Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Få lite fart på min nya familjebil Seat Leon Cupra st 4wd -19, bromsar, fälg/däck och camber fram
2001 besök totalt
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Hej!
Efter lååååångt uppehåll är detta första inlägget på säkert ett årtionde. Jag har precis skaffat en Leon Cupra och har på chans tackat jag till en inbjudan från gamla hondapolarna på Emmaboda SS 6 juni. Då måste ju vissa saker vara på plats. 😋
Jag har haft mycket svårt att komma fram till hur stora fälg och däck man kan köra utan att det tar i någonstans. All feedback från er som kört denna modell på bana med r-däck uppskattas. Frågan är vad som "krävs" för att däcken ska orka med 15-20 minuter på bana.

Bilen är i nuläget helt original och kommer så nästan förbli. Sedan har jag hittat camberplattor till salu som iaf ska ge 1,4 grader camber. Alltid något. Sist men inte minst ska det i Motul-bromsvätska och ett par vassare bromsbelägg som kommer skiftas inför bankörning. Bromsarna är original 340mm skivor och ok.

Tacksam för all feedback!!

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5521



Du vill ha så små (för utväxlingens skull) och breda däck som möjligt, så du har mycket gummi "att jobba med".

Glöm inte att byta bromsvätska innan du ger dig ut på banan.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Lite mer camber hade varit nice. Vad kan du få bak?

Men det är väl mer att däcken kommer slitas fortare med för lite camber.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Ja det kan vara så att det går att få till 2-2,5 grader camber fram med kitet, det är nånstans mellan 0,5-1 grad camber nu så jag hoppas på 2,5. 😀
Bak har jag ingen koll. 😋

Avseende r-däck och profil
Logiskt känns det som att det borde vara bättre med 18" eller kanske t o m 17" eftersom jag sannolikt inte kommer kunna få till så mycket camber som jag skulle vilja. Då blir väl ett däck med 45-profil lite mer förlåtande än 35-profil för att få så lite snedslitage som möjligt eller är det försumbart så jag kan strunta i det?

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Får du till 2,5 och inte överkör med över 100% attack så kommer det nog funka bra. Lägre profil betyder ofta att stommen klarar lite mer sidokrafter så bara du inte sätter för breda däck för framfälgarnas bredd, hellre lite bred fälg för däcksbredden så blir det bra.

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97



Lite rudimentär bromskylning kanske kan vara bra, jag körde med de här på min:

https://www.stertman.se/bromsar/3892-seat-leon-cupra-5f-stertman-motor . . . .

Enkel montering, inga ingrepp.

Annars noll modifieringar på min bil, bytte bara hjul vid banan (hade en uppsättning 18x8 Team Dynamics 1.2 med 235/40 Nankang NS2-R). Jag är inte överdrivet rask så det funkade fint för mig iaf :-)

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Beställde just de där luftstyrningarna och har fingret på avtryckaren på camberplattorna.

Är det ingen som har lite visdom på ämnet om det finns någon vinst med att köra 235/40-18 jämfört med 235/35-19 r-däck om man inte har riktigt aå mycket camber som vore önskvärt varken fram eller bak? Hjälper den högre däckssidan något som är värt att ya hänsyn till avseende framförallt slitage eller är det bara jag som jagar en fördel som knappt finns. Anledningen att jag frågar är att jag har hittat en uppsättning 19" med bra bredd och ET.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Erik Petersson skrev:
Beställde just de där luftstyrningarna och har fingret på avtryckaren på camberplattorna.

Är det ingen som har lite visdom på ämnet om det finns någon vinst med att köra 235/40-18 jämfört med 235/35-19 r-däck om man inte har riktigt aå mycket camber som vore önskvärt varken fram eller bak? Hjälper den högre däckssidan något som är värt att ya hänsyn till avseende framförallt slitage eller är det bara jag som jagar en fördel som knappt finns. Anledningen att jag frågar är att jag har hittat en uppsättning 19" med bra bredd och ET.


Det är nog större skillnad i vilket däck du kör på hur bra det kommer fungera

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010
Inlägg: 62



Erik Petersson skrev:
Beställde just de där luftstyrningarna och har fingret på avtryckaren på camberplattorna.

Är det ingen som har lite visdom på ämnet om det finns någon vinst med att köra 235/40-18 jämfört med 235/35-19 r-däck om man inte har riktigt aå mycket camber som vore önskvärt varken fram eller bak? Hjälper den högre däckssidan något som är värt att ya hänsyn till avseende framförallt slitage eller är det bara jag som jagar en fördel som knappt finns. Anledningen att jag frågar är att jag har hittat en uppsättning 19" med bra bredd och ET.


Jag har kört med original 235/35-19 på knutan och ringen med endast sänkfjädrar och några år gamla michelin supersport. Fungerade förvånansvärt bra. Visst kasade det en del och gick åt lite däcksida. Kör numera med cup2 och 245/40-18 och klart att det är bättre, men för en bandag tycker jag inte det är lönt byta, så länge 19" är ett bra däck.

_________________
Mato Saric
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Nej jag får se om jag får tag i grejer inom en månad, vill hitta rätt och är inte i första läget så sugen på att köpa splitter nya fälgar som banåkafälgar. Jag har dock gedigen bankörningserfarenhet i ryggen och vill köra r-däck, frågan är bara vilken dimension som passar bäst, 235 alternativt 245 i 18 eller 19 tum. Utbudet verkar lite bättre på 18 tum vad gäller däck men fälgar i min bultcirkel och ET verkar vara ganska tunt i 18".

Om vi antar att det spelar mindre roll för slitaget om det är 18 eller 19, vilket r-däck är snällast för främst slitage när cambern är lite knapp (2-2,5 grader i fram)?

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Undvik CUP2 om du har för lite camber, riskerar ta slut på skuldrorna fort då.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Okok, då undviker jag dem, men vilka däck ÄR förlåtande mot lite lite camber?

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Inga däck gillar för lite camber men bättre än CUP2 i alla fall:

Gamla Yokohama 048, Toyo R888R, Nankang AR-1

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Vad pratar du om för camberplattor?? (Låter som 2wd bakaxel när du skriver så)

18" är ju rejält billigare än 19"

18 fälgar med 5x112 et 45 finns väl minst 30-40st att välja på. Var har du letat?

https://wheelsshop.se/OZ+Racing/Alleggerita+HLT/Star+Silver/fälg

https://ralphsdack.jetshop.se/oz-alleggerita-hlt-p-525-c-183.aspx

https://www.abswheels.se/falgar/

https://www.falgproffset.se/falgar/sommarfalgar_lattmetall

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Vad pratar du om för camberplattor?? (Låter som 2wd bakaxel när du skriver så)

18" är ju rejält billigare än 19"

18 fälgar med 5x112 et 45 finns väl minst 30-40st att välja på. Var har du letat?

https://wheelsshop.se/OZ+Racing/Alleggerita+HLT/Star+Silver/fälg

https://ralphsdack.jetshop.se/oz-alleggerita-hlt-p-525-c-183.aspx

https://www.abswheels.se/falgar/

https://www.falgproffset.se/falgar/sommarfalgar_lattmetall


Jag syftade på begagnatmarknaden, men har hittat ett par 18x8,5 nu, till oerhört bra pris dessutom! Men vad jag ska sko dem med som A: Tål lite för lite camber (2,25-2,5 grader) och B: Håller många varv på min bil är frågan? Jag lutar just nu mot R888R 245/40-18 men är oerhört öppen för feedback och alternativ som kommer funka bättre!

Med camberplattor menar jag: https://superpro.com.au/whats-new/162-vag-mqb

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Allmänt banåkaforum
Få lite fart på min nya familjebil Seat Leon Cupra st 4wd -19, bromsar, fälg/däck och camber fram
2001 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande