdimensioner separat.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



jonaslundin skrev:
samt att kunna ha ett filter där jag filtrerar på framdimensioner och bakdimensioner separat.

This! Typ alla däcksiter är oerhört omständliga om man ska ha olika dimension fram/bak, de flesta stödjer inte det överhuvudtaget. Om den ena dimensionen dessutom är lite mer ovanlig så blir det ännu jobbigare att hitta vilka däck som faktiskt finns i båda dimensionerna man söker.

Ni har i nuläget så att man kan välja mer än ett val i taget vilket funkar bra för mig (som ska ha 235/40 R18 fram och 265/40 R18 bak) thumbs up
Men två rena dimensioner och få upp de däck som finns i båda dessa är snäppet bättre. Ska man ha t.ex. 225/40 R18 och 255/35 R18 så kan det bli många varianter synliga om man kryssar i 235+255 på bredd och 40+35 på profil.

Om ni skulle börja sälja fälgar, se till att man kan söka på allt manuellt. Bultcirkel/bredd/höjd/ET, gärna i spann också. En del siter är fullständigt hopplösa att ens försöka klura ut om fälgen man vill ha finns i rätt bultcirkel i kombination med bredd och ET. De värsta är de som bara har val för diameter och man i övrigt måste ange bilmodell, de är ju ren dumförklaring av användaren eftersom de ofta är extremt konservativa kring vad som anses passa på bilen. Lite OT men ändå relaterat till däck/fälg och användargränssnitt i webshop.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Företagsannonser
R-Däck.se - Däckväljaren!
4026 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande