Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vill lära mig sladda, vad tror ni om detta?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (5050 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Det var inte så många som diggade min idé med PVC ringar för att drifta billigt, visst, det är säkert lite roligare och bättre med bakhjulsdrift men det blir ju fort lite dyrare också. Jag får fundera lite på detta. Många bilar som är ombyggda för att funka för drifting går ju inte att besikta, så då måste man ju ha kärra för att köra till banan, det blir ju rätt jobbigt tycker jag.

AGA-diff går normalt inte genom besiktningen, men en torsen som SevenEight kör med kan ju vara ett alternatic, verkar kosta runt 6K kanske?

AMG-mercan med små däck såg ju sjukt roligt ut, men man kanske inte ska börja med att riskera en så dyr bil om man aldrig sladdat förr.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Till nästan alla BMW och en del andra bilmodeller finns ovan nämnda Racing Diffs ombyggnadskit till befintlig öppen diff som gör om den till en ramplamelldiff (deras lösning ser vid första anblick ut som en Phantomgrip men den har ramper och lameller), de kostar runt EUR250 (plus montering, man kan på vissa modeller behöva fräsa ner ett par drev och/eller korta stub axlarna lite): https://racingdiffs-store.myshopify.com/collections/lsd-conversion-set . . . .

Jag är rätt sugen på en sån i bruksbilen, just för att kunna testsladda lite i blött (och halt, de har ett jämförelseklipp över skillnaden i konsekvens i uppträdandet i snö med två i övrigt identiska BMW E39 Touring på sin Youtubekanal).

Men målet börjar bli lite otydligt? Att lära sig sladda med RWD fast använda en FWD-bil med PVC-rör tror jag inte är rätt väg, bilen borde bete sig väldigt annorlunda. Spontant så om man ger gas med FWD-bilen när man ligger på sladd så borde den räta upp sig, med RWD blir det ju helt tvärt om.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Kan säga att diff är det absolut bästa jag köpt. Det transformerar hela bilen till det bättre. På riktigt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Jörgen Jespersen
Köpenhamn
Här sen Sep 2010
Inlägg: 296



"...är ute och sladdar med PV'n..."
https://www.youtube.com/watch?v=T2tzmUinlQI

_________________
Jörgen Jespersen
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Diff och billiga (torra) välpumpade däck. Räcker gott och väl för att lära sig köra "på gränsen"
Däremot har jag kanske aldrig personligen uppfattat konbana som något vidare kul. Blir aldrig de farterna som på en ordentlig/riktig bana.
Men det är säkerligen lärorikt.

En enklare ide om det nu enbart gäller att lära sig körningen när man är på gränsen. Borde väll vara att kontakta närliggande halkbana/förarutbildning. Går säkert att övertala någon att få vara med på fler utbildningar eller provköra lite längre stunder utanför ordinarie tider.??

Är syftet att lära sig köra drifting, så måste man nog bygga eller skaffa en bil för ändamålet,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Man hyr Superstagebanan i Emmaboda för 4-5000 en halvdag (13-17) vardag och det dubbla för en heldag en helg.
Man kan köra superstagebanan om man vill sladda snabbt eller sätta upp lite egna konor för långsammare körning.
Däckvärmnings ytan är ganska väl tilltagen också. Är man 10-15 pers så blir det inte så dyrt.

Angående "PVC-däcken", första tanken var att det skulle bli orealistiskt men det borde ju bli som att köra på hal vinterväg och således fungera hyggligt om man har det på alla fyra hjulen.

Nu fattade jag aldrig om trådskaparen körde framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet och om målet var drifting eller hantera bilen på gränsen.
Enligt mig är drifting att hantera bilen ÖVER gränsen, medans att hantera bilen på gränsen inte är att "drifta" (hjulspinn,rök etc).

Drifta utan diffbroms eller svetsad diff är nästan omöjligt, i alla fall för mig som bara provar på det på vinterväg. Men att hantera bilen på gränsen går bra med öppen diff.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Allmänt banåkaforum
Vill lära mig sladda, vad tror ni om detta?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (5050 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande