Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3, 4 ... 49, 50, 51   >>
232 besök idag (307196 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
knotan skrev:
Innan du låser fast dig vid 7-10 grader vinkel på knutar, så har jag betydligt mer än så. Som funkat ganska många timmar i bänk redan. Och vet fler som kör betydligt mer vinkel. thumbs up


Bra var det jag ville höra, är väl inte heller något stort problem ifall man sliter dem lite fortare än på en vanlig bruksbil, jag har ju några byggen att alternera mellan så tar en stund innan man kört några tusen mil.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Nej liksom nya knutar kostar inte många tusen heller, Å även om de bara överlever 2000 mil istället för 20.000 , så är ju 2000 mil typ 10 år på en sådan bil

12 grader ungefär ligger mina på. Om jag minns rätt. Olika knutar lite beroende på design. Men ta av damasken å tvätta rent knutarna så får du en bra uppfattning vad som är rimligt. Det har ju med å göra att hitta rätt lpngd på drivaxeln oxå. Men det dör fattat du lätt när du tittar på gur det ser ut invändigt.

Bra fett och vettiga damasker, som hanterar bra värme.
Är det som krävs,
med FÖR mycket vinkel trillar kulorna ur, så några grader under det och dubbelkolla vid Max och min slaglängd på fjädring.


Mina knutar höll sig under 60 grader temp mätt efter en rejäl omgång i bänk, då motorolja låg en bra bit över 100 thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Verkligen coolt bygge, håller med en tidigare som skrev något om måste det vara original? Varför inte en
RS200 LT?

Hur bred kommer bilen bli, ytterst på hjulen? Tänkte på tvärställd motor, Min Speedster har ganska korta övre armar, men om bilen skulle vara 2 meter bred skulle ändå övre armar kunna vara mer än 30cm långa.
Då är min subframe inte jätte optimal så det kanske skulle gå att få dit med dagen bredd på 1.8meter med en mer optimerad lösning.

Hjälper det om jag säger att jag har massor med vinkel på mina drivaxlar med? utan att veta hur mycket. :-)


per_cooper skrev:
knotan skrev:
Innan du låser fast dig vid 7-10 grader vinkel på knutar, så har jag betydligt mer än så. Som funkat ganska många timmar i bänk redan. Och vet fler som kör betydligt mer vinkel. thumbs up


Bra var det jag ville höra, är väl inte heller något stort problem ifall man sliter dem lite fortare än på en vanlig bruksbil, jag har ju några byggen att alternera mellan så tar en stund innan man kört några tusen mil.

_________________
Per Axblom
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Motor/växellåda och diffen är nu även 3d-scannade http://3d-scanning.se/ och inlagda i 3d-modellen, blir tight men ska nog kunna få det att funka.
Har satt diffen upp och ner för att den ska gå åt rätt håll, vi kommer förmodligen att få montera en oljepump för att smörjningen ska funka.




Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Litte fler bilder på det själva scannade. http://3d-scanning.se





_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vad jag förstått så är det väll normalt så att det är kronhjulet/drevet som kastar runt oljan mot locket, runt upp utmed taket av diffhuset och in i en kanal till pinjonglagret,
Det borde ju bli samma sak nu, förutom att den ska kastas kortare väg, och att den antagligen vill ha mindre oljemängd i huset för att inte riskera att läcka alldeles för mycket vid utgående axlars packboxar.
Borde ju gå lika bra sådär, ,men kanske inte är en nackdel att ha hjälppump med och eventuellt på så vis kunna använda mer olja??

Men personligen hade jag nog testat utan först, som sagt kör man kanske inte väldigt långa sträckor så sakerna hinner bli överhettade och utslitna.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
knotan skrev:
Vad jag förstått så är det väll normalt så att det är kronhjulet/drevet som kastar runt oljan mot locket, runt upp utmed taket av diffhuset och in i en kanal till pinjonglagret,
Det borde ju bli samma sak nu, förutom att den ska kastas kortare väg, och att den antagligen vill ha mindre oljemängd i huset för att inte riskera att läcka alldeles för mycket vid utgående axlars packboxar.
Borde ju gå lika bra sådär, ,men kanske inte är en nackdel att ha hjälppump med och eventuellt på så vis kunna använda mer olja??

Men personligen hade jag nog testat utan först, som sagt kör man kanske inte väldigt långa sträckor så sakerna hinner bli överhettade och utslitna.


Stod och tittade på den och i vanliga fall går oljenivån upp till halva ingående axeln, är nog inge problem med dreven, tänkte mest på ingående lager lär nog öppna upp den och kika in så man ser hur den ser ut.
Citera
JaJöss
Hörnefors
Här sen Feb 2013
Inlägg: 23



Behöver du värkligen att rotera diffen i X och Z axen ?
Om rotations riktningen på kardan axeln framover är den samme som den orginalt var till kardan Axel baköver så burde det räka att rotera diffen i Z Axén.. Altså inte upp och ner!
Eller är det jag som blir helt snurrig av alt roterande🧐

_________________
Espen Miland
Emigrerat Norrman

BMW 330TXI -04 Såld
BMW 150i bygge på gång
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja den måste vända, annars är ju lösningen att ha drev bak som vänder stället, gissar att det är tänkt att ha rem längst bak nu.

Smörjningen av ingående lager, borde som Jag misstänker skötas av rotationen på stora drevet, drevet skövlar med sig oljan å slungar den in i pinjonglagret.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 864



Du behöver tänka på smörjningen av pinjonlagren det främre är antagligen svårast att få olja till och från. Titta också på hur de har löst smörjningen till diffen så den inte går torr. Avluftningen kommer behöva flyttas. Den ska sitta så högt som möjligt utan att det sprutar olja ur den.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Annorlunda driftfall naturligtvis, men det finns ju 4x4 diffar med "högt pinjongläge" som ju måste ha löst nån form av smörjning.
https://books.google.se/books?id=X95PU39mzSMC&pg=PA86&lpg=PA86 . . . .
Angående smörjning i diffar https://www.youtube.com/watch?v=9-yG3D3JBRs (det är en hel serie...)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



JaJöss skrev:
Behöver du värkligen att rotera diffen i X och Z axen ?
Om rotations riktningen på kardan axeln framover är den samme som den orginalt var till kardan Axel baköver så burde det räka att rotera diffen i Z Axén.. Altså inte upp och ner!
Eller är det jag som blir helt snurrig av alt roterande🧐


Så tänker jag med. Om utgående axel som normalt går till bakhjulsdrift roterar åt samma håll som motorn, och ni vänder den axel framåt med hjälp av en kedjedrift så roterar den fortfarande åt samma håll som motorn. Rotationen in i nya framdiffen blir då motursalltså samma backa en normalt placerad bakdiff. Så den då går framåt i sin nya position, icke uppåner.
Så tänker jag. Förklara gärna

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Fredin skrev:
JaJöss skrev:
Behöver du värkligen att rotera diffen i X och Z axen ?
Om rotations riktningen på kardan axeln framover är den samme som den orginalt var till kardan Axel baköver så burde det räka att rotera diffen i Z Axén.. Altså inte upp och ner!
Eller är det jag som blir helt snurrig av alt roterande🧐


Så tänker jag med. Om utgående axel som normalt går till bakhjulsdrift roterar åt samma håll som motorn, och ni vänder den axel framåt med hjälp av en kedjedrift så roterar den fortfarande åt samma håll som motorn. Rotationen in i nya framdiffen blir då motursalltså samma backa en normalt placerad bakdiff. Så den då går framåt i sin nya position, icke uppåner.
Så tänker jag. Förklara gärna


Verkar ha snurrat upp mig själv lite på läktaren, anledningen till att diffen behöver vara upp och ner är att behålla rätt rotationsriktning på annars lär den inte hålla. Men efter lite visualiserande ser jag nu att då måste jag även ändra rotationsriktning på kardanen alternativt vända diffen rätt med ingående axel framåt med en extra fördelningslåda framför diffen.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



davve d skrev:
RS200, överst på vill ha listan sen barnsben thumbs up

Kommer följas med välbehag och spänning. Lägg gärna upp en projekttråd på Ford Club Sweden där vi riktiga Fordnördar finns

Jag hade äran an klämma på "the real deal" förra året

[/img]

Inte the real deal, detta är med en kopia

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



per_cooper skrev:
Fredin skrev:
JaJöss skrev:
Behöver du värkligen att rotera diffen i X och Z axen ?
Om rotations riktningen på kardan axeln framover är den samme som den orginalt var till kardan Axel baköver så burde det räka att rotera diffen i Z Axén.. Altså inte upp och ner!
Eller är det jag som blir helt snurrig av alt roterande🧐


Så tänker jag med. Om utgående axel som normalt går till bakhjulsdrift roterar åt samma håll som motorn, och ni vänder den axel framåt med hjälp av en kedjedrift så roterar den fortfarande åt samma håll som motorn. Rotationen in i nya framdiffen blir då motursalltså samma backa en normalt placerad bakdiff. Så den då går framåt i sin nya position, icke uppåner.
Så tänker jag. Förklara gärna


Verkar ha snurrat upp mig själv lite på läktaren, anledningen till att diffen behöver vara upp och ner är att behålla rätt rotationsriktning på annars lär den inte hålla. Men efter lite visualiserande ser jag nu att då måste jag även ändra rotationsriktning på kardanen alternativt vända diffen rätt med ingående axel framåt med en extra fördelningslåda framför diffen.


Tror ni inte en bakdiff med relativt stort kronhjul håller att drivas baklänges?
Alternativt är väl annars att montera en Ford framdiff. Finns förstärkta hus och även större varianter som funkar.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Fredin skrev:
per_cooper skrev:
Fredin skrev:
JaJöss skrev:
Behöver du värkligen att rotera diffen i X och Z axen ?
Om rotations riktningen på kardan axeln framover är den samme som den orginalt var till kardan Axel baköver så burde det räka att rotera diffen i Z Axén.. Altså inte upp och ner!
Eller är det jag som blir helt snurrig av alt roterande🧐


Så tänker jag med. Om utgående axel som normalt går till bakhjulsdrift roterar åt samma håll som motorn, och ni vänder den axel framåt med hjälp av en kedjedrift så roterar den fortfarande åt samma håll som motorn. Rotationen in i nya framdiffen blir då motursalltså samma backa en normalt placerad bakdiff. Så den då går framåt i sin nya position, icke uppåner.
Så tänker jag. Förklara gärna


Verkar ha snurrat upp mig själv lite på läktaren, anledningen till att diffen behöver vara upp och ner är att behålla rätt rotationsriktning på annars lär den inte hålla. Men efter lite visualiserande ser jag nu att då måste jag även ändra rotationsriktning på kardanen alternativt vända diffen rätt med ingående axel framåt med en extra fördelningslåda framför diffen.


Tror ni inte en bakdiff med relativt stort kronhjul håller att drivas baklänges?
Alternativt är väl annars att montera en Ford framdiff. Finns förstärkta hus och även större varianter som funkar.


Är skeptisk till att en diff håller till att köra baklänges i nån större utsträckning. Har klurat lite på ford bakdiff eftersom de har en annan rotationsriktning än audi diffen och en sådan upp och ner borde ju funka då, men måste forska på om man kan få fram en sådan med exakt samma utväxling som audi-diffen har.
Ska börja med att kolla upp vad det är dör utväxling jag har nu.
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Varför ska ni sätta den uppåner? Snurrar inte kardanstången moturs in i den tänkta framdiffen? Alltså fel håll vad en bakdiff som sitter bak egentligen vill ha. Sitter den fram blir det ju rätt. Dock snurrar diffen baklänges. Bättre då att använda en ford framdiff tycker jag. Blir väl ingen maxeffekt över 500 hk så den bör hålla.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Sierra/Scorpio bakdiff finns bland annat med dessa utväxlingar;

3.14 (ovanlig)
3.36
3.62/3.64 (finns både 7" och 7,5")
3.92/3.91 (finns både 7" och 7,5")
4.09:1 (7,5")
4.27:1 (7,5")

Det finns ju en del framdiffar från fyrhjulsdrivna pickuper som kanske kan funka också. Vill man ha så lågt som 4.27 i slutväxel så finns till exempel Mazda B2600 med den slutväxeln - ish (4.3). Sedan går det ju också att matcha lite olika sluväxlar med olika stora hjul fram/bak också om skillnaden är åt rätt håll.

Framdiff Sierra/Scorpio 4x4 har 3.62:1 (V6, Cosworth) eller 3.92:1 (DOHC), sedan finns som sagt motorsportutväxlingar och förstärkningar till dem.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Sätt 2 drev som överför kraften från låda till kardan. Behlvs lite fler knutar iofs i kardanen Sen fram diffen rättvänd. eller tänker jag fel nu..??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64



Ska man ändå ha en kedja/rem/drev för att få axeln framåt i bilen kan man ju välja utväxling där för att kompensera för dlinnader mellan diffarna...

_________________
Kurre Källkvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3, 4 ... 49, 50, 51   >>
232 besök idag (307196 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande