Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hyra en bil till trackday, långlopp eller Timeattack?
4196 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har du ingen lämplig bil till det där budgetlångloppet som du är sugen på att köra, själv eller med någon polare? Eller är du sugen på att köra någon trackday men tycker det vore synd att slita på din SUV som är det enda du råkar ha just nu? Du vill kanske hyra en någorlunda billig bil för att köra?


I den här tråden kan vi diskutera vilka olika möjligheter det finns att för mycket rimliga pengar hyra bil för att köra trackday, långlopp, testa Timeattack eller någon klubbracingserie. Har man obegränsad budget brukar det alltid finnas möjligheter Men just det här att för klart rimliga pengar hyra något litet buskul, lite som det finns nere på Nürburgring med tex Swiftar, är en intressant lösning om man står utan lämplig bil.


Varför jag startar den här tråden just nu är för att Anders Hansson nyligen har skaffat några Peugeot 206 Gti och RC för att både tävla med själv och hyra ut till både trackdays och långlopp. Så förutom att allmänt diskutera till exempel vilka olika ställen som kan finnas för att hyra bil så kan ni även ställa frågor till Anders här om vad han tar betalt, självrisk, om det finns bil ledig ett visst datum och vad nu mera man kan fundera på thumbs up


Här kan du läsa om Anders Peggor: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=117672


_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Magnus täckte nästan alla scenarion, ett annat som jag och en kompis råkade ut för var när vi undrade vem som var bästa föraren men hade olika typer av bilar så löste vi det med hyrbil från Hertz.

Det är preskriberat nu och allt gick bra, men vi tog reda på exakt hur snabbt en V70 Flexfuel från hyrfirman gick runt Gotland Ring under en helg fylld med garv och fortåka. 😁

Det var en del som undrade vad vi gjort med Volvon för att få den att gå så fort, största ingreppet vi gjort var att tanka. 😁

Kanske hjälpte det lite att vi båda var instruktörer på banan. Tyvärr är vi inte helt överens om att jag var snabbast. 😎

Hyr två likadana bilar och mata varv, eller dela bil med en kompis!

_________________
Anders Hansson
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Mycket intressant tråd! Jag har själv tänkt länge att det här är något som saknas i Sverige. Hyr-Swiftarna nere på Ringen är ju ett utmärkt exempel på att det går att hyra bil till en rimlig peng och få ut maximal rejs-glädje per betald krona Är övertygad om att detta koncept går att få snurr på även här. Kanske redan finns en uppsjö av uthyrare, va vet jag? Men det är tyvärr inget det pratas om.

Det enda negativa man kan säga om hyrbilar nere på Ringen är som alla vet att det ruinerar även den bäste om man behöver utnyttja självrisken Det är säkert väldigt dyrt att hålla en sådan verksamhet rullandes, men det vore bra om det i Sverige gick att teckna billigare försäkringar.

Men kul att du är igång Anders! Och att du lyfte ämnet Magnus thumbs up

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



linpaul skrev:
Mycket intressant tråd! Jag har själv tänkt länge att det här är något som saknas i Sverige. Hyr-Swiftarna nere på Ringen är ju ett utmärkt exempel på att det går att hyra bil till en rimlig peng och få ut maximal rejs-glädje per betald krona Är övertygad om att detta koncept går att få snurr på även här. Kanske redan finns en uppsjö av uthyrare, va vet jag? Men det är tyvärr inget det pratas om.

Det enda negativa man kan säga om hyrbilar nere på Ringen är som alla vet att det ruinerar även den bäste om man behöver utnyttja självrisken Det är säkert väldigt dyrt att hålla en sådan verksamhet rullandes, men det vore bra om det i Sverige gick att teckna billigare försäkringar.

Men kul att du är igång Anders! Och att du lyfte ämnet Magnus thumbs up


Ja, visst är det kul!

Jag börjar med en självrisk på 15.000:-, det täcker lite plåt och plast men är främst i avskräckande syfte.

Jag har inte ens provat att kontakta försäkringsbolag för att få fram pris utan det blir egenförsäkrat med förhoppning om att skador som uppstår aldrig kommer upp till självrisken - så att den kan skrivas ned vid skador som kostar mindre att åtgärda.

_________________
Anders Hansson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Självrisken är ju helt avgörande, på ringen är ju swift i praktiken det enda man har råd att hyra pga den hiskeliga självrisken på alla andra snabbare fordon. 15k känns ju hanterbart!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Cédric skrev:
Självrisken är ju helt avgörande, på ringen är ju swift i praktiken det enda man har råd att hyra pga den hiskeliga självrisken på alla andra snabbare fordon. 15k känns ju hanterbart!


En grundläggande tanke jag har är att försöka hålla den ekonomiska tröskeln låg.

_________________
Anders Hansson
Citera
STEC
Roslagen
Här sen Dec 2016
Inlägg: 229



Saknar du bil
STEC hyr ut flera olika modeller

Volvo Grupp A bil
Subaru impreza
Audi TT
Audi A3 10 stycken för gruppen , företaget

Vi erbjuder också licens , fullt förarpaket , Coachning

Tävling i Endurance eller sprint racing eller rally

för mer info läs hemsidan [url]www,stec.se [/url]
för bokningar email stec@stec.se



_________________
Hans Medelberg

www.stec.se
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



STEC skrev:
Saknar du bil
STEC hyr ut flera olika modeller

Volvo Grupp A bil
Subaru impreza
Audi TT
Audi A3 10 stycken för gruppen , företaget

Vi erbjuder också licens , fullt förarpaket , Coachning

Tävling i Endurance eller sprint racing eller rally

för mer info läs hemsidan [url]www,stec.se [/url]
för bokningar email stec@stec.se


[img]https://rejsa.nu/im/user/26701/2020-04-20-23-42-37_final_2019_12.png[./img]


Ungefär vad kostar det att hyra en bil för ett sånt där 4h rejs (för ett gäng privatpersoner)? Står på sidan att det kostar 6000 (om jag läser rätt) för en stol (en av typ 4?).

Det är ju bra möjligheter med enklare hyrbilar, om det går att hålla kostnaderna rimliga.

_________________
Markus Ålind
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



www.banbil.nu hyr gärna ut till 3-timmarsloppen som körs tillsammans med Timeattack.nu. Det går även ett 6-timmars på Mantorp som avslutning på säsongen.

Vi gör ett introduktionspris under 2020 där bilen kostar 9000:- för ett 3-timmarslopp, vill man köra träning dagen före så tar vi 3000:- per timme för testdagen (de brukar köra 5 st 15-20-minuterspass).

15.000:- i självrisk vid olycka/påkörning.
2500:- i avgift vid körning utanför asfalten.

Arrangörens avgifter samt förarlicens tillkommer.

_________________
Anders Hansson
Citera
STEC
Roslagen
Här sen Dec 2016
Inlägg: 229



Vi har lite olika priser beroende på körlängd bil och antal förare i gruppen.

Vi brukar kunna ha ett grund pris att ungdomar och tjejer betalar 2000 för 30 minuter och vuxna män som oftast sliter hårdare på materialet 5000 kronor för 60 minuter som kan delas upp även i 2 x30 minuter
Känner du att det rycker i gasfoten inför kommande datum på Tierp 1-3 Maj en helg fylld av Time-Attack
racing och prova på enkel bilsport så skicka oss gärna ett email stec@stec.se så syr vi ihop ett bra paket
för din grupp och man kan även vara själv.

Allt ingår som overall skor handskar hjälm och licens i priset
kan även vara företagsfaktura

Välkommen till www.stec.se

_________________
Hans Medelberg

www.stec.se
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Tack för infon, det är ju rimliga priser om man ser till vad det kostar att göra i egen regi.

_________________
Markus Ålind
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Qaz skrev:
Tack för infon, det är ju rimliga priser om man ser till vad det kostar att göra i egen regi.


Ett tips är att inte räkna för noga på vad det kostar att köra egna bilen, det blir inte lika roligt att hålla på då.

_________________
Anders Hansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Hyra en bil till trackday, långlopp eller Timeattack?
4196 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande