Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Realistiskt stum bromspedal med lastcell!
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (5612 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kan vara att Arduinon drar lite lite för mycket ström från ratten, på min ett snäpp äldre Logitech G2x så är det inga problem.

Vad händer om du matar Arduinon via USB när du slår på ratten?

EDIT: Såg att du testat men hängde inte 100% vilka varinter som resulterade i vad

_________________
Magnus Thomé
Citera
erk11
SJÖVIK
Här sen Feb 2020
Inlägg: 7



Nu tror jag att jag hittat något.
Testade och mätte lite mer fram och tillbaka nu.
När jag har Arduinon kopplad med USB-kabeln till datorn har jag ca 4,7 V på "5V-pinnen" och ratten reagerar som den borde.
Men utan Arduinon kopplad till datorn har jag bara 3,27 V och ingen reaktion från ratten.
Kopplar jag bort Arduionon från pedalen helt får jag 3,3 V och ratten reagerar.
0,03 V är ju otroligt liten skillnad, men det verkar som att det är tillräckligt för att det inte ska fungera.
Jag är tämligen säker på att det skall vara 5 V, fattar inte varför det är 3,3 i "orginal-utförande"...

Får testa mer i morgon igen

_________________
Erik Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det finns ingen 5V från ratten alltså om jag förstod dig rätt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
erk11
SJÖVIK
Här sen Feb 2020
Inlägg: 7



Nej, det verkar vara 3,3 V...

_________________
Erik Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Då skulle man använda en 3.3V arduino istället helst thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
erk11
SJÖVIK
Här sen Feb 2020
Inlägg: 7



Har googlat lite och är nu 99,9% säker på att det skall vara 5V till pedalerna även på G29/G920...
Känns som att något skitit sig på vägen när jag hållit på och pillat.
Förhoppningsvis är det "bara" kablaget mellan ratt/bas och pedalerna som blivit skadat på något sätt utan att det syns.
I värsta fall har jag bränt något i basen, känns inte som en omöjlighet att jag vid något tillfälle varit oförsiktig och kortslutit...

_________________
Erik Ström
Citera
erk11
SJÖVIK
Här sen Feb 2020
Inlägg: 7



Var tvungen att tillfälligt lägga detta på is, men jag tror att jag ändå hade fel i vad jag skrev här ovan.
Efter ytterligare efterforskningar verkar det som att G29/G920 har 3,3V till pedalerna ändå...
Får nog bli att testa med en 3,3V Arduino till nästa försök. När det nu blir...

_________________
Erik Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erk11 skrev:
Var tvungen att tillfälligt lägga detta på is, men jag tror att jag ändå hade fel i vad jag skrev här ovan.
Efter ytterligare efterforskningar verkar det som att G29/G920 har 3,3V till pedalerna ändå...
Får nog bli att testa med en 3,3V Arduino till nästa försök. När det nu blir...


Keep me posted thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2796



Funderar på att göra slag i saken och modda mina T3PA-PRO som står. Loadcellmoddarna som finns ser lite klumpiga ut, jag funderar på om man inte skulle kunna ta en sådan där platt loadcell, ta bort fjädern och sätta något stumt emellan? Ser ut såhär i T3PA-PRO: https://www.3drap.it/wp-content/uploads/mod_freno_thrustmaster_t3pa_pr . . . .

Nästa krånglighet blir att de flesta sådana celler verkar bara ha tre kablar, vad blir skillnaden i koppling?

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det verkar som många av "köpe"-uppgradingskiten som finns till tex Fanatec o andra är just såna små runda

_________________
Magnus Thomé
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Loadcell är klockrent för simracing. Ger som ni säger en mer realistisk känsla i bromsdoseringen.

Jag köpte färdiga grejer just vad gäller pedalerna.

Lite kul hur det går i cykler. Hittade till rejsa just på grund av simracing en gång i tiden. Sen blev det en del trackdayåka och nu lite av en återgång till simracing av budgetskäl även om jag brukar hitta ut på banan i någon form någon gång per år.

Sen är jag förstås ute på racing som fotograf ett antal helger per år. Just i år kanske det blir lite sämre med det


_________________
Martin Öberg
Citera
Racingsimulatorer
Realistiskt stum bromspedal med lastcell!
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (5612 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande