Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Få lite fart på min nya familjebil Seat Leon Cupra st 4wd -19, bromsar, fälg/däck och camber fram | 2001 besök totalt |
Hej!
Efter lååååångt uppehåll är detta första inlägget på säkert ett årtionde. Jag har precis skaffat en Leon Cupra och har på chans tackat jag till en inbjudan från gamla hondapolarna på Emmaboda SS 6 juni. Då måste ju vissa saker vara på plats. 😋 Jag har haft mycket svårt att komma fram till hur stora fälg och däck man kan köra utan att det tar i någonstans. All feedback från er som kört denna modell på bana med r-däck uppskattas. Frågan är vad som "krävs" för att däcken ska orka med 15-20 minuter på bana. Bilen är i nuläget helt original och kommer så nästan förbli. Sedan har jag hittat camberplattor till salu som iaf ska ge 1,4 grader camber. Alltid något. Sist men inte minst ska det i Motul-bromsvätska och ett par vassare bromsbelägg som kommer skiftas inför bankörning. Bromsarna är original 340mm skivor och ok. Tacksam för all feedback!! _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||
Ja det kan vara så att det går att få till 2-2,5 grader camber fram med kitet, det är nånstans mellan 0,5-1 grad camber nu så jag hoppas på 2,5. 😀
Bak har jag ingen koll. 😋 Avseende r-däck och profil Logiskt känns det som att det borde vara bättre med 18" eller kanske t o m 17" eftersom jag sannolikt inte kommer kunna få till så mycket camber som jag skulle vilja. Då blir väl ett däck med 45-profil lite mer förlåtande än 35-profil för att få så lite snedslitage som möjligt eller är det försumbart så jag kan strunta i det? _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||
Får du till 2,5 och inte överkör med över 100% attack så kommer det nog funka bra. Lägre profil betyder ofta att stommen klarar lite mer sidokrafter så bara du inte sätter för breda däck för framfälgarnas bredd, hellre lite bred fälg för däcksbredden så blir det bra.
_________________ Magnus Thomé |
||
Lite rudimentär bromskylning kanske kan vara bra, jag körde med de här på min:
https://www.stertman.se/bromsar/3892 Enkel montering, inga ingrepp. Annars noll modifieringar på min bil, bytte bara hjul vid banan (hade en uppsättning 18x8 Team Dynamics 1.2 med 235/40 Nankang NS2-R). Jag är inte överdrivet rask så det funkade fint för mig iaf :-) _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
Beställde just de där luftstyrningarna och har fingret på avtryckaren på camberplattorna.
Är det ingen som har lite visdom på ämnet om det finns någon vinst med att köra 235/40-18 jämfört med 235/35-19 r-däck om man inte har riktigt aå mycket camber som vore önskvärt varken fram eller bak? Hjälper den högre däckssidan något som är värt att ya hänsyn till avseende framförallt slitage eller är det bara jag som jagar en fördel som knappt finns. Anledningen att jag frågar är att jag har hittat en uppsättning 19" med bra bredd och ET. _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||
Det är nog större skillnad i vilket däck du kör på hur bra det kommer fungera _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
Jag har kört med original 235/35-19 på knutan och ringen med endast sänkfjädrar och några år gamla michelin supersport. Fungerade förvånansvärt bra. Visst kasade det en del och gick åt lite däcksida. Kör numera med cup2 och 245/40-18 och klart att det är bättre, men för en bandag tycker jag inte det är lönt byta, så länge 19" är ett bra däck. _________________ Mato Saric |
||
Nej jag får se om jag får tag i grejer inom en månad, vill hitta rätt och är inte i första läget så sugen på att köpa splitter nya fälgar som banåkafälgar. Jag har dock gedigen bankörningserfarenhet i ryggen och vill köra r-däck, frågan är bara vilken dimension som passar bäst, 235 alternativt 245 i 18 eller 19 tum. Utbudet verkar lite bättre på 18 tum vad gäller däck men fälgar i min bultcirkel och ET verkar vara ganska tunt i 18".
Om vi antar att det spelar mindre roll för slitaget om det är 18 eller 19, vilket r-däck är snällast för främst slitage när cambern är lite knapp (2-2,5 grader i fram)? _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||
Vad pratar du om för camberplattor?? (Låter som 2wd bakaxel när du skriver så)
18" är ju rejält billigare än 19" 18 fälgar med 5x112 et 45 finns väl minst 30-40st att välja på. Var har du letat? https://wheelsshop.se/OZ+Racing/Alle https://ralphsdack.jetshop.se/oz-all https://www.abswheels.se/falgar/ https://www.falgproffset.se/falgar/s _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||
Jag syftade på begagnatmarknaden, men har hittat ett par 18x8,5 nu, till oerhört bra pris dessutom! Men vad jag ska sko dem med som A: Tål lite för lite camber (2,25-2,5 grader) och B: Håller många varv på min bil är frågan? Jag lutar just nu mot R888R 245/40-18 men är oerhört öppen för feedback och alternativ som kommer funka bättre! Med camberplattor menar jag: https://superpro.com.au/whats-new/16 _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||
Allmänt banåkaforum Få lite fart på min nya familjebil Seat Leon Cupra st 4wd -19, bromsar, fälg/däck och camber fram | 2001 besök totalt |