Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25 >> 22 besök senaste veckan (58373 totalt) |
Använder man ett vanligt ok för elektrisk P-broms från en produktionsbil så är ju det gjort så att det fortfarande är ansatt om man tar bort spänningen. Så då handlar det mer om att få till funktionen för att ansätta och lossa, det är knappast raketforskning, tänker jag mig.
HiSpec har ju en lösning men den är som sagt rätt kostsam. https://www.hispecbrake.co.uk/electr Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jo, den lösningen finns, till och med att köpa färdig. Hatar wire... men får väl inse att det får bli det ändå. Letar vettiga bromsok nu... _________________ Patrik Skoog |
||||||
Litet lördagseftermiddagsryck..
Ett försök till att passa in olje/vattenkyl. Fick inte ihop en vettig upphängning av stora kylaren så jag la ner det projektet tillsvidare Bromsok fram renoverade och färdiga för montage. Skall bestämma belägg bara, blir nog Carbotech XP 10, bra kompromiss. Måttade in växellåda och byggde om fästen så det blev som jag ville. Byggde fäste på avgassystemet (från en M4:a). Spjällen skall jag behålla så kan jag välja hur mycket det brummar. Katalysator skall passas in och sen är frågan om jag behöver en mellandämpare eller inte för att klara 95dB ? Sen behöver jag hitta avgasflänsar som passar mot grenröret. Kardanen jag hade var tillpassad för 6vxl låda, så främre delen var för kort. Om någon har en främre del liggandes och pallar mäta hade jag varit tacksam, skall vara ca 58cm lång. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Då var det det där med att få till en mekanisk handbroms bak...
Efter många timmars letande på olika hemsidor efter bromsok med rätt kolvdiameter och som passar till 315*20mm skiva hittade jag slutligen bakok från Saab 9-5 Aero Turbo6 XWD. Beställde på vinst & förlust och ja... kanske går det att få dit. Tvärr är det trångt, men denna position är det enda på hela varvet som funkar. Dessutom vända, så vänster ok, sitter på höger sida. Men SAAB har alltid varit lite bakvända Jag får kapa bort de gamla fjädersätena, men de behövs ändå inte. Sen blir det att dra om rören för wire och tillverka nya fästöron. Någon som har tips hur inpassning/inmätningen kan gå till? _________________ Patrik Skoog |
||||||
Jädrigt fint du gör! Kan du inte utnyttja att oken kan låsas mot skivan med handbroms- mekaniken och fräscha belägg, då blir ju positionen bra. Sen gamla hederliga kartongtricket o malla av för en ny fästplåt som får svetsas. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Det ser vettigt ut.
En grej värd att kolla på lite nyare bakok av denna modell, är att ibland går det enkelt att byta/ändra/flytta själva pakeringsbromsarmen och vajerfästet. Jag har sett flera fall där man får bättre plats/enklare vajerdragning genom att rotera dem, eller helt enkelt byta plats på de bitarna mellan höger och vänster ok. Förslaget om att låsa oket på skivan med parkeringsbromsfunktionen är bra. Jag brukar göra så eller klämma fast det genom att göra en adapter så man kan ansluta tryckluft till oket. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Nice projekt Patrik!
Jag fick klar vår Trackday 130i med Rotrexkompressor förra året. Det är ju N52 motorn, men visst släktskap med m54 finns ju. Det jag kan säga är att det är två saker du kan komma att behöva tänka väldigt noga på och det är dels laddtrycksstyrningen men framförallt vevhusventilationen. Jag hade enorma problem att lösa detta. Laddtrycket var 0,45bar när allt var monterat som det var tänkt. Men då pressades det ut olja ur motorn. Vi kollade vevhusventen hur den var byggd från BMW och det visade sig att det går en slang direkt från blocket till insuget. Så insuget pluggades och en slang från blocket till en catchcan med öppen vevhusvent monterades. Då laddade kompressorn helt plötsligt 1,1 bar! Så mycket laddtryck åkte alltså in i vevhuset innan. Vad vi gjorde då, var först att försöka montera en elektronisk dumpventil (men det behöver du inte bry dig om, du har ju ett spjällhus), men det gick inte så bra tyvärr. Så vi gjorde helt enkelt så att vi tog en superstor dumpventil och mixtrade med olika fjädrar i den för att få den att fungera som en wastegate. Tills vi fick ner laddtrycket till 0,5 bar. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Tack Christian Jo, det får bli något åt det hållet.
adapter med tryckluft var smart.
Hej Andreas, kul att höra att du också skruvar lite då & då Tack för "heads up". Jag har pluggat mitt org insug och kommer också köra med catchcan, men behöver återleda "avgaserna" från denna innan kompressorn för bilbesiktningen godkänner inte öppen vevhus. Klarade sig motorn bra efter att den tryckt ut olja? _________________ Patrik Skoog |
||||||
Meksuget kom tillbaks och jag tog ett ryck och måttade in adaptes till bromsoken.
Övre fjädersäte lättades bort så oken fick plats och en adapter för att trycksätta oket för att få rätt position svetsades ihop. Tack Gustaf för tipset! Nu har jag en mall klar. Får hälsa på lasergubben snart och skära ut lite plåt. Gustaf, finns riktlinjer på tjocklek på plåt? Nya rör för handbromsvire fick dras så bakvagnen åkte ner för att komma till. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Hej Patrik
Verkar bli ett grymt bygge. Ska du tävla med den eller bara bygga en rolig bil? Lycka till, följer med spänning. Mvh Peter _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Målet är att SFRO besiktiga och lite gatbilsträffar och mjukglassturer. Men det finns risk att jag blir portad från gatbilsträffar när tiondelar jagas _________________ Patrik Skoog |
||||||
Normalt sett bör fästen till bromsok vara gjort i nånstans runt 8-12 mm stålplåt. Vad man väljer beror mycket på form och hur "långt" det är, dvs hur det belastas. Även infästningen av grejerna spelar in - behöver man gänga i adaptern eller är det frigångshål överallt?
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Tack för svar Min tanke är att tillverka i rostfri plåt (svetsbar) och svetsa fast fästet längst befintlig spindel. Anläggningsytan kommer vara större än original, dvs den kommer följa bromsokshållaren och inte bara vara två öron. Höjd ca 70mm. Okhållaren är gängad, så det är frigångshål i fästet. Bultas med org bultimension. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Vanlig effekt av att man en gång tagit steget till att tävla _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25 >> 22 besök senaste veckan (58373 totalt) |