Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
9-timmars - officiell gästbok
1, 2, 3 ... 22, 23, 24   >>
155814 besök totalt
9-timmars
Mörkö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 94


Trådstartare
9-timmars flyttar sin anslagstavla till rejsa.nu. Det kan upplevas som lite mer krångel med inloggningen, men tro mig, det är garanterat porr och virusfritt. Vi får se hur vi gör med köp och sälj. Magnus, på detta forum, har aviserat ett visst intresse.

Lördag 2/10 avslutar vi årets säsong på Kinnekulle Ring. Det blir två race, ett kort och ett långt. Det ska bli fantastiskt kul att åka på kullen igen.

Mvh Webbmaster 9-timmars

_________________
Micke Jakobsson f.d 9-timmars
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dig får man då aldrig vara ifred från micke
trivs du som filterforskare

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
9-timmars
Mörkö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 94


Trådstartare
Dude skrev:
dig får man då aldrig vara ifred från micke
trivs du som filterforskare

Jo då, de funkar !!! Trivs faktiskt riktigt bra. Hör av dig !!!!!!

_________________
Micke Jakobsson f.d 9-timmars
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

De e bara o slå en signal om du vill jag ska lägga upp något speciellt i forumet åt er Micke! Jag la den här tråden "sticky" så den alltid ligger längst upp. Som sagt, tjoa bara till om det är något!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



Ta en titt i EDE's racegarage.
http://www.ede.hellqvist.biz/webcam/
Citera
ahlbom
Gnesta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 7



Lindström Racing har hamnat i fel klass. Vi ska köra klass 1 på Kinnekulle den 2:a okt.

_________________
Jörgen Ahlbom
Citera
9-timmars
Mörkö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 94


Trådstartare
ahlbom skrev:
Lindström Racing har hamnat i fel klass. Vi ska köra klass 1 på Kinnekulle den 2:a okt.


Nu ligger ni i rätt klass.

Mvh Mr Webbmaster

_________________
Micke Jakobsson f.d 9-timmars
Citera
MangeJ
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



4 timmar till avfärd, fanken vad kul det ska bli och prova på Kinnekulle. Efter att ha hårdpluggat banguiden här på rejsa.nu räknar vi iskallt med att vara snabba från start (och förhoppningsvis ända in i mål)

_________________
Magnus Johannesson
Krokodil Racing
http://www.krokodilracing.se
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113



Jämmer och elände...
Undertiden ni kör skiten ur Kinnekulle sitter vi hemma och deppar... Vi blev tyvärr inte startklara och nu måste vi lämna över segerstriden till Lindström, Forza och Satcom..

Lycka till allihopa och ha en kul racehelg. Nästa år kör vi om er allihopa!

// KOBBS Racing #35

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
MangeJ
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



Tyckte vi i #23 FSR...

Tyvärr gick det inte riktigt som vi hoppats på, efter lite "problem" med en viss kurva på tidsträningen lyckades vi inte sätta någon vidare tid, men det första loppet gick iaf. felfritt.

Lopp 2 överaskade med fallande oljetryck... slutkört med andra ord.

Dock var Kinnekulleupplevelsen så rolig så vi blev toksporrade på att ta fram ett finfint recept på mer mos till spisen för nästa år.

Tack för denna säsong och på återseende.

OCH ETT STORT GRATTIS TILL KAMRATERNA I EDE!!!

// 23 FSR

_________________
Magnus Johannesson
Krokodil Racing
http://www.krokodilracing.se
Citera
Spolen
Köping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 26



Vi i Satcom Racing vill tacka alla på 9-timmars, ledning, funktionärer och alla team för en trevlig säsong även för oss rookies. thumbs up
Tyvärr höll inte bilen i sista racet, vilket vi väntat på sedan Karlskoga eftersom bilen är helt orörd så borde 16 000 mil påverka lite. Men en andra plats totalt i klass 1 är över förväntan och det har gett oss blodad tand.

Men nu har vi hela vintern på oss att fila på grejorna. thumbs up

Vi ser fram emot nästa säsong!

_________________
Stefan Lindkvist

Hemsidor:
Racing: http://www.spattex.net
Rally och annat grusvänligt: http://www.142an.se
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113



Stefan/ SATCOM!
Dra iväg ett mail till johan@kobbsracing.com, saknar din mailadress.
Måste ju få en utförlig beskrivning av motorraset i helgen...

// Johan
KOBBS Racing #35

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
ahlbom
Gnesta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 7



Lindtröm Racing tackar ALLA inblandade för den gångna säsongen. Tyvärr blev den ju inte vad alla tänkt sig med inställda tävlingar, men det är bara att bita ihop till nästa år. Hoppas att det blir fler tävlingar och fler bilar tills dess. Hur vi ska få fler bilar att tävla blir väl ett hett ämne här på forumet senare tror jag.
På återseende.
Vid tangenterna Jörgen Ahlbom

_________________
Jörgen Ahlbom
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 164



Tack för en trevlig säsong. Framförallt till funktionärer och tävlingsledning.

om vi skall börja tycka till om nästa säsong så är det dags att börja.
R-däck som en del vill ha är väl okey "om" det kan enas om någon form av enhetsdäck på samma sätt som vi har haft i år. Tycker vi i Scmidt-racing.

_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Citera
ahlbom
Gnesta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 7



Vad är skillnaden på att använda R däck och inte. Det teamet som ville använda det vann ju ändå... så vad spelar det för roll? Det sitter inte i däcken... För några år sedan fanns en "förarkommitè" som var med och bestämde regler mm. Det kanske är dags att damma av den igen? Vi måste få tillbaks dom teamen som kört detta förut, inte ta uppifrån i serierna, dom som redan har en serie att köra i....

_________________
Jörgen Ahlbom
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 164



Hej. Vitsen med att kunna "tycka" via internet är väl att vi tillsammans ska kunna få fram regler som passar "alla" som har åkt tidigare i serien. Samt locka in både nya och gamla deltagare.

När det gäller R-däck eller inte är vi öppna för båda lösningarna. Det som vi ser som fördel när det gäller däck är dock att man har "enhetsdäck" på det sättet som vi har haft i år. Det underlättar för oss som inte har möjlighet att testa och gör att alla teamen har samma förutsättningar och vi slipper något udda superdäck som är tvivelaktigt regelmässigt sett.

När vi har tittat på regler som finns för andra klasser så har de tillåtit 5cm breddning mot 2cm breddning i 9 timmars samt tillåtit att skruvade plåt skärmar byts ut mot plast dito under förutsättningen att de är skruvade. Finns det nackdelar med att ha samma regler? Bilarna blir väl inte speciellt mycket snabbare om de lättas men det kan finnas gamla bilar som skulle passa in.

Ursprungs iden med 9-timmar är ju att det skall gå att tävla under likartade förhållande för en låg kostnad. Tidsregeln som funnits men i år bara under klass 1 känns ju lite fel när "toppteamen" körde med egen tidtagning och "tvärbromsade" för att inte komma under tiden.
Nuvarande motorregler kräver i en del fall rätt komplicerade och optimerade insprutningssystem för att få ut maximal effekt, för vissa fabrikat. Finns det inget annat "enkelt" sätt att begränsa effekten typ. restriktor eller dylikt. Om det fungerade skulle det finnas möjlighet att köra med gamla rally, rally-cross och banbilar, utan alltför mycket krångel. Jag säger inte att det fungerar men tanken är en tratt med viss diameter för förgasare och en annan eller samma för insprutning. Alltså den lösning som har förekommit i olika klasser bl.a F3 under årens lopp.

_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



ahlbom skrev:
Vad är skillnaden på att använda R däck och inte. Det teamet som ville använda det vann ju ändå... så vad spelar det för roll? Det sitter inte i däcken...

Vad det spelar för roll har ju lite med målet att göra. Om rejsandet enbart är intressant ur placeringssynpunkt så är det förstås meningslöst att köra med R-däck, förutom att många hävdar att det är billigare. Då kan man kanske bäst köra på några riktigt hårda däck av bakelittyp med minimalt slitage, eller kanske ställa ut en massa konor på rakorna och köra efter folkracereglementet, vilket skulle ge betydligt billigare racing. Men om man även kör för att det är kul att köra hyfsat fort på bana, så är det intressant vilka däck man kör på, t.ex. snabba gatdäck, långsamma gatdäck, R-däck, eller slicks. Liksom hårdare fjädring och bussningar är bra för bankörning, men inte så komfortabelt eller praktiskt för gatkörning är det lite likadant för R-däck ock slicks, som kräver en hög arbetstemperatur för att funka optimalt och kan vara mindre komfortabla genom sin ibland höga ljudnivå samt hårda stomme. Gatdäck är å andra sidan främst till för att åka på gata med, där de lätt kokar sönder och helt tappar fästet om man låser upp eller kör för hårt med dem på bana, vilket de helt enkelt inte är gjorda för. Prismässigt kan man få ett bra R-däck i 205/50-15 för en dryg tusenlapp, vilket inte är mycket mer än för ett bra gatdäck, speciellt inte om man svarvar gatdäcket också. Hållbarhetsmässigt säger väl de flesta som jämfört att R-däcken håller längre, vanligen uppemot dubbelt så länge.

Körmässigt tycker jag att det är mycket roligare med R-däck eftersom det helt enkelt går mycket fortare i kurvor och vid inbromsning, utan extra kostnad, och att det känns mycket mer kontrollerbart samt förutsägbart eftersom det finns gott om fäste kvar även om man t.ex. skulle råka låsa upp nåt hjul eller få sladd, då är det bara att backa av lite så finns fästet där igen. Med gatdäck är de ofta överhettade så att man helt plötsligt har väldigt lite fäste kvar, även i efterföljande kurvor.

En nackdel är att effektstinna bilar kan få en extra fördel om de t.ex. med gatdäck har problem med fästet ut ur kurvorna när de trampar ned gasen, eller att hastighetsgränsen för en högfartskurva flyttas upp ur en svagare bils hastighetsområde. Men om man endast tillåter ganska smala däck, så får en bil med mycket hk, som ofta är tyngre, ändå en nackdel i kurvorvorna och vid inbromsning som gör att det ändå inte blir någon mer fördel än vad det är idag. Jag har för mig att High Coast Racing t.ex. kör med 195 som maxbredd för sina R-däck.

Däremot ger ett högre grepp vid inbromsning och i kurvor en annan nackdel som är lite svårare att göra nåt åt. De ställer högre krav på oljenivån i tråget, så man bör nog helst kolla över det, så man inte tappar oljetrycket. De ger även större belastning på bärarmar och allt annat i hjulupphängningarna, men det är nog ingen jättefara eftersom det inte är tusentals mil det handlar om.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
9-timmars
Mörkö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 94


Trådstartare
Nisse skrev:
Nuvarande motorregler kräver i en del fall rätt komplicerade och optimerade insprutningssystem för att få ut maximal effekt, för vissa fabrikat.

I reglerna står det att "bränslesystem ska vara av typ och fabrikat som original". Detta är begränsningen tillsamans med "insugningsröret ska vara original". Vid tillkomsten av detta var vi inne på restriktor i någon form. Tyvärr ger detta bara mycket dyrare motorer, enligt de motortrimmare vi var i kontakt med.
Dessutom är reglementet på motorsidan tämligen nytt och har inneburet en hel del anpassningar för flera team. Motorreglementet kommer att stå fast i flera år till.
Däckreglementet är klart intressant att diskutera. Vi håller på och tittar på detta. Kom gärna med era synpunkter.

Tävlingsledningen har hållit ett första möte angående nästa säsong. Om några dagar kommer det ut på hemsidan vad vi pratade om.

Keep writing

_________________
Micke Jakobsson f.d 9-timmars
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag kollade på det preliminära schemat för nästa år:

April          Karlskoga     3 + 4 timmar
Maj            Kinnekulle    6 timmar
Juli (början)  Härnösand     4 + 9 timmar (två dagar)
September      Kinnekulle    6 timmar

Ser ju bra ut, men har inte mittsverigebanan en ganska snål begränsning på antalet samtidiga bilar som får tävla där? Har för mig det varit 18 bilar, eller nåt sånt? Men det kanske har/skall ändras? Elller också minns jag fel och det har med antalet funktionärer att göra.

Angående aktiviteter på kvällen så brukar det väl vara Sundsvalls gatufest första helgen i juli, har jag för mig, om man nu är dragen till sånt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
9-timmars
Mörkö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 94


Trådstartare
Tävlingen på Karlskoga är bokad. Datumet bilr: Söndagen den 17 April.

_________________
Micke Jakobsson f.d 9-timmars
Citera
9-timmars Jimmy
Södertälje
Här sen Apr 2004
Inlägg: 26



2004 är över för 9-timmars del och vi siktar naturligtvis direkt mot 2005.
som Micke varit inne på så kommer det tekniska reglementet att se ut som det gör idag.
Däcksfrågan håller vi på att utreda, tanken med enhetsdäck ligger nog lite risigt till...
Det tidigare officiella förarrådet har de senaste åren varit ersatt av ett förarråd som inte varit lika officiellt.
Naturligtvis så har vi på arrangörssidan diskuterat tekniska regler, däck, banor mm med teamen.
För övrigt så jobbar vi nu främst med att boka banor för 2005 och någon form av plan för hur vi skall öka på antalet team för nästa år diskuteras naturligtvis.
28 team körde 9-timmars under det här året, tyvärr deltog alla inte i alla race.
Kan vi hitta 10 team till till 2005 så har vi ett väldigt bra startfällt, jag vet att det är några nya team som redan håller på att bygga bilar.
och jag lovar, vi har lite på gång som kommer att dra in flera nya team.

För er som inte har nåtts av informationen om de ändringar som skett i 9-timmars org.
så vill jag presentera de som kommer att ansvara för 9-timmars framtida verksamhet.

-Mikael Jakobsson
35 årig säljare som envisas med att köra fel spårval med sin Volvo 240,
har ansvar förhemsida, informationsfrågor och lägger sig även i tekniska regelfrågor.

-Lars Hagstedt
35 årig eftermarknadsdirektör på Seat Sverige som tävlar framgångsrikt
i 9-timmars och mellansvenska.
Ansvarar för teamfrågor och det tekniska reglementet.

-Thomas Berggren
35 årig inköpare som tillhör de som tidigare kört och ska göra det igen....
Ansvarar för funktionärerna och deltar naturligtvis i de andra frågorna.

-och jag Jimmy Jardefalk
35 årig Caterpillararbetare som fortfarande är helt övertygad om att det här är den bästa tävlingsformen och tävlingsserien för de oändligt många motorintresserade som vill bedriva tävlingsversamhet på en sådan nivå att det inte kostar alla pengar och tar all tid man har.
Kommer även fortsättningsvis att grotta i det mästa.

//Jimmy

_________________
Jimmy Jardefalk
Citera
Allmänt banåkaforum
9-timmars - officiell gästbok
1, 2, 3 ... 22, 23, 24   >>
155814 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande