Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Uppfräschning av Blomqvist BSN 600 (min första svarv)
<<   1, 2, 3   >>
31 besök senaste veckan (15257 totalt)
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



Här är en länk hur man slipar stål. Jag svarvar med både sparstål och plattor. Billigast är ju att ha sånna som man slipar. Och dom funkar bra till blomqvistare. Slipbara stål skall man inte köra högre än typ 350 varvme med. Du märker det

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258




_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Andreas Åkebrink skrev:
Här är en länk hur man slipar stål. Jag svarvar med både sparstål och plattor. Billigast är ju att ha sånna som man slipar. Och dom funkar bra till blomqvistare. Slipbara stål skall man inte köra högre än typ 350 varvme med. Du märker det


Snabbstål (=slipbart) kan passa bra i en äldre maskin iom att hårdmetallplattorna kräver högre skärhastighet och vid klena diametrar på arbetsmaterialet så kan det hända att man inte kan växla upp maskinen tillräckligt för att att det ska funka vettigt.

Finns tabeller samt varvtalsnomogram här: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=98&t=174401&p=3587 . . . .

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Hej,ett tips är att köpa verktygshandboken,,sen tycker jag inte man ska använda
begreppet varvtal,utan meter per minut.

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Tack för all hjälp allihopa!

Verkstadshandboken hade jag en gång i tiden men har nog försvunnit i någon av alla flytter. Men kommer ihåg att den var väldigt bra för att slå rätt varv och matning på allt.


Men blir inte riktigt klok på detta med utväxlingen på svarven.
Ska ju vara som denna bild.
Förstår att A och B är remskivorna på motorn och de andra skivorna är de med remmen som driver chucken och att 1 och 2 är de två lägena på elmotorn.
Men vad menas med direkt och med växel, finns det någon extra lågväxel att lägga i som jag inte förstår mig på?


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Jag tittade på lite basic svarv videos i går för att försöka komma ihåg hur man gör, och då snubblade jag in på nån amerikansk video med en svarv som inte var en south bend men hade samma drivning som denna.
Han visade då hur detta "med växel" gick till. Var ju enkelt när man visste att det bara är att dra ut en sprint ur ett kugghjul och lägga till en spak så hade man lågfart. Inget jag tror man kommer använda jätte mycket dock.
Bild på sprinten man drar ut som var gömd under en kåpa.


Bilden i föregående post tyckte jag var väldigt smart så man snabbt och enkelt kan se hastighet på ett pedagogiskt sett. Så jag gjorde en "kopia" i CAD och skrev ut på gravyrmaskin på jobbet.
Någon annan som skulle vara intresserad av en likadan så skicka ett PM löser vi det.


Monterade upp en skiva bakom svarven nu också så jag kan testa och köra lite och det är vad jag tänkt göra i kväll.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



pillee skrev:
Hej,ett tips är att köpa verktygshandboken,,sen tycker jag inte man ska använda
begreppet varvtal,utan meter per minut.

Mvh Peter

Instämmer, Verkstadshandboken är kanoners! thumbs up
Dock tycker jag man ska använda varvtal när man menar varvtal (rpm på arbetsstycket när det är en svarv) och andra enheter när man menar dessa, dvs skärhastighet (i m per minut) osv.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Nu har jag testat tillverka lite aluminium bussningar till växelspaksfästet för att börja med något ganska enkelt som inte krävde enorm precision.

Här är slutresultatet med den gamla bussningen i bakgrunden.
Jag fick göra 2 bussningar som gick i varandra eftersom det behövdes distanser/brickor på båda sidor. Men var lagom att lära sig lite på


Jag hade fått en liten bit aluminium från skrotlådan på jobbet. Tänkte den kändes lagom när jag tog den men när jag kom hem visade den sig ha en diameter på 50mm och jag behövde bara 22mm. Blev en hel del spån vill jag lova...


Borra var i alla fall inga problem, men en dubb borr hittade jag ingen så det är nog något jag vill skaffa.


Lärde mig efter ett tag att en del skär var/blev slöa, speciellt när man skulle sticka av var det känsligt att den var riktigt vass annars klättrade ämnet upp på skärstålet. Lyckades klanta till allt med det innan jag insåg att förmodligen var stålet slött. Vässade lite snabbt med vinkelslipen så funkade det bättre.
Ha rätt vinkel på alla andra stål när man svarvar för bästa finish osv är något jag verkligen måste läsa på också, nu körde jag bara nått som funkade.


Men som ni sagt, det är sjukt kul! Man funderar redan på vad man ska tillverka här näst

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19437



AffeAlien skrev:
Men som ni sagt, det är sjukt kul! Man funderar redan på vad man ska tillverka här näst
Spånor?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Jäklar vad det börjar klia i fingrarna när man ser detta. Måste vara drygt 20 år sen jag använde en svarv eller fräs senast så det är ett bra tag sen...

En viktig detalj (som du kanske känner till) är att se till så att svarvstålet är centrerat i höjdled.
Alltid viktigt för att bearbetningen ska bli bra. Vid avstickning så kan man nog få fenomenet att stålet "klättrar" om det är för högt. Är det för lågt får man en liten axelplutt kvar trots att man vevat in stålet i centrum av arbetsstycket radiellt.

Det jag försöker säga är att om inte höjdjusteringen är korrekt så kan nog svarstålet upplevas som slött, eller bli slött i förtid.

Aluminium är ju ett knepigt material att bearbeta eftersom det gärna vill kladda. Viktigt med rätt skärhastigjet och matning, samt T-röd som skärvätska kan även hjälpa.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Niklas Falk skrev:
AffeAlien skrev:
Men som ni sagt, det är sjukt kul! Man funderar redan på vad man ska tillverka här näst
Spånor?



Hmm insåg häromsistens att jag inte tömt spånlådan på svarven på något år
7 stora plåt hinkar. ... så det kan bli lite på hobby basis... skall bara.. ha veckodosen av svarv och fräs övningar..

_________________
Michael Thulesius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Michael Th skrev:
Niklas Falk skrev:
AffeAlien skrev:
Men som ni sagt, det är sjukt kul! Man funderar redan på vad man ska tillverka här näst
Spånor?



Hmm insåg häromsistens att jag inte tömt spånlådan på svarven på något år
7 stora plåt hinkar. ... så det kan bli lite på hobby basis... skall bara.. ha veckodosen av svarv och fräs övningar..

"Mest gör jag spånor, resten slänger jag"

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rostfria spånor är bra att ha i ljuddämparen thumbs up Försvinner inte som annat material.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
2fast4u skrev:
Michael Th skrev:
Niklas Falk skrev:
AffeAlien skrev:
Men som ni sagt, det är sjukt kul! Man funderar redan på vad man ska tillverka här näst
Spånor?



Hmm insåg häromsistens att jag inte tömt spånlådan på svarven på något år
7 stora plåt hinkar. ... så det kan bli lite på hobby basis... skall bara.. ha veckodosen av svarv och fräs övningar..

"Mest gör jag spånor, resten slänger jag"


Haha, jag får nog börja med att städa bort de spånor jag gjort från i går, har ju ingen stor spånlåda att gömma allt i

Men de dyker nog upp nån idé på något kul jag "behöver" snart

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
matfo skrev:
Jäklar vad det börjar klia i fingrarna när man ser detta. Måste vara drygt 20 år sen jag använde en svarv eller fräs senast så det är ett bra tag sen...

En viktig detalj (som du kanske känner till) är att se till så att svarvstålet är centrerat i höjdled.
Alltid viktigt för att bearbetningen ska bli bra. Vid avstickning så kan man nog få fenomenet att stålet "klättrar" om det är för högt. Är det för lågt får man en liten axelplutt kvar trots att man vevat in stålet i centrum av arbetsstycket radiellt.

Det jag försöker säga är att om inte höjdjusteringen är korrekt så kan nog svarstålet upplevas som slött, eller bli slött i förtid.

Aluminium är ju ett knepigt material att bearbeta eftersom det gärna vill kladda. Viktigt med rätt skärhastigjet och matning, samt T-röd som skärvätska kan även hjälpa.


Låter som du jobbat med det men bytt jobb?

Ja stickstålet var nog gränsfall högt tyckte jag fast det var i bottenläge så kan nog absolut bidragit till min problematik. Tycker även andra stål är precis vid centrum i botten på justeringen så det är nog något jag bör se över om det finns annat än verktygsfästet för att justera höjden lite.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



AffeAlien skrev:
matfo skrev:
Jäklar vad det börjar klia i fingrarna när man ser detta. Måste vara drygt 20 år sen jag använde en svarv eller fräs senast så det är ett bra tag sen...

En viktig detalj (som du kanske känner till) är att se till så att svarvstålet är centrerat i höjdled.
Alltid viktigt för att bearbetningen ska bli bra. Vid avstickning så kan man nog få fenomenet att stålet "klättrar" om det är för högt. Är det för lågt får man en liten axelplutt kvar trots att man vevat in stålet i centrum av arbetsstycket radiellt.

Det jag försöker säga är att om inte höjdjusteringen är korrekt så kan nog svarstålet upplevas som slött, eller bli slött i förtid.

Aluminium är ju ett knepigt material att bearbeta eftersom det gärna vill kladda. Viktigt med rätt skärhastigjet och matning, samt T-röd som skärvätska kan även hjälpa.


Låter som du jobbat med det men bytt jobb?

Ja stickstålet var nog gränsfall högt tyckte jag fast det var i bottenläge så kan nog absolut bidragit till min problematik. Tycker även andra stål är precis vid centrum i botten på justeringen så det är nog något jag bör se över om det finns annat än verktygsfästet för att justera höjden lite.

Ja, har jobbat på verkstad i ett antal år (på nittiotalet) och var sedan yrkeslärare i skärande bearbetning på gymnasieskolan i några år innan jag hamnade på kontor. Kan verkligen sakna verkstadsmiljön ibland även om det finns andra fördelar med "kontorsjobb".

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Om det inte går att justera ner verktygshållaren tillräckligt så har du nog för stora verktyg/stål.
Lagom till den svarven är nog runt 16 mm.
Man kan grovjustera centrumhöjden mot en dubb i dubbdockan, sen kan man finlira lite när man börjar svarva.

En till grej som är bra att tänka på när vid avstickning är att stickstålet sitter vinkelrätt mot arbetsstycket.
Jag brukar använda chucken som anhåll och släppa lite på verktygshållaren eller toppsliden, sen vevar jag emot verktyget mot chucken så det rätar upp sig.
Dra åt allt utom tvärsliden, lås gärna släden så den inte kan flytta sig och stick av så nära chucken som möjligt med minsta möjliga utstick på skäret.
Låga varvtal och mycket smörjning är också bra.

Långa otäcka spånor ska man helst försöka undvika.
Jag har en spetstång med extra långa handtag för att kunna rycka bort spånor innan de blir ett roterande fågelbo runt chucken. Funkar ibland om man är snabb, annars lär man sig snart att hålla undan näsan från roterande delar...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



En smart grej vi har på jobbet är en liten pinne på magnetfot och när du sätter magneten på vagnen så är spetsen på pinnen i samma höjd som centrum på chucken. Det gör det enkelt att se om stålen sitter på rätt höjd.
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
En smart grej vi har på jobbet är en liten pinne på magnetfot och när du sätter magneten på vagnen så är spetsen på pinnen i samma höjd som centrum på chucken. Det gör det enkelt att se om stålen sitter på rätt höjd.


En sådan hittade jag faktiskt en video på en som tillverkade i går av en händelse, verkar smidigt. Så kanske får bli nästa projekt.


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Om det inte går att justera ner verktygshållaren tillräckligt så har du nog för stora verktyg/stål.
Lagom till den svarven är nog runt 16 mm.
Man kan grovjustera centrumhöjden mot en dubb i dubbdockan, sen kan man finlira lite när man börjar svarva.

En till grej som är bra att tänka på när vid avstickning är att stickstålet sitter vinkelrätt mot arbetsstycket.
Jag brukar använda chucken som anhåll och släppa lite på verktygshållaren eller toppsliden, sen vevar jag emot verktyget mot chucken så det rätar upp sig.
Dra åt allt utom tvärsliden, lås gärna släden så den inte kan flytta sig och stick av så nära chucken som möjligt med minsta möjliga utstick på skäret.
Låga varvtal och mycket smörjning är också bra.

Långa otäcka spånor ska man helst försöka undvika.
Jag har en spetstång med extra långa handtag för att kunna rycka bort spånor innan de blir ett roterande fågelbo runt chucken. Funkar ibland om man är snabb, annars lär man sig snart att hålla undan näsan från roterande delar...


Mycket enkla och bra tip, det tackar vi för thumbs up
Ska mäta upp lite stål och se vad som egentligen ligger i mina lådor.
Om stålet ska vara 16mm då är det alltså den oslipade biten man mäter på snabbstål men på ett med hårdmetall skär är det den fyrkantiga biten man skruvar i verktygshållaren man mäter då?

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Jajamen.

Verktyg för vändskär brukar ha spetsen på vändskäret i samma höjd som det är på skaftet.
Man kan fräsa av undersidan på skaftet om man vill få ner höjden lite, så har jag gjort på några av mina verktyg.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andra projekttrådar
Uppfräschning av Blomqvist BSN 600 (min första svarv)
<<   1, 2, 3   >>
31 besök senaste veckan (15257 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande