Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 745i -86
2240 besök totalt
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Ett turbomatat slagskepp har landat på uppfarten. Burgundyröd metallic och shadowlinelister. Nivåreglering och diffbroms. Svart buffelläder och ädelträ. Elstolar fram och bak. AC och BMW Sound system med stereo även bak.

Inköpslistan är inne på Fekzenchip, större K27 turbo, uppgradrad automat från 750, styvare B8 Bilsteinchassi och så får vi se. Har feta BBS RS i garaget, men först åker andra splitfälgar på - BMW style 80. En vinge på luckan och BBS i fronten lutar det åt. En BMW tillbehörsratt från Nardi i trä som matchar panelerna är lagom gubbigt.

Hittade en nästan likadan på Mobile.de för bizzara pengar.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



Hyggligt udda val av banbil! thumbs up thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det har gjorts förr, ban- eller kanske oftare slalomkörning Jag ser fram emot bildbevis så småningom. Ja jag ser verkligen fram mot bild eller film på den (som slagskepp) i slalom thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Tror mina banåkarambitioner blir blygsamma med denna, även om sydafrikanerna hade vissa framgångar med E23 745. Visserligen då med M88 motor och manuell låda:

https://www.youtube.com/watch?v=CI5lgCwue3w

https://www.youtube.com/watch?v=9Ix60gFOzkw hårigare ljud i högfartsböj thumbs up

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Motorn har fått en uppfräschning: Helrenoverad M30B35 topp med vild M7 kam och PPF fjädrar och lås. Blocket blev en tidig M30B35 som gåtts igenom, planats, honats, alla lager och ringar bytta. Det blir o-ringat och ARP istället från Athena. Kolvarna med ventilurtag har planats av. Får se om M106 hittar tillbaka sedan. Försöker hitta en vettig lösning för att få dit mina M88 spjäll och en rejäl modern K27. Det blir ingen herrejösseseffekt, utan en trevlig kombination av EUR och SA 745. Bild snodd från FB, En E28 med M106 turbo och M88 spjäll:

Automaten är en hybrid från E32 750 dvs 4hp24 och standard 4hp22. Allt är genomgånget och shimsat så tight man får. Ingående A-koppling är uppgraderad till Aramid och Kevlar. B och C-kopplingen fick en skiva till. F-kopplingen fick en specialkoppling för att skona E-trumman. Alla planetväxlar och frihjul är bytta till grövre. Ingående axel har fått tätningar i teflon som tål att varvas i neutralläge. Nästa steg är att få ordning på växlarna genom modifieringar i"myrstacken", vad nu den heter. Vilket innebär att shimsa fjädrar och borra större hål för lite hårdare men framförallt snabbare växlingar.

Hjulen blir renoverade 17" Alpina med tidstypiska svarta centrum och kromade muttrar på lite högre 225/50 och 245/45 för att fylla hjulhusen. Lånad bild då mina ligger undanstoppade:

Bakre bärarmar är E32 750 med M5 bussningar. Bakre bromsar är 302mm ventilerade med E34 540 ok. Men det är inte mycket att visa bild på. Bakre dämpare är Bilstein B8 till E28. Fjädern blir antingen hårdast möjliga H&R från E32 eller någon av de andra som jag har liggandes. Fram har jag inte kommit till än.
Diffen ska vara bromsad, men jag har inte hunnit med att kolla den än. Då den är lite högt växlad med 2.93 tänker jag byta till 3.60 eller vad den nu var.
Läderklädseln i buffel är tvättad och färgad. Bilen kommer också få både solskydd och instrumentbräda från en Highline i läder. Bägge behöver lite kärlek och färg först. Träpanelerna i valnötsrot måste lackas om och jag kan varmt rekommendera Feltemas borttagningsmedel. Funderar på att byta till vanlig valnöt, får se hur det blir. Hastighetsmätaren går nu till 280km/h som på SA modellen. Becker Mexico fram och bak sitter kvar men ljud via Bluetooth och tysktillverkad Blaupunkt förstärkare. Ratten är ett originaltillbehör från klassiska"M1" dvs E12 535i.

Spoilern på bakluckan matchas med spoiler i fronten. Funderade länge på en BBS, men tyckte den såg för "custom" ut så det blev en Pfeba i stället vilket var "Aerodynamik" originaltillbehör på 3- och 5-serien. Då blir det Alpinasnyggt utan för mycket plastiga kjolar runt om.

Vann ett E3 emblem idag på Tradera. Bilen blir troligen en 745iS

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
En fantastisk historia fångad på nätet:

BMW engine designer, Paul Rosche, famous for his work on the incredible 6.1 liter BMW V12 that powered the McLaren F1, has a slightly different story about the M5's origins, but his is a bit more interesting. During that time of heavy tension between East and West Germany, Eberhard von Kuenheim was the CEO of BMW. Von Kuenheim, for protection purposes in dangerous times, needed to be driven around in a turbocharged BMW 745i and his bodyguards followed in BMW 535is. However, the 535i wasn't fast enough to keep up with the 745i, so Rosche requested a faster version of the 5 Series from the Motorsport Division. Thus, the M5 was born..

thumbs down

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Skoj! Hade samma planer med min för en 10-15 år sedan?

Samma färg och allt. Underbara bilar

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Rovers
Boden
Här sen Apr 2007
Inlägg: 170



robber skrev:
Skoj! Hade samma planer med min för en 10-15 år sedan?

Samma färg och allt. Underbara bilar


Du skojar nu va?? Är det BUP020 jag skådar??

_________________
Tony Granbom

http://www.garaget.org/?car=226041
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Jag som just kollade upp bilen och såg att den fortfarande var i trafik

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Rovers skrev:
robber skrev:
Skoj! Hade samma planer med min för en 10-15 år sedan?

Samma färg och allt. Underbara bilar


Du skojar nu va?? Är det BUP020 jag skådar??


Japp bup020, känner du till den?

/Rob

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738




_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Rovers
Boden
Här sen Apr 2007
Inlägg: 170



Haha,, Ja den känner jag väl till.. Räddade upp den och såldes nyligen..
Var väldigt nergången och utan motor när jag köpte

_________________
Tony Granbom

http://www.garaget.org/?car=226041
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 745i -86
2240 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande