Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kuhmo bredd vs fälg (utbruten tråd)
1, 2   >>
4104 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555


Trådstartare
Tord skrev:
jäklars vad vi har diskuterat hur breda fälgar vi ska ha... thumbs up

jag säger 9" till kuhmo 225/45-17, men det står ju bara upp till 8.5" i rekommendationer... Pelle har gett mig oändligt mkt referenser så om ni kan säga 9" så vore det grymt


Jag har 9" på mina 245 Kumho och där ligger fälgarna på varann om man gör en stapel. Med 225 borde det vara väldigt mycket stretch?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



9" med Kumho 205/50-15 har fälgkanten ytterst men på 8" så är det gummi i backen när man lägger dem ner.
Men rekommenderat "5.5-7.5"... Undrar hur de hade betett sig på 5.5" fälg

Alla bredder är inte lika "överbreda".

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13201



MaZ skrev:
Tord skrev:
jäklars vad vi har diskuterat hur breda fälgar vi ska ha... thumbs up

jag säger 9" till kuhmo 225/45-17, men det står ju bara upp till 8.5" i rekommendationer... Pelle har gett mig oändligt mkt referenser så om ni kan säga 9" så vore det grymt


Jag har 9" på mina 245 Kumho och där ligger fälgarna på varann om man gör en stapel. Med 225 borde det vara väldigt mycket stretch?


en skröna? säger väl att 225or och 245or av Kuhmo är snarlika i verklig bredd

_________________
Tord Ringenha11
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Tord skrev:
MaZ skrev:
Tord skrev:
jäklars vad vi har diskuterat hur breda fälgar vi ska ha... thumbs up

jag säger 9" till kuhmo 225/45-17, men det står ju bara upp till 8.5" i rekommendationer... Pelle har gett mig oändligt mkt referenser så om ni kan säga 9" så vore det grymt


Jag har 9" på mina 245 Kumho och där ligger fälgarna på varann om man gör en stapel. Med 225 borde det vara väldigt mycket stretch?


en skröna? säger väl att 225or och 245or av Kuhmo är snarlika i verklig bredd

Den här tabellen tycker jag är intressant och bekräftar inte skrönan men ger en hel del mer information än bara däckdimensionen.
Jag förutsätter då givetvis att måtten i tabellen stämmer förstås...

Edit: När det gäller 17 tums 215 och 235 finns dock ett intressant fenomen som möjligen bekräftar skrönan!? (se bif bild)


https://mocomp.se/img/cms/filer/Prislista-Kumho-V70.pdf

Kanske inte helt pk att jag länkar till en annan däckleverantör men jag tycker informationen i pdfen är intressant i detta sammanhang

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fast detta stämmer väl ändå inte...
Jag har monterat bägge typerna på fälg vid ett flertal tillfällen och är rätt säker på att 225/45x17 är bredare än 215/45x17 i verkligheten...



_________________

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Fast detta stämmer väl ändå inte...
Jag har monterat bägge typerna på fälg vid ett flertal tillfällen och är rätt säker på att 225/45x17 är bredare än 215/45x17 i verkligheten...




Om du läser i kolumnen "däckbredd" istället så är dom ju det?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Det känns väl snarare som att man vänt på mönsterbredden i tabellen, dvs 215 har mönsterbredd 207 och 225 har mönsterbredd 217..

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nå't skumt med tabellen är det - jag kan mäta vid tillfälle då jag har både 215 och 225'or liggande...

_________________

Rice and shine
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Niklas Falk skrev:
9" med Kumho 205/50-15 har fälgkanten ytterst men på 8" så är det gummi i backen när man lägger dem ner.
Men rekommenderat "5.5-7.5"... Undrar hur de hade betett sig på 5.5" fälg

Alla bredder är inte lika "överbreda".


Jag körde ju V70A 245 på 9".... Jag borde ju ha haft minst 10" då ju

Men generellt så tror jag folk kör med för smala fälgar, Har 205 på 7,5" och det ser ju bra ut - skulle jag gå ner så blir det ju bulligt och tråkigt! Martin G sa att 205 ska ha minst 8" (då ang Miata).

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag körde ett antal omgångar 245 på 9" på M3an på sin tid. Tyckte mycket om hur de funkade faktiskt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Slettet

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Som redan sagts så verkar V70A gilla att monteras på breda fälgar.

Jag har relativt mycket erfarenhet av 225/45/16. Dessa har jag kört både 7.5" och 8.5". Slitagebilden blev för denna dimension märkbart bättre på 8.5", vilket är utanför rekomenderat område.
På nyare bilen kör jag 265/35/18 på 10" men kört lite för kunna uttala mig slitagebild ännu.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Tyckte att kumho va hyffsat smala för sin storlek ändå. 245/45 r16 på 8tums fälg. (hade tänk 225 men fick dessa till bra pris). Tyvärr gick min topplockspackning innan jag han prova dom på bana förra året. Bilen är ju inte så tung, så rimliga förutsättningar finns.


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

GunnarÖ skrev:
...
På nyare bilen kör jag 265/35/18 på 10" men kört lite för kunna uttala mig slitagebild ännu.


Det vill jag höra rapport på sen!

_________________
Magnus Thomé
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Lars Falk skrev:
Nå't skumt med tabellen är det - jag kan mäta vid tillfälle då jag har både 215 och 225'or liggande...
Instämmer, nåt skumt är det...
Jag hittade en annan tabell som, om möjligt, rör till begreppen ytterligare

Bilden är från sidan 70 i den länkade pdf:en

(den som kom på att det verkade som en bra idé att sortera tabellen utifrån profil istället för bredd måste väl ändå ha tänkt fel!?)




https://kumhotire.fr/wp-content/uploads/2015/07/KumhoPatternDigest-2015-screenVersion.pdf

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det hade ju varit snyggast att gruppera efter Diameter (inom nåt bra spann) och sen sortera efter bredd/fälg.
Profilen skiter vi ju i egentligen.

Edit: äh, det blev inget lätt det heller, diametern har inte några tydliga hopp.
och att kopiera tabeller från pdf, det gick väl med Acrobat Pro vill jag minnas för evigheter sen, men inte med Reader idag, så det blev att kopiera kolumn för kolumns till Excel...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Magnus Thomé skrev:
GunnarÖ skrev:
...
På nyare bilen kör jag 265/35/18 på 10" men kört lite för kunna uttala mig slitagebild ännu.


Det vill jag höra rapport på sen!


Jag har kört V70 K91 265/35-18 på 10" bak på 335an i många år.
Bak sliter ju inte riktigt på samma sätt som fram, men hör och häpna Magnus: Jag har haft lite mer slitage på innerskuldra än ytterskuldra på däcken. Har inte jättemycket camber bak, kanske 2 grader.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Bak, det var som fan. Där brukar det ju ofta snarare bli lite jämnt sneslitet över mer hela däcket.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072




Fram 205 på 7", numera utbytta mot 195.
Fungerar rätt ok med 205 egentligen, men dessa var mjuk gummiblandning vilket inte var så lyckat trots lätt framända.

Bak 235 på 9" sitter rätt bra. Fälgkanten sticker ut lite, detta är vad man hade siktat på.

Sen skulle jag vilja flika in att jag kört 8" fälg med 245 tidigare och det fungerar utmärkt, givet lite profil. Då 16" höga mot 17" nu.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag tycker det är mycket viktigare med högre fälg/däckbreddsförhållande på framhjulen än bak på en frontmotorbil. Håller ni med om det eller finns det fler vinklar på det?


Och finns det någon koncensus på hur det släpper när man varierar fälg/däckbreddförhållandet på ett hjul?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Mindre toyoveck med bredare fälg är min erfarenhet (9" vs 8" på 205/50-15).
Blindtesta mellan två set (bara olika fälgbredd med samma offset) på samma dag hade ju varit ett bra sätt att märka känsloskillnader.
Men det är lite svårt att byta hjul med ögonbindel (speciellt så det blir samma skillnad runt om )

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Däck för banåka
Kuhmo bredd vs fälg (utbruten tråd)
1, 2   >>
4104 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande