Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk | << 1, 2, 3, ... 49, 50, 51 >> 56 besök idag (309442 totalt) |
Har ni plockat ner och börjat bygga än?
Jag saknar bilder? Cool bil för övrigt! EDIT: eller fan, RS200 är ju far beyond cool bil... übercool bil typ. |
||||
|
||||
Man blir aldrig besviken...
Nästan så att man törs hålla andan tills den kommer ner på fyra hjul. |
||||
En galen idé som kanske är värd att tänka på.
Sätt i quattromotorn bakfram och vänd rotarationen på den. Ny kamtransmission samt nya kammar bör fixa det. Sen små moddar som kanske vända kolvarna om de har offset på kolvbulten. Om synkringar fungerar baklänges vet jag inte dock. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Då blir det ju inte mittmotor bil längre utan svansmotor. Finns inte så mycket plats bakåt i en RS200 kaross. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
Motor och vxl-låda från nån fram(fel)hjulsdriven värsting och sen ett par elmotorer i framhjulen för att få fyrhjulsdrift när man behöver. Både ny och gammal teknik samt en utmaning med styrsystem......
Det blir en riktig hybridbil. Batterivikten ligger förmodligen på samma vikt som fördelningslåda, kardan, drivaxlar, diff etc för vanlig fyrhjulsdrift och man minskar dessutom effektförlusten för den drivlinan. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Synkringar går åt båda hållen. Så att man kan växla både upp och ner / P _________________ /Pär Nyman |
||||
Hybrid vore ju att göra det lite mindre samma som "vanligt".
Som åskådare har man ju blivit lite bortskämd... |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Tänkte han inte på en quattro 1.8t? Jag fick då upp i mina ögon en Audi TT motor. Är inte de tvärställda? _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Karossen har blivit 3d-scannad så nu har jag kunnat börja kolla lite hur allt får plats, rätt dåligt med plats bakom hjulen på karossen så kommer bli knepigt att få dit lådan med fördelningslåda utan att vinklarna på drivaxlarna blir för stora, men det ska nog lösa sig. Hur stora vinklar på knutarna kan man tänka sig som max? Nått säger mig 7 grader men skulle nog behöva upp i 10 i alla fall.
Om det är någon som behöver hjälp med 3d-scanning gå in på http://3d-scanning.se _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Jag förstod inledningen av tråden som att du tänkt använda tvärställd maskin och låda?
02m eller 02q tillsammans med vinkelväxeln är ju svinkompakt, en kedjetransmission snett ner just under höger drivaxel bygger ju inte mycket på djupet heller för att komma just under vevaxeln och framåt. _________________ Mattias Holmgren |
||||
Medans Per har suttit och ritat har jag skött om grovjobbet. I går var jag och köpte en Audi 1.8t quatro att ta motor och drivlina ifrån och i dag har jag börjat slackta den. I går kväll 3d scannade jag karossen åt så att Per skulle kunna fortsätta rita. Filmade även en del när jag skannade ska bara klippa ihop något av det. Har skaffat en ny Handyscan 307 skanner som är betydligt snabbre än min tidigare scanner. Tog ungefär 2 timmar att skanna alla karossdelar och då var det tiden att sätta dit markers som tog den längsta tiden.
Behöver ni hjälp med 3d-scanning är det bara att höra av er, jag fixar det mesta nu. |
||||
Från vilken bil kommer motor/växellåda på bilden? Audi V6?
Audi/VW 1,8t är ju ett smidigt paket med motorn på tvären och då kommer det att funka rätt bra med drivaxlarna, men då blir ju svårigheten att få kraften framåt förbi motorn. Blir nog lättare att få en kardanaxel förbi en längsmonterad motor men då blir det bekymmer med platsen mellan kupe och växellåda.... VR6 motorn är ju ett kompakt och trevligt drivpaket som har skapligt med kraft och ett underbart ljud (funkar ju även bra med turbo). Men då krävs det ju en ganska lång kedja från fördelningslådan ut mot ett bakhjul, en kort längsmonterad axel över bakre drivaxel och sedan en till kedja till kardanaxeln i kardantunneln. Men det kanske skulle funka... /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Jaha, då har jag fått svar på min fråga redan innan jag hade postat den! Här går det undan. 1,8T it is....
Och den där modellen av A4 har ju längsmonterad motor. /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Nackdelen med en tvärställd motor är att vill man bygga med dubbla a-armar så blir alltid de övre a-armarna så korta, det brukar väl inte vara så stort problem om man ska bygga banbil med kort fjädringsväg men detta blir ju en rallybil med längre fjädringsväg och då kan det ju bli lite skumma rörelser.
Ett annat problem med 02m låda är väl även om man drar kardanen som ska gå frammåt direkt under drivaxeln så måste den ändå ta sig förbi oljetråget också, då lär man väl få lyfta motorn rätt högt och dra den under istället. Distansen mellan motor och förarutrymme är det inget större problem med det är minst 250mm ifall drivaxelvinkeln är 0° problemet är då att växellådan sticker ut ett par-tre cm bakom karossen _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Ett par orginalbilsälskare som Ni anser det säkert som en dödssynd att flytta hjulhusen en liten bit på karossen??
Lr känns det som ett svårt ingrepp?? *blink* _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Innan du låser fast dig vid 7-10 grader vinkel på knutar, så har jag betydligt mer än så. Som funkat ganska många timmar i bänk redan. Och vet fler som kör betydligt mer vinkel.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk | << 1, 2, 3, ... 49, 50, 51 >> 56 besök idag (309442 totalt) |