Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Uppfräschning av Blomqvist BSN 600 (min första svarv) | 1, 2, 3 >> 24 besök senaste veckan (15388 totalt) |
Har länge tittat efter en liten lagom svarv att ha i mitt villa garage men tycker alla varit lite väl dyra och alla avråder mig från att köpa en Kina svarv så har aldrig blivit av tills nu.
En arbetskamrat håller på att städa ur sommarstugan efter sin far och han hade då denna Blomqvist BSN 600 att sälja och vi kom överens om ett pris sedan hämtade jag hem den. Tydligen jobbade hans far på FOA där denna svarv hade stått och han köpte sedan lös den när det lades ner där han jobbade. Inte använts mycket efter han köpt den och troligtvis inte före hellre. Den är i väldigt bra skick med mycket tillbehör men den har stått fuktigt någon period så jag har mycket jobb med att slipa/gnugga av massor av ytrost. En bild på leksaken Testa på en ratt med scotch-Brite och wd40 och det blev snabbt bra resultat. Sen kommer elen bytas ut för den är nog sen maskinen var ny, men armaturen med lampa behåller jag nog och byter bara ljuskälla till en led. Remmarna är nog också originalet eller i alla fall VÄLDIGT länge sedan de var bytta. Det jag nu är på jakt efter är någon sorts instruktionsbok/manual till denna svarv om någon vet var jag kan hitta detta vore jag tacksam. Sedan måste jag justera lite glapp på verktygshållaren. När man vevar den så går den ca två tiondels mm innan det rör sig och det är inte acceptabelt. Någon som har tips på hur man gör sånt? Det är något jag aldrig hållit på med. |
||||
Ballt med svarv! Ligger högt på min önskelista.
Maskinisten.net är väl nog det bästa stället jag vet att hitta info kring gamla maskiner. En liten snabb sökning gav denna PDF som verkar vara reservdelskatalog, men lite info fanns det även: https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=15971 Men regga ett konto där och ställ en fråga om det finns någon som sitter på mer dokumentation. Edit: Hittade en till länk: https://www.jebergstrom.se/blomqvistsvarven/ /J _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Trevligt med en gammal kvalitet svarv...
Har själv en Torshälla. .. Angående få bort rost det går bra att slipa med vatten och vanligt slippapper, bara man torkar rent Och olja in sedan.torka rent med olja och trasor sedan..vd 40 är för tunn olja.. Trevligt hur som med egen maskin, för mindre projekt. _________________ Michael Thulesius |
||||
En svarv (och en fräs) står på villhöverlistan sen länge, men det är helt uteslutet pga platsbrist för överskådlig tid för min del. Hoppas prismorna klarat sig bra från rosten så de blir blanka och utan porer när du putsar upp dem. När det gäller glappet på "verktygshållaren" så undrar jag om det är topp- eller tvärsliden som du menar!? Isåfall brukar det finnas en konisk kil som går att justera. Sen brukar man ju få stå ut med ett litet glapp som man får se till att ha koll på i förhållande till mätskalan på veven. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
https://dokumen.tips/documents/bs600
http://runeberg.org/tektid/1962/1352 https://www.google.se/search?newwind Men jag letar efter en manual för längd och tvärmatning, jag får inte tvärmatningen att fungera. Antingen handhavande pga okunskap eller så är det en snäckväxel som som har gått sönder. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Instämmer! _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Måste säga att det känns riktigt roligt att äntligen ha en svarv, har kollat efter en länge.
Jag gick Industri teknisk utbildning i gymnasiet och höll då på en del med att svarva och fräsa men det är ju 20år sedan så kommer ju inte ihåg speciellt mycket från det. Har jag aldrig jobbat med nått liknande heller. Men man mins ju hur smarta saker man kan göra bara man är klurig. Har tänkt många gånger när jag står och fixar med nått, om man ändå hade en svarv! Har faktiskt en liten pelarborr/fräs också. Går bra att köra pinnfräsning med men kör man planfräsen så är den lite för ranglig om man vill köra super precision på det man gör. Men den har ändå mest använts för att borra saker. Angående Prismorna har de klarat sig bra, nått ställe det var en liten pora men jag tror inte det kommer påverka så väldigt mycket, den är knappt kännbar med nageln. Glappet har jag inte hunnit se över något men det är både tvär och toppslid som glappar lite väl mycket så får se om jag kan hitta något sätt att justera det. När jag bytt ut elen får jag testa tvärmatningen och se om jag förstår hur den fungerar. |
||||
I dag har jag tvättat av och gnuggat bort den mesta rosten och kollat över svarven ordentligt och har inte hittat några otrevliga överraskningar vilket är skönt, ser lite trevligare ut nu mot första bilden.
Denna bilden visar den främre remmen som om man ska byta den mot en hel får man riva hela svarven. Men efter lite Google verkar denna vara original och man valt att ha en som går att skarva. Men känns som denna variant har en del vibrations tendenser. Hittade en tråd på maskinisten där de valt att köra med en rem som heter Powertwist v-belt och ska ge mindre vibrationer som gav bättre finish på prylarna och vara lätt att skarva osv. Så jag har beställt en sådan för att prova själv, de var inte så dyra. |
||||
Angående matning så har jag hittat detta, men sen om det fungerar och om det är så du har gjort har jag så klart inte en susning. |
||||
Kul med en Blomqvistare och välkommen till maskinträsket!
Blomqvist har mycket gemensamt med amerikanska South Bend, de är väldigt populära utomlands. Det ska vara lite glapp i veven på både tvärsliden och toppsliden eftersom det är trapetsgängor där. Själva sliderna ska däremot inte ha nåt glapp i sidled. Antingen justerar man med en konisk kil med skruvar i vardera ände eller så är det några stoppskruvar med låsmutter som trycker på kilen från sidan. "Lyran" som nämns i manualen är en spak som sticker ut på vänstersidan av spindeln, vid kåpan över växeldreven. Öppna kåpan så ser man hur det fungerar _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Tack för den bilden, ska kolla om jag har C-spaken eller om det finns spår av den, jag har ju fipplat med A , B och "lyran". Eller så har jag en variant med bara gäng/längdmatning. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Nej något Glapp i sidled är det inte alls, men får helt enkelt leva med det, låta bli att veva tillbaka en massa, så länge man fortsätter åt samma håll hela tiden går det ju bra Får googla lite på South bend sen och se vad som dyker upp. |
||||
Gått igenom och lagt ut alla saker jag fick med till svarven. Hälften av prylarna vet jag inte ens vad man använder dem till, men går ju att ta reda på. Blir att försöka få bort ytrosten här med på de saker som blivit angripna.
|
||||
Fin uppsättning tillbehör
Jag ser ingen roterande dubb på bilden, det är väldigt bra att ha. Borde vara MK2 kona i dubbdockan. Sen är det inte fel att ha en fast dubb till spindeln, då kan du använda medbringarskivan eller planskivan längst ner till höger i bild och svarva mellan dubbar. Det är lite gammaldags men väldigt användbart och med hög precision. Googla på "turning between centers" så hittar du massor av bra info _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Den roterande dubben hade jag glömt kvar monterad på svarven när jag tog bilden så en sådan har jag som tur är. Någon fast dubb har jag dock inte. Men får googla lite då för jag förstod inte alls hur man använder de där prylarna Bara fixa el och nya remmar nu så jag kan provköra mer än att bara se så den snurrar. |
||||
Blomqvist är en bra svarv. Jag har använt min sen jag var 15 år. Och är snart 49 år gammal. Dom skall man vara rädd om. Kul att du fixar till den
_________________ Andreas Åkebrink Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic Gillar att svarva och fräsa egna grejer |
||||
I helgen bytte jag ut den gamla 3fas handsken och kabeln, elen i själva svarven har tidigare ägare bytt vid något tillfälle eftersom det var moderna färger på kablarna där.
Fixade även nya remmar så nu kan jag börjar svarva Ställt upp svarven lite provisoriskt i garaget så jag får in bilen samtidigt. Men tyvärr kan jag inte svarva med bilen i garaget som den står nu så får nog sätta upp någon skiva bakom. Svarven kommer så småningom flytta till andra halvan av garaget när husrenoveringen är slut och garaget slutar agera byggförråd. Glömde att titta i lådan på bänken och där fanns mer tillbehör, text en fast dubb och massa annat lull. Nu till lite frågor? Om jag behöver köpa nya skärstål kan man hitta några i rätt storlek enkelt? Ska man ha snabbstål eller härdat som hobbyist? Varvtal, hur vet jag vad jag har för varvtal med de olika placeringarna på remmen? Kollat igenom all dokumentation men hittar inget, Google gav inget direkt heller. |
||||
Fick du nån ordning på tvärmatningen? För mig fungerar det när det ser ut som på bilden här nedan och man skruvar åt den lilla ratten längst ner. |
||||
Tittade som hastigast i fredags, tvärmatningen funkar "manuellt" med att vrida på ratten längst ner men det går inte att aktivera med spaken till höger på din bild. Det blir ett litet mek/felsökning när tid finnes. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Andra projekttrådar Uppfräschning av Blomqvist BSN 600 (min första svarv) | 1, 2, 3 >> 24 besök senaste veckan (15388 totalt) |