Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18 >> 76 besök idag (68618 totalt) |
Kan man beställa svarvade/frästa grejjer av dej!? Behöver en dibbedutt i svetsbart stål, ca 150-180mm lång, ca 20mm i diameter. Pmar skiss i så fall!
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Svarvade grejer går bra, fräsjobb är väl lite begränsade pga maskinparken. Men skicka ett PM så får vi se om jag kan lösa det! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
En styck dibbedutt tillverkades i helgen
Svarvade bort glödskalet på en bit rundstång. Dags för fräsning, smidigt med fyrkantblock för ER-hylsor Efter många nätta skär med Julafräsen så har vi en dibbedutt! Och till sist kanske man får bjuda på en skakig mobilfilm? Exakt skärdjup vet jag inte, men eggen på vändskäret är 9 mm lång. 325 rpm på spindeln och nån matning som kändes lagom. Men jag gör nog inte om nåt liknande i hårdare material än så här... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag är för feg...
Lite snål är jag också, känns onödigt att bara tillverka spån av nåt finare material. Men vi får se, nån gång kanske jag måste avverka lite mer på nån bit _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Tadaaa! Tack igen, passar som handsken! Röret ska kortas till rätt längd senare och så ska det svetsas.
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Det kom en beställning på en roderbussning till en segelbåt...
Jaja, på med Vegamössan och upp med en bit Delrin i svarven. Före, 120 mm i diameter. Nästan löjligt mycket spån. Har städat undan ungefär hälften på bilden... Och det färdiga resultatet. Tunna väggar på hylsan, bara en millimeter, men det gick bra. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Fick även en beställning på ett par adaptrar till vevhusvent och tempgivare från Dennis Kullman.
Tempgivaren har tydligen 3/8" NPT gänga och jag äger ingen sån gängtapp, så det blev till att slipa om ett snabbstål till invändigt gängskär. Nu blir det ju inte nån konisk gänga när man gör så här, men med lite gängtejp så lär det täta bra. Testade med en nippel jag hade liggande, den började gå lite tungt ungefär halvvägs in. Dags för den utvändiga gängan som fick bli M24x1. Lite enklare att göra en utvändig gänga när man ser skäret. Behövdes en mutter såklart, så bara att byta till det invändiga stålet igen. Provmontering av adaptern, lagom tight passform på gängorna Fräste till sexkantgrepp på muttrarna med ER-hylsblocket, väldigt smidiga grejer. Vi får se vad det blir härnäst, har lite grejer till Commodoren som jag borde ta tag i igen... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Ibland tillverkar man saker bara för att man kan...
Började med att såga ut en bit svenskt stål. Förvånansvärt lättsågat med bågfil, men en bandsåg skulle vara bra att ha i garaget. Efter många timmar och ett oändligt vevande med Julafräsen så har vi en liten platta med några hål. Efter lite finlir med vanlig handfil så passar den i toppsliden på svarven. Tillverkade en pinne med lite gängor i ändarna. Och sen dit med verktygsfästet. Nu sitter det still ordentligt med full kontakt mellan fästet och toppsliden. Förut var det bara en enkel T-mutter så verktygsfästet låg bara an med två "halvmånar" på var sida om T-spåret i toppsliden. Det har velat vrida sig lite ibland har jag märkt, men nu borde det sitta kvar lite bättre. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Det var lite därför jag gjorde min
Såg hans video häromdagen och tänkte att det kunde vara en snabb liten uppgradering, men det tog mig en hel dag och större delen av kvällen igår att karva fram ett par små stålbitar... Jag vill verkligen ha en större fräsmaskin, men budgeten tillåter inte det just nu tyvärr. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Hade en lite större sådan fräs som du har innan. Har gjort mycket till kojan i den. Sen när jag kom över decklen så blev allt mycket smidigare. Men det går verkligen att göra rätt mycket i en sån kina maskin med. Det är roligt att se att andra med står och vevar och trixar. Det blir fina bitar _________________ Andreas Åkebrink Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic Gillar att svarva och fräsa egna grejer |
||
Jag flyttade djupmåttet på borrmaskinen så det är lite lättare att se displayen.
Har även monterat en flexibel LED-lampa som arbetsbelysning, innan satt det en E27-glödlampa i ett öppet hål mellan spindeln och pelaren. Den lös mest upp pelaren och baksidan av skruvstycket och dessutom flög det in en massa spån som fastnade i kuggstången på pinolen. Satte en plåt över hålet och gömde trafon till den nya lampan där inne. Nu går det nog inte förbättra den här borrmaskinen så mycket mer utan att plocka isär den helt och bearbeta om alla delar till bättre toleranser. Så det får nog räcka så här tills jag hittar en bättre maskin. Eller rättare sagt om jag hittar nåt bättre... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18 >> 76 besök idag (68618 totalt) |