Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBFs beslut idag kring max 50 personer
1, 2   >>
6735 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Meddelande från SBF idag:


Uppdatering Corona - samlingar med över 50 personer förbjuds

Under eftermiddagen fredag 27 mars höll Sveriges statsminister Stefan Löfven ännu en presskonferens i ämnet Corona med nya direktiv. Samlingar med över 50 personer förbjuds. Något som även påverkar Svensk Bilsports verksamhet.

- För oss betyder det här att all verksamhet inom Svensk Bilsport måste förhålla sig till de nya rekommendationerna. Vare sig det är tävlingar, träning, utbildningar eller annan aktivitet. Det gäller all verksamhet, säger Anna Nordkvist, vd på Svensk Bilsport.

För Svensk Bilsportförbundet väntar ett kommande Förbundsmöte på att genomföras sista helgen i april. Att det inte går att genomföra mötet fysiskt står helt klart med dagens nya direktiv från Folkhälsomyndigheten och regeringen.

- När det gäller Förbundsmötet kommer styrelsen ha ett möte kring just den frågan om när, var och hur det ska genomföras, där får vi återkomma med mer information. Det viktigaste nu är att alla verkligen tar till sig och efterföljer de nya direktiv som har kommunicerats idag, avslutar Anna Nordkvist.

Det var på dagens presskonferens som statsministern informerade om de nya direktiven. Stefan Löfven meddelade också bland annat följande:

- - Folkhälsomyndigheten kommer att komma med mer detaljerade riktlinjer om hur man bör leva sitt liv. Beslutet om att man förbjuder sammankomster med fler än 50 personer träder i kraft nu på söndag.
- Den som bryter mot reglerna om allmänna sammankomster kan bestraffas med böter eller med fängelse i upp till sex månader.
- I praktiken är det de alla allmänna tillställningar där ordningslagen gäller som kommer att påverkas. Men man hoppas från Folkhälsomyndighetens sida att beslutet får en normativ effekt och innebär att människor även begränsar privata tillställningar.
- Formellt påverkas alltså till exempel inte gym och restauranger.
- Polisen kan förhindra eller stoppa sammankomster som bryter mot reglerna. Hittills har polisen dock inte behövt göra det.

- På mycket kort tid har många förändrat vårt sätt att leva och det har vi gjort av respekt för våra medmänniskor och inte minst för att ge sjukvården en chans att klara av detta. Den som i det här läget bryter mot regler tar på sig ett mycket tungt ansvar, enligt statsministern. Insikten om krisens allvar måste delas av alla, sa Statsminister Stefan Löfven.

Följ utvecklingen och de senaste direktiven från Folkhälsomyndigheten här, https://www.folkhalsomyndigheten.se/

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kanske ännu viktigare är vad myndigheterna säger gäller, viktiga länkar och citat här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1598917#1598917

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torbjorn968
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 224



Ändå väljer STEC att köra långlopp med 50 bilar enligt Hasse Söderström (500 pers gissningsvis med förare, mekaniker och funktionärer) och kommer på något sätt runt reglerna. 500 pers som umgås under 2 - 3 dagar. Reglerna om privata tillställningar (vilket jag gissar att man lutar sig mot) bygger på att man väljer att lita på at vi som medborgare visar folkvett....

Jag vet at det smärtar att inte kunna lufta våra älsklingar men hoppas att vi som Racing Community kan visa erfarenhet till sommaren när detta förhoppningsvis lugnat ner sig. Om någon pratat med läkarkompisar o dyligt så vet ni att just nu är kanske det värsta tillfället att späda på smittspridingen med avseende på belastning på sjukvården. Tyvärr är det så att de bokstavligen dör för vår skull.

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Att STEC väljer att köra förvånar mig inte ett jota.

Jag har sett diskutioner på flera ställen om hur man skulle kunna lösa så att man är max 50 personer på "samma" plats där vissa försläg är bättre än andra. Men i dom fallen så har det varit mer sprint race/timeattack det har pratats om.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



TimeAttack.nu har nu gått ut med vilka regler som gäller iallfall inför och under deras första tävling på knutstorp.

https://timeattacknu.se/covid19/?fbclid=IwAR0pKxyb0qVS1WOjJyTlfWYgvqmu . . . .

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Torbjorn968
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 224



Jag blir riktigt ledsen att läsa detta. Skälet att arbetslatser håller öppet är att Sveriges ekonomi inte skall kollapsa. Att döpa om våra lekstugor till "arbetsplatser" förändrar inte smittspridridningen. Professiossionell racing håller stängt.

Folkhälsomyndigheten uppmanar oss att var restriktiva med stora dop och bröllop och fundera på vad som är nödvändigt. Att inte åka ill landet på påsk. Att använda folkvett. Att det funkat hittils är skälet till att vi klarat oss från drakoniska nedstängningar. Jag har ex vis en dotter i Berlin där 2 personer per gång tillåts.

Att då kreativt runda reglerna bara för att ett gäng i huvudakligen medelålders gubbar skall få ha kul är bedrövligt mitt i den periodsom är mest kritisk för vården där det inte bara är frågan om arbetsbelastning utan även ren ochskär smittriskt med stora virsmängder (mängden virus gör sjukdommen värre) med skyddsutryustning som kanske inte finns. En kompis till mig jobbar exempelvis i en seglar torrdräkt i brist på bätter, något som är skönt om det är 10 grader och blåser, inte 20 grader i en sjukstuga.

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torbjörn, förstår din frustration. Samtidigt så är det så att jag ska köra på trackday imorrn där deltagarantalet begränsats till max 50. Läs hur jag resonerat här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1600486#1600486

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torbjorn968
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 224



Har du begränsa deltagarna till 50 tycker jag det är ok. Du går efter rekommendationer i stället för att kreativt runda regler. Reglerna är utformade så att vi skall bli smittade i lagom takt, eftersom smittan idag är oundviklig på lång sikt (tills dess det finns ett botemedel).

En trackday är bättre än en tävling. Oftast inte umgänge över natten. En person per bil i regel. Inget depåarbete att tala om. Långlopp är värst på denna skala.

När vi rundar regler blir det som ett fotbollslag där en del spelare tycker att de skall bestämma taktiken själva och alla spela forwards. Det funkar oftast dåligt. I ett lagspel måste man lita på tränaren/coachen.

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Torbjorn968 skrev:
Jag blir riktigt ledsen att läsa detta. Skälet att arbetslatser håller öppet är att Sveriges ekonomi inte skall kollapsa. Att döpa om våra lekstugor till "arbetsplatser" förändrar inte smittspridridningen. Professiossionell racing håller stängt.

Folkhälsomyndigheten uppmanar oss att var restriktiva med stora dop och bröllop och fundera på vad som är nödvändigt. Att inte åka ill landet på påsk. Att använda folkvett. Att det funkat hittils är skälet till att vi klarat oss från drakoniska nedstängningar. Jag har ex vis en dotter i Berlin där 2 personer per gång tillåts.

Att då kreativt runda reglerna bara för att ett gäng i huvudakligen medelålders gubbar skall få ha kul är bedrövligt mitt i den periodsom är mest kritisk för vården där det inte bara är frågan om arbetsbelastning utan även ren ochskär smittriskt med stora virsmängder (mängden virus gör sjukdommen värre) med skyddsutryustning som kanske inte finns. En kompis till mig jobbar exempelvis i en seglar torrdräkt i brist på bätter, något som är skönt om det är 10 grader och blåser, inte 20 grader i en sjukstuga.
Men håller sig folk i sina bilar och egen depåplats är de ju mindre risk att vara på en trackday än att besöka affären för handla, så ser inte problemet.

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är den geografiska förflyttningen, att sprida ut viruset ut i olika landsändar.


Hursomhelst, det är en polariserande fråga.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torbjorn968
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 224



Det är också frågan om antal gånger som "du går till affären" som påverkar smittspridning. Det är bakgrunden till att Folkhälsomyndigheten ber om att vi inte gör det annat än när det är nödvändigt. När man ger sina rekommendationer hoppas man i att det resultera i "lagom" spridning för "lagom" belastning av skjukvården. Om vi bryter mot intensionerna i rekommendationerna så blir spridningen större än den blir annars och vi riskerar striktare regler för att hålla situationen under kontroll.

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Magnus Thomé skrev:
Det är den geografiska förflyttningen, att sprida ut viruset ut i olika landsändar.


Hursomhelst, det är en polariserande fråga.
Fast du kör ju i din bil till platsen ToR och inte joggar bredvid väl =P

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



ripper skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det är den geografiska förflyttningen, att sprida ut viruset ut i olika landsändar.


Hursomhelst, det är en polariserande fråga.
Fast du kör ju i din bil till platsen ToR och inte joggar bredvid väl =P


Jag brukar gå ur bilen när jag är hemma igen

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



ripper skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det är den geografiska förflyttningen, att sprida ut viruset ut i olika landsändar.


Hursomhelst, det är en polariserande fråga.
Fast du kör ju i din bil till platsen ToR och inte joggar bredvid väl =P
Och tankar inte, äter inget, går inte på toaletten etc.
Ta på våtdräkten och tuber hemma och ta inte av förrän du kommit hem (just det, med Hepa-filter på utandningsluften)?

Nä Stockholmare gör bäst i att stanna innanför tullarna och förkovrar sig i viruset. Sen när ni bilvit immuna kan vi släppa ut er så ni kan få jobba i resten av landet när det är vår tur att bli sjuka.
Vitsen/teorin med att inte blanda regionalt är att inte få maxbelastning över hela landet samtidigt.
Kolla vad "ni" gjorde med Jämtland... De fick lite starthjälp i smittspridning kan man väl säga.

Tillspetsat naturligtvis, men teorierna bakom är så simpla.
Det som gör det svårt är att det varierar så förbenat, men sett från satellithöjd så blir skillnaderna tydligare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Niklas Falk skrev:
ripper skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det är den geografiska förflyttningen, att sprida ut viruset ut i olika landsändar.


Hursomhelst, det är en polariserande fråga.
Fast du kör ju i din bil till platsen ToR och inte joggar bredvid väl =P
Och tankar inte, äter inget, går inte på toaletten etc.
Ta på våtdräkten och tuber hemma och ta inte av förrän du kommit hem (just det, med Hepa-filter på utandningsluften)?

Nä Stockholmare gör bäst i att stanna innanför tullarna och förkovrar sig i viruset. Sen när ni bilvit immuna kan vi släppa ut er så ni kan få jobba i resten av landet när det är vår tur att bli sjuka.
Vitsen/teorin med att inte blanda regionalt är att inte få maxbelastning över hela landet samtidigt.
Kolla vad "ni" gjorde med Jämtland... De fick lite starthjälp i smittspridning kan man väl säga.

Tillspetsat naturligtvis, men teorierna bakom är så simpla.
Det som gör det svårt är att det varierar så förbenat, men sett från satellithöjd så blir skillnaderna tydligare.
Jag äter i McD Driven, risk 0, jag tankar innan jag kör och behöver jag tanka igen så räknar jag med att alla vid detta laget förstått vikten av tvätta händerna efter du tagit i nått offentligt.
Toalett besöker man ju på stället man är på och där skulle ju TA/Knutstorp ha xtra noga/oftare skötsel av toalett.

Det är okey att se på saker annorlunda än mig, jag ser inte att jag blir värre utsatt eller utsätter nån annan för fara om jag använder sunt förnuft, det är väl det många dessvärre saknar.

FYI jag ska inte på just TA körningen men resonerar så oavsett.

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Torbjorn968
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 224



För Hans Söderström var tydligen mitt sätt att offentligt uttrycka olämpligheten att kringå regler så allvarligt att jag nu är portad från tävlingar 2020.

http://stec.se/bloggen-13-april-testtraning-ej-valkommen-digitalt-fora . . . .

Jag ringde upp Hasse innan tävlingen för att prata direkt varpå han slängde på luren.

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Vad det gäller Hasse så skulle jag inte lägga för mycket vikt vid att försöka att debattera med honom, börjar man att granska hur hans serier sköts så finns det en sak som lyser igenom i massor.

Bara titta på sidan 65 i min biltråd för att se en del bilder på en bil som hade gått i hans gruscup.

Vad det gäller det övriga så får vi helt enkelt se hur det utvecklas.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det som var svårast på dagens trackday på Mantorp var precis det jag misstänkte, när man (jag alltså ) väl är på plats så är det så kul att se kända och även okända ansikten att man (jag) självklart vill byta några ord och två meter blir lätt lite mindre. Nu tror jag inte dagens möten resulterar i några konsekvenser för det var ganska begränsat och alltid ordentligt avstånd ändå, men attans det är lätt att glömma sig lite. Värt att tänka på för arrangörer och deltagare framöver.

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Möt upp med en sån här i depån, så är det inga problem att komma ihåg två meters avstånd.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nääää, den här:



_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Niklas Falk skrev:
ripper skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det är den geografiska förflyttningen, att sprida ut viruset ut i olika landsändar.


Hursomhelst, det är en polariserande fråga.
Fast du kör ju i din bil till platsen ToR och inte joggar bredvid väl =P
Och tankar inte, äter inget, går inte på toaletten etc.
Ta på våtdräkten och tuber hemma och ta inte av förrän du kommit hem (just det, med Hepa-filter på utandningsluften)?

Nä Stockholmare gör bäst i att stanna innanför tullarna och förkovrar sig i viruset. Sen när ni bilvit immuna kan vi släppa ut er så ni kan få jobba i resten av landet när det är vår tur att bli sjuka.
Vitsen/teorin med att inte blanda regionalt är att inte få maxbelastning över hela landet samtidigt.
Kolla vad "ni" gjorde med Jämtland... De fick lite starthjälp i smittspridning kan man väl säga.

Tillspetsat naturligtvis, men teorierna bakom är så simpla.
Det som gör det svårt är att det varierar så förbenat, men sett från satellithöjd så blir skillnaderna tydligare.


Tittar man på Italien så ser man tydligt vikten av att ge fan i att flänga runt. Stanna hemma!

Ta en titt på skillnaderna mellan regionerna: http://www.rainews.it/ran24/speciali/2020/covid19/index.php

Lombardia har ca 10 miljoner invånare, dvs en sjättedel av invånarna. Dom har precis passerat 10.000 döda.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-deaths-ins . . . .

Tittar man på annan statistik från tex Bergamo så verkar det som dödstalen i praktiken är 4-6 gånger högre, eftersom många som dött hemma avskrivs som vanlig lunginflamation.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Allmänt banåkaforum
SBFs beslut idag kring max 50 personer
1, 2   >>
6735 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande