Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 36, 37, 38   >>
66 besök senaste veckan (218341 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härlig påminnelse om fina dagar såhär i vintermörkret
Känner igen det där med att man borde nog göra något i garaget...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare


Ny fin hjullagerskruv monterad!

Till salu, skicka PM, är spekulant på annan bil

_________________
Pontus Fyhr
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Pontus Fyhr skrev:



Ny fin hjullagerskruv monterad!

Till salu, skicka PM, är spekulant på annan bil


_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259



Pontus Fyhr skrev:


Ny fin hjullagerskruv monterad!

Till salu, skicka PM, är spekulant på annan bil


Hoppas det är bara hjullagerskruven som är till salu Sälja en Lotus, gör man det?

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
lahi skrev:
Pontus Fyhr skrev:


Ny fin hjullagerskruv monterad!

Till salu, skicka PM, är spekulant på annan bil


Hoppas det är bara hjullagerskruven som är till salu Sälja en Lotus, gör man det?


Ja hjullager-kittet innehöll två, men höger sida behöver inte bytas så den är över

Det var inget jag hade planerat egentligen, men jag blev lite spontant sugen att köpa en annan så... Kanske?!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Först städa lite i garaget, sedan hjälpte Simon mig byta olja och luftfilter.
Med det färdigt tog vi en tur till Lomma för att köpa glass, vädret var inget vidare och glassfabriken var stängd.

Det är lite kontrast mot att köra Jaguaren, i Lotusen fungerar intervalltorkaren t.ex


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Victor hjälpte mig byta bromsvätska, det var dags. Jag hade knappt mer än luftat framoken lite på de senaste två säsongerna
Bra med stora bromsar och väldigt lätt bil antar jag.

Extraherade vätska från behållaren med en kanyl modell söva en häst. Körde varvet runt, även med de nya fälgarna går det bra att lufta genom ekrarna fram

Bak får man montera av hjulen om man inte orkar köra upp på ramper, det är rätt feta däck för en 800ish kg bil:

Även meksulorna var stiliga, allt för att göra Simon glad:

Vätskan som kom ur oken såg lite mer ledsen ut:


Dagen därpå bar det av till favorithovleverantör av däck och relaterade tjänster, GT-däck för rotation av framdäcken. De hade fasen slitits snett, särskilt vänster fram. Någon gång framöver kanske det bör tas till lite mer negativ camber fram, men det finns inga shims kvar så då behöver jag hitta någon som är händig med en fräs. Tips mottages gladeligen, jag har för tillfället ingen tillgång själv.



Sedan en liten avskrubbning, välbehövd, men återigen mest för att göra Simon glad.

Ren och fin och redo för morgondagens utmaningar på en bana i norra Skåne:


Stort tack till GT däckservice och Victor

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul smålpill thumbs up Är förvånad över den glesa frekvensen på bromsvätskeunderhållet, en annan kör inte vätskan i räsern mer än max 1 år (och min rullar mindre än din )

Nåväl, lycka till på flygfältet

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Kul smålpill thumbs up Är förvånad över den glesa frekvensen på bromsvätskeunderhållet, en annan kör inte vätskan i räsern mer än max 1 år (och min rullar mindre än din )

Nåväl, lycka till på flygfältet


Ja tacktack! Jag tror som sagt att bristen på belastning/temperatur som... den lätta bilen utsätter sina bromsar för kanske... Men bot och bättring utlovas!

Ljungbyhed kördes!

Tre-komma-fem Eliser på plats, varav två nya-ish i MSCC sammanhang! Notera socialt-distansierad depåplacering!

Stundtals fuktigt i väntan på att köra ut, vädret var minst sagt lite omväxlande
Utblåsen ser lite sneda ut, får nog ta och byta upphängningsgummit.

Lite breda däck fanns att beskåda Andreas släp

Till däcken fanns en väldigt ändamålsenlig förarmiljö

I en tydligen väldigt potent bil! 56.nåt tider tydligen!

Stundtals tog jag skydd i en väldigt strategiskt placerad busskur nära depån, vad katten den gör där vet jag inte men det var uppskattat.

Den .5e Elisen på plats var Molin som började få bra fart på prylarna! Även kul med Tommy och herren i den blå Sport 135an (vars namn jag skäms att jag glömt för tillfället, påminn mig gärna, är det Anders?)

Tyvärr avslutades min dag med fortsatta studier av framhubben. Lagret är nog lite ledset och ska bytas ut ASAP.

Men innan det började bete sig illa igen så hann jag med att jaga ikapp en väldigt oväntad sportvagn i form av en Mecury Cougar i regnet! Det var verkligen jättekul, men fasen vad mycket vatten den drog upp, såg inte ett skvatt ut på baksidan eller längs rakan, bara att jaga bakljus och hoppas på det bästa

Sen hade jag och Tommy bra kul att jaga varandra i både torrt och vått, minns jag rätt så var Tommy lite snabbare när det var torrt men jag kanske lyckades köra lite snabbare när det var blött. Vid något tillfälle fann jag mig själv 90 grader sidledes i utgången på högfartsvänstern på baksidan i ungefär 100 km/h, men jag höll mig på banan. Vid annat tillfälle gick min bromsa-vid-150m i blött inte lika bra som det brukade utan jag låste upp lite fram och fick ta en liten scenic route ute i gräset. Men ingen skada skedd mer än ett lite sargat självförtroende och fundersamma blickar från de trevliga funktionärerna vid påsläppet

All in all en väldigt bra dag, kul att träffa de som var där igen och att bilen fick slita lite däck igen

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Nytt lager, nya skruvar!


Och den typiska shakedownturen till Biltema

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare


Man kan skruva av spindeln och tvätta av den bara för att titta på den. Den är väldigt fin.

Men man kan också fråga sig varför tittade jag inte färdigt när den var av förra gången då. Det vore en bra fråga att ställa sig. Det gör jag med.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Pontus Fyhr skrev:
.
Dagen därpå bar det av till favorithovleverantör av däck och relaterade tjänster, GT-däck för rotation av framdäcken. De hade fasen slitits snett, särskilt vänster fram. Någon gång framöver kanske det bör tas till lite mer negativ camber fram, men det finns inga shims kvar så då behöver jag hitta någon som är händig med en fräs. Tips mottages gladeligen, jag har för tillfället ingen tillgång själv.:


Hur bråttom är det?
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Pontus Fyhr skrev:
.
Dagen därpå bar det av till favorithovleverantör av däck och relaterade tjänster, GT-däck för rotation av framdäcken. De hade fasen slitits snett, särskilt vänster fram. Någon gång framöver kanske det bör tas till lite mer negativ camber fram, men det finns inga shims kvar så då behöver jag hitta någon som är händig med en fräs. Tips mottages gladeligen, jag har för tillfället ingen tillgång själv.:


Hur bråttom är det?


Inte så bråttom, men jag har inga extra armar, funderar på att köpa.

OAN:


Jag tror inte hubben ska rotera utan att inre lagerbanan följer med

_________________
Pontus Fyhr
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Nää. Det ska ju vara presspassning på nav och lager. Är väl stor risk att du tvingas byta både nav och hjullager då någon av dom eller båda har gått ner sig när navet snurrar i lagret.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
JBT skrev:
Nää. Det ska ju vara presspassning på nav och lager. Är väl stor risk att du tvingas byta både nav och hjullager då någon av dom eller båda har gått ner sig när navet snurrar i lagret.


Ja precis. Trist att det är trasigt, men bra att identifierat problemet.
Så frågan är, ny OEM eller EPs "uprated" i EN24?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



EP i EN24 skulle jag köpt.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
JBT skrev:
EP i EN24 skulle jag köpt.


Gott, lutade ditåt.

Har du någon åsikt om deras steering arms? Skulle vilja göra något åt bumpsteer fram också, men vet inte vilken metod som är bäst.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Min armar är planfrästa några mm.
Jag bytte i år till nya uprights med 30mm flyttade nav så jag behöver inte längre några bearbetade armar då uprightsen redan är designade för mer camber. Nu får jag schimsa rejält för att inte få galet mycket Camber. Har även fått flytta upp styrväxeln till original höjden då allt är som original fast jag har 100mm ride height

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Tvätta rent och skapa en uppfattning hur mycket soel det är mellan axeln och lagrets innerbana. Är det tusen eller några hundradelar det handlar om. (Du kan inte känna/uppfatta "glapp" men det är tillräckligt för att det ska kunna glida som på filmen) så räcker det sannolikt att montera med locetite 638, om du nu inte vill/tänkt byta av någon annan anledning

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare


Det var nog bra med nya delar.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Äsch, det är ju bara att plasmaspruta lite nytt material på den och sen slipa den till korrekt dimension.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 36, 37, 38   >>
66 besök senaste veckan (218341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande