Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Baxa runt släpvagn? (med ATV / fyrhjuling)
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (4709 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Depåmoppe med lite patina

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Niklas Falk skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag har nog någon gammal snöslunga..... där du kan byta aggregatet till en dragkrok.

Men den blir ju lite svår att rega..... om du ska åka och köpa glass......
Det är inte en sån där tvåhjulstraktor, som man kan använda till jordfräs, snöslunga och motor till en dragkärra.

Det borde väl gå att få till dragkula i bägge ändar på en sån, så det går att baxa baklänges och att åka och köpa glass (men kanske inte med släpet fyllt av glass då)?


Sådana var skitvanliga i Kroatien när jag var där som barn på 80-90 tal. Bönderna körde till stan med dem också. 😁

_________________
Anders Hansson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
sweanders skrev:
Här är ett alternativ som tilltalar mig då jag hanterar mer än ett lite större släp.

Fyrhjuling skulle vara kul, men en elmotoriserad dolly är nog betydligt enklare att ha stående och bara använda vid behov.

https://parkit360.ca/collections/force-isc/products/trailer-mover-1000 . . . .


Nackdel är att det känns vanskligt med lite lutning på underlaget.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Som Janne tipsade om så tror jag också på en "Mover". En kille på jobbet monterade det på sin husvagns och det är en "game changer" för att backa in husvagnen på tajta platser i terräng, klarar imponerande lutning tydligen.
De ger drivning på hjulen som har marktryck så man är inte beroende av att dragverktyget är tillräckligt tungt för att orka dra/putta.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Innan jag köpte en liten hjullastare har jag alltid dragit båten, flyttat kärror, plogat osv med min Husqvarna Gräsklippare som är 4wd. Det står att man max ska dra 150kg, men med samtal med Husqvarna så sa dem att så länge inte oljan i hydrostaten blir för varm kan den dra typ allt. Så man får vara lite försiktig för långa dragpass i uppförsbacke.

Har man inte behov att den ska gå snabbt skulle jag säga att den gör allt de bättre än en fyrhjuling.

men klart resor till och från affären i 10km/h på maxvarv är inte allt för spännande

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
safe skrev:
Som Janne tipsade om så tror jag också på en "Mover". En kille på jobbet monterade det på sin husvagns och det är en "game changer" för att backa in husvagnen på tajta platser i terräng, klarar imponerande lutning tydligen.
De ger drivning på hjulen som har marktryck så man är inte beroende av att dragverktyget är tillräckligt tungt för att orka dra/putta.


Verkar helt klart smidigt. Antar att de alltid kommer parvis så man monterar på vardera sida om en axel? Imponerande om de klarar även boggie med totaltvikt på över tonnet.
TILLÄGG: Iofs kostar de 10-20k så det vore konstigt om de inte pallar tungt boggiesläp

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Mover är supersmidigt och de är ju anpassade för vikten som man köper dem för, så att säga.

Det man ska vara medveten om är att de väger sin vikt vilket minskar lastvikten på släpet - det kan vara en faktor, eller inte alls. Dessutom ska de ju ha batteri för drivningen, rätt kralligt batteri. Återigen, det kan vara en faktor eller inte.

En fyrhjuling eller liknande kan ju flytta på flera släp, och göra annan nytta. Så valet beror kanske delvis på om problemet är just att flytta ett specifikt släp eller om det är en mer generell släpflyttning/dragmoj man vill ha.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
Baxa runt släpvagn? (med ATV / fyrhjuling)
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (4709 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande